UTAZZ

Nosztalgiavonattal a Dunakanyarba, Retró Élményvonattal Semmeringre is utazhatsz

A csodás muzeális értékű járművekből álló flotta Európában is egyedülálló. Ráadásul a mai napig működnek és remek utakra indulnak.


A vonatozás nem megy ki a divatból. Bár ma már egyre gyorsabb és egyre többet nyújtó szerelvényeken lehet utazni, a régi gőzösök, vagy a vonattörténeti különlegességek napjainkban is ugyan olyan izgalmasak, mint voltak nagyszüleink és dédszüleink számára.

A mai kisgyerekek is tátott szájjal csodálják a gőzösöket, és elvarázsolják őket a hatalmas kerekek, vagy a nosztalgia kocsik berendezése. De nem csak a kicsik élvezik a régi vonatokat, hanem a szüleik is. A régi, szép járművek csábítanak a kalandozásra, a kirándulásra, és persze egy kis időutazásra is.

_mdmot_mda3017

Igazán szerencsések vagyunk, hiszen

Európában is egyedülállónak számító muzeális értékű járműparkunk van.

A MÁV Nosztalgia Kft. munkatársai egy egész flottát gondoznak, újítanak fel, és közülük jó párat használnak is, így mesés egy- vagy többnapos utazásokat lehet tenni, már nem csak idehaza, hanem külföldre is.

A régi mozdonyokat és vasúti kocsikat aprólékos munkával varázsolják újjá, ami hatalmas kihívás, hiszen ezek javításához ma már igen kevesen értenek, és persze igen költséges is. Egy gőzmozdonyra akár 20-25 millió forintot is költenek, de az eredmény csodálatos.

mav_vonat8

Az oldtimer vonatokat a jövőre 25 éves MÁV Nosztalgia Kft. üzemelteti. A cégnek száz darabból áll a flottája, ebben van gőz-, dízel-, és villanymozdony, valamint különféle kocsik az egyszerű, szó szerint fapadosoktól és a regényekből, filmekből ismert luxus étkező- vagy hálókocsikig.

Nem véletlen, hogy történelmi-, játék-, és reklámfilmben is szerepet kapnak ezek a gyönyörű járművek, melyek a hazaiak mellett számos külföldi produkcióban is láthatók.

A régi vonatokon utazni is lehet, és érdemes is, hiszen csodaszép vidékekre lehet eljutni velük.

Idén is sok saját utat szerveztek, általában a hétvégékre. A 19-20. század fordulóját megidéző vonatok nosztalgia- és élményútjait minden korosztálynak ajánlják.

Néhány érdekes út:

- Május 7. Anyák-napi Gyertyafény Expressz Gödöllőre kiváló ételekkel, borokkal. Gödöllőn az állomás melletti Királyi Váróteremben meglepetés mentalista műsor.

- Május 20. Gőzfelhős utazás: Nagymaros-Zebegény-Szob útvonalon

- Május 27./Október 14. Zauberg Expressz: Élményvonattal Ausztriába, Semmeringre

- Június 17. Eszterházy Expressz: a Fertő-tó és Sopron az úticél

- Június 24. Szentivánéji Álom Expressz: a festői „osztrák Dunakanyart” járja be, külön bulikocsi is lesz rajta, retro diszkóval. Szegedről indul és közben megáll Kisteleken, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Nagykőrösön, Cegléden, Budapesten, Tatabányán, Győrben és Hegyeshalomban.

- Július 8. Bakony-Zirc-Pannonhalma Élményvonat

- Július 16-20. (5 nap/4 éj) Isonzó Expressz: történelmi útja során az I. világháborús csaták szlovén és olasz helyszíneit keresi fel

- Augusztus 12. Tisza-tavi kalandozások, onnan busszal a Hortobágyra lehet menni

- Október 7. Hegyalja Expressz: tokaji borkóstolóval

- Október 21. Csabai Gyors: a Békéscsabai Kolbászfesztiválra visz, közben Cegléden és Szolnokon is megáll.

November végétől kezdődnek az adventi utak:

- November 25. Advent Expressz: közvetlen Élményvonat járat Szegedről Bécsbe, közben megáll Kisteleken, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Nagykőrösön, Cegléden, Budapesten, Tatabányán, Győrben és Hegyeshalomban.

- December 8. Advent Expressz: Eisenstadtba/Kismartonba

- December 9. Advent Bécsbe Budapestről

- December 15-17. (3 nap/2 éj) Advent Expressz: Prágába

Bővebb információk: ITT és ITT

Néhány régi vasúti különlegesség

A 424-es gőzmozdony, amely a Bivaly becenevet kapta

A MÁV talán legismertebb és legsikeresebb gőzmozdonya a legimpozánsabb darab a mai napig közlekedő mozdonyok közül. 1924-től 1958-ig 514 darabot gyártottak belőle.

424_247_gozmozdony_steam locomotive_2

V42,527 villanymozdony

1961 és 1966 között 42 darabot gyártott a Ganz-MÁVAG ebből a típusból. Eleinte tehervonatok, később Budapestről induló személyvonatok élén is feltűnt. A mozdonyt a gyártáskori színtervének megfelelő festésben állították helyre. 2008-ban ismét működőképes állapotba hozták, azóta nosztalgia különvonatok élén is feltűnik.

v42_leo_villanymozdony_07

M61.006 Nohab dízelmozdony

A mozdonytípus annyira megbízható volt, hogy két darabját 1989-ig kormányzati járművekként használták.

Ezüstnyíl

1968-ban készült el a háromrészes Ezüstnyíl kormányzati luxus motorvonat. Ehhez hasonló vonat szállította a kormány technikai kíséretét, sőt előtte haladt, így biztosította a pályát. A vonatban napközben 23-an, éjjel hatan fértek el kényelmesen. Volt benne tárgyaló, konyha, zuhanyzó is. A felszerelése és a dizájnja az akkori legmagasabb színvonalon készült el.

ezustnyil_motorvonat (3)ezustnyil_motorvonat (9)

Árpád motorkocsi

A gyorssínautóbuszok a Budapest-Bécs távolságot az 1930-as években is kevesebb, mint három óra alatt teljesítették. A mai EuroCity vonatok elődjének tekinthető. A megmaradt és felújított vonatot a sorozat első példányának tiszteletére Árpádnak keresztelték át.

arpad motorvonat_02

ABa 2305 párnás személykocsi

Az egyik legelegánsabb, nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi volt. Az előterekből nyílik a különválasztott WC és mosdóhelység. A kocsi közepén egy asztalt építettek be üzleti tárgyalásra.

aba_2305_szemelykocsi_sitting_car_01aba_2305_szemelykocsi_sitting_car_07

Caü fapados személykocsi

A fapados kocsi gyakran szerepel a MÁV Nosztalgia kirándulásain.fapados

055 szalonkocsi

A szalonkocsik (Horthy-kocsik) az 1940-es években luxus igényekre készültek. Volt bennük televízió, videó, rádió és telefon is a megbeszélésekhez. Nappal 25 embernek volt elég, éjjelre négy hálófülkéje volt zuhannyal és csengős szobaszervízzel.szalon

szalom

WR 2347 Teakfa Orient étkezőkocsi

1876-ban alakult meg Brüsszelben a Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grand Express Européens vállalat, amely 1883-tól indította el a háló és étkezőkocsikból álló luxus Orient Express vonatokat Párizs–Bécs–Budapest–Bukarest útvonalon Isztambulig és vissza. A kocsit a MÁV 1948-ban vásárolta meg a CIWL-től és menetrendszerűen közlekedett is belföldön. A budapesti Közlekedési Múzeum később rendbe hozatta a kocsit, és a múzeum előtt állították ki, Múzeumi Presszóként. A járművet napjainkra felújították, és újra közlekedik, elegáns gyertyafényes vacsoravonatként.

teakfa etkezo
Tippek:

- 424 gőzmozdony+nosztalgia fapados és párnás kocsikkal május 20-án és június 10-én utazhatsz

- 204 gőzmozdony+nosztalgia fapados és párnás kocsikkal szeptember 2-án a Pest-Szolnok vasútvonalon vonatozhatsz

- NOHAB mozdonnyal+élményvonati kocsikkal július 8-án az Eszterházy Expresszel, és június 24-én a Szentivánéji Álom Expresszel utazhatsz

- LEO+Púpos+élményvonati kocsikal július 8-án indul el a Bakony Expresszel


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Négy új városba indít járatokat a Wizz Air októbertől
A légitársasággal 62 millióan utaztak a március 31-gyel véget ért pénzügyi évben.


A Wizz Air négy új járatot indít az ősszel a budapesti géppark bővítésének köszönhetően:

októbertől közvetlenül elérhető lesz repülővel Genova, Girona, Marrákes, decembertől pedig Memmingen,

írja az MTI a légitársaság közleménye alapján.

Emellett a Wizz Air több népszerű útvonalon is növeli járatai gyakoriságát, egyebek mellett Tel-Aviv, Isztambul, Milánó, Berlin, Madrid, Athén és Glasgow irányába bővülnek a járatok.

Közleményük szerint a bővítés következtében a téli szezonban a légitársaság budapesti kapacitása az előző év azonos időszakához képest több mint 30 százalékkal nő. Ennek eredményeképpen a Wizz Air piaci részesedése 41 százalékkal emelkedik, erősítve a légitársaság piacvezető szerepét Magyarországon.

A hamarosan 17-re bővülő budapesti gépparkkal az idén összesen csaknem 7 millió utast szállíthatnak Budapestre és Budapestről. A közlemény idézte Valeria Bragarencot, a Wizz Air kommunikációs menedzserét, aki szerint a folyamatos hálózatbővítés bizonyítja, hogy a cég továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt.

A Wizz Air jelenleg 220 Airbus A320 és A321 típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet. A légitársaság 62 millió utas preferált választása lett a március 31-gyel véget ért 2024-es pénzügyi évben.

A Wizz Air korábbi közlése szerint bevétele 134 százalékkal, 3,896 milliárd euróra emelkedett a tavaly március 31-én zárult üzleti évében. A kamatok, adófizetés és értékcsökkenési leírások előtti eredmény (EBITDA) 134,3 millió eurót ért el, míg a megelőző üzleti évben 23,3 millió eurós veszteséget könyveltek el. A cég nettó vesztesége a 2021/2022-es 642,5 millióról 535 millió euróra csökkent.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
A Rovatból
Rejtett gyöngyszem Budapest közelében - a zsámbéki Szépia Bio & Art Hotel****-ben jártunk
Ebben a festői szépségű környezetben igazi élmény feltöltődni.


Városnéző túrákra nemcsak Budapesten mehetünk, hanem a fővároshoz közeli helyeket is érdemes akár több napra felkeresni.

Az egyik ilyen a festői szépségű Zsámbék, ami valódi ékszerdobozként bújik meg a Zsámbéki-medence északnyugati szélén.

Budapestről alig 30-45 perc alatt érhetsz oda autóval, de Kelenföld vasútállomásról és a Széll Kálmán térről tömegközlekedéssel is jól megközelíthető hely, így az autóhiány sem állhat a kirándulás útjába.

A város tele van látnivalóval, kulturálisan gazdag, békés-romantikus hangulatú utcáin felüdülés volt a séta. Leghíresebb látnivalója a Zsámbéki Romtemplom, amit rövid ott tartózkodásunk okán mi sem szerettük volna kihagyni. A premontrei kolostort még a 13. században építették, és az évek során a pálosok is megfordultak itt, de török kézen is volt, majd a 17. század végén a Zichy család tulajdonába került, végül az 1763-as földrengés során teljesen leomlottak a falai. A templomrom műemlék, de bárki által látogatható és fantasztikus élmény.

Teljesen magába szippantja az embert a történelem, ahogy a monumentális falak, tornyok között sétál.

Habár a látványosság talán az egyik legszebb nevezetesség egész Magyarországon, a látnivalók sorának itt nincs vége. Nekünk most csak egy kisebb délutáni sétára volt lehetőségünk, de miután eltöltöttünk az évszázados romok között egy kis időt és kirándultunk kicsit a városban rájöttünk, hogy egy teljes nap is kevés lenne, hogy felfedezzünk mindent. Éppen emiatt is fogunk még megannyiszor visszalátogatni ide!

Szépia Bio & Art Hotel****

Pihenni és feltöltődni érkeztünk a városba, emiatt esett a választásunk a térség első számú 4 csillagos wellness és konferencia szállodájára, a Szépia Bio & Art Hotel****-re, ami Zsámbék központjában található. 2009 májusában nyitotta meg kapuit és az M1-es autópályától mindössze 5 km-re található szálloda azóta a régió kedvelt tréningszállodájává vált. Hét konferenciatermének adottságaiból adódóan ideális helyszín konferenciák, tréningek, bankettek, állófogadások, bálok, esküvők és egyéb céges illetve családi rendezvények megtartására. Az emeleten külön bár áll a vendégek rendelkezésére és az erkélyről gyönyörű kilátás nyílik a zsámbéki Romtemplomra. Nemrég egy projekt keretében új szárnyat alakítottak ki, ezáltal 27 szobával bővült a hotel, ezzel is lehetőséget adva a nagyobb társaságok elszállásolására.

Persze nem csak társaságok részére ajánlott itt a pihenés! Szuper kikapcsolódás párok, családok részére is, hiszen a sokszínű wellness és a rengeteg sportolási lehetőség a család minden tagja számára felejthetetlen élményeket ígér.

 

Művészet

A szállodához érve az első pillanattól fogva érezni lehet a sajátos hangulatát. Az épület modern és stílusos, mégis otthonos atmoszférával rendelkezik. A belső terekben a művészet és a design szerves egységet alkotnak, és minden sarokban inspiráló alkotásokra bukkanhatunk. A hotel egyfajta élő művészeti galériává válik, ahol a vendégeknek lehetőségük van megcsodálni és belesimulni a kreatív kavalkádba. Látogatásunk során kiderült, hogy a művészeti vonalat többek között a tulajdonos család művészettel is foglalkozó tagjainak festményei, műalkotásai biztosítják. Állandó és időszaki kiállítások is vannak itt és a szálloda üzletében megvásárolhatók a helyi képzőművészek alkotásai.

Szobák

A környezettel és design elemeivel azonnal elvarázsolt a szálloda, de engem a szobába lépve ért az igazi meglepetés. Minket az újonnan kialakított szárny egyik Deluxe szobájában szállásoltak el, ami a modern berendezésével, hangulatos színvilágával és kényelmes ágyával azonnal elnyerte a tetszésünket. Az erkélyünkről pedig csodás kilátás nyílt a kültéri medencére és a több hektárnyi zöld területre.

Az egész évben könnyen megközelíthető hotel, 65 db két ágyas szobával rendelkezik, melyből 26 db deluxe, 18 db standard, 14 db standard plusz, 4 db bio komfort, 1 db superior, valamint 2 db mozgáskorlátozott vendégek számára van kialakítva.

Aktív kikapcsolódés és sokszínű wellness

Én az aktív pihenők táborát erősítem, emiatt izgatottan vártam házon belül milyen sportolási lehetőségek tárháza nyílik meg előttem. Nem ért csalódás, annyi lehetőség volt, hogy ott tartózkodásunk alatt ki se tudtam próbálni mindent. Ha edzeni támadt kedvünk használatba vehettük a wellness részlegben található fitnesz termet. Emellett a szálloda kertjében található négy salakos teniszpálya is rendelkezésünkre állt, amelyből egyébként kettő a téli szezonban fűtött légsátor alatt üzemel. Itt található a füves futballpálya is, ahol éppen kisgyerekek játszottak. Bent két squash pálya, az első emeleten pedig két bowling pálya és egy csocsó várja a sportolás szerelmeseit. A szálloda bárja itt található a bowling pálya mellett, ez a Bowling Bár, ahonnan üdítőt, kávét és alkoholos italokat is tudtunk kérni.

Mivel azért mégiscsak pihenni érkeztem, az úszómedencéket sem hagytuk ki. A szálloda sokféle lehetőséget kínál a testi-lelki felfrissülésre is. Található a komplexum külső területén egy 21-23 fokos kültéri medence, amely a nyári időszakban üzemel. Továbbá egy 10 méter hosszú beltéri medence (28-30 fokos), jacuzzi, merülő medence, finn szauna, gőzkabin, infrakabin és sószoba is kialakításra került.

Nyárfás Étterem

A vacsorát és a másnapi reggelit is a szálloda éttermében, a hangulatos Nyárfás Étteremben töltöttük, illetve volt szerencsénk, hogy érkezésünk során az ebédet is itt fogyasszuk. Nem győztük végigkóstolni a svédasztalos kínálatot. Semmit nem akartunk kihagyni, hiszen már az első fogás után világossá vált, mennyire precízen összeállított, finom ételekről van szó.

A Nyárfás Étterem 130 fő befogadására alkalmas, mely kibővül még a külső terasszal, ami további 60 fő számára biztosít helyet. Az étterem tágas belső tere már önmagában kedvet csinál az étkezéshez. Jó idő volt, így kihasználtuk, hogy tavasszal már a teraszon is elfogyaszthattuk az ételeinket. Volt választék, mind a reggelinél, mind pedig a vacsoránál, és ez abszolút nem ment az ízek rovására. Érezhető volt, hogy kiemelt figyelmet szenteltek az egészséges táplálkozásnak, a reform konyhát kedvelőknek, a vegetáriánus életmód követői, sőt a vonalaikra vigyázó vendégek is bátran fogyaszthattak.

A Szépia Bio & Art Hotelben eltöltött nap tökéletes egyensúlyt teremtett a kényelem, a kényeztetés és az aktív kikapcsolódás között. A szálloda modern felszereltsége, a barátságos személyzet és a festői környezet mind hozzájárultak ahhoz, hogy teljesen feltöltődve és elégedetten távozzak. Ha egy különleges élményre vágysz Budapest közelében, Zsámbék és a Szépia Bio & Art Hotel kihagyhatatlan úti cél.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Antalyai rémálomjárat: így várt 39 órát egy anyuka két kisgyerekkel Ferihegyen a Törökországba induló repülőgépre
Az első becsekkolás még rendben zajlott. Nem tudják viszont, hogy hogyan térítik majd meg a taxiköltségeket, a szállást és a késés miatti egyéb kellemetlenségeket.


Mint már mi is beszámoltunk róla, 39 órás késéssel indult egy repülőgép a Liszt Ferenc Repülőtérről Törökországba.

Az utasok között ott volt Katalin is, aki két fiával indult nyaralni, és most, hogy végre megérkeztek az antalyai hotelbe, a Blikknek mesélt a nem mindennapi utazásról.

Katalin, valamit öt és tízéves fia először látják a tengert. Egy szokványosnak mondható nyaralásra indultak az ITAKA Utazási Iroda szervezésében, amikor elkezdődtek a problémák.

Az első becsekkolás rendben zajlott, de hamarosan kiderült, hogy hosszú várakozás vár rájuk.

Az első órákban a feszültség fokozódott, a harmadik óra után az utazók utalványokat kaptak, amiket a reptéren válthattak be. Katalin így emlékszik vissza:

„Elkezdték osztogatni ezeket a kis papírokat, de alig 1-2 üzletben lehetett ezt levásárolni, amik egyébként este 9-kor vagy 10-kor zártak, és nyilván le voltak rabolva. Tehát ott álltam este fél kilenckor, és a gyerekeimnek tudtam venni vacsorára egy kis kekszet, meg csokit.”

A műszaki meghibásodás híre hamar elterjedt, de biztos információt senki sem kapott. Az indulási időpontot folyamatosan tolták, és Katalin a bőröndök kirakodásánál már tudta, hogy aznap nem repülnek:

„Mondtam a férjemnek, hogy ez a repülő ma már nem megy velünk sehova. Akkor közölték is velünk, hogy mindenki szedje össze magát, és mehet vagy egy szállodába, vagy ha akar, akkor haza. Másnap 11:20-kor indulna a repülő, így szombaton 9:20-ra legkésőbb ismét kint kellett lenni a reptéren, hogy újra becsekkoljunk.”

Katalinék másnap felkészültebben érkeztek a reptérre, de az utasok száma már csökkent, sokan feladták az utazást.

„A hangulat folyamatosan nagyon ingadozó volt, mindenkit feszültté tett ez a helyzet, azonban a gyerekek kezelték a legjobban”

– mesélte Katalin. Fiai meséket néztek és összebarátkoztak a többi várakozó gyerekkel.

Katalin egy másik Antalyába induló géphez ment, ahol látta, hogy egy óra késéssel ugyan, de az utasokat beszállítják:

„Ott megkérdeztem »ez meg mi«? És mondták, hogy hát egy órát késnek, de mennek Antalyába. Azt is hozzáfűzték, hogy úgy tudják, mindegyik utas szintén az ITAKA Utazási Iroda szervezésében érkezett. Ekkor gurult el a gyógyszer mindenkinél...”

Vasárnap délelőtt 11-ig adtak maguknak időt, hogy ha nem indulnak, alternatív nyaralást keressenek. Végül vasárnap 7:01-kor már a gépen ültek és várták az indulást. A család épségben megérkezett és már élvezik a hotel kényelmét. Bár a nyaralás csak négy napig tart, örülnek, hogy végre ott vannak.

Katalin azonban már előre izgul a pénteki visszaút miatt,

nem tudják, hogyan térítik meg a taxiköltségeket, a szállást és a kellemetlenségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
Kalandok földön, vízen, levegőben – a Mátrában, az Oxygen Adrenalin Parkban jártunk
Gyakran fejtörést okoz a családoknak, hogy milyen helyen tudnának egy programdús, kicsiknek és nagyoknak egyaránt érdekes napot eltölteni. Gondoltunk egyet, és felkerekedtünk, hogy leteszteljük a Mátra hegyeinek ölelésében, Sástón található Oxygen Adrenalin Park attrakcióit. Spoiler: nem csalódtunk!


Különleges környezetben, egy volt kőbánya helyén terül el az Oxygen Adrenalin Park, aminek már a neve is árulkodó – itt ugyanis bőven akad izgalom. Első utunk rögtön a canopy-hoz vezetett. Az oda-vissza 230-230 méter hosszan átívelő alpesi csúszdán kb. 30 m magas drótkötélen csúsztunk a szakadék fölött, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a tájra. Aki inkább a szomszédos függőhídról csodálná meg ezt a kilátást, az ezt is megteheti, de vigyázat, a híd kissé mozog!

A legnagyobb adrenalinlöketet egészen biztosan az óriáshinta szolgáltatja. A 20 méteres szabadesés után percekig a katlan felett hintázhatunk. Ez a Közép-Európában egyedülálló játékelem semmihez nem hasonlítható élmény, mindenképpen érdemes kipróbálni.

Ha ezek után sem untuk meg a pörgést, és még mindig szeretnénk egy kis sebességet magunkénak tudni, akkor irány Magyarország legmagasabban fekvő bobpályája, ahol a panorámát is megcsodálva, majd az erdőben kanyarogva csúszhatunk le a majd’ 1 km-es pályán, akár párban, akár egyedül.

Az Oxygen Adrenalin Parkban a víz közelségét sem kell mellőzünk, a fákkal szegélyezett tavon nem csak a tavirózsák kaptak helyet, hanem számos játékelem is: elektromos jetski, kalózhajó, vízi akadálypálya, tutaj és sokak kedvence, a water roller.

A kisebbek olyan további élményelemekkel is szórakozhatnak, mint a quad, a toronycsúszda vagy a légvár, de ez közel sem minden – ide ki sem fér az a sok-sok játék, ami a gyerekek rendelkezésére áll.

Az étteremben elfogyasztott finom ebéd után még felültünk az Oxygen Expressre, a félóránként közlekedő kisvonatra, hogy egy utolsó pillantást vessünk a Parkra.

Végül stílszerűen a libegővel távoztunk, így újfent a panorámában gyönyörködve ereszkedtünk le a közeli Sástóhoz.

Tipp: Július 13-án, szombaton immáron már kilencedik alkalommal rendezik meg a Libegők Éjszakáját, így ekkor a Mátra Libegő meghosszabbított nyitvatartással, 10-24 óráig üzemel. Részletek a Facebook eseményben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk