5 különleges magyar Sóhajok hídja
A sóhajok hídja azért különleges építészetileg, mert két épületet köt össze. A vadregényesebb változata patak, vagy folyó felett ível át. Az eredeti és a mai napig a leghíresebb a Velencében található híd.
A velencei Sóhajok hídja:
Az 1600-ban épült Rio di Palazzo csatorna fölött átívelő híd egyik felén található a Dózse-palota, melyben korábban bíróság működött. Innen kísérték át az elítélteket a másik oldalon álló börtönbe. A hagyomány szerint az itt áthaladók sóhajától volt hangos a híd. A Sóhajok hídja elnevezést Lord Byronnak köszönhetjük, akit Velencébe költözésekor nagyon megfogott a hídhoz fűződő legenda.
(Fotó: wikipedia)
A világban több más híres épülethíd is van, például az Egyesült Királyságban Oxfordban és Cambridge-ben, Németországban Frankfurt am Main-ban a Római-híd, az Egyesült Államokban pedig az Allegheny County Courthouse bíróság épületrészeit kötötték össze ilyen híddal.
Magyarországon szintén van pár híres Sóhajok hídja. Most az 5 legérdekesebbet mutatjuk be nektek:
1. Szeged
A magyarok közül a legismertebb tán a szegedi Városházát a Bérpalotával összekötő mára műemléki védettséget élvező gyaloghíd, melyet Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte az 1879-es nagy árvíz utáni újjáépítés során. Az okot Ferenc József idelátogatása adta, aki személyesen akarta megnézni, hogy milyen lett a város a hatalmas építkezések nyomán. Az uralkodó a Bérpalotában kapott szállást, a kísérete viszont a Városházán. Az ő biztonságos és kényelmes közlekedésük érdekében készült el a zárt híd. Azt mesélik, hogy amikor a király átsétált a hídon így szól: „Szeged szebb lesz, mint volt!”.
(Fotók: Google-maps)
2. Győr
A Széchenyi István Egyetem két épületét egy igazi különlegesség, egy vasúti kocsit ábrázoló híd köti össze. A formával utalni szerettek volna az itt folyó képzésre. A híd alapja egy acélhíd, erre került rá a kifejezetten erre a helyre gyártott vasúti személyvagon. Az egyedi vasúti kocsit a Magyar Vagon- és Gépgyár készítette, ám ez nem egy valódi személykocsi, mert annál tíz méterrel hosszabb és nincsenek benne ülések sem. A hidat 2004-ben újították fel, és festették át új színére.
(Fotók: Google-maps)
3. Debrecen
A gyalogos függőfolyosó a Városháza és az Adóhivatal között épült fel. A Városháza mai klasszicista formáját 1843-ban nyerte el. Az épülethez több különleges esemény is kapcsolódik. Itt lakott Kossuth Lajos és családja, és itt őrizték a Szent Koronát egy időben, a titkos levéltárban. A Városházát 1888-ban alakították át. Az ok pedig a spórolás volt. Az eredeti városháza a megnövekedett feladatok miatt kicsi lett, így a megyeszékhely ügyintézésére nagyobb épületre lett volna szükség. Ám mivel nem volt rá pénz, a meglévő épületet átalakították és a mellette lévő adóhivatallal egy híddal kötötték össze.
(Fotók: Trostel Vigasz Péter)
4. Kalocsa
A belvárosban található Batthyány utcát a helyiek Sóhaj köznek hívják. Itt található a régi, 1860-ban alapított kisszeminárium (ma Szent István Gimnázium) és az 1886-ban épült kollégium (ma gyermekotthon). Ezeket kötötték össze 1908-ban egy híddal, mely a nevét az alatta átfutó utcáról kapta. A hidat valószínűleg Fábián Gáspár építész tervezte, akit az épületek átalakításával bíztak meg az 1900-as években. Ma a híd műemléki védelem alatt áll.
(Fotó:kalocsa.hu)
(Fotó: Török Tibor)
5. Budapest
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi épületét (K épület) szintén egy sóhajok hídja köti össze a könyvtárral. A terveit Pecz Samu készítette, aki maga is tanított az egyetemen és a kivitelezést is ő vezette. Az 1909-ben elkészült neogótikus híd a kulturális örökség része.
(Fotó: Google-maps)
(Fotók: Facebook)
Összeállította: Söptei Zsuzsanna
Ha érdekes volt az összeállítás, oszd meg másokkal is!
 
                         












 
                          
 
 
 

 
 

 
  
  
 
 
  
 



 
        