TECH
A Rovatból

Vér és króm: A játék, ami minden biztosítékot kivert – Cyberpunk 2077 teszt

A Cyberpunk 2077 messze nem hibátlan játék, de az előnyei és hihetetlen részletessége annyira beszippant, hogy csak azoknak ajánlott, akik nem félnek szinte átköltözni egy teljesen más dimenzióba.
Csákvári Péter - szmo.hu
2020. december 17.



Megjelent a játék, amire nyolc évet várt a világ, többen rendelték elő, mint eddig bármilyen szórakoztatóipari terméket, és katasztrofális hibái ellenére a legjobb szerepjáték, amivel valaha találkoztunk.

Az elmúlt hetekben nehéz volt nem találkozni a Cyberpunk címével, még azoknak is, akiket soha nem vonzott semmilyen videojáték. Az internet egy dolog, de az utcai reklámok, újsághirdetések mellett még az élelmiszerboltokban is szembe jöhetett velünk V karaktere bizonyos termékeken. Soha egyik játék sem kapott még ilyen hájpot, mint a Cyberpunk 2077, és ennek oka elsősorban a fejlesztő lengyel cég, a CD Projekt Red előző játékában keresendő: a The Witcher 3-ban, ami a világ egyik legjobb játékaként vonult be a történelembe. A kiadóba vetett bizalom már alapból irreális hájpot generált, amire ők is ráraktak egy lapáttal, és

a kép, ami így felépült a fejekben a december 10-én megjelent, már egyenesen a világ legjobb játékát festette le, amiben ráadásul Keanu Reeves az egyik főszereplő.

Gyakorlatilag egy olyan programot várt már mindenki, amit lehetetlen volt elkészíteni. Na, és bejött? Hát, részben igen, részben pedig nagyon nem...

A játék alapjául egy Cyberpunk nevű könyves szerepjáték szolgál, ami egy félelmetes utópisztikus világban játszódik, azon belül is Night City-ben, ahol a nagy multicégek gyakorlatilag átvették az irányítást a kormánytól. Mi egy V nevezetű zsoldost alakítunk, akinek egy balul elsült meló után a fejébe költözik egy baromira idegesítő Keanu Reeves – vagyis Johnny Silverhand, kora leghíresebb/hírhedtebb rockere ÉS terroristája (így, ahogy írom, igen). A sztorit nem is igazán érdemes göngyölíteni tovább, hiszen jelenleg az egyik legnagyobb bűn a játékvilágban a Cyberpunk 2077 spoilerezése, bár hozzá kell tennem, az sem olyan egyszerű, mert a játékban is kapkodja az ember a fejét, hogy mikor mi történik. A történet a legerősebb, amivel a 20 éves gamer pályafutásom alatt találkoztam.

Az első pillanattól kezdve, amikor kiválaszthatjuk, három opció közül milyen előtörténetünk legyen, a legkisebb mellékküldetésen át a befejezésig belesüppedtem a játékba.

Soha nem éreztem még játéknál azt a pozitív tanácstalanságot, hogy nem tudom eldönteni, menjek-e a főküldetés vonalán tovább vagy halogassam, és fedezgessem fel a várost a kisebb küldetéseken keresztül, mert egyszerűen mindegyik baromi izgalmas. A főszál egy bizonyos indok miatt eléggé sürgető, és ezt a játék maga is sulykolja belénk. Így automatikusan pörgetné az ember tovább, de a mellékküldetések is annyira izgalmasak és összetettek, hogy sokszor azon kaptam magam, hogy hajnali 4-kor egy „csak még ezt a braindance-t megnézem” kifogással gyilkolom tovább a bioritmusomat.

Apropó, braindance! A BD egy még semmilyen más játékban nem látott egyedi módja a nyomozásnak (a játék világában a filmek és a pornó is ebben a formában lett népszerű). Lényege, hogy egy másik ember által megélt időszakaszt újraélhetünk pont úgy, ahogy ő is, de akár ki is léphetünk a testéből, és megvizsgálhatjuk a környezetét. Van egy olyan mellékküldetés is, ahol egy pszichopata irgalmatlanul para álmát élhetjük így újra. A játék egy pillanatig sem vonultat fel repetitív elemeket, az egyetlen visszatérő jellegű küldetés, ha az utcán belebotlunk egy rablásba/támadásba, de ezekbe amúgy is akkor megy csak bele az ember, ha van kedve egy kis balhéhoz, és általában van, mivel...

A Harc

...elképesztően élvezetes. A fegyverarzenál hatalmas, és több fő csoportra oszlik: impulzus-, tech- és okos fegyverek. Mindegyiknek megvannak a maga badass elemei, de a techfegyverek talán mind közül a leglátványosabbak. Miszlikekre lehet bontani a környezetünket egy-egy komolyabb tűzpárbaj alatt, az ellenfélen is szinte érezni a kínt, ahogy belémar a mordályunk, és minden egyes lövés hangja is egy jóleső elégtétel.

A játékmenetben, ha mindent összeadunk, nem a harc dominál. Többet beszélgetünk, hekkelünk, braindancelünk együttvéve, így még inkább ki van éhezve az ember a megfelelő időpontokban beiktatott csetepatéra.

A közelharci fegyvereket is baromi guszta darálni, főleg a katanát, ami mindenkiben felébreszti a benne szunnyadó yakuzát, amikor a Fővám téri henteseket megszégyenítő mozdulatokkal feldarabolja a rosszarcú bandatagokat.

A fegyvereken túl különböző kibervereket is telepíthetünk a már így is félig mechanikus testünkbe, ezzel látványos pluszokat elérve. Beépíthetünk a karunkból előugró sáskapengéket, elektromos szálakat, gránátvetőt, gorillakart, és ez csak a kezünk. Szinte bármelyik végtagunk (sőt még egyes szervünk) helyére is pimpelhetünk valami gizda krómot. És ezzel még nincs vége a dolognak, ugyanis van nekünk egy kiberdekkünk is, ami a hackelésért felel (gyakorlatilag az operációs rendszerünk). Ezt fejlesztve is több tucat para lehetőséghez juthatunk, akár kisüthetjük ellenfeleink agyát is.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Bejelentették: megvan, ki viszi fel a második magyar űrhajóst
Kapu Tibor 14 napot lesz a Nemzetközi Űrállomáson. Az már megvan, hogyan jut ki, de a pontos időpontot még nem jelentették be.


Végleges a megállapodás az Axiom Space-szel, a második magyar űrhajóst az amerikai cég soron következő Ax-4-es küldetésén viszik fel az űrbe – jelentette be Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa.

Kapu Tibor 14 napot tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson

– mondta Ferencz. Részleteket nem árult el arról, hogy ott mit csinál majd a magyar űrhajós, de állította: Kapu ez alatt a két hét alatt nemzetközi szinten is versenyképes pozícióba juttatja Magyarországot az űrbizniszben.

A pontos indulási időpontot egyelőre nem lehet tudni, azt az Axiom Space és a NASA közösen fogja meghatározni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
Magyarországra is megérkezett a fizetős Viber
Havi 999 forintért például szöveggé konvertálhatjuk a hangüzeneteket, megszabadulunk a reklámoktól és korlátlan matricát kapunk.


Magyarországon is elindítja Rakuten Viber a Viber Plus prémium szolgáltatást exkluzív funkciókkal és testreszabási lehetőségekkel - írja a Média1.

A Viber alapfunkciói persze továbbra is ingyenesek maradnak, viszont most már itthonról is elérhető a fizetős prémium szolgáltatásuk, Viber Plus. Ezt 999 forintos havidíjért adják, és

olyan exkluzív funkciókat kínálnak mint a hangüzenetek szöveggé konvertálása, a láthatatlan üzemmód, a hirdetésmentesség, az üzenetek nyom nélküli törlése, egyedi alkalmazásikonok, személyre szabott támogatás, korlátlan számú matrica.

A Viber Plust fokozatosan vezetik be a magyarországi felhasználók számára, akik az alkalmazás jobb alsó sarkában található „Továbbiak” menüponton keresztül érhetik el a szolgáltatást. A frissítés előtt elérhető összes funkció, beleértve a szöveges üzenetküldést és a hívásokat, továbbra is teljesen ingyenesen lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Már nem sci-fi: itt az elképesztő sebességű net, amivel egy sebész akár egy kontinens távolságból hajthat végre egy műtétet
A fejlesztés minőségi változást hozhat a hétköznapi emberek életében is, azt is elmondták, hogy mi mindenre képes már most.


800 Gbps sebességű, az átlagos magyar internetnél 4400-szor gyorsabb összeköttetést sikerült kiépítenie a tudósoknak a svájci LHC (Nagy Hadronütköztető) és a vele dolgozó holland adattároló között – derül ki a BBC cikkéből. Joachim Opdenakker és munkatársa, Edwin Verheul azért vágott bele a munkába, hogy az LHC kísérleteinek méréseit minél gyorsabban továbbíthassák, hogy a tudósok villámgyorsan hozzáférjenek az LHC kísérleteinek eredményeihez.

„Volt ott pacsizás”

– idézi a lap Opdenakkert. Februárban tesztelték először a rendszert, amelynek 1650 kilométer hosszan kell adatokat küldeni, Genfből Párizson, Brüsszelen keresztül egészen Amszterdamig. A jeleket optikai megoldással továbbítják – ilyen távolságon példátlan az elért 800 Gbps sebesség. Opdenakker erről azt mondta:

„A távolság miatt ennek a fénynek az erőssége csökken, így különböző helyeken kell erősíteni.”

Az LHC 2029-re tervezett frissítése még több adatot fog generálni, a mostani mennyiség ötszörösét. Az új rendszer minden jel szerint ezzel is megbirkózik majd. Ennek pedig hamarosan a hétköznapokban is érezni lehet majd a hatását:

Az eredményeik nyomán nagyságrendekkel nőhet a hétköznapi emberek által használt internet sebessége is.

Ez pedig nemcsak gyorsabb és megbízhatóbb internetkapcsolatot jelent majd, de például erősebb adatvédelmet is lehetővé tesz. Emellett olyan orvosi fejlesztések alapja lehet, mint a robotsebészet, amikor egy sebész akár egy kontinens távolságból hajt végre egy műtétet, távirányított gépek segítségével.

Bár a 800 Gbps sebesség brutálisan gyors, vannak ennél is durvább eredmények. Egy japán kutatócsoport például elérte a 22,9 Pbps sebességet, míg az Aston Egyetem kutatói 402 Tbps sebességet értek el egy 50 kilométer hosszú optikai szálon. Ezek a rekordok azt mutatják, hogy a technológia szédítő tempóban fejlődik, és a jövőben még nagyobb sebességekre lesz képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szeretnéd végigcsinálni a Mario Bros videójátékokat? Van egy rossz hírünk: a matematikusok szerint lehetetlen
Több bizonyíték utal arra, hogy a játék a végtelenségig tart, így matematikai értelemben nem csinálható végig egyik Super Mario-játék sem.


Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a „New Super Mario Bros. óta megjelent 2D Mario játékok közül egyiket sem lehet végigcsinálni, kivéve a Super Mario Wondert.” A tanulmányt az MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának Hardness Group kutatócsoportja készítette – írja az IFLScience.

A felvetett probléma lényege, hogy a játék esetében lehetetlen előre kiszámítani, hogy bizonyos pályák teljesíthetőek-e, ennek meghatározására csak egyetlen mód akad: az, hogy ténylegesen is megpróbáljuk végigjátszani őket.

Ugyanakkor még a Super Mario Wonder esetében is

„vannak olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy megoldhatatlan a játék, [...] ám még nagyon új, ezért további kutatásokra van szükség a játék mechanikájának jobb megértéséhez, hogy újabb állításokat tehessünk”

– magyarázta Erik Demaine, az MIT számítástechnika professzora.

Nem egyszerű bizonyítani egy játék esetében, hogy valóban teljesíthető-e az. „Az alapvető ötlet az volt, hogy Braid – az MIT egyik hallgatója – minden adott szintet az adott pályán lévő ellenségek számával ábrázol.”

A tanulmány szerint minden pályán – függetlenül attól, mekkora is az – tetszőleges számú ellenség kerülhet elő. Aminek eredménye az lehet, hogy a játék (ahogyan az éjjel...) soha nem ér véget, mert az algoritmus állandóan újabb pályákat és ellenségeket fog generálni.

A kutatócsoport létrehozott egy számlálógépet, ami képes volt bonyolult számításokat végezni, és ezáltal a tudósok ki tudták mutatni, hogy ezen pályák megoldhatóságának kikalkulálása olyan nehéz feladat, amit még a legnagyobb teljesítményű számítógép sem tud megoldani véges időn belül.

„Az alapgondolat az, hogy csak akkor tudod megoldani az adott Mario pályát, ha ez a konkrét számítás befejeződik. És tudjuk, hogy nincs mód annak meghatározására, hogy ez bekövetkezik-e, így arra sincs mód, hogy meghatározzuk, megoldható-e a pálya”

– jegyezte meg Demaine.

Azt nem tudni, vajon a szórakoztató játék közben hányan gondolnak bele abba, hogy milyen elképesztő matematikai problémával állnak is szemben, az azonban biztos, hogy a problémán dolgozó kutatók tovább vizsgálják a lehetőségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk