TECH
A Rovatból

Vér és króm: A játék, ami minden biztosítékot kivert – Cyberpunk 2077 teszt

Csákvári Péter - szmo.hu
2020. december 17.



Night City

A bejárható térképet a kolosszális méretű Night City (konkrétan ez a világ legnagyobb játékbeli városa) és azt körülvevő sivatagos Badlands teszi ki. Night City a sztori mellett a játék másik legnagyobb örömforrása. A város él, mozog, a központokon nyüzsögnek az emberek, és nemcsak szélességében hatalmas, de felfelé is terjeszkedik. Rengeteg lehetőségünk van liftekkel felmenni a magasba, és számtalan szinten kóborolni. A legtöbbször a sztori nem is mutatja meg nekünk ezeket, így bőven van felfedeznivaló a térképen.

Főleg éjszaka tud brutálisan látványos lenni a sok neontól és kijelzőtől a város, de a piacok mocskos hangulata is elragadó, szinte harapni lehet az olcsó szintetikus hús szagát a kibertérben.

A játék belsőnézetes, hogy még inkább hatással lehessenek ránk a jól kidolgozott terek, de vezetésnél külső nézetre is válthatunk (bár szerintem ez rontja az RPG hatást). A vezetés fizikája szerintem egyáltalán nem rossz, főleg, ha azt nézzük, hogy a cégnek semmi rutinja nem volt benne. Sajnos az autóinkat egy elég idegesítő megoldással vásárolhatjuk meg: ha ránk csörög egy tag, hogy van egy eladó verdája. Ezek aztán szépen összegyűlnek, de alapvetően nem túl sok. Persze az utcán is lehet GTA-zni magunknak egy vasat, de ez nem a GTA. Sokan kritizálják ezért (is) a játékot, de igazság szerint erről szóltak előre, és én nem is készültem rá (a Witcherben sem nagyon váltogattuk Keszeget).

A fekete leves

No, de nem szabad elmenni a botrány mellett sem, még akkor sem, ha én boldog PC-tulajdonosként csak pár hibába futottam bele. Az előző generációs konzolokon a játék úgy fut, mint amikor általános suliban videókártya nélküli gépeken Lego Racereztünk: fut, de minek. A textúrák késve töltenek be, ezzel olyan creepy manöken babákat előidézve az utcán, hogy a hideg kirázza az embert tőle. Ebbe én is belefutottam minimálisan, de én egy szót sem szólok az SSD helyett HDD-re telepített játékommal, főleg, hogy lett volna lehetőségem az SSD-re tenni. Ezek mellett számtalan glitch is meg tudja koronázni az élményt:

földbe süllyedt autók, lebegő fegyverek, és bugos küldetések "aranyozzák" be a Night City-ben töltött mindennapokat.

Olyanról is hallottam, akinek a nemiszerve (még ezt is személyre szabhatjuk a játék elején) vált láthatóvá a nadrág alatt. Fontos azonban hozzátenni, hogy a fejlesztők ígéretet tettek a javításokra, és ugyanilyen fontos megjegyezni, hogy a Witcher 3 esetében is ez volt a forgatókönyv, majd idővel már csak a szép emlékek maradtak meg.

Imádom, ha egy játék világa ennyire ki van dolgozva. Minden egyes fegyver, autó, bár mögött gondosan felépített sztori van, a cégekről nem is beszélve, azoknak évszázados történelmük van részletezve a játék során a modernkori könyvekként értelmezhető, a pályán random szétszórt szilánkokban (pendrive-szerű izék) kifejtve. Néha órákat töltöttem olvasással a játék közben, amivel felidéződött bennem a gyerekként könyvekből játszott szerepjátékok világa (meg persze a Witcher 3), és ez jócskán segített abban, hogy teljesen beleéljem magam a Cyberpunk univerzumába. A rengeteg kidolgozott karakter is segít ebben, hiszen jobban megismerve őket, szinte valós érzelmeket táplálhatunk irántuk. Főleg Johnny iránt, akit az elején még nagyon gyűlölünk, aztán van egy pont, amikor jobban belelátunk a lelkébe, és persze tovább marjuk egymást, mint két öregasszony, de már-már barátokként élünk egymás agyában.

Ez a játék egyértelműen felnőtteknek készült, akik szeretnének kicsit filozofálni is a fő sztori szál által elénk gördített és a Cyberpunk világában történő eseményeken, annak tanulságain.

Bár néha a játék túl gyors is ahhoz, hogy rendesen felfogjuk, érdemes vele kényelmesen haladni (arról nem is beszélve, hogy szemérmetlenül részletes szexjeleneteket és meztelenséget találunk a játékban). Persze örültem volna még egy-két elemnek, mint például az előzetesekben feltűnt metrónak, ami itt úgy néz ki, mintha nem készült volna el időben, de talán a jövő DLC-jei ezt is orvosolják, ahogy remélhetőleg a kismillió egyéb hibát is.

Összességében azonban a sztorira rácuppanva én azt mondom, megérte ennyit várni, és bízom benne, hogy az optimalizáció után más is úgy véli, hogy ez az év játéka, mert rohadtul az, ha éppen működik.

A játékot a Cenega biztosította.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Bejelentették: megvan, ki viszi fel a második magyar űrhajóst
Kapu Tibor 14 napot lesz a Nemzetközi Űrállomáson. Az már megvan, hogyan jut ki, de a pontos időpontot még nem jelentették be.


Végleges a megállapodás az Axiom Space-szel, a második magyar űrhajóst az amerikai cég soron következő Ax-4-es küldetésén viszik fel az űrbe – jelentette be Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa.

Kapu Tibor 14 napot tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson

– mondta Ferencz. Részleteket nem árult el arról, hogy ott mit csinál majd a magyar űrhajós, de állította: Kapu ez alatt a két hét alatt nemzetközi szinten is versenyképes pozícióba juttatja Magyarországot az űrbizniszben.

A pontos indulási időpontot egyelőre nem lehet tudni, azt az Axiom Space és a NASA közösen fogja meghatározni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
Magyarországra is megérkezett a fizetős Viber
Havi 999 forintért például szöveggé konvertálhatjuk a hangüzeneteket, megszabadulunk a reklámoktól és korlátlan matricát kapunk.


Magyarországon is elindítja Rakuten Viber a Viber Plus prémium szolgáltatást exkluzív funkciókkal és testreszabási lehetőségekkel - írja a Média1.

A Viber alapfunkciói persze továbbra is ingyenesek maradnak, viszont most már itthonról is elérhető a fizetős prémium szolgáltatásuk, Viber Plus. Ezt 999 forintos havidíjért adják, és

olyan exkluzív funkciókat kínálnak mint a hangüzenetek szöveggé konvertálása, a láthatatlan üzemmód, a hirdetésmentesség, az üzenetek nyom nélküli törlése, egyedi alkalmazásikonok, személyre szabott támogatás, korlátlan számú matrica.

A Viber Plust fokozatosan vezetik be a magyarországi felhasználók számára, akik az alkalmazás jobb alsó sarkában található „Továbbiak” menüponton keresztül érhetik el a szolgáltatást. A frissítés előtt elérhető összes funkció, beleértve a szöveges üzenetküldést és a hívásokat, továbbra is teljesen ingyenesen lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Már nem sci-fi: itt az elképesztő sebességű net, amivel egy sebész akár egy kontinens távolságból hajthat végre egy műtétet
A fejlesztés minőségi változást hozhat a hétköznapi emberek életében is, azt is elmondták, hogy mi mindenre képes már most.


800 Gbps sebességű, az átlagos magyar internetnél 4400-szor gyorsabb összeköttetést sikerült kiépítenie a tudósoknak a svájci LHC (Nagy Hadronütköztető) és a vele dolgozó holland adattároló között – derül ki a BBC cikkéből. Joachim Opdenakker és munkatársa, Edwin Verheul azért vágott bele a munkába, hogy az LHC kísérleteinek méréseit minél gyorsabban továbbíthassák, hogy a tudósok villámgyorsan hozzáférjenek az LHC kísérleteinek eredményeihez.

„Volt ott pacsizás”

– idézi a lap Opdenakkert. Februárban tesztelték először a rendszert, amelynek 1650 kilométer hosszan kell adatokat küldeni, Genfből Párizson, Brüsszelen keresztül egészen Amszterdamig. A jeleket optikai megoldással továbbítják – ilyen távolságon példátlan az elért 800 Gbps sebesség. Opdenakker erről azt mondta:

„A távolság miatt ennek a fénynek az erőssége csökken, így különböző helyeken kell erősíteni.”

Az LHC 2029-re tervezett frissítése még több adatot fog generálni, a mostani mennyiség ötszörösét. Az új rendszer minden jel szerint ezzel is megbirkózik majd. Ennek pedig hamarosan a hétköznapokban is érezni lehet majd a hatását:

Az eredményeik nyomán nagyságrendekkel nőhet a hétköznapi emberek által használt internet sebessége is.

Ez pedig nemcsak gyorsabb és megbízhatóbb internetkapcsolatot jelent majd, de például erősebb adatvédelmet is lehetővé tesz. Emellett olyan orvosi fejlesztések alapja lehet, mint a robotsebészet, amikor egy sebész akár egy kontinens távolságból hajt végre egy műtétet, távirányított gépek segítségével.

Bár a 800 Gbps sebesség brutálisan gyors, vannak ennél is durvább eredmények. Egy japán kutatócsoport például elérte a 22,9 Pbps sebességet, míg az Aston Egyetem kutatói 402 Tbps sebességet értek el egy 50 kilométer hosszú optikai szálon. Ezek a rekordok azt mutatják, hogy a technológia szédítő tempóban fejlődik, és a jövőben még nagyobb sebességekre lesz képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szeretnéd végigcsinálni a Mario Bros videójátékokat? Van egy rossz hírünk: a matematikusok szerint lehetetlen
Több bizonyíték utal arra, hogy a játék a végtelenségig tart, így matematikai értelemben nem csinálható végig egyik Super Mario-játék sem.


Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a „New Super Mario Bros. óta megjelent 2D Mario játékok közül egyiket sem lehet végigcsinálni, kivéve a Super Mario Wondert.” A tanulmányt az MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának Hardness Group kutatócsoportja készítette – írja az IFLScience.

A felvetett probléma lényege, hogy a játék esetében lehetetlen előre kiszámítani, hogy bizonyos pályák teljesíthetőek-e, ennek meghatározására csak egyetlen mód akad: az, hogy ténylegesen is megpróbáljuk végigjátszani őket.

Ugyanakkor még a Super Mario Wonder esetében is

„vannak olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy megoldhatatlan a játék, [...] ám még nagyon új, ezért további kutatásokra van szükség a játék mechanikájának jobb megértéséhez, hogy újabb állításokat tehessünk”

– magyarázta Erik Demaine, az MIT számítástechnika professzora.

Nem egyszerű bizonyítani egy játék esetében, hogy valóban teljesíthető-e az. „Az alapvető ötlet az volt, hogy Braid – az MIT egyik hallgatója – minden adott szintet az adott pályán lévő ellenségek számával ábrázol.”

A tanulmány szerint minden pályán – függetlenül attól, mekkora is az – tetszőleges számú ellenség kerülhet elő. Aminek eredménye az lehet, hogy a játék (ahogyan az éjjel...) soha nem ér véget, mert az algoritmus állandóan újabb pályákat és ellenségeket fog generálni.

A kutatócsoport létrehozott egy számlálógépet, ami képes volt bonyolult számításokat végezni, és ezáltal a tudósok ki tudták mutatni, hogy ezen pályák megoldhatóságának kikalkulálása olyan nehéz feladat, amit még a legnagyobb teljesítményű számítógép sem tud megoldani véges időn belül.

„Az alapgondolat az, hogy csak akkor tudod megoldani az adott Mario pályát, ha ez a konkrét számítás befejeződik. És tudjuk, hogy nincs mód annak meghatározására, hogy ez bekövetkezik-e, így arra sincs mód, hogy meghatározzuk, megoldható-e a pálya”

– jegyezte meg Demaine.

Azt nem tudni, vajon a szórakoztató játék közben hányan gondolnak bele abba, hogy milyen elképesztő matematikai problémával állnak is szemben, az azonban biztos, hogy a problémán dolgozó kutatók tovább vizsgálják a lehetőségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk