UTAZZ

Ilyen a legszörnyűbb diktatúra testközelből

A költő-író Karafiáth Orsolya két hetet töltött Észak-Koreában. Élménybeszámolója egyszerre tanulságos és sokkoló.


Észak-Koreáról elég sok információ kering a médiában, így az emberek többségének alighanem van némi fogalma arról, hogy zajlanak ott a mindennapok. Közvetlenül viszont jóval kevesebben tapasztalják meg a dolgot, annál is inkább, mivel az ország a közelmúltig alig pár ezer turistát fogadott évente.

Karafiáth Orsolya a ritka kivételek közé tartozik: tavaly tavasszal alkalma nyílt ellátogatni a kommunizmus egyik utolsó fellegvárába. Élményeit január végén teltházas vetítésen osztotta meg a Gödör Klub közönségével. Ennek az előadásnak a szerkesztett és kiegészített, kérdés-válasz formátumra átírt verzióját olvashatjátok az alábbiakban.

– Mikor és minek hatására döntötted el, hogy Észak-Koreába látogatsz?

Szilárddal (Izsák Sipos Szilárd festőművész, a fotók készítője – a szerk.) mindig érdekeltek minket az érdekes helyek, és épp mikor egy könnyedebb utat szerveztünk, akkor láttunk egy dokumentumfilmet egy észak-koreai zeneszerzőről, akinek sikerült délre menekülnie, és aki a szenvedéseit komponálta meg. Ráadásul pont akkor kezdtem el írni egy regényt, aminek egyik fejezete az ötvenes években játszódik. Emiatt szerettem volna testközelből megtapasztalni azokat a viszonyokat, amelyek abban az időben nálunk is uralkodtak.

korea_szobor

– Hogyan lehet odajutni?

– A bevett gyakorlat az, hogy először Pekingig repülővel, majd átszállás után onnan tovább. A légi úton kívül vonattal is lehet menni, ám ez nem kevesebb, mint 22 óráig tart. Ugyanis a határ mindkét oldalán 4 órát várakoznak a szerelvények, annyira szigorúan átvizsgálnak mindenkit. De sokan még mindig inkább bevállalják ezt, mint az Air Koryo nevű nemzeti légitársaságot, mivel utóbbi a legrosszabb hírű légi fuvarozók közé tartozik a világon. Nem tudni, honnan szerzik be a gépeiket és milyen kiképzést kapnak a pilótáik, sőt még a baleseti statisztikáikat sem hozzák nyilvánosságra. Mi végül bevállaltuk, és szerencsére rendben odaértünk, bár Szilárd kapott egy elég húzós gyomorrontást a fedélzeten felszolgált hamburgertől. Utána jó pár napig rá sem bírt nézni semmilyen ételre.

– Nagyságrendileg mennyibe kerül egy ilyen út, és milyen bürokráciai nehézségekkel kell szembenézni a szervezés során?

– Egyénileg egyáltalán nem lehet menni, csak utazási irodán keresztül, és ők szerencsére szinte mindent elintéznek. Csak a vízum megszerzése maradt ránk – mi Bernbe mentünk ki emiatt, mivel itthon nincs követségük. Ami a költségeket illeti, pontos árat nem tudok mondani, de nyilván nem olcsó. Kapásból a repjegy Pekingbe, majd ott a szállás, mert hetente csak kétszer megy az AirKoryo. Igaz, lehet Vlagyivosztokból is menni, akinek ez csábítóbb. Egy összegben kell mindent kifizetni, abban benne van a szállás, az étkezés és a vezetés is. Nekünk a két hét fejenként nagyjából 2400 euróból jött ki, míg az egyhetes turnus 1600 euró körül van.

korea_varoskozpont

Phenjan, városközpont

korea_felkeszhotel

Félkész szálloda

– Mi történt, miután megérkeztetek?

– Rögtön a reptéren egy háromfős fogadóbizottság várt minket, és onnantól egy lépést sem tehettünk nélkülük. Elvittek minket a szállodába, ahol fél órán keresztül magyarázták a szabályokat, vagyis hogy mit szabad és mit nem. A telefonjaink SIM-kártyáját elvették, és fotózni is csak azt lehetett, amit engedtek – utólag tüzetesen átnézték a képeinket. Már ekkor gyanús volt, hogy azt mondták, a programokon való részvétel hatalmas önfegyelmet igényel. Nem értettük, mire céloznak, hiszen nagyrészt városnézésről, műemlékek meglátogatásáról és hasonlókról volt szó. De nem kellett sok idő, hogy megtapasztaltuk, mit is jelent ez az egész.

Természetesen mindent áthat a személyi kultusz: az egész ország tele van a Kedves Vezérek szobraival, amelyeknek kivétel nélkül meg kell adni a tiszteletet. Ez annyit tesz, hogy ha bárhol meglátunk egyet,

venni kell egy virágcsokrot a mindig jelenlévő árusoktól, majd néma főhajtás kíséretében oda kell helyezni a szobor lábához.

A többi program között is akadt jó néhány olyan, ami kikészített bennünket. Leginkább talán a királysírok mentek az agyunkra. Ezek Észak-Korea igazi büszkeségei, részei a világörökségnek is, így persze minden turistának megmutatják őket. Igen ám, de rengeteg van belőlük, ráadásul csak kívülről láthattuk, be nem mehettünk egyikbe se. Amikor már a huszadik-harmincadik ugyanolyan dombra kell rácsodálkozni kötelező jelleggel, attól eléggé elfogy az ember türelme.

korea_szoborpozer

korea_kiralysir

Egy királysír a sok közül

– Hány turistával találkoztatok a két hét alatt, és mennyire volt alkalmatok a szóváltásra velük?

– Kevesen voltak, a legtöbb ezek közül is kínai. A gépen odafelé még öt nem koreai utazott rajtunk kívül. Kint megismerkedtünk egy ausztrál párral és egy svájcival, meg egy olasszal, de arra azért vigyáztak, hogy ne legyünk velük egy szálláson, illetve ne vegyünk részt közös programokon.

– Mi az, ami leginkább meglepett az országgal kapcsolatban?

– Rengeteg dolog, de leghamarabb talán az óriási mértékű áramhiánnyal szembesültünk. Gyakran előfordult, hogy egyik pillanatról a másikra sötétbe borult a hely, ahol éppen tartózkodtunk. Bár nagyon sok színház van az országban, ezek legnagyobb része nem üzemel, mert egyszerűen nem tudnak hozzá elegendő áramot biztosítani. Az operával hasonló a helyzet: hiába lettünk volna kíváncsiak rá – állítólag nagyon híres és színvonalas az észak-korai operaművészet –, az ottlétünk alatt nem volt egyetlen előadás sem. A színészeket így inkább kiküldik a rizsföldekre dolgozni, hiába övezi amúgy nagy tisztelet őket.

korea_szineszlakasok

Ilyen lakásokat építenek a köztiszteletben álló színészeknek

korea_troli

De ennél durvább része is van a dolognak. A lakótelepi házakban hasonló okokból nem igazán működnek a liftek, így az embereknek olykor tucatnyi emeletet is lépcsőzniük kell. Mikor megkérdeztem, mi van az öregekkel, a válasz az volt, hogy nem véletlenül nem látom őket az utcán.

Jelentős részük jobb híján a lakásában éli le hátralévő életét, mivel nem képesek kijutni az utcára.

Külön furcsa, hogy a fentiek ellenére a phenjani metrómegállókban hatalmas csillárok lógnak a plafonról, a felszínen pedig csak trolibuszok közlekednek. Utóbbiakból időnként 30-40 is feltorlódhat egy hirtelen jött áramszünet miatt. Autója szinte senkinek nincs, csak a pártvezetők és a legnevesebb sportolók, illetve művészek kaphatnak. De ők sem mennek sokra vele, mivel benzinhiány van. Így a lakosság túlnyomó része jobb híján gyalog jár be a munkahelyére, legyen az akármilyen messze.

– Létezik ott olyan, hogy szabadidő és szórakozás?

– Hallottunk egy olyan szóbeszédet, hogy este 10 után állítólag nem lehet az utcára lépni. Megkérdeztem a vezetőnket róla, azt válaszolta, hogy ilyen korlátozás valójában nincs, de miért menne a dolgozó ember 10 után bárhová? Egy átlagos nap úgy néz ki, hogy hajnal fél 6-kor elindulnak a hangszóróval felszerelt propagandaautók, hirdetve az igét, hogy „gyerünk, ébresztő, irány a munka!” Mindenki késő délutánig dolgozik, ami után érthetően kedvük sincs kimozdulni. Ráadásul Észak-Koreában nincsenek se kocsmák, se éttermek, se üzletek. A látványosságok közelében fenntartanak néhány étkezőhelyet, de ezeket is csak a turistáknak. Ennek fényében annyira már nem is meglepő a fenti értetlenkedés.

korea_metroban

A metróban

korea_fresko

Freskó az egyik múzeumban

Mellesleg

a munkahét hatnapos, a hetedik napon viszont kötelezően „önkéntes” munkát kell végezni.

Az asszonyok például gyomlálhatnak, mert ki van adva utasításba, hogy ahol nincs beton, ott mindenhol rendezett gyepszőnyegnek kell lennie – a föld nem látszódhat. A férfiakat pedig kiküldik a mezőre, attól függetlenül, hogy egyébként mivel foglalkoznak. Állítólag ez csak átmeneti állapot, addig lesz így, amíg a gazdaság rendbe nem jön. Kérdeztem, hogy mégis mióta tart, és a válasz az volt, hogy 1953, vagyis a koreai háború vége óta. Ők mégis bizakodva tekintenek az egészre: mint mondják, Kim Ir Szen elvetette a magot, Kim Dzsong Il megnövesztette, Kim Dzsong Unnak pedig már csak le kell aratnia. Tényleg szilárdan hisznek benne, hogy rövidesen eljön a felvirágzás.

– Gyakran hallani híreket az országban pusztító éhínségről. Ezen a téren mit tapasztaltál?

– Valóban borzasztó méreteket ölt az élelemhiány. Minket még úgy-ahogy jól tartottak, kaptunk tojást, rizst és halat is, a kísérőink viszont nem is álmodhattak ilyesmiről. Nekik maradt egy hideg, fekete tészta, ami valamilyen azonosíthatatlan lében úszott. Szerettem volna én is megkóstolni, de mondták, hogy inkább nem javasolják. Ebből el lehet képzelni, milyen lehet. A helyi lakosok nagy része mégis ezzel kénytelen beérni, fejadagként adják nekik napról napra. Semmi más tápanyagforrásuk nincsen, így kell túlélniük, ha tudnak.

korea_sziklafelirattal

A legnagyobb éhínség egyébként 1994-től ’97-ig tartott, annak a politikának a következtében, amely szerint az ország semmilyen külső segítséget nem fogadhat el. A tengerparton élőknek sem volt könnyebb a helyzetük, mivel a fogott halakat kivétel nélkül be kellett szolgáltatniuk a hadsereg részére. Akit rajtakaptak, hogy élelmet rejteget, azt azonnal agyonlőtték. A vezetőnk elmondta, hogy nekik úgy sikerült átvészelniük ezt a három évet, hogy még a fák kérgét(!) is megették. Ha valamit, hát ezt tényleg lehetetlen felfogni a mi európai értékrendünkkel.

– Milyen a nők helyzete?

– Egyetlen nőt tisztelnek igazán: Kim Dzsong Szuk-ot, Kim Ir Szen első feleségét, aki hűségesen mellette állt egészen a haláláig. Az ő tiszteletére is számos szobrot állítottak országszerte. Általánosságban viszont semmi jóra nem számíthatnak a nők. Nemcsak a férfiaknak, nekik is kötelező a katonaság, csak annyi könnyítést kapnak, hogy három helyett „mindössze” két évig. A legdurvább viszont az, hogy

aki vidéken él és gyereket vállal, mindössze két hónapot lehet szabadságon a szülés előtt, majd hármat utána. Ennek leteltével elveszik tőle a gyerekét, és internátusban nevelik tovább, így kerülve el, hogy a dolgozó népet bármi hátráltassa a munkában.

Havonta három napra kapják csak vissza őket, 1-jén, 11-én és 21-én. Ez is egy olyan információ volt, amitől szó szerint rosszul lettem.

korea_szukmozaik

Mozaik Kim Dzsong Szukról, a szent asszonyról

– A katonák jelenléte mennyire érzékelhető?

– Mindenhol ott vannak, még akkor is, ha nem látszanak. Állítólag itt a legmagasabb az arányuk az egész világon: huszonöt emberre jut egy. Egyszer vidéken a szemünk láttára összeesett egy nő, a gyereke is kirepült a biciklije kosarából. A turisták nem érintkezhetnek a helyiekkel, így nem mehettünk oda segíteni, de nem is kellett: mire felfogtuk, mi történt, már ott is termett három katona szó szerint a semmiből, és kezükbe vették az irányítást.

– Szerinted a helyiek (vezetők, katonák) tudatában vannak annak, hogy mennyire átlátszóak a külföldiek számára megrendezett jeleneteik, amiket halál komoly arccal adnak elő, vagy ők tényleg elhiszik, hogy profin keltik a látszatot?

– Ez nagy kérdés. Akik idősebbek, és 1994 (vagyis Kim Ir Szen halála és Kim Dzsong Il hatalomra kerülése) előtt jártak a baráti országokban, szerintem tudják, mi van, persze erre semmiképp nem utalnak. Ám a másik vezetőnk, aki huszon-egynéhány éves volt, nem tudott semmit, és látszólag lelkes híve volt a rendszernek. Szerinte minden úgy szuper, ahogy van.

A legszürreálisabb ilyen színjátékra egyébként azt követően került sor, hogy szóvá tettem az egyik kísérőnknek, mennyire egykedvűek és szomorúak az emberek. Azonnal biztosított róla, hogy ne aggódjak, lesz majd vidámság is. És csodák csodája, másnap kora délután belefutottunk egy spontán buliba: emberek egész csoportja fogadott minket zenével és önfeledt tánccal. Abba se hagyták vagy húsz percen keresztül. Hát, így megy ez.

korea_gyerekekesoben

Akármilyen rossz az idő, ugyanúgy mindenkit kivezényelnek a mezőre és a többi kötelező programra

korea_haboruszobor

Az országban a mai napig mindenki úgy tudja, az iskolákban is azt tanítják, hogy a koreai háborút ők nyerték meg

– Összességében megérte az út, szert tettél annyi élményre és új ismeretre, ami kompenzálja a nyomasztó dolgokat?

– Nem tagadom, többször kerültem idegösszeomlás-közeli állapotba. A hatodik nap táján kezdtem el olyan szinten depressziós lenni az egésztől, hogy legszívesebben azonnal hazamentem volna. Eddig szinte minden országba, ahol megfordultam, visszavágytam utána. Nos, Észak-Korea kivétel:

"
még egyszer biztosan nem vállalnám be. De ezzel együtt is nagyon megérte.

Ilyen töményen sehol máshol nem tudtam volna tapasztalatokat szerezni, és vannak arcok, gesztusok, melyeket soha nem fogok elfelejteni.

(A frappánsan „Költőnk és Korea” névre keresztelt vetítéses élménybeszámoló legközelebb Pécsen lesz látható március 8-án, majd pedig Törökbálinton március 11-én.)

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Négy új városba indít járatokat a Wizz Air októbertől
A légitársasággal 62 millióan utaztak a március 31-gyel véget ért pénzügyi évben.


A Wizz Air négy új járatot indít az ősszel a budapesti géppark bővítésének köszönhetően:

októbertől közvetlenül elérhető lesz repülővel Genova, Girona, Marrákes, decembertől pedig Memmingen,

írja az MTI a légitársaság közleménye alapján.

Emellett a Wizz Air több népszerű útvonalon is növeli járatai gyakoriságát, egyebek mellett Tel-Aviv, Isztambul, Milánó, Berlin, Madrid, Athén és Glasgow irányába bővülnek a járatok.

Közleményük szerint a bővítés következtében a téli szezonban a légitársaság budapesti kapacitása az előző év azonos időszakához képest több mint 30 százalékkal nő. Ennek eredményeképpen a Wizz Air piaci részesedése 41 százalékkal emelkedik, erősítve a légitársaság piacvezető szerepét Magyarországon.

A hamarosan 17-re bővülő budapesti gépparkkal az idén összesen csaknem 7 millió utast szállíthatnak Budapestre és Budapestről. A közlemény idézte Valeria Bragarencot, a Wizz Air kommunikációs menedzserét, aki szerint a folyamatos hálózatbővítés bizonyítja, hogy a cég továbbra is elkötelezett a magyar piac iránt.

A Wizz Air jelenleg 220 Airbus A320 és A321 típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet. A légitársaság 62 millió utas preferált választása lett a március 31-gyel véget ért 2024-es pénzügyi évben.

A Wizz Air korábbi közlése szerint bevétele 134 százalékkal, 3,896 milliárd euróra emelkedett a tavaly március 31-én zárult üzleti évében. A kamatok, adófizetés és értékcsökkenési leírások előtti eredmény (EBITDA) 134,3 millió eurót ért el, míg a megelőző üzleti évben 23,3 millió eurós veszteséget könyveltek el. A cég nettó vesztesége a 2021/2022-es 642,5 millióról 535 millió euróra csökkent.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
A Rovatból
Rejtett gyöngyszem Budapest közelében - a zsámbéki Szépia Bio & Art Hotel****-ben jártunk
Ebben a festői szépségű környezetben igazi élmény feltöltődni.


Városnéző túrákra nemcsak Budapesten mehetünk, hanem a fővároshoz közeli helyeket is érdemes akár több napra felkeresni.

Az egyik ilyen a festői szépségű Zsámbék, ami valódi ékszerdobozként bújik meg a Zsámbéki-medence északnyugati szélén.

Budapestről alig 30-45 perc alatt érhetsz oda autóval, de Kelenföld vasútállomásról és a Széll Kálmán térről tömegközlekedéssel is jól megközelíthető hely, így az autóhiány sem állhat a kirándulás útjába.

A város tele van látnivalóval, kulturálisan gazdag, békés-romantikus hangulatú utcáin felüdülés volt a séta. Leghíresebb látnivalója a Zsámbéki Romtemplom, amit rövid ott tartózkodásunk okán mi sem szerettük volna kihagyni. A premontrei kolostort még a 13. században építették, és az évek során a pálosok is megfordultak itt, de török kézen is volt, majd a 17. század végén a Zichy család tulajdonába került, végül az 1763-as földrengés során teljesen leomlottak a falai. A templomrom műemlék, de bárki által látogatható és fantasztikus élmény.

Teljesen magába szippantja az embert a történelem, ahogy a monumentális falak, tornyok között sétál.

Habár a látványosság talán az egyik legszebb nevezetesség egész Magyarországon, a látnivalók sorának itt nincs vége. Nekünk most csak egy kisebb délutáni sétára volt lehetőségünk, de miután eltöltöttünk az évszázados romok között egy kis időt és kirándultunk kicsit a városban rájöttünk, hogy egy teljes nap is kevés lenne, hogy felfedezzünk mindent. Éppen emiatt is fogunk még megannyiszor visszalátogatni ide!

Szépia Bio & Art Hotel****

Pihenni és feltöltődni érkeztünk a városba, emiatt esett a választásunk a térség első számú 4 csillagos wellness és konferencia szállodájára, a Szépia Bio & Art Hotel****-re, ami Zsámbék központjában található. 2009 májusában nyitotta meg kapuit és az M1-es autópályától mindössze 5 km-re található szálloda azóta a régió kedvelt tréningszállodájává vált. Hét konferenciatermének adottságaiból adódóan ideális helyszín konferenciák, tréningek, bankettek, állófogadások, bálok, esküvők és egyéb céges illetve családi rendezvények megtartására. Az emeleten külön bár áll a vendégek rendelkezésére és az erkélyről gyönyörű kilátás nyílik a zsámbéki Romtemplomra. Nemrég egy projekt keretében új szárnyat alakítottak ki, ezáltal 27 szobával bővült a hotel, ezzel is lehetőséget adva a nagyobb társaságok elszállásolására.

Persze nem csak társaságok részére ajánlott itt a pihenés! Szuper kikapcsolódás párok, családok részére is, hiszen a sokszínű wellness és a rengeteg sportolási lehetőség a család minden tagja számára felejthetetlen élményeket ígér.

 

Művészet

A szállodához érve az első pillanattól fogva érezni lehet a sajátos hangulatát. Az épület modern és stílusos, mégis otthonos atmoszférával rendelkezik. A belső terekben a művészet és a design szerves egységet alkotnak, és minden sarokban inspiráló alkotásokra bukkanhatunk. A hotel egyfajta élő művészeti galériává válik, ahol a vendégeknek lehetőségük van megcsodálni és belesimulni a kreatív kavalkádba. Látogatásunk során kiderült, hogy a művészeti vonalat többek között a tulajdonos család művészettel is foglalkozó tagjainak festményei, műalkotásai biztosítják. Állandó és időszaki kiállítások is vannak itt és a szálloda üzletében megvásárolhatók a helyi képzőművészek alkotásai.

Szobák

A környezettel és design elemeivel azonnal elvarázsolt a szálloda, de engem a szobába lépve ért az igazi meglepetés. Minket az újonnan kialakított szárny egyik Deluxe szobájában szállásoltak el, ami a modern berendezésével, hangulatos színvilágával és kényelmes ágyával azonnal elnyerte a tetszésünket. Az erkélyünkről pedig csodás kilátás nyílt a kültéri medencére és a több hektárnyi zöld területre.

Az egész évben könnyen megközelíthető hotel, 65 db két ágyas szobával rendelkezik, melyből 26 db deluxe, 18 db standard, 14 db standard plusz, 4 db bio komfort, 1 db superior, valamint 2 db mozgáskorlátozott vendégek számára van kialakítva.

Aktív kikapcsolódés és sokszínű wellness

Én az aktív pihenők táborát erősítem, emiatt izgatottan vártam házon belül milyen sportolási lehetőségek tárháza nyílik meg előttem. Nem ért csalódás, annyi lehetőség volt, hogy ott tartózkodásunk alatt ki se tudtam próbálni mindent. Ha edzeni támadt kedvünk használatba vehettük a wellness részlegben található fitnesz termet. Emellett a szálloda kertjében található négy salakos teniszpálya is rendelkezésünkre állt, amelyből egyébként kettő a téli szezonban fűtött légsátor alatt üzemel. Itt található a füves futballpálya is, ahol éppen kisgyerekek játszottak. Bent két squash pálya, az első emeleten pedig két bowling pálya és egy csocsó várja a sportolás szerelmeseit. A szálloda bárja itt található a bowling pálya mellett, ez a Bowling Bár, ahonnan üdítőt, kávét és alkoholos italokat is tudtunk kérni.

Mivel azért mégiscsak pihenni érkeztem, az úszómedencéket sem hagytuk ki. A szálloda sokféle lehetőséget kínál a testi-lelki felfrissülésre is. Található a komplexum külső területén egy 21-23 fokos kültéri medence, amely a nyári időszakban üzemel. Továbbá egy 10 méter hosszú beltéri medence (28-30 fokos), jacuzzi, merülő medence, finn szauna, gőzkabin, infrakabin és sószoba is kialakításra került.

Nyárfás Étterem

A vacsorát és a másnapi reggelit is a szálloda éttermében, a hangulatos Nyárfás Étteremben töltöttük, illetve volt szerencsénk, hogy érkezésünk során az ebédet is itt fogyasszuk. Nem győztük végigkóstolni a svédasztalos kínálatot. Semmit nem akartunk kihagyni, hiszen már az első fogás után világossá vált, mennyire precízen összeállított, finom ételekről van szó.

A Nyárfás Étterem 130 fő befogadására alkalmas, mely kibővül még a külső terasszal, ami további 60 fő számára biztosít helyet. Az étterem tágas belső tere már önmagában kedvet csinál az étkezéshez. Jó idő volt, így kihasználtuk, hogy tavasszal már a teraszon is elfogyaszthattuk az ételeinket. Volt választék, mind a reggelinél, mind pedig a vacsoránál, és ez abszolút nem ment az ízek rovására. Érezhető volt, hogy kiemelt figyelmet szenteltek az egészséges táplálkozásnak, a reform konyhát kedvelőknek, a vegetáriánus életmód követői, sőt a vonalaikra vigyázó vendégek is bátran fogyaszthattak.

A Szépia Bio & Art Hotelben eltöltött nap tökéletes egyensúlyt teremtett a kényelem, a kényeztetés és az aktív kikapcsolódás között. A szálloda modern felszereltsége, a barátságos személyzet és a festői környezet mind hozzájárultak ahhoz, hogy teljesen feltöltődve és elégedetten távozzak. Ha egy különleges élményre vágysz Budapest közelében, Zsámbék és a Szépia Bio & Art Hotel kihagyhatatlan úti cél.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Antalyai rémálomjárat: így várt 39 órát egy anyuka két kisgyerekkel Ferihegyen a Törökországba induló repülőgépre
Az első becsekkolás még rendben zajlott. Nem tudják viszont, hogy hogyan térítik majd meg a taxiköltségeket, a szállást és a késés miatti egyéb kellemetlenségeket.


Mint már mi is beszámoltunk róla, 39 órás késéssel indult egy repülőgép a Liszt Ferenc Repülőtérről Törökországba.

Az utasok között ott volt Katalin is, aki két fiával indult nyaralni, és most, hogy végre megérkeztek az antalyai hotelbe, a Blikknek mesélt a nem mindennapi utazásról.

Katalin, valamit öt és tízéves fia először látják a tengert. Egy szokványosnak mondható nyaralásra indultak az ITAKA Utazási Iroda szervezésében, amikor elkezdődtek a problémák.

Az első becsekkolás rendben zajlott, de hamarosan kiderült, hogy hosszú várakozás vár rájuk.

Az első órákban a feszültség fokozódott, a harmadik óra után az utazók utalványokat kaptak, amiket a reptéren válthattak be. Katalin így emlékszik vissza:

„Elkezdték osztogatni ezeket a kis papírokat, de alig 1-2 üzletben lehetett ezt levásárolni, amik egyébként este 9-kor vagy 10-kor zártak, és nyilván le voltak rabolva. Tehát ott álltam este fél kilenckor, és a gyerekeimnek tudtam venni vacsorára egy kis kekszet, meg csokit.”

A műszaki meghibásodás híre hamar elterjedt, de biztos információt senki sem kapott. Az indulási időpontot folyamatosan tolták, és Katalin a bőröndök kirakodásánál már tudta, hogy aznap nem repülnek:

„Mondtam a férjemnek, hogy ez a repülő ma már nem megy velünk sehova. Akkor közölték is velünk, hogy mindenki szedje össze magát, és mehet vagy egy szállodába, vagy ha akar, akkor haza. Másnap 11:20-kor indulna a repülő, így szombaton 9:20-ra legkésőbb ismét kint kellett lenni a reptéren, hogy újra becsekkoljunk.”

Katalinék másnap felkészültebben érkeztek a reptérre, de az utasok száma már csökkent, sokan feladták az utazást.

„A hangulat folyamatosan nagyon ingadozó volt, mindenkit feszültté tett ez a helyzet, azonban a gyerekek kezelték a legjobban”

– mesélte Katalin. Fiai meséket néztek és összebarátkoztak a többi várakozó gyerekkel.

Katalin egy másik Antalyába induló géphez ment, ahol látta, hogy egy óra késéssel ugyan, de az utasokat beszállítják:

„Ott megkérdeztem »ez meg mi«? És mondták, hogy hát egy órát késnek, de mennek Antalyába. Azt is hozzáfűzték, hogy úgy tudják, mindegyik utas szintén az ITAKA Utazási Iroda szervezésében érkezett. Ekkor gurult el a gyógyszer mindenkinél...”

Vasárnap délelőtt 11-ig adtak maguknak időt, hogy ha nem indulnak, alternatív nyaralást keressenek. Végül vasárnap 7:01-kor már a gépen ültek és várták az indulást. A család épségben megérkezett és már élvezik a hotel kényelmét. Bár a nyaralás csak négy napig tart, örülnek, hogy végre ott vannak.

Katalin azonban már előre izgul a pénteki visszaút miatt,

nem tudják, hogyan térítik meg a taxiköltségeket, a szállást és a kellemetlenségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
Kalandok földön, vízen, levegőben – a Mátrában, az Oxygen Adrenalin Parkban jártunk
Gyakran fejtörést okoz a családoknak, hogy milyen helyen tudnának egy programdús, kicsiknek és nagyoknak egyaránt érdekes napot eltölteni. Gondoltunk egyet, és felkerekedtünk, hogy leteszteljük a Mátra hegyeinek ölelésében, Sástón található Oxygen Adrenalin Park attrakcióit. Spoiler: nem csalódtunk!


Különleges környezetben, egy volt kőbánya helyén terül el az Oxygen Adrenalin Park, aminek már a neve is árulkodó – itt ugyanis bőven akad izgalom. Első utunk rögtön a canopy-hoz vezetett. Az oda-vissza 230-230 méter hosszan átívelő alpesi csúszdán kb. 30 m magas drótkötélen csúsztunk a szakadék fölött, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a tájra. Aki inkább a szomszédos függőhídról csodálná meg ezt a kilátást, az ezt is megteheti, de vigyázat, a híd kissé mozog!

A legnagyobb adrenalinlöketet egészen biztosan az óriáshinta szolgáltatja. A 20 méteres szabadesés után percekig a katlan felett hintázhatunk. Ez a Közép-Európában egyedülálló játékelem semmihez nem hasonlítható élmény, mindenképpen érdemes kipróbálni.

Ha ezek után sem untuk meg a pörgést, és még mindig szeretnénk egy kis sebességet magunkénak tudni, akkor irány Magyarország legmagasabban fekvő bobpályája, ahol a panorámát is megcsodálva, majd az erdőben kanyarogva csúszhatunk le a majd’ 1 km-es pályán, akár párban, akár egyedül.

Az Oxygen Adrenalin Parkban a víz közelségét sem kell mellőzünk, a fákkal szegélyezett tavon nem csak a tavirózsák kaptak helyet, hanem számos játékelem is: elektromos jetski, kalózhajó, vízi akadálypálya, tutaj és sokak kedvence, a water roller.

A kisebbek olyan további élményelemekkel is szórakozhatnak, mint a quad, a toronycsúszda vagy a légvár, de ez közel sem minden – ide ki sem fér az a sok-sok játék, ami a gyerekek rendelkezésére áll.

Az étteremben elfogyasztott finom ebéd után még felültünk az Oxygen Expressre, a félóránként közlekedő kisvonatra, hogy egy utolsó pillantást vessünk a Parkra.

Végül stílszerűen a libegővel távoztunk, így újfent a panorámában gyönyörködve ereszkedtünk le a közeli Sástóhoz.

Tipp: Július 13-án, szombaton immáron már kilencedik alkalommal rendezik meg a Libegők Éjszakáját, így ekkor a Mátra Libegő meghosszabbított nyitvatartással, 10-24 óráig üzemel. Részletek a Facebook eseményben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk