KULT

A zene, mint elixir, úgy hat ránk – Szigeti Ferenccel a Karthago jubileumi koncertje előtt beszélgettünk

Negyven éve dübörögnek az elefántok. Április 13-án Aréna-koncerttel ünnepel legendás zenekar, és erre időzítve jelent meg az együttes új stúdióalbuma is, Együtt 40 éve címmel.


Szigeti Ferenccel, az együttes alapítójával, gitárosával, dalszerzőjével elevenítjük fel e Karthago történetét az előzményektől napjainkig.

„Ferry” a Corvina zenekarral vált országosan ismertté, de már a 60-as években is több zenekarban játszott. Gitárosként mindenekelőtt Ritchie Blackmore-t és Carlos Santanát tartja mestereinek, de George Harrisontól is sokat tanult.

- Amikor a Mambo magnóról hallgattuk a Beatlest, az istennek sem tudtuk George szólóit kibogozni, csak sok-sok évvel később jöttünk rá, hogy egészen másképpen hangolta fel a gitárját...

A Corvinát egy katonai behívónak köszönhette. Az együttes basszusgitárosának, Novai Gábornak kellett bevonulnia.

- Még Soltész Rezső volt a szólógitáros, de akkor már jött a rockos korszak, és ő nem tartotta magát elég jónak, áttért a basszusgitárra és keresni kezdtek egy szólógitárost. Billentyűsük, Makay Zsolt, gyerekkori barátom javasolt engem. Így lettem 1970. január 1-től hivatalosan a Corvina tagja.

Az együttes nemcsak saját dalait játszotta, hanem részt vett vidéki hakni-körutakon is, többek között Koós Jánost, Aradszky Lászlót kísérték, de amikor önállóan léptek fel, a korabeli progresszív és hard-rock slágerekkel is megörvendeztették a közönséget. Magam is emlékszem egy koncertjükre, ahol Uriah Heepet, Jethro Tullt, Focust nyomtak.

- Elkezdtem dalokat írni. Mindig is ez volt az erősségem. Sosem tartottam magam nagy virtuóz gitárosnak, a stílusjegyeket fontosabbnak tekintem. Mivel a Corvinát slágereiről ismerték, igyekeztem ebben a stílusban írni, de azért voltak egészen avantgárd kísérleteink, amelyek a lemezek B-oldalán jelentek meg, de ezeket sajnos a rádiók nem játszották. Az 1972-es Táncdalfesztiválra megírtam az Egy viharos éjszakán című dalt, azzal végleg befutottunk. Volt, hogy egy évben 300 koncertet adtunk, sokat jártunk külföldre is.

1978-ban megszűnt a Corvina, és Szigeti Ferenc elkezdte szervezni saját zenekarát.

- Mindenképpen egy jó rock-bandát akartam összehozni. Sokféle névvariációt felírtam magamnak, végül azért lett Karthago, mert szüleim az elsők között mentek ki IBUSZ-társasutazásra Tunéziába és jártak Karthagó romjainál. Az ott készített képeik ihlettek meg. A zenészek közül először Gidófalvy Attilát találtam meg, aki akkor a Beatricében muzsikált. A Közgázon játszottak, Gidó a Hammond orgonája alatt feküdt egy zoknival a fején, és onnan a billentyűkre felnyúlva nyomott egy eszméletlen szólót. Én lepődtem meg a legjobban, hogy milyen gyorsan igent mondott, de mint kiderült, nem látott a Ricsében perspektívát: Erdős Péternél esélyük sem volt lemezre, és ő is jobban ki tudott bontakozni orgonistaként a Karthagóban.

A Hammondon azóta is király, hallod, miket művel az új lemezen is. Basszusgitárosként Losó László, a korábbi P.Mobil muzsikusa volt az első választás, aki vérbeli énekes is volt, vele jött Fehér Lajos dobos. Sajnos ezzel a formációval tán csak egy bulink volt, mert Laci disszidált, Lajos pedig nem akart nélküle játszani. Gidóval elkezdtünk újra embereket keresni: először a dobost, Kocsándi Mikit vettük be, aztán egyik este találkoztunk Kiss Zolival:

"Hallom, basszusgitárost keresel. Én vagyok az" – mondta magabiztosan. Már csak egy énekes hiányzott: Takáts Tamás akkor egy nyári zenekarban játszott a Balatonnál. Bemutatkozásakor a Creedence-től a Proud Mary-t énekelte, jól csinálta, jóképű gyerek volt, felvettük.

Mindez 1979 nyarán történt. A Bláthy Ottó utcában egy légópincében kezdtünk gőzerővel próbálni, hónapokon át minden nap reggel 10-től délután 5-ig. Addigra már a dalok nagy részét megírtam szöveggel együtt, csak meg kellett hangszerelni őket. Gidó pedig hozta az Apáink útján zenéjét. Így készült el az első lemezünk anyaga, amelyet ma is a legjobbnak, korszakalkotónak tartok.

A próbák során kiderült, hogy valamennyien jól éneklünk, ezen felbuzdulva a dalokhoz vokálokat találtunk ki. Amikor a lemez megjelent, a szakmai újságírók sütötték rá, hogy ez "west coast" zene – mi akkor még nem tudtuk, hogy a kemény rock-alapú dallamos, sok vokálos amerikai nyugati parti zenét hívják így.

Az új együttes a Metro klubot választotta első törzshelyéül. Kezdetben úgy állapodtak meg a klubvezetővel, hogy a bevételen osztoznak, ha lesz. Ferry és Gidó éjszaka jártak plakátozni a főnök Zsigulijával. Az első koncerten harmincan lehettek, a követhető héten már 50-en jöttek el, egy hónap után pedig már leállt a trolibusz, annyian voltak, hogy nem fértek be. Sikk lett Karthagóra járni! 1981. május 1-én ők nyitották meg a Budai Ifjúsági Parkot, 12 ezer ember előtt. Négy évvel később pedig szintén a Karthagót kérték fel a Petőfi Csarnok nyitókoncertjére.

-Nagyon erősek voltunk, nemcsak a zenében. Őrült fellépő ruhákat találtunk ki, mi röhögtünk a legjobban magunkon, nagyon jól szórakoztunk. Tamás remek frontember volt, dumált, röpködött a színpadon... Budapestet hamar meghódítottuk, de még hátra volt az ország. Talán 1982-ben történt: Tánczos Gábor, a Roxinpad című tv-műsor szerkesztője felajánlotta, hogy felveszi egyik koncertünket. Kijöttek a Lőrinci Ifjúsági Parkba, rendes filmkamerákkal, és az én kocsimba ültek be egy Uher sztereó magnóval a hangot felvenni. Aztán a színpadon beindult a rockhenger, az operatőrök egyszerűen alig tudták követni. Biztos voltam benne, hogy soha nem fogják leadni. Aztán nyáron éppen egy nyíregyházi koncertünk előtt néhány órával mégis műsorra tűzték, és olyan tömeg lett, hogy a rendőrséget kellett kivezényelni... Attól kezdve befutottunk országos szinten is!

Az első lemez nemcsak zenéjével, hanem borítójával is feltűnést keltett, amelyet Herpai Zoltán festőművész készített, rajta az elefánttal, ami a zenekar „totemállata” lett. Az album a ma már elképzelhetetlen 178 ezer példányban kelt el, Erdős döntése nyomán azonban csak szerzői jogdíjat kaptak, előadóit, azaz „royalty-t” egy fillért sem, mert az első lemeznél úgymond „ez a szokás”. A következő mérföldkő a Requiem című dal volt. Jól ismert a tragikus történet: gyógyszer-túladagolásban meghalt egy fiú a Karthago székesfehérvári koncertjén.

- Nagyon megdöbbentett bennünket az eset, és bár nem tehettünk semmiről, féltem, hogy nehogy emiatt a zenekarnak legyen bántódása. Úgy gondoltam, a saját eszközeinkkel kell reagálni rá. Másnap este fél óra alatt megírtam a dalt. Néhány nap múlva behívtak az V. kerületi pártbizottságra. Az elvtársak elmondták, hogy hallották, mi történt és nem szeretnék, ha ezt propagálnánk, mert „a szocialista fiatalok nem kábítószereznek”. Erre azt feleltem, hogy írtam róla egy dalt, de mivel a szövege nem volt nálam, elvittek haza fekete autóval, hogy odaadjam nekik. Pár nap múlva hívtak, hogy mehet a dal, de ha lemezre kerül, nem reklámozhatják. Egy ifiparkbeli koncerten hangzott el először a Requiem, felvették, és néhány nappal később Cseke László a Szabad Európa Rádióban lejátszotta. Kitört az őrület, onnantól kezdve állandóan kérték tőle.

Nem sokkal később felhívott a hanglemezgyárból Wilpert Imre, hogy „mi ez a halotti toros cucc, amiről mindenki beszél?” Ezután készült el a stúdiófelvétel a Rottenbiller utcában.

Csakhogy behivatott az akkor még teljhatalmú Erdős Péter és közölte, hogy „ez egy kábítószeres dal”. Mi az, hogy a fiú „elindult a fények útján”? Én ezt spirituálisan értelmeztem, hogy aki meghal, a fények útjára lép. Én persze tudtam, hogy a srác egy nevű gyógyszer túladagolástól halt meg, de az elvtársak azt mondták, hogy „eltaposták és kész.”

És azt is tudtam, hogy a fehér borítós kislemez kiadását, és a reklámozás letiltását nem Erdős találta ki, hanem felsőbb utasítást kapott.

A Requiem három hónap alatt aranylemez lett és ma is a Karthago egyik himnusza. Pedig a zenekar először nem lelkesedett a dalért.

OLvass tzovább, és kiderül, hogy miért!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk