Súlyos gondok derültek ki az iskolai nyelvtanításról szóló felmérésből
A kormány 2017 nyarán fogadta el az idegennyelv-tanítás hatékonyságának fejlesztéséről szóló kormányhatározatot,ennek keretében készítettek egy, a magyar oktatással kapcsolatos felmérést. A sok szempontból érdekes eredményeket most tette közzé ismertette az eduline.hu .
A minél valósághűbb és pontosabb eredményekhez kutatók több mint nyolcezer hetedikes és tizenegyedikes diákot, 1118 nyelvtanárt, 149 iskolaigazgatót és kutatási koordinátort, 70 nyelvi szaktanácsadót kérdeztek az iskolai nyelvtanításról.
Az összesítésből kiderül például, hogy a gimnáziumi és szakgimnáziumi igazgatók a diákok motiválatlanságára panaszkodtak, de a megfelelő tanárok is sokszor hiányoznak a rendszerből. A technikai eszközök és a nyelvi labor hiányát is említették.
Az általános iskolás igazgatók sem voltak más véleménnyel: ők főként a megfelelő tárgyi eszközöket hiányolják, a második legtöbbet említett zavaró tényező az általános iskolákban is a tanulók motiválatlansága, de a tanárhiány és a pedagógusok módszertani felkészültségének hiányosságai is komoly problémát okoznak.
Egy 11. évfolyamosok átlagos „tanárszáma” – vagyis hogy a nyelvtanulás megkezdése óta hány nyelvtanáruk volt – négy.
A diákok szerint kevés a páros és a csoportmunka, sokat beszélnek az órákon magyarul, és még mindig alig jut idő arra, hogy egy-egy diák megszólaljon az adott idegen nyelven. Úgy érzik, a tanár túl sokat beszél, nekik alig jut idejük megszólalni.