Radó Péter: „Reménytelen a magyar oktatás helyzete”
"Nyolc évig élni valami szörnyűségben az rettenetes dolog, és nem lehet nyolc éven keresztül a folyamatos tiltakozás, ellenállás állapotában élni" - mondta Radó Péter oktatáskutató, aki reménytelennek látja az oktatás jelenlegi helyzetét. A Magyar Narancsnak azt mondta: a tanárok tiltakozómozgalma kifulladt, a magyar oktatás helyzete "nagyon rossz, de az oktatási rendszer nem tud összeomlani". Az oktatási rendszer minősége és hatékonysága folyamatosan romlik, az intézményei lepusztulnak, egyre kevésbé képes arra, hogy életesélyeket nyújtson gyerekek nagy tömegei számára. De "összeomlani nem tud, mivel nagyon alacsony színvonalon is el tud vegetálni egy ilyen óriási rendszer".
Radó Péter szerint a szülők, a pedagógusok, az önkormányzatok és a szakszervezetek is a mostani rendszer fenntartásában érdekeltek. Az oktatáskutató szerint "a magyar közoktatás mélyen az ország gazdasági ereje és kulturális lehetőségei alatt működik, és ilyen értelemben a helyzet valóban drámai" - tette hozzá.
Az oktatáskutató úgy véli: "akik ma az oktatásért felelnek, nem hisznek semmiben. Cinikus módon generálnak politikai háttérzajt, ami a néphülyítésen túl csak arra jó, hogy legitimációs mázat vonjon azokra a szörnyűségekre, amiket csinálnak".
Szerinte a pedagógusok már nem is igen tehetnek semmit: nagyon sok tanár egyszerűen elhagyta a pályát, egyre többen pedig elkezdték keresni a módját, hogy hogyan tudnának ezzel a rendszerrel együtt élni. Miután pedig a pedagógusok megtapasztalták, hogy hiába az 50 ezres tüntetés a Kossuth téren, mert ennek semmiféle hatása nincs, a legtöbben kiégtek és lelkileg feladták - véli Radó Péter.
A Nemzeti Alaptanterv (Nat) új tervezetéről az oktatáskutató azt mondta: "egy központi sillabusz nem tud működni, mert az előíró tantervek képtelenek alkalmazkodni a gyerekek sokféleségéhez. Nem is érdekes tehát, hogy mi van az új Nat-ban".