Itt a középiskolák rangsora - de másképp, mint eddig
Az évről évre megjelenő középiskolai rangsorok rendszerint kevés meglepetéssel szolgálnak. Általában ugyanaz az "élboly" szerepel benne: ugyanazok az elitgimnáziumok, legfeljebb egy-két hellyel kerülnek lejjebb vagy feljebb. Egy oktatáskutató, Nahalka István szerint azonban ezek a rangsorok azonban nem adnak valódi, teljes képet - derült ki az Index cikkéből. Hiszen a jó nevű elitgimnáziumok már eleve kiszűrik a legtehetségesebb, legjobb családi háttérrel rendelkező gyerekeket. Velük azután már nem nehéz jó statisztikákat hozni az érettségi átlagát vagy a tanulmányi versenyeket vagy a felvételi arányszámokat illetően.

Nahalka István azonban kidolgozott egy másik listát is. Ebben az intézmények az alapján kapnak helyet, hogy mennyire tudják ténylegesen a diákok képességeit fejleszteni - beleértve a rosszabb tanulókat is. A pedagógiai hozzáadott érték számítása alapján egészen más sorrend áll fel. Az eredmény a "hagyományos" listákhoz képest eléggé meglepő, itt ugyanis több olyan gimnázium kerül az élre, ami nem is szerepel a versenyistállók 100-as listáján.
Középiskolák rangsora a pedagógiai hozzáadott érték alapján:


A lista első helyére a nyolcosztályos esztergomi Dobó Katalin Gimnázium került, a második helyre a jászberényi Lehel Vezér Gimnázium, a harmadikra pedig a Mezőtúri Református Kollégium. Az első két iskola a más szempontok szerint készült rangsorban is ott van a 69. és a 80. helyen.
Ugyanakkor a pedagógiai hozzáadott érték alapján a másik, számokon, eredményességen alapuló listában vezető helyen szereplő elitgimik sem teljesítenek rosszul. Például a győri Révai Miklós Gimnázium itt a 9. a másik listán a 13. helyen áll. A budapesti Szent István Gimnázium és a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium is mindkét rangsorban az első húsz hely valamelyikén található.
Nahalka István szerint semmi baj nincs az elitgimnáziumokkal. Ezek kiváló munkát munkát végeznek, jól kiválogatott diákokkal. Ezzel az alternatív rangsorral arra akart rávilágítani, hogy a kiváló középiskolákról szóló listák mit nem mutatnak meg. Egy iskola értékelése nem függhet csak attól, milyen jó tanulókat, jó családi háttérrel rendelkezőket tud kiválogatni egy intézmény. Hiszen így a jó iskolák a jól kiválogatott diákoknak még többet adnak, a többi iskola pedig nem képes behozni a hátrányokat.

A középiskolák eredményesség alapján felállított legutóbbi rangsorát ITT TALÁLJÁTOK. A Nahalka István-féle rangsorról további részleteket az Index cikkében olvashattok.
Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot!