Durva részletek: lángvágóval kellett szétszedni a metrókocsikat – ezért állt a fél város
A ma reggeli 2-es metró leállással és balesettel kapcsolatban egyre több részlet lát napvilágot. A Városi és Elővárosi közlekedési egyesület (VEKE) részletes Facebook-posztban számolt be azokról az információkról, amit eddig tudni lehet az esetről.
Korábban mi is megírtuk, hogy két szolgálati vonat koccant össze a Blaha Lujza téri megállónál, és az ütközés során a pótkocsik kisiklottak. Egy fő sérült meg könnyebben a balesetben. A helyszínelés csaknem délelőtt 10 óráig tartott, jókora közlekedési káoszt okozva. 10 óra körül a BKK Facebook-oldalán azt írta, a metró ismét a teljes vonalon jár, a menetrend szerinti forgalom helyreállásáig viszont pótlóbusz is közlekedik.
A rendőrség vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt indított nyomozást, két embert előállítottak, valószínűleg a mozdonyvezetőt és a tolatásvezetőt. A VEKE reggeli elemzése alapján így történhetett a baleset:
"Megpróbáljuk rekonstruálni, mi történhetett ma hajnalban a 2-es metróban. Nehéz, mert a hivatalos kommunikációs láncban túl sok a fék a rendszerben, így
órákat kell arra várni, hogy valamit is megerősítsenek.
A részleteket így máshogyan kell összeszedni. Ezek alapján mi úgy tudjuk, hogy
éjszaka karbantartás során egy dízelmozdony, amely négy pőrekocsit tolt maga előtt, helytelenben (nem a menetrend szerinti irányban) haladt az alagútban. Örs vezér teréről a Blaha Lujza térig kellett volna menniük, de ott valamiért nem álltak meg, és továbbmenve az alagútban belecsattantak a Blaha Lujza tér és az Astoria között álló karbantartó vonatba.
Ez utóbbi egy személyvagonból és egy TVG-ből (tehervágánygépkocsi) állt. Az ott karbantartást végző munkások és vonatszemélyzet szerencsére észlelték, hogy a dízeles szerelvény jön, pedig nem kellene és ki tudtak ugrani a vonatukból időben, így senki nem sérült meg. A csattanásban viszont mind a négy pőrekocsi és a személyvagon úgy összetört és összegyógyult, hogy lángvágóval kellett őket szétszedni. Ez még nagyjából reggelre meg is lett volna, és a reggeli csúcsra felszabadították volna a pályát, de
a rendőrség megtudta az ügyet és nagy erőkkel vonult ki helyszínelni. Olyannyira komolyan vették, hogy az éjszakás műszakot még mindig nem engedték haza, mindenkit kihallgatnak.
Annyit lehet tudni, hogy a dízeles szerelvényt vezető mozdonyvezető és felettese, a vonatot vezető tolatásvezető elismerte a felelősségét a balesetért. Mindkettőjük mulasztása igen súlyosnak számít, akár Btk-s ügy is lehet belőle. A baleset további körülményeit az NFM Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálja.
Reméljük hamarosan elindulhat az első kémvonat hogy minden rendben van-e a pályán és indulhat a közlekedés. A BKK addig is tényleg mindent megpróbál a pótlásra,
ötven buszt szedtek össze a reggeli csúcsra,
még alacsonypadlós, nem csuklós Ikarus 412-es is pótolt. A hangosbemondó hiányára csak az Örsről jött panasz, a HÉV ugyanis hallgatott (köszi MÁV!), máshol folyamatosan mondták az információkat."
Frissítés: a MÁV jelezte, hogy a HÉV utastájékoztatási feladatait továbbra is a BKK látja el. Szerkesztőségünkhöz az alábbi információkat juttatták el:
"A BKK fődiszpécserének felkérésére az alábbiak szerint működött az utastájékoztatás a metrópótlás időtartama alatt:
A 6:00-ig érvényben lévő csendrendelet miatt az Örs vezér terén a forgalmi szolgálattevő 6:00-tól 10:10-ig az állomási hangos utastájékoztatón keresztül tájékoztatta az utasokat a metrópótló buszok közlekedéséről. A csendrendelet zárását megelőzően, 4:20-tól 6:00-ig, majd pedig 9:20-tól 10:10-ig az Örs vezér tere állomásra érkezés előtt a járművezetők a fedélzeti hangosbemondón tájékoztatták a HÉV járatain utazókat."