KÉK HÍREK
A Rovatból

Akár 40-50 fok is lehet az utastérben – hőmérővel teszteltük tömegközlekedést

Vajon miért nincs még mindig klíma a buszok többségén? Utánajártunk, változik-e a helyzet, és hogy meddig tart még a hőség.
Vultur Csaba - szmo.hu
2018. július 31.



Napok óta izzadunk a buszokon a fővárosban: a 30 fok feletti kinti hőmérsékletet még a légkondival felszerelt buszokban sem könnyű lejjebb nyomni, hiszen a legsűrűbben használt – és leghosszabb útvonalon járó – buszoknak párszáz méterenként meg kell állniuk, hogy le- és felszállhassanak az utasok. Így egy idő után a hűtési rendszer hiába erőlködik, meleg van kinn és benn is.

Sok buszon azonban nincs is légkondicionálás. A fővárosban közlekedő buszok nagyjából 30 százaléka ilyen – tudtuk meg Naszályi Gábortól, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökétől.

"A régebbi típusú Ikarus buszokon egyáltalán nincs, és nem is lesz légkondicionáló, noha ez technikailag megoldható lenne.

Azonban ezeket a régi Ikarusokat rövidesen ki kellene vonni a forgalomból, így ezekre annyit már nem költenek” – magyarázta a szakszervezeti vezető.

A sok felújítás miatt (1-es és 4-6-os villamos, 3-as metró) azonban több buszra van szükség, és noha a Belvárosban többnyire alacsonypadlós, légkondis, modernebb buszok járnak, ahonnan ezek kiestek, ott találkozhatunk még egészen régi Ikarusokkal is, amelyeknek már a bontóban lenne a helyük.

Van is klíma, meg nincs is

De a légkondicionálóval szerelt buszok közül is van, ahol nem megy a klíma – mondta Naszályi Gábor. „Vannak olyan, használtan vásárolt buszok is, amelyeken gyárilag van ugyan légkondicionáló, de annyira sok műszaki probléma volt velük, hogy a fix ablakokat inkább nyithatóvá tették, hogy legalább az ablakon át szellőzhessen a busz.”

Ahhoz azonban, hogy még működő klíma mellett is dögmeleg legyen egy járaton, elég az is, ha egy busz kiáll a forgalomból, mondjuk egy váltás, vagy menetend szerinti várakozás miatt. A végállomáson elég, ha akár csak 15 percet áll a busz a tűző napon, hosszú idő kell, hogy a felforrósodott kocsi lehűljön.

"Ilyenkor 40-50 fok is lehet az utastérben. Ugyanez igaz akkor is, ha a busz a nagy forgalomban csak lassan tud haladni"

– magyarázta a szakszervezeti elnök.

„Ilyen körülmények között nem csak utazni, dolgozni is nagyon nehéz. Egy buszvezető akár 5-6 órát is ülhet egyhuzamban a forró fülkében a feszített menetrend miatt, ráadásul a hatalmas panorámaablakok miatt gyorsabban és jobban felforrósodik a fülke, mint az utastér” - mondta.

Azt ő sem tudta megtippelni, mikortól mondhatjuk el, hogy egyáltalán nem lesz forgalomban légkondicionáló nélküli busz. Ez politikai döntést igényel, hiszen a fővárosnak nagyon szűk a mozgástere új buszok beszerzésére, ezen pedig a kormány tudna változtatni. Nem vagyok optimist ebben a kérdésben” – tette hozzá Naszályi Gábor.

A buszvezető segít

A fővárosi buszvezetők évente kapnak elsősegélyből utánképzést. Utasítások is rendelkeznek arról, mit kell tennie a sofőrnek, ha rosszul lesz egy utas. De túl sokat nem tudnak tenni ők sem: nincs például hűtött víz, amit odaadhatnak az utasnak. Kiszolgáltatott helyzetben vannak, csakúgy, mint aki rosszul van. Persze egyetlen buszvezető sem hagyja cserben az utast: értesíti a mentőket vagy a diszpécsert, akik segítenek.

És mi a helyzet vidéken?

A Pest megyei agglomeráció felé vettük az irány a legnagyobb hőségben, délután egy órakor. Kiskunlacháza felé kellemes meglepetés ért: míg a külső hőmérséklet a 35 fokot is meghaladta, a buszban 28 fokot mértünk. Igaz, ez a járat nem 3-500 méterenként áll meg, mint BKV-s társai, így van ideje lehűlni – és hűvösnek maradni – a sárga buszoknak.

Tovább mentünk Ráckevére, kíváncsiak voltunk, mit tapasztalunk a HÉV-en, amely nagyjából egy óra alatt ér be fővárosba.

Meleg volt, de nagyon.

A külső és a belső hőmérséklet csaknem ugyanannyi volt, ami nem meglepő: hűtés ezeken a szerelvényeken nincs, és bár csaknem mindegyik ablak le volt húzva, a végállomáson az indulásra 15 percet várakozó helyközi vonat nagyon gyorsan felforrósodott. Menet közben pár fokot hűlt ugyan a hőmérséklet, cserébe viszont elég huzatos volt a szerelvény.

Ezután szinte felüdülés volt a 4-6-os villamost pótló kék buszra felszállnunk, ahol úgy is vizesek lettünk volna, ha nem ömlött volna rólunk amúgy is a víz. A légkondi nem üzemelt, a nyitott ablakokon viszont bezúdult a frissítő nyári zápor. Szinte jól is esett.

Mi jöhet még?

A hőterhelés egy komplex jelenség. A mostani nagy meleg nem a hőmérséklet magas értéke miatt veszélyes elsősorban, hanem azért, mert ez a meleg hosszú ideig tart – magyarázta lapunk kérdésére Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója.

"Ráadásul idén ez az első hőhullám, a szervezetünk nincs még hozzászokva a 30 fok feletti értékekhez, nem készültünk fel kellő tudatossággal. Az előrejelzés azt mutatja, hogy egy hétig még számíthatunk hőségre, ráadásul már az éjszakák sem hoznak igazi felfrissülést. Emiatt rosszabbul alszunk, és fáradtabbak vagyunk" – tette hozzá.

„Ráadásul most szinte hiába esik csapadék, hiszen alig frissít - folytatta. Érdemben nem csökken a hőmérséklet az eső után, nagyon gyorsan visszamelegszik a levegő, ami viszont hatalmas, szinte trópusi párásságot eredményez” – magyarázta a szakember, miért mindegy, hogy szinte minden nap van egy kis zápor.

A buszon izzadók talán másként gondolják, de a meteogyógyász szerint a légkondicionálás sem jelent feltétlenül megoldást, sőt, árthat is.

„Van, akinek akár 10 fokos hőmérsékletugrás sem árt meg, de akinek már kevésbé rugalmas a szervezete, annál több tünet is megjelenhet, például a vérnyomás ingadozása” – mondta a Meteo Klinika igazgatója.

Az optimális az lenne, ha 5-7 fokos hőmérsékletkülönbség lenne a kinti és a benti hőmérséklet között, a maximum a 10 fok, ennél több már veszélyes lehet.

Autóban szellőztess, a lakásban ne

„Autóban, vagy éppen buszon utazva ugyanez a főszabály. Ha valakinek most azt mondanám, hogy 35 fokos külső hőmérséklet esetén 29 fokra állítsa be a légkondit ha gyakran megszakítja az utazást, talán ki is nevetne, pedig így lenne a jó, emellett ilyenkor segítene a nyitott ablak is. A mozgó levegő nagyon sokat segíthet a hűtésben” – magyarázta a szakértő.

Persze akkor is vigyáznunk kell magunkra, ha nem utazunk, hanem az utcán járunk: el kell kerülni, hogy felesleges hőterhelés érje a szervezetünket. Igyekezzünk az utca árnyékos oldalán közlekedni, viseljünk valamilyen fejfedőt, pótoljuk a folyadékveszteséget. A lakásban pedig napközben ne szellőztessünk, hiszen csak felmelegítjük a szobát. Inkább késő este nyissunk ablakot, napközben pedig húzzuk el a függönyt, vagy engedjük le a redőnyt - javasolja a szakember.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Perceken belül meghalt a 45 éves férfi, akit lódarázs csípett meg Havas községben
Milan szívbetegséggel küzdött, ezért érhetett tragikus véget az élete az rovar szúrásától. Családja próbálta újraéleszteni a mentők érkezéséig.
Malinovszki András / Fotó: Ralph / Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2024. augusztus 18.



Tragikus véget ért egy 45 éves, háromgyermekes édesapa élete Havas (szlovákul Snežnica) községben miután egy lódarázs csípése miatt elhunyt – számolt be a Paraméter.sk oldal.

„A férjem hazajött a munkából, és felment a tetőre dolgozni. Fogta a létrát, és elindult. Egy idő után lejött, mert megcsípte egy darázs, így hideg borogatást adtunk neki” – emlékezett vissza a felesége a végzetes pillanatra. Azt azonban senki sem sejtette, hogy Milan perceken belül életét veszti.

A család elmondása szerint Milant egy lódarázs csípte meg, ami után láthatóan sokkot kapott.

„Lejött a tetőről, de nem kapott levegőt. Egy idő után hirtelen rosszul lett, összeesett. Azonnal mentőt hívtunk, közben megpróbáltuk újraéleszteni otthon. Amikor a mentők megérkeztek, egy órán keresztül küzdöttek az életéért, de sajnos nem tudták megmenteni”

– idézte a családot a Nový Čas.

„Amikor hívtuk a mentőket, már nem éreztük a pulzusát. Nem tudjuk, hogy allergiás volt-e, még várjuk a boncolási eredményeket. Eddig annyit mondtak, hogy a darázscsípés okozta a halálát” – mondta az özvegy, aki hozzátette, hogy Milant korábban szívbetegséggel kezelték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
Elaludt a kisbusz sofőrje, meghalt egy várandós nő a tragikus balesetben
A tragédia során az egyik autó utasa, egy fiatal, várandós nő, kizuhant a járműből, és azonnal életét vesztette. A balesetet okozó sofőrt válságos állapotban szállították kórházba.
Fotó: police.hu - szmo.hu
2024. augusztus 18.



Tragikus baleset történt vasárnapra virradóra az M3-as autópályán Mezőkövesd közelében, ahol egy ember életét vesztette.

A Blikk összefoglalója szerint a baleset körülményei szinte hihetetlenek: egy ukrán rendszámú Mercedes Sprinter kisbusz sofőrje elaludt, és nekiment az előtte haladó magyar rendszámú Honda Jazznek.

A Jazz az ütközéstől megpördült, nekicsapódott mindkét szalagkorlátnak, majd a belső sávban állt keresztben. A szerencsétlenül megálló autót ezután egy osztrák rendszámú Ford Transit találta telibe, ami a Honda jobb oldalába csapódva fel is borult.

A tragédia során a Honda utasa, egy fiatal, várandós nő, kizuhant a járműből, és azonnal életét vesztette. Az autó sofőrjét válságos állapotban szállították kórházba. Az autópályát Nyíregyháza irányában lezárták, de a délelőtt folyamán újra megnyitották a forgalom előtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Eltűnt egy 12 éves szomolyai kisfiú, a rendőrség a lakosság segítségét kéri
Halász József Attila augusztus 15-én otthonából vásárolni indult egy élelmiszerboltba, de onnan nem tért haza.


A Mezőkövesdi Rendőrkapitányság körözési eljárást folytat Halász József Attila 12 éves szomolyai lakos eltűnése ügyében – írja a police.hu.

A közlemény szerint

a fiú 2024. augusztus 15-én otthonából engedéllyel vásárolni indult egy élelmiszerboltba, de onnan nem tért haza, ismeretlen helyre távozott.

A felkutatására tett rendőri intézkedések ez idáig nem vezettek eredményre.

Halász József Attila 130 centiméter magas, súlya 35 kilogramm, haja szőke, szeme zöld színű.

A Mezőkövesdi Rendőrkapitányság kéri, hogy aki bármilyen információval rendelkezik a képen látható személy tartózkodási helyével kapcsolatban, hívja a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság Tevékenység-irányítási Központját a 06-46/514-506-os telefonszámon. Továbbá a 107-es vagy 112-es központi segélyhívó telefonszámok a nap 24 órájában fogadják a bejelentők hívásait.

A névtelenség megőrzése mellett is tehetnek bejelentést az ingyenesen hívható 06-80-555-111 Telefontanú zöldszámán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Döbbenetes felvételek: egy hét alatt 13 őz pusztult el egy szennyvíztározóban, halálos csapdává vált a fóliázott oldalfala
A helyi vadászok most itatókat tettek a tározó környékére. Azt remélik, az állatok így nem mennek le a vízhez.
Fotó: RTL - szmo.hu
2024. augusztus 17.



Az rtl.hu számolt be róla, hogy egy hét alatt 13 elpusztult őzet találtak a tűzoltók a Tataháza melletti szennyvíztározóban.

A Bácsalmási Hírek beszámolója szerint a szárazság miatt szomjazó állatok inni mentek a fóliával bélelt medencéhez és volt, amelyik belecsúszott, így nem tudott kimászni a fólia miatt.

A helyi vadászok most itatókat tettek a tározó környékére. Azt remélik, az állatok így nem mennek le a vízhez. Ha nem tudják elérni, hogy a cég önként bekerítse a tározót, a vadászok a hatóságoktól kérhetnek segítséget.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk