Önvezető teherautók oldják meg a sofőr- és áruhiányt – vagy csak átmeneti enyhítésre jók?
Az önvezető teherautók piacának egyik legújabb szereplője a Volvo boszorkánykonyhájáról érkezett, és a nyilvános bemutatása után újra felélénkült a vita, hogy mikor és mekkora hatást gyakorolnak majd, egyrészt az áruszállításra, másrészt teherautó vezetői munkára.
Elveszik a munkát? Nem, mert nincs is elég sofőr
Az ellátási láncok érzékenysége és rendszeres akadozása az egész világot sújtja, és a legnagyobb problémák egyike Európában biztosan a teherautó sofőrök hiánya, aminek közvetett hatása a lassú áruforgalom és a dráguló áruszállítás. A Transport Intelligence adatai szerint az unió területén mintegy 400 ezer teherautóvezetői állás betöltetlen, a legnagyobb baj pedig Lengyelországban van, ahol már évekkel ezelőtt is 124 ezer teherautóvezetőt kerestek hiába, és a helyzetre azóta sem talált megoldást senki – ha keresett egyáltalán. A becslések szerint Németországban 45-60 ezer, Franciaországban 43 ezer sofőrt nélkülöznek, de az olaszok és a spanyolok sincsenek ki a vízből a 15-15 ezres sofőrhiánnyal.
A teherautó vezetők fokozatos, mára megállíthatatlannak tűnő fogyása összetett probléma, ami számos tényezőre vezethető vissza, köztük a dolgozói állomány öregedésére, az infrastruktúra állapotának romlására és az érdemi bérfejlesztések elmaradására. Rövid távon csak rövid szavatossági idejű megoldások lehetségesek (bevándorlási szabályok lazítása, béremelés, juttatások, egyszerűsített jogosítványszerzés stb.), hosszabb távon viszont – a vasúti áruszállítás szerepének emelése mellett – tényleg az elektromos, önvezető járművek hozhatnak enyhülést.
A legújabb önvezető teherautó, a Volvotól
Az autonóm teherfuvarozás jövőjének egyik legfrissebb előfutára a Volvo és az Aurora szoftverfejlesztő cég közös, sorozatgyártásra kész modellje, amit májusban mutattak be nyilvánosan, a Las Vegas-i ACT Expo kiállításon. Az autógyártó Volvo Autonomous Solutions üzletágának elnöke közölte: az új jármű „egyesíti a Volvo haszongépjármű-szakértelmét az Aurora Innovation Inc. autonóm vezetési technológiájával. Nils Jaeger szerint ez a teherautó az első szabványosított önvezető technológiai platformjuk, ami lehetővé teszi, hogy a jövőben további modelleket vezessenek be, és az autonóm megoldást „a Volvo Csoport összes teherautó-márkájához, illetve változatos földrajzi területekre és felhasználási esetekre” is eljuttassák.
A teherautóba integrált Aurora Driver rendszer hardver- és szoftvermagját úgy tervezték, hogy járműtípusok széles skálájához alkalmazkodjon, a szedántól a nyerges vontatóig. Meglehetősen összetett csomag: AI-szoftverből, számítógépekből, nagy felbontású kamerákból, képolvasóból, illetve saját fejlesztésű, több mint 400 méteres távolságból érzékelni képes lidarból és további szenzorokból áll.
Ezek a technológiák teszik lehetővé, hogy a Volvo VNL Autonomous teljesen biztonságosan navigáljon a körülötte lévő világban. A teherautót Dublinban, a Volvo Trucks legnagyobb üzemében kezdik el gyártani, várhatóan már ebben az évben, de nem ez a gyártó egyetlen befektetése az önvezető teherszállításba.
A torontói Waabi nemrég közölte, hogy forradalmi önvezető teherautó technológiájának fejlesztésébe 200 millió dollárral szállt be, többek között a Volvo Group Venture Capital, az Uber és az Nvidia. A start-up összesített befektetése immár meghaladja a 280 millió dollárt, amivel 2025-ben várhatóan megkezdhetik teljesen autonóm járműveik piacra vezetését, először Texasban.

A vállalat azt állítja, hogy elérte a négyes szintű önvezetést, vagyis a teherautója meghatározott pályán teljesen autonóm és képes kommunikálni a többi járművel - hála a generatív mesterséges intelligencia alkalmazásának. Az AI jelentősen csökkenti az úttesztek szükségességét, mivel a Waabi kifejlesztett egy egységes környezetet, a Waabi World névre keresztelt Copilot4D-t, amit a világ legfejlettebb szimulátorának tart. A rendszer képes emberi szintű következtetésekre és bármilyen közúti helyzet kezelésére, beleértve azokat is, amilyeneket korábban még nem tapasztalt.
Egy csomó új gyártó bukkant fel
A szállítmányozás jövőjét forradalmasítani akaró vállalatok egyre meggyőzőbb modellekkel állnak elő. A Verified Market Reports piackutató legígéretesebb cégeket összegyűjtő listája szerint a speciális a piaci szegmenst jelenleg amerikai szereplők uralják.
A tengerentúlon bontogatja szárnyait a többezer kilométeren hibátlan tesztvezetést produkáló TuSimple, amelynek tehergépkocsiját a Schneider és az UPS is segít bevezetni. Szintén az USÁ-ban jelenhet meg hamarosan az Embark Trucks kifejezetten autópályás fuvarozásra tervezett önvezető járműve, a Waymo és a Nuro városi-elővárosi szállításra fejlesztett, többek között a Walmart áruházlánc támogatását élvező teherautója vagy a Daimler Truck AG leányvállalata, a Torc Robotics által gyártott autonóm kocsi, ami viszont már nem csak USÁ-ban, hanem Németországban is sikeres autópályateszteket produkált.
Európában a legizgalmasabb projektek egyike biztosan a Scania és a TuSimple együttműködése. A két vállalat olyan önvezető teherautót épített, ami megkapta a Svéd Közlekedési Hatóság közúti tesztengedélyét. A cégek az E4-es autópálya Södertälje és Jönköping közötti szakaszán évek óta rendszeresen hajtanak végre autonóm áruszállítást, abban a reményben, hogy később itt, illetve Európa más országaiban és talán Kínában is tovább terjeszkedhetnek.
Sokkal olcsóbb, mint embereket foglalkoztatni
A Deloitte riportja szerint az autonóm technológia alkalmazása az áruszállításban egyértelmű üzleti értéket képvisel, már csak azon egyszerű oknál fogva is, hogy ez az iparág hagyományosan küzd a sofőrök megtartásával – többnyire sikertelenül. Az önvezető teherautók ezzel szemben jelentős gazdasági és üzemeltetési előnyöket kínálnak az ellátási láncban résztvevő vállalatok számára.
A legkiemelkedőbb előny, hogy az előrejelzések szerint a jelenlegi, emberi teherautó vezetőkkel működő modellhez képest több mint 30 százalékos költségcsökkentést érhetnek el. Ez a nagyon jelentős megtakarítás a kisebb munkaerőköltségekből a megnövekedett vezetési időből (nincs többé kötelező pihenőidő), a nagyobb üzemanyag-hatékonyságból, valamint az automatizált vezetési rendszer jobb biztonsági teljesítményéből ered.
Ez nem mellékesen megduplázhatja a napi hatótávolságot, ami a jelenlegi 900-1000 kilométerről 1900 kilométer fölé is nőhet. Ennek eredményeként a fuvarozó cégek anélkül tudnák jelentősen megnövelni a szállítási kapacitásukat és kielégíteni a gyorsabb, kiszámíthatóbb szállítás iránt növekvő igényt, hogy bővítenék a flottájuk és a dolgozói állományuk méretét.
A World Economic Forum nemrég egy komplett tanulmányt szentelt az önvezető teherautózás témájának. A világszervezet arra jutott, hogy a logisztikai szektor paradigmaváltás küszöbén áll: az autonóm teherautók megjelenésében rejlő technológia jelentős mértékben csökkentheti a szárazföldi áruszállítás költségeit, ami az önvezető technológiák talán legnagyobb hatását gyakorolhatja a mindennapi életünkre. Ez azt jelenti, hogy az áruk szállításának automatizálása olyan mélyreható változásokat hozhat, mint amilyeneket az önvezető autók megjelenése okoz a személyszállításban.
Az autonóm technológiák jelen körülmények között és a belátható jövőben ugyanakkor csak arra lesznek jók (de arra nagyon), hogy betöltetlen munkahelyeket váltsanak fel, így az egyre zsugorodó létszámú humán sofőrállomány olyan területeken vezethet tovább, ahol mindenképpen emberre van szükség. Egyelőre.