Keddtől már csak kötelező biztosítással lehet e-rollerezni
Keddtől mintegy 50 ezer e-rollerrel már csak kötelező biztosítással lehet közlekedni a hazai utakon – hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Mint írják: a jármű vezetőjének közúti ellenőrzés során be kell tudnia mutatni a biztosításról szóló igazolást, de bérlés esetén is a használónak kell meggyőződnie arról, hogy az adott járműre kötöttek-e kgfb-t.
A biztosítási alkuszok eddigi tapasztalatai szerint
Még úgy is, ha nem vesszük figyelembe azokat a több százezer forintot is elérő éves összegeket, amiket nyilvánvalóan azok a biztosítók hirdettek meg, amelyek egyelőre nem kívánnak rolleres ügyfeleket szerezni. Ennek elsődlegesen az lehet az oka, hogy jelenleg még hiányoznak az ilyen járművekre vonatkozó KRESZ-előírások, így a kockázat valódi mértékét sem lehet pontosan meghatározni.
„Évi tízezer forint körüli összeget mindenképpen érdemes kifizetni az elektromos rollerek kötelező biztosítására. Nem csupán a büntetés elkerülése érdekében – az ellenőrzés várható gyakorlatáról még nem tudunk semmit –, hanem azért is, mert ezekkel a járművekkel is könnyen lehet akár milliós károkat is okozni” – emelte ki Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.
Szerinte a kis méretű kerekek és a sok helyen rossz útburkolat szinte bizonyossá teszi, hogy „előbb-utóbb mindenki átél kisebb-nagyobb balesetet ezzel a járművel”. A kötelező biztosítás azonban csak a másoknak okozott károkat téríti, így a rollereseknek érdemes balesetbiztosítás megkötésével a saját biztosítási védelmükről is gondoskodni.
A FBAMSZ közleménye azt írta:
A személy- és haszongépkocsikkal szemben, megfelelő egyedi azonosító hiányában, ezekről a járművekről nincsen központi biztosítási nyilvántartás. Bérrollerek esetében a biztosítást a bérbeadó cég köti meg, de elvileg ebben az esetben is az ügyfél felelőssége, hogy a kölcsönzés megkezdése előtt meggyőződjön a kötelező meglétéről.
Az e-rollerekre a járművek tömege és tervezett sebessége függvényében kell biztosítást kötni: 14 km/óra tervezett sebesség felett a 25 kilogrammnál nehezebb rollerek az érintettek, 25 km/óra tervezett sebesség felett viszont tömegtől függetlenül mindegyik. Egyelőre azonban az sem tisztázott, hogy a hatóságok a helyszínen hogyan állapítják majd meg, hogy az adott járműnek mi a tervezett sebessége.