Elkérhetik az adataitokat a postán, ha csekket adtok fel
A napi.hu munkatársa a Budapest 34. számú postán adta fel albérletének számláit készpénz-átutalási megbízással, amikor a cég dolgozója elkérte a személyi igazolványát, illetve a lakcímkártyáját a pénzmosás elleni törvényre hivatkozva. A Magyar Posta előzetes figyelmeztetést nem adott ki erről hivatalos fórumokon.
A hivatalnok azt mondta, hogy a csekkeket csak akkor tudják elküldeni, ha az adatokat megkapják. Az új postai előírások hétfőn, azaz június 26-án léptek életbe. A módosításokat az EU 2015/847-es cikkelye, illetve a törvény írja elő.

A postai munkatárs szerint az ügyfelek ezzel segítik a "terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet" - írja a napi.hu, ám részleteket nem tudott mondani. Az adatokat ráírta a csekkekre, majd azokat továbbította. Megjegyezte, hogy az adatok folyamatos jegyzetelgetése miatt lényegesen több dolga volt aznap a szokásosnál.
A csekkeken egyébként 15 ezer forint alatti összegek szerepeltek - a lap furcsának tartja, hogy a pénzmosás és a terrorizmus ellen épp ezen a szinten kell küzdeni.
A 2017. évi LIII. törvény, azaz a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló szabályozás alapján hétfőtől a postai szolgáltató a hárommillió-hatszázezer forintot el nem érő ügyleti megbízás teljesítésekor is köteles rögzíteni az azonosításnál természetes személy esetén a családi és utónevet, valamint a születési helyet, időt, a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet ügyfél esetében a nevét, rövidített nevét, valamint a székhelyének, külföldi székhelyű vállalkozás esetén – amennyiben ilyennel rendelkezik – a magyarországi fióktelepének címét.
Az ügylet esetén pedig a megbízás tárgyát és összegét köteles rögzíteni, tovább kérheti meghatározott okiratok bemutatását: ez magyar állampolgár esetében a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványát és lakcímet igazoló hatósági igazolványát, külföldinél úti okmányát vagy személyazonosító igazolványát jelenti.