Többet kereshetnek azok, akiknél jó volt az alsós tanítás
Egy meggyőző amerikai tanulmány alapján arról számolt be az Index, hogy a minőségibb alsós oktatás akár több millió forinttal növelheti a diákok későbbi jövedelmét. Első sorban nem a tárgyi tudás, hanem a kisgyermekkorban megfelelően elsajátított szociális és kommunikációs készségek miatt.
Még egy 1980-as években történő kísérlet során közel 12 ezer diákot az iskolájukon belül sorsolással osztották alsó tagozatos osztályokba és tanárokhoz. A kutatók nyomon követték a diákok évtizedekkel későbbi karrierét, így vizsgálni tudták az alsós osztály felnőttkori hatását is.

A kutatók egy diák osztályának minőségét osztálytársainak az első év végén írt tesztpontszámával mérik. Az eredmény több okból kifolyólag lehet optimális: ha jobb tanárt kapott az osztály, ha a sorsolt osztályközösség az átlagosnál jobb, vagy bármi más miatt, amely az osztály egészének tanulását befolyásolja (például a tanterem inspiráló környezetet biztosít). Fontos, hogy a véletlenszerű elosztás miatt azok a diákok, akiknél az osztály minősége magasabb, az iskola megkezdése előtt átlagosan ugyanolyanok voltak, mint azok, akiknél az osztály minősége alacsonyabb.
Az első ábrából kiolvasható, hogy az a diák, aki egy évben véletlenszerűen jobb osztályba kerül (jobb tanár, jobb osztálytársak), az abban az évben magasabb pontszámot ér el.

A második ábra már a nyolcadikos tesztpontszámot mutatja az alsós osztály minőségének függvényében. Itt lényegében eltűnik a pozitív összefüggés, így jogosan lehetne azt gondolni, hogy az alsós osztály hatása néhány év alatt lecseng.

A harmadik ábra az alsós osztály hatását mutatja a fiatal felnőttkori (27 éves) jövedelemre. Itt megint erős pozitív kapcsolatot láthattok. Aki véletlenül jobb alsós osztályba került, az felnőttként többet keres. Ráadásul a hatás megdöbbentően nagy. A kutatok azt találták, hogy egy átlagon felüli minőségű alsós tanár (egy átlagon alulihoz képest) körülbelül 16 ezer dollárral (4,4 millió forinttal) növeli meg egy átlagos diák felnőttkori jövedelmét.

Mi a magyarázat arra, hogy az alsós osztály hatása nyolcadikra eltűnik, majd felnőttkorban újra megjelenik? A kutatók szerint az a legvalószínűbb, hogy a
jobb alsós osztályokban a diákok jobb kommunikációs és szociális készségeket sajátítanak el.
Ezek nem hatnak a nyolcadikos teszteredményekre, viszont növelik a felnőttkori jövedelmet.
via Index
Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!