Kiakadtak az internetezők a pedagógiai érettségi mintafeladatsorán
Hatalmas felháborodást keltett az interneten az idei pedagógiai érettségi mintafeladatsora. Ez a feladatsor azért került fel az internetre, hogy a pedagógia szakirányt választó, szakmai érettségire készülő diákok gyakorolhassanak rajta, illetve láthassák, milyen típusú feladatokra kell majd számítaniuk a vizsgán. Igen ám, de
a feladatlap tartalmaz néhány finoman szólva is vitatható kijelentést.
A szakmai érettségi mintafeladatsorok egyébként hetek óta elérhetőek már a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján. Azt azonban csak most szúrta ki a B1 blog szerkesztősége, milyen érdekes kérdések és megoldások szerepelnek a pedagógiai érettségi feladatlapján. Ilyenek:
A család emberek egy közössége, vagy több közösség kapcsolata, ahol a tagok között leszármazotti kapcsolat van, házasság vagy örökbefogadás. A családot az különbözteti meg más csoportoktól, hogy különnemű személyekből áll, akik különböző generációkhoz tartoznak, reprodukálja önmagát.
Ezen definíció szerint
nem beszélhetünk családról egy fiait egyedül nevelő apa esetében, ha a szülők elváltak, külön élnek, homoszexuálisok, de akkor sem, ha egy házaspár gyermektelen.
Ezzel azonban még nincs vége a családról szóló definícióknak. A javítókulcs például a család felépítését is részletezi:
A család élén családfő áll: ez hierarchikus viszonyt fejez ki a családtagok között, amely értelmében a családfő irányító szerepet tölt be a családban, az ő szava döntő a legfontosabb kérdésekben. A családfő szerepét hagyományosan a férfi, férj, családapa töltötte be. A válások számának emelkedésével a gyermeküket egyedül nevelő szülők aránya nőtt, így asszonyok/anyák is „előléphetnek” családfőként.
A családi szerepek elsajátításának elsődleges színtere maga a család, amely a gyermekekre áthagyományozza a különböző szerepekhez, mindenekelőtt a nemi szerepekhez kapcsolódó magatartásmintákat.
A feladatsor a nevelési módszereket bemutató feladatnál a "magatartásra ható módszerek" alatt a kényszerítést, a büntetést és a gátláskiváltást is legitim gyermeknevelési eszközként írja le.
Idézet az 5. feladatból:
"A magatartásra ható módszerek:
• Ösztönzés: jutalmazás, dicséret, elismerés.
• Kényszerítés: akkor kell alkalmazni, ha gyenge az akaraterő.
• Büntetés: fontos, hogy a gyerek ismerje a büntetés okát, és arányos legyen!
• Gátláskiváltás: célja a negatív viselkedés megakadályozása (pl. fenyegetés)."
Ti mit gondoltok az idézetekről?
Címkép: Pixabay