Akad néhány furcsaság az élelmiszeripart "leleplező" füzetben
Kettős mérce működik az európai élelmiszerpiacon, és ezt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal most lezárult átfogó hatósági élelmiszer-minőségi vizsgálata is megerősítette, alátámasztva a korábbi vizsgálat eredményét - mondta a földművelésügyi miniszter a március 29-i sajtótájékoztatón.
Az eseményen a 2017 termék-összehasonlítás című kiadványt is osztogatták, amelyben a vizsgálat eredménye található.
A négy füzetből álló, összesen 202 oldalas kiadványból a gyártók és forgalmazók is kapnak majd, de az Nébih honlapján is át lehet böngészni.
A kormányzati vizsgálat során az itthon és külföldön - Ausztriában és Olaszországban - beszerzett termékeket hasonlították össze. Az füzetben leírtak a multinacionális élelmiszergyártók termékei közti különbségekre kívánták felhívni a figyelmet.
Akad azonban néhány furcsaság az ismertetőkben. A hvg.hu cikke szerint kiderült, hogy például több esetben nem ugyanolyan termékeket hasonlítottak össze.
A külföldön vett világosabb, míg az itthon kapható sötétebb
- ezt például egy Nestlé gabonapehelyről állapították meg a szakértők.
A Raffaellóról azt írták, hogy a külföldin több a kókuszreszelék, az itthon kapható tölteléke meg krémesebb és lágyabb.
A kólás Haribo gumicukor esetében azt vették észre, hogy a magyar nagyobb méretű és intenzívebb ízű, a külföldi meg keményebb.
A csokoládéknál a Milka alpesi tejcsokoládéról az derült ki, hogy külföldinek "kisebb a kockája", míg a magyar kissé világosabb színű.

A Kotányi fahéj esetében az érzékszervi vizsgálat szerint a külföldinél “a főzet színe sötétebb”, a magyarnál pedig az “őrlemény színe sötétebb”. Nem elhanyagolható az sem, hogy a külföldi termék ára a hazai ár 4,11-szerese: míg a magyar 25 grammos csomag 150 forintba kerül, addig az osztrák majdnem 2 euróba.
Ezeket a tényeket mind minősített érzékszervi bírálók állapították meg, hiszen ilyen vizsgálatot csak ők végezhetnek - derül ki a Nébih videójából, amely az összehasonlításról szól.
Az alábbi megállapítások abból a füzetből (1/a és 1/b füzet) vannak, amelyben ugyanolyan termékeket hasonlítottak össze. Két másik füzetben azonban bevallottan nem ugyanolyan termékeket vizsgáltak.
Nem csoda, hogy azokban egymást követik az érzékszervi különbségek: az egyik füzetben csupán hasonlóak az összevetett termékek, míg a másikban azonos márkájúak és külső megjelenésűek, de más összetételűek.
Utóbbi két füzetben vannak például olyan különbségek, hogy a Haribo gumimaciknál az egyik macit külföldön maracujával, míg itthon passiógyümölccsel ízesítik. Igen: a kettő ugyanaz.
Az Iglo halrudacskák esetében a pedig abba futottak bele a kiadvány szerkesztői, hogy az egyik csendes-óceáni, a másik alaszkai tőkehalból készült.
A sörök összehasonlításánál elég volt, ha a gyártó megegyezett, az egyik prémiumot, a másik "fapadossal" vetették össze, és még az alkoholtartalmuk is különbözött.
A kiadvány ugyan elkészült, de a hvg.hu információi szerint érdemi – azaz jogkövetkezménnyel járó – eredményről ezúttal sem tudtak beszámolni a vizsgálat megrendelői.
A Nébih infografikája a vizsgálatról:

Forrás: hvg.hu