SIKERSZTORIK
A Rovatból

Közel 200 kilométert tesz meg 45 forintból a magyar fejlesztésű elektromos autó

A huszonéves fiatalok által épített SZElectricity egyelőre még csak versenyeken indul, de hamarosan akár a városi közlekedést is forradalmasíthatja.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 29.



A SZEnergy Team 2005-ben alakult a győri Széchenyi István Egyetemen, azóta fejlesztenek környezetbarát, energiatakarékos meghajtású járműveket. Jelenleg 22 hallgató tagja a csapatnak, munkájukat 6-8 mentor – ők főleg kutatók – segíti.

Maga a projekt igazi összegyetemi együttműködés: a villamos- és gépészmérnököktől az informatikusokon át a gazdálkodás és menedzsmentig mindenféle szakon tanulnak a résztvevők. Szükségük is van a minél vegyesebb társaságra, hiszen egy teljes járművet építenek meg, aminek egyes részfeladatai más-más szaktudást igényelnek.

Már 8 éve állandó résztvevői a Shell Eco-marathonnak, ami a világ legnagyobb energiatakarékossági versenye. Lényege, hogy az induló járműveknek a lehető legnagyobb távot kell megtenniük a lehető legkevesebb energia felhasználásával.

Jelenleg ezen a téren nekik van a harmadik legjobb mérlegük Európában: SZElectricity névre keresztelt autójuk 195 kilométer tud megtenni 1 kilowattóra energia felhasználásával, aminek költsége alig 45 forint.

Elsőre hihetetlennek tűnhet ez az adat, mégis lehetséges. Persze hosszú évek kitartó munkája kellett hozzá, hogy minden szempontból (tehát gépészetileg, valamint informatikai- és villamosságtani területen is) lehető leghatékonyabbra optimalizálják.

A SZElectricity a városi kisautó kategóriában indul a versenyen, tehát van rajta minden olyan berendezés az indextől az ablaktörlőig, ami egy hagyományos utcai járműben is megtalálható. Ez azt jelenti, hogy kisebb átalakításokkal

akár közúti forgalomba is lehetne engedni.

Adódik a kérdés, hogy ha lehetséges ilyen elképesztően alacsony fogyasztású járműveket tervezni, miért nem ilyenekkel vannak tele az utak? Pusztai Zoltán, a SZEnergy Team 22 éves egyik vezetője szerint csak idő kérdése, hogy így legyen: egyértelműen ez a jövő.

szelect2
"
Ha megnézzük, a nagy autómárkák is egyre inkább az elektromos motorok fejlesztésére koncentrálnak, ezeket próbálják beépíteni a járműveikbe. Először hibridként, de idővel teljes elektromos meghajtással, mint például a Tesla, hogy csak a legismertebb példát említsem

– mondja.

A Tesla és a SZEelectricity között a súly a legnagyobb különbség: előbbiben megvan az a luxusfelszereltség, ami itt szükségszerűen hiányzik, hiszen versenyautóról van szó. Annak hatékonyságához pedig az kell, hogy minél könnyebb legyen. Esetükben ez alig 90 kiló.

Méretei is jóval kisebbek egy átlagos személyautónál: nagyjából olyan hosszú, mint egy Smart, viszont ennél alacsonyabb és keskenyebb. Jelenleg azt sem lehet mondani, hogy egy személy kényelmesen elfér benne, de kisebb átalakításokkal ezen könnyen változtatni lehetne. Egy versenyautónál viszont nem ez a fő szempont.

Az idei Shell Eco-marathonon a 23 éves Gombosi Máté fogja vezetni a járművet, mivel ő a legkönnyebb a csapatban. Mint mondja, ez a legfontosabb szempont, bár a magasság sem mindegy – viszont addig már eljutottak a fejlesztésben, hogy 2 méter alatt viszonylag könnyen be tud ülni bárki a vezetőülésbe.

szelect4

A SZElectricity vezetéséhez nincs szükség jogosítványra, de ez nem jelenti azt, hogy akárki elboldogul vele.

Ugyanis nagyon energiahatékonynak kell lenni: a pályán egyáltalán nem is fékeznek, a lassítást egy motorba épített speciális rendszer oldja meg, ami visszafelé hajtja az autót. (Ez az úgynevezett regeneratív motorfék.)

Feladat az is, hogy a megtett 10 kör mindegyikében megálljanak egyszer, majd újra elinduljanak – így modellezve a városi közlekedést. A legnagyobb kihívás viszont odafigyelni a többi versenyzőre, akik között jó néhány tapasztalatlan is akad. Az autó maximális sebessége egyébként 50 kilométer/óra, de a versenyen átlag 30-cal szoktak haladni, szintén a hatékonyság jegyében. Ezzel még éppen belül tudnak maradni a 45 perces időkorláton.

A jelenleg használt modellt 4 éve fejlesztették ki, azóta a külseje nagyjából változatlan, belül viszont évről évre gyakorlatilag teljesen újratervezik. Átépítik például a futóművet és a fékrendszert, valamint a motort is minden évben kicserélik.

A SZElectricityből jelenleg egyetlen példány létezik, de Pusztai Zoltán szerint a jövőben nincs kizárva, hogy ez, vagy az utódja sorozatgyártásba – és utcai forgalomba – kerüljön. Számukra ez kevésbé perspektíva, továbbra is csak a versenyzésre koncentrálnak. Az egyetemen viszont működik egy kutatócsoport, akik direkt ezen dolgoznak.

A csapat minden tagja teljesen hobbiszinten, elhivatottságból űzi a jármű fejlesztését: tanórákon kívül, délutánonként találkoznak.

Szakmai segítséget ugyan kapnak oktatóiktól, anyagi juttatást viszont egyáltalán nem – a hangsúly a tapasztalatszerzésen van. Magát a fejlesztést egyetemi támogatásokból, pályázatok útján és szponzorok adományaiból oldják meg.

szelect3

A különböző részlegek heti szinten, sőt akár gyakrabban is összeülnek, az egész csapat pedig kéthetente tart megbeszélést. A Shell Eco-marathont általában május-június környékén rendezik, de már az előző év szeptemberében elkezdik rá a felkészülést.

"
Az egyetemi tanév kezdetén összejövünk, megbeszéljük az előző verseny tapasztalatait, valamint azt, miben tudnánk fejlődni a következő alkalommal

– meséli Pusztai Zoltán.

A fejlesztési irányokat projektekre osztják, ekkor dől el, a tagok közül ki mivel szeretne foglalkozni a tanév során. Többnyire mindenki a saját területéhez csatlakozik – tehát a gépészek a gépészetihez, a villamosmérnökök a villamosságihoz és így tovább –, de persze ez nem kötelező feltétel, ha valaki más iránt is érdeklődik.

Idén még ugyanezzel a modellel indulnak, persze ezúttal is teljesen átépítik belül. Jól állnak a felkészüléssel, már az összes alkatrész gyártás alatt van, hamarosan elkezdik az összeszerelést. Utána egy hónapos tesztidőszak következik, majd ezt követően már itt is van a verseny.

szelect5szelect6

Jövőre pedig teljesen tiszta lapot kezdenek: már egy éve elkezdték fejleszteni az új autójukat, a formája megvan, nemrég egy szélcsatornás teszten is részt vettek vele Németországban. A tapasztalatok pozitívak, így ha minden jól megy, az idei verseny után teljes erőbedobással a gyártására fognak koncentrálni.

A csapat két vezetője egyelőre nem döntötte el, a jövőjüket is ilyen területen képzelik-e el.

"
Ez érdekes kérdés, még van pár évünk az egyetemen és nyilván sok múlik majd azon, milyenek lesznek éppen akkor a piaci körülmények

– mondja Gombosi Máté. De annyi biztos, hogy műszaki területen szeretnének maradni, kamatoztatva azt a tudást, amit megszereztek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk