Mozikban a legcukibb Super Mario-film, amit egy rajongó kívánhat
Az 1993-as Super Mario Bros. film annyira nagy bukás volt, hogy a Nintendo azóta nem mert belefogni mozis projektbe. Pedig bőven van alapanyaguk, elég a Zeldára, a Metroidra, vagy cikkünk tárgyára, a Super Mariora gondolunk. 30 évvel később
és összeálltak a Universal stúdió Illumination animációs cégével, hogy egy mindenkinek szórakoztató gyerekfilmet készítsenek. Ez sikerült is, meg nem is.

Az Illuminationről azt kell tudni, hogy az animációs filmjeik viszonylag kis költségvetéssel és hihetetlenül erős marketinggépezettel működnek. Elég a Minyonokra, vagy a Kis kedvencekre gondolni, mindkét animációs sorozat maximum közepes minőségű, hatalmas bevételekkel.
A Super Mario Bros.: A film esetében is hasonló a helyzet. Az animáció szép, de nem kimagasló, a stílus különlegesnek hat, de inkább cuki, ha jobban megfigyeljük, semmi extra, az akció követhető és néha kimondottan kreatív. De a marketing, ami mögötte van, valószínűleg köröket ver a film készítési költségére.
A kisebb korosztálynak egy-egy jelenet félelmetes lehet, illetve némelyik poén erősen morbid, vagy elvont. Ami nem baj, mert a felnőtt gyerekek, akik évtizedek óta rajongói a Mario játékoknak, azok imádni fogják a filmet. Nem túlzok, ha jobban figyelünk, a film minden percében lehet valami utalást, finom poént találni a számtalan Nintendo termékre. Hogy csak a legfontosabbakat említsem, lesz Super Mario Kart-verseny, Super Smash Bros verekedés és klasszikus Super Mario Bros. platformokon való ugrálás is, amelyek a film leglátványosabb és egyben legjobb pillanatai.
Mi nem működött? Egyszerű: a forgatókönyv és egy-két szereplő. Történet, annyi volt, mint egy Mario játékban, ami alapvetően elég, ha egy videojátékról beszélünk, de itt már több kell. Csavartak egyet a dolgokon, most nem Peach hercegnőt kell megmentenie Mariónak, hanem testvérét, Luigit. Ez nem egy kimagaslóan kreatív változtatás, de dob azért a szokásos „mentsd meg a hercegnőt” klisén. Sőt Peach egy elég aktív és erős karakter lett, nem pedig egy háttérdísz, mint ahogy Toad sikerült.
nem történik nála semmi karakterfejlődés, nincs igazi íve a történetének, nem egy klasszikus karizmatikus szereplő, csak jelen van és a többi érdekesebb állatka viszi a hátán. A viccek működtek, sok esetben azért az Illumination-féle cuki humor ütött, a kreatívabb felnőtt poénokból kevesebb jutott sajnos, de még így is azt érzem, hogy egy felnőtt rajongót sokkal jobban megérintett a film, mint a gyermekeket.

Volt egy nagyon furcsa déjà vu-m, a 2016-os Suicide Squad ugrott be. A Super Mario Bros.: A film tele van felesleges zenei betétekkel. Az eredeti szinkronszínészek gázsiján felül a legtöbbet valószínűleg zenei licencekre költötték, ugyanis a film csurig van a 80-as évek klasszikus rock számaival, sőt még találkozhatunk a Kill Bill-ből híres „Battle Without Honor or Humanity”-témával is.
Persze menők a dalok, ugyanakkor, amikor Mario zenére gondolok, nem az apu-rock jut elsőre eszembe. Mindemellett a zeneszerző, a most is remek Brian Tyler kiválóan integrálta Koji Kondo eredeti Nintendo-zenéjét modern köntösbe. Nem értem, ez utóbbit miért kellett elnyomni egy AC/DC-Thunderstruckkal. Furcsa volt, mintha a stúdió nem bízott volna Kondo eredeti műveiben eléggé.

Mi kellhet még? Az akció működik, vicces, látványos, hangos, színes-szagos, ilyennek kell lennie egy gyerekmesének, és ilyennek kell lennie egy Mario-filmnek. Ez a minimum és a maximum, amit el tudok képzelni. Ezért is írtam, hogy egyszerre zseniális és gyenge is a mozi. Így erős közepesre tudom értékelni az Illumination és a Nintendo közös gyermekét.
Nem váltja meg a világot, de úgy gondolom, aki kicsit is felkapja a fejét arra, hogy Super Mario film, az nem fog rosszul járni, főleg az autóversenyzős és egyéb játékból átemelt elemeknél. Aki rajongó, az már rég megvette a jegyét és nem fog csalódni.

Mint videojáték fan, egy dolog mellett nem tudok elmenni. Jólesett a szívemnek a főcím alatt Shigeru Miyamoto nevét látni nagyvásznon. Csak ez a produceri kredit jobban megmozgatott, mint hogy az eredeti nyelvű szinkronra Chris Prattet, Charlie Dayt, Jack Blacket, Keegan-Michael Keyt, vagy Anya Taylor-Joyt szerződtették. Nem tudom elmondani, hogy egy 30+-os rajongónak mit jelent a világ egyik legnagyobb kreatív zsenijének a nevét egy mozifilm előtt látni.
Egyébként biztosan állíthatom, hogy mi „30-40 éves még mindig gyerekek” jobban fogunk szórakozni a Mario Bros. filmen, mint a fiatalok.