TECH
A Rovatból

Kiiktatja a jelszavakat az életünkből az Apple

Olyan rendszert vezetnek be, amelyben elég az ujjlenyomatunkkal vagy az arcunkkal azonosítani magunkat ahhoz, hogy bármelyik weboldalra vagy applikációba bejussunk.


Napjainkban a jelszavak jelentik a világhálón a legnagyobb biztonsági problémát. A „gyenge” jelszavak között évek óta listavezető az „123456789”, és a „jelszó”. De legalább ilyen kockázatos, ha valaki ugyanazt a jelszót használja minden internetes belépéséhez.

Az Apple most egycsapásra véget vetne a jelszavak korának – olvasható a Wired.com-on.

Bevezet egy új funkciót, ami saját fejlesztésű Touch ID és Face ID megoldásain alapul, vagyis ezentúl ujjlenyomatunkkal vagy arcunkkal azonosíthatjuk majd magunkat, ha belépünk egy oldalra.

A biometrikus azonosítókhoz digitális belépési kulcsok tartoznak, amelyeket már tartalmaz a szeptember 12-én bevezetett iOS 16 és az októberben megjelenő macOS Ventura.

A belépési kulcsok megszületését a legnagyobb technológiai cégek által létrehozott FIDO Alliance és a World Wide Web Consortium (WC3) több éves munkája előzte meg. Az Apple ezeket a sztenderdeket használja, ami azt jelenti, hogy ezek valószínűleg működnek majd a Google, a Microsoft, a Meta és az Amazon rendszereivel is.

Az Apple által használt passkey egy titkosírásos kulcspárból áll, és az iCloud Keychainjén keresztül szinkronizálódik. Az Apple eszközein a hagyományos jelszókockákba építették be, amelyet a weboldalak és az alkalmazások használnak. Egyedi digitális kulcsként működik, amit létre lehet hozni minden általunk használt applikációhoz és oldalhoz.

Ha új helyre akarunk belépni, megvan a lehetőség arra, hogy kezdettől fogva passkey-t használjunk jelszó helyett. Ahol azonban már felhasználók vagyunk, előbb be kell lépni a meglévő jelszavunkkal és azután hozhatjuk létre a passkey-t.

Az Apple bemutatóiból kiderül, hogy ilyenkor a szóban forgó eszköz rákérdez: akarunk-e passkey-t menteni, majd azt kéri, hogy arc- vagy érintési azonosítót, esetleg más autentikációs módszert társítsunk a belépési kulcshoz.

Az Apple szerint a megoldása biztonságos, amit az garantál, hogy csak a kettős kulcs egyike tárolódik az Apple szerverein, a másik az eszközünkön van. A cég azt állítja, a szerver soha nem tudja meg, hogy mi a titkos magánkulcsunk.

Más technológiai cégeknél is dolgoznak a saját passkey-en. A Google-nél 2022 végére tervezik a bevezetését. Ők azt várják , hogy a belépési kulcs csökkenteni fogja az internetes csalások kockázatát, és a hackerek is kevésbé tudják megcélozni. Mivel a rendszer nem használ jelszavakat, azok ellopása is lehetetlenné válik.

A belépő kulcsok alkalmazásának azért vannak buktatói. Mindenekelőtt frissíteni kell eszközeinket az új operációs rendszerrel. Ezen kívül az alkalmazásoknak és a weboldalaknak támogatniuk kell a passkey használatát. Egyelőre nem világos, hogy melyek azok, akik máris készen állnak erre, annak ellenére, hogy az Apple már a fejlesztők 2021-es konferenciáján beharangozta az új technológiát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Bejelentették: megvan, ki viszi fel a második magyar űrhajóst
Kapu Tibor 14 napot lesz a Nemzetközi Űrállomáson. Az már megvan, hogyan jut ki, de a pontos időpontot még nem jelentették be.


Végleges a megállapodás az Axiom Space-szel, a második magyar űrhajóst az amerikai cég soron következő Ax-4-es küldetésén viszik fel az űrbe – jelentette be Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa.

Kapu Tibor 14 napot tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson

– mondta Ferencz. Részleteket nem árult el arról, hogy ott mit csinál majd a magyar űrhajós, de állította: Kapu ez alatt a két hét alatt nemzetközi szinten is versenyképes pozícióba juttatja Magyarországot az űrbizniszben.

A pontos indulási időpontot egyelőre nem lehet tudni, azt az Axiom Space és a NASA közösen fogja meghatározni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
Magyarországra is megérkezett a fizetős Viber
Havi 999 forintért például szöveggé konvertálhatjuk a hangüzeneteket, megszabadulunk a reklámoktól és korlátlan matricát kapunk.


Magyarországon is elindítja Rakuten Viber a Viber Plus prémium szolgáltatást exkluzív funkciókkal és testreszabási lehetőségekkel - írja a Média1.

A Viber alapfunkciói persze továbbra is ingyenesek maradnak, viszont most már itthonról is elérhető a fizetős prémium szolgáltatásuk, Viber Plus. Ezt 999 forintos havidíjért adják, és

olyan exkluzív funkciókat kínálnak mint a hangüzenetek szöveggé konvertálása, a láthatatlan üzemmód, a hirdetésmentesség, az üzenetek nyom nélküli törlése, egyedi alkalmazásikonok, személyre szabott támogatás, korlátlan számú matrica.

A Viber Plust fokozatosan vezetik be a magyarországi felhasználók számára, akik az alkalmazás jobb alsó sarkában található „Továbbiak” menüponton keresztül érhetik el a szolgáltatást. A frissítés előtt elérhető összes funkció, beleértve a szöveges üzenetküldést és a hívásokat, továbbra is teljesen ingyenesen lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Már nem sci-fi: itt az elképesztő sebességű net, amivel egy sebész akár egy kontinens távolságból hajthat végre egy műtétet
A fejlesztés minőségi változást hozhat a hétköznapi emberek életében is, azt is elmondták, hogy mi mindenre képes már most.


800 Gbps sebességű, az átlagos magyar internetnél 4400-szor gyorsabb összeköttetést sikerült kiépítenie a tudósoknak a svájci LHC (Nagy Hadronütköztető) és a vele dolgozó holland adattároló között – derül ki a BBC cikkéből. Joachim Opdenakker és munkatársa, Edwin Verheul azért vágott bele a munkába, hogy az LHC kísérleteinek méréseit minél gyorsabban továbbíthassák, hogy a tudósok villámgyorsan hozzáférjenek az LHC kísérleteinek eredményeihez.

„Volt ott pacsizás”

– idézi a lap Opdenakkert. Februárban tesztelték először a rendszert, amelynek 1650 kilométer hosszan kell adatokat küldeni, Genfből Párizson, Brüsszelen keresztül egészen Amszterdamig. A jeleket optikai megoldással továbbítják – ilyen távolságon példátlan az elért 800 Gbps sebesség. Opdenakker erről azt mondta:

„A távolság miatt ennek a fénynek az erőssége csökken, így különböző helyeken kell erősíteni.”

Az LHC 2029-re tervezett frissítése még több adatot fog generálni, a mostani mennyiség ötszörösét. Az új rendszer minden jel szerint ezzel is megbirkózik majd. Ennek pedig hamarosan a hétköznapokban is érezni lehet majd a hatását:

Az eredményeik nyomán nagyságrendekkel nőhet a hétköznapi emberek által használt internet sebessége is.

Ez pedig nemcsak gyorsabb és megbízhatóbb internetkapcsolatot jelent majd, de például erősebb adatvédelmet is lehetővé tesz. Emellett olyan orvosi fejlesztések alapja lehet, mint a robotsebészet, amikor egy sebész akár egy kontinens távolságból hajt végre egy műtétet, távirányított gépek segítségével.

Bár a 800 Gbps sebesség brutálisan gyors, vannak ennél is durvább eredmények. Egy japán kutatócsoport például elérte a 22,9 Pbps sebességet, míg az Aston Egyetem kutatói 402 Tbps sebességet értek el egy 50 kilométer hosszú optikai szálon. Ezek a rekordok azt mutatják, hogy a technológia szédítő tempóban fejlődik, és a jövőben még nagyobb sebességekre lesz képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szeretnéd végigcsinálni a Mario Bros videójátékokat? Van egy rossz hírünk: a matematikusok szerint lehetetlen
Több bizonyíték utal arra, hogy a játék a végtelenségig tart, így matematikai értelemben nem csinálható végig egyik Super Mario-játék sem.


Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a „New Super Mario Bros. óta megjelent 2D Mario játékok közül egyiket sem lehet végigcsinálni, kivéve a Super Mario Wondert.” A tanulmányt az MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának Hardness Group kutatócsoportja készítette – írja az IFLScience.

A felvetett probléma lényege, hogy a játék esetében lehetetlen előre kiszámítani, hogy bizonyos pályák teljesíthetőek-e, ennek meghatározására csak egyetlen mód akad: az, hogy ténylegesen is megpróbáljuk végigjátszani őket.

Ugyanakkor még a Super Mario Wonder esetében is

„vannak olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy megoldhatatlan a játék, [...] ám még nagyon új, ezért további kutatásokra van szükség a játék mechanikájának jobb megértéséhez, hogy újabb állításokat tehessünk”

– magyarázta Erik Demaine, az MIT számítástechnika professzora.

Nem egyszerű bizonyítani egy játék esetében, hogy valóban teljesíthető-e az. „Az alapvető ötlet az volt, hogy Braid – az MIT egyik hallgatója – minden adott szintet az adott pályán lévő ellenségek számával ábrázol.”

A tanulmány szerint minden pályán – függetlenül attól, mekkora is az – tetszőleges számú ellenség kerülhet elő. Aminek eredménye az lehet, hogy a játék (ahogyan az éjjel...) soha nem ér véget, mert az algoritmus állandóan újabb pályákat és ellenségeket fog generálni.

A kutatócsoport létrehozott egy számlálógépet, ami képes volt bonyolult számításokat végezni, és ezáltal a tudósok ki tudták mutatni, hogy ezen pályák megoldhatóságának kikalkulálása olyan nehéz feladat, amit még a legnagyobb teljesítményű számítógép sem tud megoldani véges időn belül.

„Az alapgondolat az, hogy csak akkor tudod megoldani az adott Mario pályát, ha ez a konkrét számítás befejeződik. És tudjuk, hogy nincs mód annak meghatározására, hogy ez bekövetkezik-e, így arra sincs mód, hogy meghatározzuk, megoldható-e a pálya”

– jegyezte meg Demaine.

Azt nem tudni, vajon a szórakoztató játék közben hányan gondolnak bele abba, hogy milyen elképesztő matematikai problémával állnak is szemben, az azonban biztos, hogy a problémán dolgozó kutatók tovább vizsgálják a lehetőségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk