TECH
A Rovatból

Eloszlatták az instagramos rémhírt: nem élnek vissza lenyomozáshoz és zaklatáshoz sem a felhasználók helymeghatározásával

A rémhírekkel ellentétben nem használják fel bűncselekményekhez a helymeghatározást, ez mindössze az új frissítés egyik funkciója.
Fotó: Pixabay/Solen Feyissa - szmo.hu
2022. augusztus 29.



Néhány nappal ezelőtt terjedt el Instagramon és TikTokon egy bejegyzés, miszerint a fénykép megosztó oldalon visszaélnek a felhasználók adataival. A poszt szerint az Instagram pontos helymeghatározása által felhasználókat nyomozhatnak le, amely lopáshoz, zaklatáshoz és más bűncselekményekhez is vezethet - szúrta ki a Metro.

A rémhír villámgyorsan terjedt a közösségi oldalon, így emberek milliói kezdték kikapcsolni a helymeghatározást az applikáció számára. A bejegyzést egy több mint 29 000 követővel rendelkező influenszer marketingfiók tette közzé, amely felerősítette az adatvédelmi aggályokat.

A fenti bejegyzés arra figyelmeztet, hogy:

„Az emberek megtalálhatják a pontos tartózkodási helyedet az Instagramról. Magánszemélyek arra használják, hogy célba vegyenek embereket azért, hogy bűncselekményeket kövessenek el, beleértve a lopást, zaklatást stb.”

Eddig nem volt megerősített eset lopásról vagy zaklatásról, amely ennek a bizonyos frissítésnek a következménye lenne. A nemrégiben megjelent iOS-frissítés számos alkalmazásban aktiválta a pontos helymeghatározás ("Precise Location") beállítást, nem csak az Instagram esetében. A beállításokban látható, hogy ezeknél az alkalmazásoknál kapcsolták be: az Airbnb, a Facebook, a LinkedIn, a Pinterest, a Snapchat, a Twitter, az Uber és még a Bumble is.

Bár az igaz, hogy a pontos helymeghatározás a frissítés óta alapértelmezés szerint, automatikusan bekapcsolt, valószínűleg nem kell pánikba esni miatta.

Ez egy létező funkció az iOS 15.6.1 óta, ahol meg lehetett adni a helyhez való hozzáférés szintjeit bizonyos alkalmazások számára. Ha nincs teljesen kikapcsolva a helymeghatározás, akkor az iOS alapértelmezés szerint aktiválta a pontos helymeghatározást. Ez lehetővé tette az alkalmazások számára, hogy a felhasználók konkrét helyét lássák, ne csak a hozzávetőlegeset.

Az Apple szerint a hozzávetőleges helymeghatározás körülbelül 3 négyzetméternyi területet fed le.

Ez valóban nagyon pontos meghatározás, de nagyon valószínűtlen, hogy az emberek ezt arra használhatják, hogy lenyomozzák a pontos tartózkodási helyünket, hacsak nem jelöljük meg a helyszínt a történeteinkben vagy a bejegyzéseinkben magunktól.

„Nem osztjuk meg a tartózkodási helyet másokkal. Más közösségi médiavállalatokhoz hasonlóan mi is a pontos helymeghatározást használjuk olyan dolgokhoz, mint a helymegjelölések és a térképfunkciók. Az emberek a készülékük beállításain keresztül kezelhetik a helymeghatározási szolgáltatásokat, és megjelölhetik a helyeket a bejegyzéseikben, ha meg akarják osztani ezt az információt”

- mondta a Meta szóvivője a Metro lapnak.

Ennek ellenére érdemes óvatosnak maradni és a pontos helymeghatározás szolgáltatást kikapcsolni a közösségi médiaalkalmazásokban, és óvakodni a helymegjelöléstől a történetekben vagy a posztokban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Bejelentették: megvan, ki viszi fel a második magyar űrhajóst
Kapu Tibor 14 napot lesz a Nemzetközi Űrállomáson. Az már megvan, hogyan jut ki, de a pontos időpontot még nem jelentették be.


Végleges a megállapodás az Axiom Space-szel, a második magyar űrhajóst az amerikai cég soron következő Ax-4-es küldetésén viszik fel az űrbe – jelentette be Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa.

Kapu Tibor 14 napot tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson

– mondta Ferencz. Részleteket nem árult el arról, hogy ott mit csinál majd a magyar űrhajós, de állította: Kapu ez alatt a két hét alatt nemzetközi szinten is versenyképes pozícióba juttatja Magyarországot az űrbizniszben.

A pontos indulási időpontot egyelőre nem lehet tudni, azt az Axiom Space és a NASA közösen fogja meghatározni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
Magyarországra is megérkezett a fizetős Viber
Havi 999 forintért például szöveggé konvertálhatjuk a hangüzeneteket, megszabadulunk a reklámoktól és korlátlan matricát kapunk.


Magyarországon is elindítja Rakuten Viber a Viber Plus prémium szolgáltatást exkluzív funkciókkal és testreszabási lehetőségekkel - írja a Média1.

A Viber alapfunkciói persze továbbra is ingyenesek maradnak, viszont most már itthonról is elérhető a fizetős prémium szolgáltatásuk, Viber Plus. Ezt 999 forintos havidíjért adják, és

olyan exkluzív funkciókat kínálnak mint a hangüzenetek szöveggé konvertálása, a láthatatlan üzemmód, a hirdetésmentesség, az üzenetek nyom nélküli törlése, egyedi alkalmazásikonok, személyre szabott támogatás, korlátlan számú matrica.

A Viber Plust fokozatosan vezetik be a magyarországi felhasználók számára, akik az alkalmazás jobb alsó sarkában található „Továbbiak” menüponton keresztül érhetik el a szolgáltatást. A frissítés előtt elérhető összes funkció, beleértve a szöveges üzenetküldést és a hívásokat, továbbra is teljesen ingyenesen lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Már nem sci-fi: itt az elképesztő sebességű net, amivel egy sebész akár egy kontinens távolságból hajthat végre egy műtétet
A fejlesztés minőségi változást hozhat a hétköznapi emberek életében is, azt is elmondták, hogy mi mindenre képes már most.


800 Gbps sebességű, az átlagos magyar internetnél 4400-szor gyorsabb összeköttetést sikerült kiépítenie a tudósoknak a svájci LHC (Nagy Hadronütköztető) és a vele dolgozó holland adattároló között – derül ki a BBC cikkéből. Joachim Opdenakker és munkatársa, Edwin Verheul azért vágott bele a munkába, hogy az LHC kísérleteinek méréseit minél gyorsabban továbbíthassák, hogy a tudósok villámgyorsan hozzáférjenek az LHC kísérleteinek eredményeihez.

„Volt ott pacsizás”

– idézi a lap Opdenakkert. Februárban tesztelték először a rendszert, amelynek 1650 kilométer hosszan kell adatokat küldeni, Genfből Párizson, Brüsszelen keresztül egészen Amszterdamig. A jeleket optikai megoldással továbbítják – ilyen távolságon példátlan az elért 800 Gbps sebesség. Opdenakker erről azt mondta:

„A távolság miatt ennek a fénynek az erőssége csökken, így különböző helyeken kell erősíteni.”

Az LHC 2029-re tervezett frissítése még több adatot fog generálni, a mostani mennyiség ötszörösét. Az új rendszer minden jel szerint ezzel is megbirkózik majd. Ennek pedig hamarosan a hétköznapokban is érezni lehet majd a hatását:

Az eredményeik nyomán nagyságrendekkel nőhet a hétköznapi emberek által használt internet sebessége is.

Ez pedig nemcsak gyorsabb és megbízhatóbb internetkapcsolatot jelent majd, de például erősebb adatvédelmet is lehetővé tesz. Emellett olyan orvosi fejlesztések alapja lehet, mint a robotsebészet, amikor egy sebész akár egy kontinens távolságból hajt végre egy műtétet, távirányított gépek segítségével.

Bár a 800 Gbps sebesség brutálisan gyors, vannak ennél is durvább eredmények. Egy japán kutatócsoport például elérte a 22,9 Pbps sebességet, míg az Aston Egyetem kutatói 402 Tbps sebességet értek el egy 50 kilométer hosszú optikai szálon. Ezek a rekordok azt mutatják, hogy a technológia szédítő tempóban fejlődik, és a jövőben még nagyobb sebességekre lesz képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szeretnéd végigcsinálni a Mario Bros videójátékokat? Van egy rossz hírünk: a matematikusok szerint lehetetlen
Több bizonyíték utal arra, hogy a játék a végtelenségig tart, így matematikai értelemben nem csinálható végig egyik Super Mario-játék sem.


Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a „New Super Mario Bros. óta megjelent 2D Mario játékok közül egyiket sem lehet végigcsinálni, kivéve a Super Mario Wondert.” A tanulmányt az MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának Hardness Group kutatócsoportja készítette – írja az IFLScience.

A felvetett probléma lényege, hogy a játék esetében lehetetlen előre kiszámítani, hogy bizonyos pályák teljesíthetőek-e, ennek meghatározására csak egyetlen mód akad: az, hogy ténylegesen is megpróbáljuk végigjátszani őket.

Ugyanakkor még a Super Mario Wonder esetében is

„vannak olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy megoldhatatlan a játék, [...] ám még nagyon új, ezért további kutatásokra van szükség a játék mechanikájának jobb megértéséhez, hogy újabb állításokat tehessünk”

– magyarázta Erik Demaine, az MIT számítástechnika professzora.

Nem egyszerű bizonyítani egy játék esetében, hogy valóban teljesíthető-e az. „Az alapvető ötlet az volt, hogy Braid – az MIT egyik hallgatója – minden adott szintet az adott pályán lévő ellenségek számával ábrázol.”

A tanulmány szerint minden pályán – függetlenül attól, mekkora is az – tetszőleges számú ellenség kerülhet elő. Aminek eredménye az lehet, hogy a játék (ahogyan az éjjel...) soha nem ér véget, mert az algoritmus állandóan újabb pályákat és ellenségeket fog generálni.

A kutatócsoport létrehozott egy számlálógépet, ami képes volt bonyolult számításokat végezni, és ezáltal a tudósok ki tudták mutatni, hogy ezen pályák megoldhatóságának kikalkulálása olyan nehéz feladat, amit még a legnagyobb teljesítményű számítógép sem tud megoldani véges időn belül.

„Az alapgondolat az, hogy csak akkor tudod megoldani az adott Mario pályát, ha ez a konkrét számítás befejeződik. És tudjuk, hogy nincs mód annak meghatározására, hogy ez bekövetkezik-e, így arra sincs mód, hogy meghatározzuk, megoldható-e a pálya”

– jegyezte meg Demaine.

Azt nem tudni, vajon a szórakoztató játék közben hányan gondolnak bele abba, hogy milyen elképesztő matematikai problémával állnak is szemben, az azonban biztos, hogy a problémán dolgozó kutatók tovább vizsgálják a lehetőségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk