TECH
A Rovatból

5 érv az elektromos autózás mellett

Magyarországon is egyre jobban megéri az elektromos autók használata, a töltési infrastruktúra is folyamatosan fejlődik, ráadásul otthontöltésre is van lehetőség. Számtalan érv van mellette, bemutatunk párat!


Egy idén nyáron bejelentett szabály értelmében 2035-től kezdődően már csak elektromos autókat értékesíthetnek az Európai Unióban, így Magyarországon is. A döntés hátterében az áll, hogy 2050-re az EU-ban szeretnék elérni a zéró kibocsátást, ehhez pedig ki kell szorítani a szennyező járműveket az utakról. A jogszabálytól függetlenül itthon is egyre többen fontolgatják a zöld modellek megvásárlását. Az elektromos autózás mellett ráadásul számtalan érvet fel lehetne sorolni, íme az 5 legfontosabb:

1. Nem szennyezi a levegőt

Ma Magyarországon az egyik legégetőbb környezeti problémánk a településeink szennyezett levegője. Szemben más járművekkel, az elektromos autók semmilyen szennyező anyagot nem bocsátanak ki a levegőbe, mivel a járműben semmiféle égéstermék nem keletkezik - ezzel még az elektromos és a robbanómotoros technológiát kombináló hibridek sem büszkélkedhetnek.

2. Nincs zajszennyezés

2019 nyarán lépett hatályba a már 2014-ben elfogadott uniós szabályozás, miszerint a piacra dobott elektromos és hibrid autókat el kell látni fehér zajt kibocsátó hanggenerátorral, hogy a gyalogosoknak, kerékpárosoknak megkönnyítsék a járművek észlelését.

Ennek oka egyszerű: mivel a tisztán elektromos autónak nem a benzin apró robbanásai, hanem a csaknem teljesen súrlódásmentes indukció adja a meghajtást, így az elektromos autók nem adnak ki klasszikus motorhangot sem. Sokatmondó tény, hogy az átlagos belsőégésű motorok 65 decibel erősségű zajt bocsátanak ki, amely másfélszeresen haladja meg azt a 40-48 decibeles értéket, amelyet még a legtöbb ember elviselhetőnek talál.

3. Könnyű vezetni

Az elektromos autók a maximális hatékonyság érdekében kivétel nélkül automata váltóval felszereltek, így a szokásos három helyett csak két pedállal számolhatunk. A villanymotor egyik legnagyobb előnye, hogy alacsony fordulatszámon is maximális hatékonysággal működnek. Már induláskor azonnal rendelkezésre áll a gyorsuláshoz szükséges nyomaték, így az elektromos autó szinte sportkocsis élményt nyújt – nem is beszélve arról, hogy nincs ügyetlenkedés a váltóval. Meghatározó élmény még a szinte hangtalan suhanás érzése: mivel, tökéletesen csendes és sima a jármű közlekedése.

4. Számos előnnyel jár

Budapesten a zöld rendszámmal ellátott villanyautók jelenleg a legtöbb közterületi parkolóban ingyen parkolhatnak, de ezt a kedvezményes lehetőséget már az ország több megyei jogú városa is biztosítja az elektromos gépjárművek és a „plug in” hibrid autók számára. Jó tudni azt is, hogy Európában Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű-, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak.

5. Több lehetőség is van a "tankolásra"

Mivel egyre nagyobb teret hódítanak Magyarországon az elektromos autók, a nyilvános töltőállomások száma is sokszorozódott az évek során. A segítségükkel kompromisszumok nélkül lehet használni a zöldforradalom legújabb vívmányait, és a járművek akkumulátoraitól függően 100-400 kilométert is meg lehet tenni egyetlen töltéssel.

Az elektromos autók szakszerű és biztonságos töltése érdekében ugyanakkor nem szükséges minden alkalommal egy töltőoszlop mellé parkolni, hiszen a „tankolás” már otthon is egyszerűen megoldható egy könnyen telepíthető, felhasználóbarát otthoni bel- vagy kültéri környezetben egyaránt alkalmazható fali-, esetleg oszlop töltőegységről. Bár az otthoni töltéshez beruházásra van szükség, a megoldás viszont kényelmessé és olcsóvá teheti az elektromos autó használatát.

Ha éppen fontolgatod az elektromos autó vásárlást, és/vagy az otthontöltés lehetőségét, érdemes utánanézned az E.ON Otthontöltési szolgáltatásának. Megrendelése esetén nem csupán kényelmesen, gyorsan és bármikor töltheted elektromos autódat, de havi díjas kiegészítő szolgáltatásuk igénylésével a mindenkor érvényes eseti töltés árából 15% kedvezményt is biztosítanak nyilvános töltőik használata során.

Az nem kérdés, hogy az elektromos járművek fenntartása és használata továbbra is kedvezőbb költségekkel jár, mint a hagyományos meghajtású autóké, azonban miért is éri meg az E.ON szolgáltatásait választanod?

- Országos lefedettség és megbízhatóság

- 3 év jótállás, bárhol az országban

- Kulcsrakész megoldás

- Rájuk bízhatod a telepítést is

- Közterületi töltési kedvezmény

- A mindenkor érvényes eseti töltés áránál 15%-kal kedvezőbben tölthetsz nyilvános töltőiken havi díjas kiegészítő szolgáltatásukkal


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Bejelentették: megvan, ki viszi fel a második magyar űrhajóst
Kapu Tibor 14 napot lesz a Nemzetközi Űrállomáson. Az már megvan, hogyan jut ki, de a pontos időpontot még nem jelentették be.


Végleges a megállapodás az Axiom Space-szel, a második magyar űrhajóst az amerikai cég soron következő Ax-4-es küldetésén viszik fel az űrbe – jelentette be Ferencz Orsolya, a Külgazdasági és Külügyminisztérium űrkutatásért felelős miniszteri biztosa.

Kapu Tibor 14 napot tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson

– mondta Ferencz. Részleteket nem árult el arról, hogy ott mit csinál majd a magyar űrhajós, de állította: Kapu ez alatt a két hét alatt nemzetközi szinten is versenyképes pozícióba juttatja Magyarországot az űrbizniszben.

A pontos indulási időpontot egyelőre nem lehet tudni, azt az Axiom Space és a NASA közösen fogja meghatározni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
Magyarországra is megérkezett a fizetős Viber
Havi 999 forintért például szöveggé konvertálhatjuk a hangüzeneteket, megszabadulunk a reklámoktól és korlátlan matricát kapunk.


Magyarországon is elindítja Rakuten Viber a Viber Plus prémium szolgáltatást exkluzív funkciókkal és testreszabási lehetőségekkel - írja a Média1.

A Viber alapfunkciói persze továbbra is ingyenesek maradnak, viszont most már itthonról is elérhető a fizetős prémium szolgáltatásuk, Viber Plus. Ezt 999 forintos havidíjért adják, és

olyan exkluzív funkciókat kínálnak mint a hangüzenetek szöveggé konvertálása, a láthatatlan üzemmód, a hirdetésmentesség, az üzenetek nyom nélküli törlése, egyedi alkalmazásikonok, személyre szabott támogatás, korlátlan számú matrica.

A Viber Plust fokozatosan vezetik be a magyarországi felhasználók számára, akik az alkalmazás jobb alsó sarkában található „Továbbiak” menüponton keresztül érhetik el a szolgáltatást. A frissítés előtt elérhető összes funkció, beleértve a szöveges üzenetküldést és a hívásokat, továbbra is teljesen ingyenesen lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Már nem sci-fi: itt az elképesztő sebességű net, amivel egy sebész akár egy kontinens távolságból hajthat végre egy műtétet
A fejlesztés minőségi változást hozhat a hétköznapi emberek életében is, azt is elmondták, hogy mi mindenre képes már most.


800 Gbps sebességű, az átlagos magyar internetnél 4400-szor gyorsabb összeköttetést sikerült kiépítenie a tudósoknak a svájci LHC (Nagy Hadronütköztető) és a vele dolgozó holland adattároló között – derül ki a BBC cikkéből. Joachim Opdenakker és munkatársa, Edwin Verheul azért vágott bele a munkába, hogy az LHC kísérleteinek méréseit minél gyorsabban továbbíthassák, hogy a tudósok villámgyorsan hozzáférjenek az LHC kísérleteinek eredményeihez.

„Volt ott pacsizás”

– idézi a lap Opdenakkert. Februárban tesztelték először a rendszert, amelynek 1650 kilométer hosszan kell adatokat küldeni, Genfből Párizson, Brüsszelen keresztül egészen Amszterdamig. A jeleket optikai megoldással továbbítják – ilyen távolságon példátlan az elért 800 Gbps sebesség. Opdenakker erről azt mondta:

„A távolság miatt ennek a fénynek az erőssége csökken, így különböző helyeken kell erősíteni.”

Az LHC 2029-re tervezett frissítése még több adatot fog generálni, a mostani mennyiség ötszörösét. Az új rendszer minden jel szerint ezzel is megbirkózik majd. Ennek pedig hamarosan a hétköznapokban is érezni lehet majd a hatását:

Az eredményeik nyomán nagyságrendekkel nőhet a hétköznapi emberek által használt internet sebessége is.

Ez pedig nemcsak gyorsabb és megbízhatóbb internetkapcsolatot jelent majd, de például erősebb adatvédelmet is lehetővé tesz. Emellett olyan orvosi fejlesztések alapja lehet, mint a robotsebészet, amikor egy sebész akár egy kontinens távolságból hajt végre egy műtétet, távirányított gépek segítségével.

Bár a 800 Gbps sebesség brutálisan gyors, vannak ennél is durvább eredmények. Egy japán kutatócsoport például elérte a 22,9 Pbps sebességet, míg az Aston Egyetem kutatói 402 Tbps sebességet értek el egy 50 kilométer hosszú optikai szálon. Ezek a rekordok azt mutatják, hogy a technológia szédítő tempóban fejlődik, és a jövőben még nagyobb sebességekre lesz képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
Szeretnéd végigcsinálni a Mario Bros videójátékokat? Van egy rossz hírünk: a matematikusok szerint lehetetlen
Több bizonyíték utal arra, hogy a játék a végtelenségig tart, így matematikai értelemben nem csinálható végig egyik Super Mario-játék sem.


Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a „New Super Mario Bros. óta megjelent 2D Mario játékok közül egyiket sem lehet végigcsinálni, kivéve a Super Mario Wondert.” A tanulmányt az MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának Hardness Group kutatócsoportja készítette – írja az IFLScience.

A felvetett probléma lényege, hogy a játék esetében lehetetlen előre kiszámítani, hogy bizonyos pályák teljesíthetőek-e, ennek meghatározására csak egyetlen mód akad: az, hogy ténylegesen is megpróbáljuk végigjátszani őket.

Ugyanakkor még a Super Mario Wonder esetében is

„vannak olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnak, hogy megoldhatatlan a játék, [...] ám még nagyon új, ezért további kutatásokra van szükség a játék mechanikájának jobb megértéséhez, hogy újabb állításokat tehessünk”

– magyarázta Erik Demaine, az MIT számítástechnika professzora.

Nem egyszerű bizonyítani egy játék esetében, hogy valóban teljesíthető-e az. „Az alapvető ötlet az volt, hogy Braid – az MIT egyik hallgatója – minden adott szintet az adott pályán lévő ellenségek számával ábrázol.”

A tanulmány szerint minden pályán – függetlenül attól, mekkora is az – tetszőleges számú ellenség kerülhet elő. Aminek eredménye az lehet, hogy a játék (ahogyan az éjjel...) soha nem ér véget, mert az algoritmus állandóan újabb pályákat és ellenségeket fog generálni.

A kutatócsoport létrehozott egy számlálógépet, ami képes volt bonyolult számításokat végezni, és ezáltal a tudósok ki tudták mutatni, hogy ezen pályák megoldhatóságának kikalkulálása olyan nehéz feladat, amit még a legnagyobb teljesítményű számítógép sem tud megoldani véges időn belül.

„Az alapgondolat az, hogy csak akkor tudod megoldani az adott Mario pályát, ha ez a konkrét számítás befejeződik. És tudjuk, hogy nincs mód annak meghatározására, hogy ez bekövetkezik-e, így arra sincs mód, hogy meghatározzuk, megoldható-e a pálya”

– jegyezte meg Demaine.

Azt nem tudni, vajon a szórakoztató játék közben hányan gondolnak bele abba, hogy milyen elképesztő matematikai problémával állnak is szemben, az azonban biztos, hogy a problémán dolgozó kutatók tovább vizsgálják a lehetőségeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk