KULT

„Valahányszor összetévesztenek Michael Palinnel, azt mondom: Igen, én vagyok az. Most pedig húzzon a francba, idióta!” – Eric Idle 80 éves

A Monty Python második legfiatalabb tagja jó barátja volt George Harrisonnak, szerepelt hollywoodi sikerfilmekben, de legtöbben mégis csak arra emlékeznek, amikor a Brian élete végén a feszületen énekelt. Eric Idle 80 éves.


Talán egy külföldi sztár sem játszott olyan fontos szerepet az életemben, mint a most 80 éves Eric Idle. Nem csak azért, mert nagy Monty Python-rajongó vagyok. Műfordítói pályám fontos állomásaként két könyvét is lefordíthattam.

De még talán ennél is fontosabb, hogy vele készítettem életem első interjúját!

Amikor ugyanis 2015-ben Magyarországra látogatott, szerveztek egy közönségtalálkozót. Elmentem, bemutatkoztam, mint a fordítója, és megkérdeztem, adna-e egy rövid interjút. Igent mondott, az írást pedig megvette egy hírportál, és ezzel új korszak indult az életemben.

Eric Idle a Monty Python második legfiatalabb, és sokak számára legkedvesebb tagja. Bár ő erről másképp vélekedik:

"Én vagyok a legkedvesebb a hat Monty Python-öregfiú közül… Jó, lehet, hogy Mike a legkedvesebb, de akkor is én vagyok a második. Persze Terry Jones is borzasztó kedves, ahogy most belegondolok, de a harmadik nem lehet más, mint én. Tudják, Terry Gilliam is tud kedves lenni, különösen bulikon. Talán túlságosan is kedves a bulikon. Akkor viszont én… Graham Chapman irtó kedves ember volt, és John Cleese is sokkal kedvesebb manapság, mint régen. Szóval azt hiszem, én vagyok a hatodik legkedvesebb a Python-csoportban.

Különben is, mitől olyan nagy szám kedvesnek lenni?"

Hihetetlen tehetsége van a verbális humorhoz. Előadóként a legnyelvcsavaróbb szójátékok mestere. Jó fülű dalszövegíró, és nagyszerűen parodizál különböző stílusokat. Emellett tehetséges gitáros is, nem csoda, hogy ő írta a legtöbb dalt a csapat számára.

A Brian életeemlékezetes zárójelenetében, a feszületen énekelt Always Look on the Bright Side of Life az egyetlen Python dal, amely felkerült a slágerlistákra. Amerikában egészen a harmadik helyig jutott. Futballmeccseken énekelték a szurkolók, sőt, 1982-ben a Falkland-szigeteki háborúban találatot kapott HMS Sheffield hadihajó legénysége is ezt énekelte, amíg a mentésre vártak. 2005-ben a Music Choice felmérése szerint ez volt a harmadik legnépszerűbb temetési zene a briteknél.

Eric Idle 1943. március 29-én született South Shieldsben. Mindössze két éves volt, amikor édesapja a frontról hazafelé jövet meghalt egy autóbalesetben. A hadiárváknak fenntartott, Wolverhamptoni Royal Schoolban tanult. 12 éven keresztül járt a rideg intézménybe. Az egyetemen az angol szakot választotta, így a cambridge-i Pembroke College-be jelentkezett 1962-ben.

„Három emberrel kellett találkoznom a Pembroke College felvételijén. Egy arabtudóssal, egy közgazdaságtan-professzorral, és egy matematikussal. Én pedig angol szakra jelentkeztem. Úgyhogy megvitattuk, mi megy a West Enden – ez volt az egyetlen közös témánk. A Pembroke a komikusok iskolája. Peter Cook is odajárt.”

Következő márciusban bejutott a cambridge-i egyetem színtársulatába, a Footlightsba, ahol összeismerkedett a nála idősebb John Cleese-zel és Graham Chapmannel.

1964-ben megválasztották a Footlights elnökének. Első elnöki intézkedéseként lehetővé tette nőknek is a belépést, ami addig tabunak számított.

Diploma után több helyen is fellépett, ám ezek az élmények arra a meggyőződésre vezették, hogy a színházi színész pálya nem neki való.

Írói karrierje 1966-ban szökkent szárba az I’m Sorry, I’ll Read that Again (Elnézést, újra olvasom) című humoros rádióműsorban és a The Frost Report-ban (A Frost jelentés), ahol szinte mindenki megfordult, aki később meghatározó szereplője lett a brit humorszcénának a 70-es 80-as években.

1967-ben saját műsort kapott, amely nálunk A hiba nem az ön készülékében van címen futott. Eredetileg gyerekműsornak szánták, de hamar kultikus rangra emelkedett a felnőttek körében. A műsor jelentősége, hogy szereplő társai között találjuk a későbbi Python-tagokat, Michael Palint és Terry Jonest, és a show grafikai arculatának kialakításában közreműködött egy bizonyos Terry Gilliam nevű amerikai rajzoló is…

1969 két nagy változást hozott Idle életében: elindult a Monty Python Repülő Cirkusza és július 7-én (a Python-forgatások első hetében) feleségül vette Lyn Ashley ausztrál színésznőt, akivel egy fiuk született.

Idle szerepelt a Repülő Cirkusz összes évadjában, filmében, színpadi előadásaiban, és ő szerkesztette a Python-könyveket.

1970-ben megírta első regényét. A „Hello, Sailor”-t (Helló matróz!), amely csak 1975-ben jelenhetett meg. Igaz, rögtön a megírás után volt jelentkező a könyv megjelentetésére. Amikor Idle bement a kiadó irodájába, ahol a cégvezető közölte:

– Szeretném kiadni a könyvét, de az ajánlatommal meg kell várnom az egyórás chepstowi lóversenyt! Átjönne a szemben lévő sörözőbe?

Eric furcsállta a dolgot, de átmentek. Ittak egyet, a kiadó pedig nézte a futamot a tévén. A ló befutott, a férfi pedig így fordult Erichez:

– Most már tárgyalhatunk.

Idle azonban úgy érezte, jobb nem összeállni egy olyan céggel, aminek az anyagi biztonsága egy lovon alapszik.

1975 és 1976 között sugározta a BBC2 a Rutland Weekend Television című kétszer hat részes sorozatot. Ez Anglia legkisebb költségvetésű tévéadóját próbálta életre kelteni. Eric Idle írta, a Monty Python-projektekben is közreműködő Neil Innes készítette a műsor zenei paródiáit, és maga is szerepelt benne. A sorozatból jelent meg lemez és könyv is. A műsor legemlékezetesebb epizódja a karácsonyi különkiadás volt, ebben hangzott el George Harrison előadásában az angol és amerikai rajongók körében népszerű „Kalóz dal”.

Harrison nagy Monty Python-rajongó volt, ám 1975-ig nem találkozott személyesen a csoport tagjaival, amikor is Eric Idle és Terry Gilliam Los Angelesbe repült a Gyalog galopp népszerűsítésére. George egy vetítés után gratulált Ericnek, és hosszas beszélgetésbe merültek.

Mély barátság alakult ki közöttük, mely egészen Harrison haláláig tartott. Összebarátkozásuk után Harrison felkérte Idle-t, hogy rendezzen meg két videoklipet legújabb, 33 1/3 című albumához. A This Song című dalban pedig Eric vicces női hangokon szólalt meg.

George Harrison később fontos szerepet kapott a Monty Python történetében, mivel ő finanszírozta a Brian élete költségeit, és közreműködött Eric Idle és Neil Innes Beatles paródia filmjében, a The Rutlesben.

A Monty Python felbomlása után Eric Idle Amerikába költözött második feleségével Tania Kosevichcsel, akivel 1981-ben házasodtak össze, és egy lányuk is született.

Idle a 80-as 90-es években filmekben vállalt kisebb szerepeket. Láthattuk többek között az Európai vakációban, a Drágám a kölykök összementek című Rick Moranis filmben, a Münchausen báró kalandjaiban vagy a Casperben.

Karrierje az 1990-es Apócák a pácban bemutatásával kapott új lendületet. Ebben a brit vígjátékban a tavaly elhunyt Robbie Coltrane-nel két kisstílű bűnözőt alakítanak, akiknek menekülniük kell a kollégáik elől, és egy zárdában, apácának öltözve próbálnak eltűnni, több-kevesebb sikerrel.

Az 1993-as Lökött örökösökben Rick Moranis, Catherine Zeta-Jones és John Cleese voltak a partnerei. Idle egy pakisztáni családban felnőtt fiatalembert alakít, aki megtudja, hogy annak idején örökbefogadták, és valójában egy dúsgazdag mágnás törvényes örököse.

Kiemelkedőbb szerepei közé tartozik a Harmadik Shrek, amelyben Merlin hangját adta.

Fontos kiemelni a Gyalog galoppból készült Spamalot című musicalt, illetve a Brian élete ihlette Nem a Messiás című oratóriumot. Mindkettőt régi alkotótársa, John DuPrez zenész segítségével írta.

2014-ben Eric Idle rendezte a Monty Python csoport 2014-es élő show-ját, melynek címe Monty Python Live (Mostly) – vagyis a Monty Python élőben (többé-kevésbé). Miután azóta Terry Jones is elhunyt, alighanem ez volt a csapat utolsó közös előadása.

2015-ben ezt kérdeztem a mestertől:

- A Mohó Gazember naplója című könyvedben írod, hogy zavarba hoz, amikor interjút kell adnod, mert az emberek általában a Monty Python csoport Eric Idle-jét szeretnék megismerni, te viszont már egészen más ember vagy. Kicsoda Eric Idle most?

- 72 éves vagyok. Két gyerekem van, az egyikük 42 éves. Kétszer nősültem. Író vagyok. Nem szeretem a filmeket, nem szeretek filmekben szerepelni. Tíz éve nem játszottam egy filmben sem. Szeretek új dolgokat kitalálni. Szeretek John Duprez-vel dolgozni. 35 éve dolgozunk együtt. Hosszabb ideje, mint ameddig a Pythonnal. Szeretek musicaleket írni, szeretem a zenés színházat. Szeretek csak írni, és látni, mi pattan ki a fejemből.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk