KULT

The Carbonfools: Kifejezetten másfajta karaktert szerettünk volna énekesnek

Fehér Balázs nélkül folytatják, de azt ígérik, ugyanolyan lendületes bulikat csinálnak majd. Áprilisi visszatérő koncertjük néhány nap alatt telt házas lett.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 22.



Sok rajongó volt vigasztalhatatlan, miután a The Carbonfools zenekar nagyjából másfél éve határozatlan idejű pihenőre vonult. Nem sokkal később kiderült az is: frontemberük, Fehér Balázs nem szeretne többé együtt dolgozni a csapattal. A többi tag viszont úgy döntött, más énekessel folytatják.

A keresés viszonylag hosszú ideig tartott, de végül megtalálták a mindannyiuk szerint tökéletes jelöltet, a kolozsvári Fóris-Ferenczi Gábor személyében. Vele, illetve a zenekarvezető Bicskei Titusszal és Hámori Benedek (Benő) dobossal beszélgettünk.

– Amikor a zenekar 2015-ben felfüggesztette a működését, volt ehhez közvetlen köze Balázs döntésének, vagy csak később mondta el nektek?

Titusz: Már a leállás előtt is célozgatott rá, hogy elege van ebből a dologból, de véglegesen csak az utolsó koncert után jelentette be, hogy nem akarja tovább csinálni. Persze nála sosem lehet tudni, mivel úgy fogalmazott, hogy „egyelőre” nem fér bele neki, de reálisan nézve nem alapozhattunk arra, hogy majd meggondolja magát.

– Rögtön egyértelmű volt, hogy más énekessel folytatjátok?

Titusz: Tulajdonképpen igen, de az is hozzátartozik, hogy nekem nagyon jót tett ez a nagyjából másfél év pihenő. Előtte én is

"
kezdtem már belefáradni az állandó turnézásba, hogy abból áll az életem, hogy hetente kétszer-háromszor megáll a busz a házam előtt, és elvisz koncertezni különféle városokba.

Ugyan az aktív Belga-koncertezést abba kellett hagynom, de a Carbon önmagában is nagyon sok volt. Szinte egyáltalán nem maradt időm a családomra.

A kérdésre visszatérve: pár hónapig még számoltunk a lehetőséggel, hogy hátha mégis Balázzsal folytathatjuk, de amikor nem érkezett erre utaló jel, letettünk róla. Elkezdtünk keresgélni, csomóan jelentkeztek e-mailben, volt pár majdnem jó köztük, de ezeknek a többsége egyáltalán nem nyerte el a tetszésünket. Aztán jött egy következő kör élő meghallgatásokkal, ide már jobbakat hívtunk be, de valahogy senkinél nem éreztük, hogy ő lenne az igazi. Úgyhogy parkolópályára került a dolog, egészen addig, amíg Benő rá nem talált Gáborra.

Benő: A Hiperkarmával volt egy erdélyi turnénk ősszel, aminek a kolozsvári állomásán

"
meghallottam Gábort énekelni az előzenekar hangbeállása során. Azonnal kirohantam a backstage-ből, „Úristen, ez meg ki?” felkiáltással.

Miután végeztek, megkérdeztem tőle, ismeri-e a The Carbonfoolst. Azt felelte, nem nagyon hallgat magyarokat, de azért felajánlottam neki, hogy eljöhetne Pestre egy meghallgatásra.

carbon2

– Ezután egyértelmű volt, hogy ő lesz a befutó?

Benő: Nekem abszolút, nagyon erőltettem is a többieknek, hogy márpedig ő kell nekünk. A meghallgatásra elsőnek ért oda, pedig Kolozsvárról jött – ezzel már rögtön bebizonyította, hogy pontos, és érdekli a dolog. Nagyon magabiztos volt végig, meggyőzően énekelt, így utána a többiekben sem maradt kétség. Azért meghallgattunk még néhány jelöltet, akik szintén nem voltak rosszak, de magunkban rögtön eldöntöttük, hogy Gábor lesz a befutó.

– Az mennyire volt szempont, hogy a potenciális jelöltek énekhangja hasonlítson Balázséra?

Titusz: Kifejezetten másfajta karaktert szerettünk volna. Csak az volt a kikötés, hogy az illető el tudja énekelni a régi számainkat úgy, hogy jól is állnak neki, mivel koncerteken azokból is játszani akarunk. Persze ezek sem lesznek ugyanolyanok, szükségszerűen át kellett alakítani őket, de a vázuk nem változott.

– Ilyen helyzetekben elkerülhetetlen az összehasonlítgatás, nyilván mindenki ezt fogja tenni. Hogy álltok ehhez?

Titusz: Én már hosszú évek óta nem olvasok kommenteket, de

"
biztos vagyok benne, hogy kapunk majd hideget-meleget. Szerintem ezzel felesleges foglalkozni. Eleve Balázs is megosztó személyiség volt, legalább annyi embert taszított, mint ahányat bevonzott a megjelenésével és kisugárzásával.

Amivel nekünk nem volt bajunk, mivel a Carbon mindig is a pop és az indie határán egyensúlyozva próbálta megtalálni a saját egyedi karakterét. Ezután is így szeretnénk, de persze jó eséllyel változni fog valamennyire a közönség összetétele.

– Hogy állnak most a próbák, hány számot vettetek át eddig?

Titusz: Huszonhárom van a régiek közül és tizenvalahány új is született már. Ezeket már együtt írtuk Gáborral.

Gábor: Nagyon fontosnak tartottam – tulajdonképpen feltételem is volt –, hogy ne csak elénekeljem a mások által megírt dalokat, de aktívan is részt vegyek az alkotásban. Szerencsére elég nagy szabadságot kaptam, és úgy érzem, egyből meg is találtuk Titusszal a közös hangot.

Az első közzétett dal Gábor énekével:

– A másik zenekarod is aktív marad?

Gábor: Whisperblast volt a neve, de most felfüggesztettük a működését. Persze nem csak amiatt, mert bekerültem a The Carbonfoolsba. Ezt megelőzően sem mentek már olyan simán a dolgok, volt többéves kihagyásunk korábban is. Bár egy ideig felmerült, hogy folytatjuk, mert a gitáros is itt élt Budapesten, szóval lett volna rá esély, hogy együtt csináljunk valamit. Aztán ő visszaköltözött Erdélybe, én meg átgondoltam, hogy ugyanaz az énekhang két zenekarban nem annyira szerencsés – főleg, hogy a Carbonban most mutatkozom be –, így elengedtük a dolgot.

– A koncerteken milyen arányban fogtok régi és új dalokat játszani?

Titusz: Első alkalommal négy vagy öt új lesz és nagyjából tizenkét régi, aztán idővel egyre jobban szeretnénk eltolni az arányt az újak felé. Persze a legnagyobb közönségkedvenceket továbbra is repertoáron fogjuk tartani.

– Az A38-as visszatérő buli rekordidő alatt teltházas lett. Vajon azért, mert kíváncsiak az emberek az új énekesre, vagy csak hiányzott nekik a zenekar?

Titusz: Szerintem a kettő együtt. Mindig is elég közeli kapcsolatban voltunk a közönségünkkel, kialakult egy stabil és kitartó kemény mag.

"
Amikor elbúcsúztunk, nagyon sok panaszos hangvételű levelet kaptunk, hogy hiányzunk és kezdjük újra mihamarabb, mert elvonási tüneteik vannak.

Ezek az emberek biztosan ott lesznek.

Benő: Sokan írták, hogy tökmindegy, ki az énekes, mert ők a dalokat akarják élőben hallani. Nekik valószínűleg nem lesz problémájuk Gáborral. Persze benne van a pakliban, hogy másoknak nem annyira jön majd be, de ez egy ilyen helyzetben törvényszerű.

carbon3

– Mekkora terhet rak rátok a felfokozott érdeklődés?

Titusz: Kicsit stresszes, főleg nekem, hiszen ugye egy kimondottan nyugis időszak előzte meg, de hát ez a dolgunk, csinálni kell. És megvan benne az örömteli izgalom is, ami összességében sokkal jelentősebb részt képvisel.

– Mi lesz az új dalok megjelenésének a menetrendje?

Titusz: Tudjuk, hogy manapság a nagylemez, mint forma, egyre inkább háttérbe szorul, de mi azért szeretnénk kihozni egyet. Ezt szeptember környékére tervezzük, de még ezelőtt közzéteszünk egy 2 vagy 3 számos EP-t, hogy az emberek addig is ízelítőt kaphassanak. Valószínűleg klip is készül majd hozzájuk.

– Magyar nyelvű szövegekben továbbra sem gondolkodtok?

Titusz: Összesen egy magyar nyelvű dalunk volt eddig, az is viccből született. Amikor elterjedt, hogy a rádiók inkább ezeket preferálják az angollal szemben, a Hideaway című számunkat átírtam magyarra, de direkt hülyén, gyakorlatilag tükörfordításban: Rejtekem lett a címe, és maga a szöveg is hasonló fordulatokból állt. Egyelőre nem merült fel, hogy komolyan is kéne magyarul alkotnunk,

"
szerintem az általunk képviselt stílusnak valahogy sokkal jobban áll az angol nyelv.

De persze ki tudja, mit hoz a jövő.

Gábor: Én nagyon meglepőnek tartottam, amikor megismertem a The Carbonfoolst, hogy angol szövegekkel, ilyen zenével be tudtak futni Magyarországon. Erdélyből nézve ez szinte lehetetlennek tűnt, de hát itt az élő bizonyíték rá, hogy mégsem az. Szóval ha már ilyen nyerőnek bizonyult ez a recept, én se változtatnék rajta.

carbon4

– Hogy fog kinézni a nyaratok, illetve a tavasz hátralévő része a visszatérő koncert után?

Titusz: Lesz még néhány klubbulink nyárig, aztán pedig kezdődnek a fesztiválok. Egyelőre még alakul, hol kapunk lehetőséget, de szerintem viszonylag sok helyre eljutunk. Budapesten az A38 után a Kobuci Kertben leszünk legközelebb június 1-jén, erre is gyors ütemben fogynak már a jegyek. Közben pedig folyamatosan írjuk az új dalokat, úgyhogy elég szépen kitölti az időnket a zenekar.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk