Gabonapehelyben találta az első zeneszerkesztőjét, ma ő az egyik legmenőbb magyar producer
Ő hangszerelte és keverte Pápai Joci idei eurovíziós slágerét, de rendszeresen együtt dolgozik Caramellel, a Follow the Flow-val, a Red Bull Pilvakerrel, a Jetlaggel, ByeAlexszel és a Biebersszel is. A tavalyi X-Faktor során a USNK és a Stolen Beat minden dalában közreműködött.
Ezek csak a legfőbb referenciái Somogyvári Dánielnek, aki fokozatosan építkezve jutott oda, hogy ma már kapkodnak utána az előadók: összes megkeresésének alig egyötödét tudja elvállalni.
Arról is mesélt, mi kell ahhoz szerinte, hogy valamiből sláger legyen, és zavarja-e, hogy sikerei ellenére a nevét csak alig ismerik a szakmai berkeken kívül.
– Akkor döntöttem el, hogy interjúzni szeretnék veled, miután már heti szinten többször jöttek szembe velem százezres, sőt akár milliós nézettségű dalok, amikhez mind közöd volt. Te hogyan éled meg, hogy ilyen népszerű előadókkal dolgozhatsz?
– Számomra ez azért sem akkora dolog, mert az egész egy lassú folyamat eredménye. A mai napig úgy állok a zenéléshez, mint amikor elkezdtem: mintha egy gimis buli lenne. Amikor híres emberek látogatnak meg személyesen, és kérnek fel közös munkára, onnantól ugyanolyanok számomra, mint te vagy én. Teljesen adott a közvetlenség, úgy kezeljük egymást, akár a régi haverok. Emiatt az egésznek a munkajellege másodlagos, inkább szenvedélynek mondanám.
– Mesélj kicsit a kezdetekről: hogy indult az egész?
– Először gitározni kezdtem, majd 10-11 évesen egy gabonapehelyben találtam egy CD-t, rajta egy zeneszerkesztő programmal. Valami borzasztóan amatőr cucc volt, de megfogott.
Teljesen magamtól egyre jobban elmélyedtem a témában, megtanultam sávokat rögzíteni és keverni. Hivatalos iskolába sosem jártam, mindent tudást internetes fórumokról, illetve később a YouTube-ról szedtem.
Beszereztem pár egyszerű virtuális szintetizátort, és azzal szórakoztam, hogy kinéztem magamnak egy hangot az épp aktuális dalban, amit hallgattam, és ezt megpróbáltam reprodukálni. Addig csavargattam a potmétereket, amíg sikerült, közben pedig folyamatosan jegyzeteltem, melyik mire való. Apámék egy idő után ki is raktak a nyári konyhába, mert nem tudták elviselni a folyamatos zajongást. (nevet)

– Mi volt az első profi melód?
– Először Szekeres András kért meg, hogy a Junkies akkor készülő lemezére tegyek elektronikát. Mindkettőnknek a Keleti Blokkban volt a próbaterem-stúdiónk, összefutottunk a folyosón, és egyik este bejött meghallgatni, mit csinálok. Addig csak nagyon amatőr punkzenekaroknak vettem fel dalokat, ebből próbáltam eléldegélni, némi session-zenészkedéssel kiegészítve.
A Junkies után a szerzői lemezét is együtt raktuk össze, sőt egy ideig basszusgitároztam is nála. Nagyon sokat köszönhetek neki, gyakorlatilag ő indított el ezen a pályán. A hiperkarma harmadik lemeze volt a következő nagyszabású munkám, majd szép lassan jöttek a megbízások. Sosem reklámoztam magam, szájról szájra terjedt a hírem.
– Mekkora most a várólistád? Ha valaki teljesen ismeretlenül megkeres, milyen esélyei vannak?
– A mai napig rengeteg megkeresést kapok, aminek egyrészt örülök, de már kialakult egy annyira fix ügyfélköröm, hogy ritkán vállalok be újabb projekteket. Persze, ha van valami érdekes vagy új, az mindig érdekel.
Általában az eurovíziós jelentkezési időszakban találnak meg legtöbben. Komolyan, olyan arcok nyomozták ki valahogy a számom legutóbb is, hogy a nagy részénél azt hittem, telefonbetyárkodás.
Például felhív valaki vasárnap éjfélkor azzal, hogy „ugye nem rosszkor?” Én meg nyilván felveszem, hiszen mire gondolsz, ha ilyenkor csörög a telefonod? Minimum arra, hogy kórházba került egy családtagod, különben miért keresnének... Hát, nem talált.
De volt olyan is, hogy veréssel fenyegettek meg, ha nem vállalom a melót. Ezen már tényleg csak kínomban tudok röhögni.
– Hogyan foglalnád össze a te feladatodat? Mit adsz hozzá egy dalhoz producerként?
– Mindenki esetében más a folyamat. Caramel például azt csinálja, hogy zongorán megírja a dalt, elhozza nekem a stúdióba, én pedig meghangszerelem az ötleteit figyelembe véve. De olyan is van, hogy teljesen rám bízzák az egészet, csak egy zongorasávot kapok további instrukciók nélkül. Máskor megírom az alapot, majd ahhoz teszik hozzá az énekdallamot és a szöveget. Utóbbi kettőt én annyira nem szoktam csinálni, inkább az alap megírásából és a hangszerelésből veszem ki a részem.
– ByeAlexszel honnan az ismeretség?
– Először a kiadója kért meg, hogy csináljak egy remixet az egyik dalára. Ez nagyon tetszett neki, ezért utána is megmaradt a munkakapcsolat: éneket vettem fel, kevertem, hangszereltem. A saját zenekara után pedig a tavalyi X-Faktor alatt bejött a képbe a USNK, a Stolen Beat és Tamáska Gabi, rengeteget melóztam a műsorban.
Itt eléggé összebarátkoztunk, mivel gyakorlatilag napi kapcsolatban voltunk. Így amikor nemrég kitalálta, hogy más tehetséges rappereket is szeretne támogatni egy saját tehetségkutatón keresztül, ehhez is engem kért fel közreműködőnek.
Ha érdekel a folytatás, lapozz!