Premier: Ónodi Eszter Karafiáth Orsolya versét énekli egy új zenekar élén
Új oldaláról ismerhetjük meg a Katona József Színház színésznőjét: ezúttal énekesnőként bizonyít egy nemrég alakult alakult formáció, az Ónodi Eszter & The Open Pub színeiben.
A csapat Kirschner Péter (Müller Péter Sziámi AndFriends, Bródy János zenekara) kezdeményezésére állt össze, először csak egy dalt szerettek volna felvenni, illetve klipet forgatni hozzá – ez az itt elsőként látható Én úgy alszom.
A közös munka azonban olyan jól sikerült, hogy "közfelkiáltással" eldöntötték: folytatják. Azóta már készülőben egy teljes nagylemez anyaga, valamint koncerteket is terveznek.
Íme a debütáló klip, alatta pedig a zenekar minden tagja, valamint a szövegíró, Karafiáth Orsolya is elmeséli, hogy indult a történet az ő szemszögéből.
Ónodi Eszter
Kirschner Péterrel kb. 4 éve ismerjük egymást, mióta vendégeskedtem pár alkalommal a Müller Péter Sziámi AndFriends zenekarnál. Aztán más felállásban találkoztunk egy Bowie emlékkoncerten is, az akkor olyan jól sült el, hogy csináltunk belőle egy hangfelvételt, sőt egy kis klipet is.
Aztán – visszakerestem – pont a szülinapomon rámírt, hogy lenne pár dalocskája a fiók mélyéről, és hogy nagyon örülne, ha kezdenénk velük valamit. Mondtam, hogy persze, tök jó, szívesen.
Majd kitört a járvány, megállt az élet, de úgy látszik, nem mindenkinek, mert Péter egyszer csak hívott, hogy összerakta a stúdióban az egyik számot, már csak az ének hiányzik belőle. Így amikor feloldották a karantént, rákerült az is.
Karafiáth Orsi verseit nem igazán ismertem korábban – talányos, de nem kifejezett dalszövegek, igazából épp ez tetszik bennük. A klip is ezt a különös hangulatot igyekszik megragadni, némi Twin Peaks áthallással, szándékoltan. A klipforgatáson olyan jó volt a hangulat, hogy abszolút spontán felvetődött, mi lenne, ha folytatnánk. És hipp- hopp már ott tartunk, hogy van vagy 8-10 dal, próbáljuk őket.
Én ezt egy nagyon izgalmas kalandként élem meg, nem tervezek pályát módosítani, keresem a hangom, érdekel, milyen formát fog ez az egész ölteni. Addig fogjuk csinálni, amíg mindenkinek jólesik.

Kirschner Péter
Az egész úgy kezdődött, hogy Karafiáth Orsival még a Takáts Eszter Beat Band idejében együtt dolgoztunk, de ez a munkakapcsolat megszakadt, amikor a zenekar szétment.
Én viszont nagyon szerettem Orsi szövegeit, versként is és dalba szerkesztve is, és azóta foglalkoztatott az a kérdés, hogy lehet-e tényleg úgy popdalokat írni, hogy nem csak dalokat szerkesztünk a versekhez, de kész verseket is szerkesztjük a dalokhoz.
Nem a klasszikus versmegzenésítés szabályai szerint haladunk, hanem a verset dalszövegként fogadjuk be, szerkezeti módosításokat hajtunk rajta végre és ha a DAL – ami egy önálló lény – úgy kívánja, kérünk a költőtől szócseréket, de új sorokat is.
Ebben Orsi partner volt, de Bródy János is erre biztatott: bátran adjunk a DAL-nak, mint nagy kerek egésznek elsőbbséget, amikor csűrjük, csavarjuk, kalapáljuk, babusgatjuk, szeretgetjük – egyszóval készítjük. Nagyon szerettem Ónodi Eszter rockszínpadi jelenlétét, energiáit, finomságát, kifejező erejét és azt is, hogy a legkevésbé sem éreztem őt színésznek, mikor énekel.
A dalíró embernek mindig vannak félkész dolgai a sublótban. Az Úgy alszom, mikor íródott és elkezdtem öltöztetni, valahogy azonnal az Eszter hangján szólalt meg a fejemben.
A zenekart is, mindenkit személyesen a saját hangszerén, (Mózsik Imre dob, Bakos Zita zongora, Szeifert Bálint nagybőgő) hallani kezdtem közben, így aztán, kissé félénken és szemérmesen, de egyesével felkértem mindenkit a közös munkára, hogy adja bele, amit belehall.
Nagyon-nagyon jól éreztük magunkat együtt a forgatáson is, a Nyitott Műhelyben és közfelkiáltással a helyszínen belevágtunk egy zenekar alapításába… Készülnek az új dalok és felelőtlen közös mókába fogtunk Ónodi Eszter & The Open Pub néven. A többi hamarosan történelem lesz :D

Karafiáth Orsolya
Amikor 2015-ben Péter – még Takáts Eszterrel dolgozva – meghangszerelte az akkor új, Él című dalomat, és kicsit átvariálta a régieket is, amiket Eszter már korábban is játszott, azt éreztem, megemelkedik a dal.
Majdnem minden dalszövegem magja megvan versben vagy prózában, mert az alkotás egységben működik a fejemben, de tudom, hogy dalként mások a szabályok – én magam is át szoktam szabni a szöveget.
Korábban inkább írtam dallamos, ritmusos verseket, ma már nem, de azokban is látom a dal magvát. A Pókok azonban a ritka új dallamos dolgaim közé tartozik. Egy nagyobb versciklus része, aminek a közös címe az Otthon éjjel. A kialakuló lidérces dalt és a klipet nézve megint megütött, milyen érdekesen áramlanak az energiák.
Még kamasz voltam, néztem az MTV-t, már megint a Cure, a Lullaby, a pókok befonják a rúzsos pasit, akkor még taszított ez, a nyomasztó dallam, az a fej, kész rémálom. Igen, tényleg készen volt akkor az a rémálom, nagy köszönet érte, el is kísér egész életemben.