KULT

Halálos irambant megszégyenítő hajszák a Hungaroringen – A Gran Turismo biztosan megizzaszt

Száguldás, Nissan, szerelem – van itt minden, de főképp olyan autócsörték, amelyek szinte szó szerint leviszik a fejedet. Ha szereted a versenyzést, ha nem, ez a film hatással lesz rád. Kritika.


A Gran Turismo története egészen 1997-ig nyúlik vissza, ekkor jelent meg ugyanis az azonos című videójáték, pontosabban autóverseny-szimulátor a PlayStation-konzolosok nagy örömére. A több, mint 10 millió eladott példány pedig megtette hatását, a japán gyártó a Polyphony Digital sorozattá bővítette a game-et, 2022-ben jött ki a hetedik része.

A Magyarországon is forgatott Gran Turismo-film azonban nem csupán egy sikeres videójáték mozis adaptációja, a sztorija ennél bonyolultabb és elképesztőbb. Történt ugyanis, hogy a Nissan Europe korábbi vezetője, Darren Cox 2006-ban kitalálta, hogy segít a Sony PlayStation-játékosoknak abban, hogy tudásukat a valóságban, igazi kocsikon is kipróbálják, és profi autóversenyzőkké váljanak. Az elképzelés 2008-ban a Sony és a Nissan közös vállalkozása, a GT Academy formájában vált valóra, amely a nevét a jól ismert Gran Turismo videójáték-sorozatról kapta. Ebben az évben került sor az első GT Academy-verseny megnyitójára, amelyen a spanyol Lucas Ordóñez szerezte meg a győzelmet. A 2009-es dubai 24 órás versenyen nyújtott teljesítményét követően a Nissan szerződtette is Ordóñezt a versenycsapatába.

2010 és 2016 között a Nissan PlayStation GT Academy programjának további 21 győztese volt, akik közül sokan sikereket értek el a pályán, többek között bajnoki győzelmeket, dobogós helyezéseket nemzetközi versenyeken.

A harmadik, 2011-ben megrendezett GT Academy-n tűnt fel az akkor 19 éves brit Jann Mardenborough, aki 90 000 másik nevezőt megelőzve nyerte meg a versenyt, a győzelemért járó díja pedig az volt, hogy indulhat egy Nissannal a dubai 24 órás futamon. Ahogy telt az idő, az addig csupán a cardiffi szobájában játékkormányt tekergető srác egyre feljebb tornázta magát a profi versenyzők közt, és tapasztalatlansága ellenére elképesztő eredményeket ért el.

Mondhatjuk tehát, hogy a Gran Turismo kevésbé videójáték-adaptáció, sokkal inkább egy életrajzi film Jann Mardenborough-ról, amelyhez az alapot történetesen egy videójáték adta.

Hősünk sztoriját természetesen itt-ott megváltoztatták, kibővítették, megkurtították, az események időrendjét megkavarták, vagy új karaktereket kreáltak a drámai hatás kedvéért, a főbb pontok azonban egyeznek, Mardenborough GT Academyre való bejutásától kezdve az egy néző halálát okozó horrorisztikus nürburgringi balesetén át a Le Mans-i 24 órás versenyéig.

A film szerint tehát Jann Mardenborough (a Fehér éjszakákból vagy a Távterápiából ismert Archie Madekwe alakításában) megnyeri a Danny Moore (Orlando Bloom karaktere Darren Coxon alapul) által szervezett európai versenyt, és néhány társával együtt bejut a GT Academyre, ahol a film kedvéért kitalált autómérnök és korábbi legendás versenyző Jack Salter (David Harbour) próbál profi versenyzőket faragni a konzolkoptatókból.

Mardenborough többek között a magassága és a bizonytalansága miatt sem ideális jelölt, mégis kiemelkedik tudásával a többiek közül, és lehetőséget kap a rajthoz álláshoz nagy téttel bíró versenyeken is.

A rendezést a dél-afrikai Neill Blomkamp vállalta be, aki 2009-ben a semmiből tört a csúcsra District 9 című, négy Oscar-díjra is jelölt zseniális sci-fijével, majd úgy tűnt, a nagy ígéretű fenegyerek el is tűnik a süllyesztőben, hiszen a következő filmjei mindig eggyel rosszabbak lettek az előzőnél, az Elysium – Zárt világ (2013) és a Chappie (2015) után 2021-ben már a Démoni című B-kategóriás horrorförmedvénnyel égette magát (igaz, rövidfilmekben azért továbbra is tudott nagyobbakat alkotni, pl. Oats Studios-filmek). Szüksége volt tehát már egy olyan projektre, amelyben megmutathatja, hogy maradt még benne valami a District 9 zsenijéből.

Persze ne legyenek hiú reményeink, a Gran Turismo, bármennyire is repeszt, a nyomába sem érhet a johannesburgi űrlényes kalandnak. Blomkamp mégis profitálhat belőle. Ezúttal nem ő írta a forgatókönyvet (hanem egyrészt az élet, másrészt az Amerikai mesterlövész-es Jason Hall és a Richard király-os Zach Baylin), ami a mű leggyengébb láncszeme lett.

Bár valóban kivételes az, amit Jann Mardenborough véghez vitt, az életéből csupán egy sablonos, bukásokkal is megtűzdelt sikertörténet lett az esélytelen, lenézett ember százszor látott csúcsteljesítményéről.

Győzelmek, hoppon maradások, edzések, lemondások, felállások, nagy elhatározások, akciók, rivalizálások (az És egyszer csak… Paxton Hall-Yoshidájával – Darren Barnet), na meg némi magánéleti drámázás (az őt a céljaiban nem támogató apával – Djimon Hounsou) és egy csipetnyi romantika (egy cuki, szintén a film kedvéért megalkotott karakterrel – Maeve-Courtier Lilley). Semmi újat nem kapunk hát e téren. Szerencsére a színészek, élükön Archie Madekwével és David Harbourral, képesek életet lehelni ezekbe a jelenetekbe is, amik így, bár közhelyesek, de egyben helyesek is.

A Gran Turismo legfőbb erényét máshol kell keresni: bizony, a rendezői székben, az előre lenézett Neill Blomkamp személyében, aki képes volt emlékeztetni minket arra, hogy akcióban azért még mindig ott van a szeren.

A versenyzős jelenetek ugyanis lenyűgözőek. Van bennük kraft dögivel, no meg kreatív kameraállások, dinamika, izgalom, gyönyörű képek – Jacques Jouffret operatőrt (A bűn éjszakája, 22 mérföld, Bloodshot) is dicséret illeti – és ütős atmoszféra.

Tisztán érződik, hogy Blomkamp e pillanatokban érezte magát elemében, ezekbe mindent beletett, amit tud, és így pl. a nürburgringi tragédia is igen hatásosra sikeredett. (Az más kérdés, hogy a valóságban sokkal később történt (bőven a Le Mans-i verseny után), és hogy sok kritika érte az alkotókat, amiért az egy ember halálát okozó tragédiát arra használták fel, hogy Mardenborough-nak súlyos drámát és végül inspirációt adjanak közvetlenül a nagy verseny előtt.)

A Gran Turismo tehát meglepően jól működik, persze főképp azok számára, akik látványos, hangos, sodró lendületű száguldásokra vágynak, vagy akiket valamilyen szinten érdekel az autóversenyzés világa, mert ők bekukkanhatnak, sőt, jól szét is nézhetnek a kulisszák mögött. A friss és mély emberi történetek és kapcsolatok kedvelői, lehet, csalódni fognak, bár ők vélhetően nem ettől a filmtől várják a megváltást.

Azt mondjuk magyarként egyáltalán nem vettük jó néven, hogy bár a Hungaroringen forgattak egy csomó jelenetet, a mogyoródi versenypálya egyáltalán nem kapott szerepet a sztoriban. Ejnye-bejnye!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk