KULT

A mi kis kapunk – Könnyed szórakozást és sok focit ígér a Gólkirályság, az RTL új sorozata

Bőven érinti a magyar valóságot, mégis inkább marad az esetlen, szerethető karakterek és kifigurázott konfliktusok szintjén a csatorna focis sorozata. Ettől függetlenül viszont teljesen vállalható szórakozást kínál.


Két korábbi cikkünkben is megénekeltük már, hogy komolyan bekezdett az RTL streamingszolgáltatása, az RTL+. Mind a Zámbó Jimmy életéről és koráról szóló A Király, mind a kisvárosi, rasszista, suttyó környezet fejlődési lehetőségeit boncolgató (nem mellesleg remek befejezést kapott) A Nagy Fehér Főnök megmutatta, hogy egy magyar sorozat úgy is tud vaskos, fontos témákat érinteni, ha közben maximálisan szórakoztat is. Kár, hogy úgy tűnik, hogy a bátrabb produkciókat, a társadalmi kérdésekben elgondolkodtató alternatívákat Magyarországon 18-as karika és előfizetés mögé kell száműzni – egyik sorozatnak sem adathatott meg, hogy (az első részeket kivéve) a tévé képernyőjére kerüljenek.

És a tendencia folytatódni látszik: az RTL tévés kínálatának legújabb gyöngyszemének szánt Gólkirályság című sorozat néhány mondat és pár poén szintjén spiccel ugyan odarúg néhány olyan témának, ami hazánkban ma konfliktusosnak számít, alapvető célja mégis sokkal inkább a könnyű szórakoztatás. Néhány kisimított és alaposan kikarikírozott konfliktuson kívül inkább nevettetni akar – így nem is szükséges a fizetős streamingre bújnia, megfér az RTL televíziós kínálatában.

A Gólkirályság tulajdonképpen A mi kis falunk aranyos, de komolyabb tét nélküli szórakoztatását ígéri, és azt egész magas színvonalon hozza is. Legkésőbb a tavaly áprilisi választások óta kirajzolódni látszik, hogy reneszánsza van a mikszáthi hagyományokat követő rácsodálkozásnak arra, hogy falun is élnek emberek, ráadásul, mily meglepő, még olyasmik is, mint a nagyvárosiak. Így Pajkaszeg és Nemeshidas (A Nagy Fehér Főnök színhelye) után most egy újabb elképzelt magyar kistelepülés, Csember mindennapjaiba tekinthetünk be, elsősorban a futball irányából. A várossá válásra gyúró falu lakóinak élete a foci körül forog, nem véletlen, hogy a polgármester (Hevér Gábor) és budapesti irodájában látható sógora, a Fontos Államtitkár, (Rajkai Zoltán) is gyakorlatilag az NB II-es tabella állásától teszik függővé lakóhelyük sorsát.

Vállalhatná a sorozat azt a terhet, hogy megmutatja, milyen sokat jelent a labdarúgás egy periférián tengődő kis magyar településen, és hogy mekkora tétje van egy-egy meccsnek ott, ahol nem milliárdos oligarchák vásárolták össze a csapatot, no meg persze a gigastadiont az egykori libalegelő helyén (vagy mellett). Azonban, mint említettem, a Gólkirályság nem tervez lemenni a társadalomábrázolás ilyen szintű mélységeiig. Ehelyett megelégszik azzal, hogy egy másik konfliktusforrásba kóstol bele.

Mi történik akkor, ha egy macsoid környezetben egy igazán férfias sportág csapata kénytelen szembenézni vele, hogy edzőjük (teljesen kuriózumnak számító módon) egy nő?

Az első rész alapján nagyjából az történik, amire számíthatunk: a sportriporterek élcelődnek (Gundel-Takács Gábor és az egykori válogatott labdarúgó, Hrutka János jópofa caemója), a helyi drukkerek tüntetnek, a játékosok először sztrájkban gondolkoznak, majd a csupasz seggükkel üzennek az edzőnőnek (Lovas Rozi). Annak az edzőnőnek, akinek neve (Tóni mint Antónia) némi félreértésre ad okot, merthogy a csapat tagjai és drukkerei nyilvánvalóan egy másik Tónit vártak. (Akit egyébként egyelőre csak néhány bejátszásnyi snitt erejéig játszik Rudolf Péter, de mégy úgy is zseniálisan.)

Tóni egy erős, határozott női karakter, amiből egyébként mindig elkél néhány egy sorozatban, bár egyelőre a keménysége kimerül abban, hogy orrba veri azt, aki emberkedik vele, és elhajtja a francba életképtelen és lusta férjét/élettársát. Ugyanakkor a sztori lényegét ismerve nyilván nem leszünk meglepődve, ha kiderül majd, hogy a csinos törékeny nő kifogástalan rendet tud vágni a nagyszájú és vagány focistasrácok között.

A nagy sikerű brit-amerikai Ted Lasso után a hazai Gólkirályság is megmutatja, hogy kevés konzervatívabb társaság van a futballdrukkereknél. Míg az előbbi sorozatban a szurkolóknak azt volt nehéz lenyelniük, hogy edzőjük az amerikaifoci világából jött, itt a női karakter megemésztésével akadnak komoly problémák. Az első epizód alapján a párhuzam talán azzal is folytatódik, hogy a főhősnek a kulturális különbségekkel is meg kell birkóznia. Lasso edzőnek amerikaiként vette be nehezen a gyomra a brit szokásokat (a teát például szó szerint), a nagyvárosi környezetből érkező Tóni pedig már az első részben egyértelművé teszi, hogy csak középiskolai állásának felfüggesztése miatt, kényszerből jött el „az isten háta mögé”.

Apropó középiskola. A készítők gyaníthatóan nem az elmúlt hetekben-hónapokban forgatták le a produkciót, így arról például nem is tudhatták még, hogy mekkora telitalálat lesz a kissé szabadszájú és -kezű tesitanárnő és a minden nyomorult papírmunkát kínosan elvégeztető, hatalommániás vezetőhelyettes figurája. Nem ez az egyetlen pont azonban, ahol a sorozat reflektál a valódi, mai magyar valóságra. A futball mint az érvényesülés egyetlen lehetősége zicceren túl

megemlítik a tao-pénzeket, az Antal-Antónia-Tóni félreértés kapcsán a nemek kavarodásából adódó veszélyeknek szúrnak oda, de említik például a települést és az országot sújtó tanárhiányt is.

Azt ki-ki maga döntse el, hogy ezek merésznek számítanak egy szórakoztató vígjátéksorozattól, vagy éppen vállalhatna többet is a formátum, ha már a kezükben a lehetőség.

Mint említettem, az első rész alapján a készítők A mi kis falunk nézőközönségét célozhatták meg (nagyrészt ugyanazzal az alkotógárdával is): a poénok inkább jópofák, mint nagyon ütősek, a történet egyelőre viszonylag kiszámítható mederben zajlik, de alapvetően szerethető környezetet és vállalható figurákat teremtettek meg. A színészi játékra semmilyen panasz nem lehet, de a fentebb már említett Lovas Rozi, Hevér Gábor, a szponzort játszó Schmied Zoltán vagy a bájosan bugyuta titkárnő szerepét kapó Sztarenki Dóra mellett ez minimum el is várható. Egyedül az egyébként szintén jól játszó Dolmány Attila (az eredeti edző, Buri bá) öregítése sikerült kissé hiteltelenre.

Elég sanszos tehát, hogy a Gólkirályság azért nem lesz a „magyar Ted Lasso”, és valószínűleg a világot még A Nagy Fehér Főnök vagy A Király szintjén sem fogja megváltani – de ezt talán nem is kell minden sorozattól elvárni. Éppen elég, ha ízlésesen és igényesen nyúl a témához és a bemutatni kívánt konfliktusokhoz. Ha emellett nem tesz úgy, mintha egy elképzelt, kilúgozott, se íze-se szaga dimenzióban játszódna, az külön öröm. Az pedig főleg, hogy a magyar képernyőkön már a közepesen jó sorozatok is olyan színvonalat produkálnak, amit jó tíz éve csak külföldiektől remélhettünk. A könnyed tévés kikapcsolódásra váróknak talán egy átlag NB I-es meccsnél izgalmasabb szórakozási alternatívát tud felmutatni a Csember FC kalandja a kis magyar valóságban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk