KULT

10 világhírű film, amit betiltottak valahol a világon

Némelyiküket elég meglepő indokokkal.
Listverse - szmo.hu
2017. május 04.



A filmtörténet során számos filmalkotást tiltottak be a világon akár helyi, akár országos hatóságok. Volt, amikor a tiltás nem volt más, mint a szólásszabadság durva megsértése, de akad olyan film is, ami nem véletlenül került a feketelistára.

A Listverse.com csokorba szedte a tíz legérdekesebb esetet.

1. Mechanikus narancs (A Clockwork Orange)

Stanley Kubirck filmje, a Mechanikus narancs egy megnyerő pszichopata, Alex DeLarge mindennapjait követi, perverz bűntényei közben és a pszichoterápia rögös útján. Nemi erőszak, brutalitás, kegyetlenség a jövő Nagy-Britanniájában.

A filmet 1971-ben vágatlanul mutatták be a szigetországban. A sajtóban nem sokkal ezután a filmben látható bűntényeket másoló „copycat” bűnözők felbukkanásáról kezdtek írni. Azzal vádolták a filmet, hogy az erőszakot dicsőíti.

1973-ban megerőszakoltak egy holland lányt. Az elkövető férfi ugyanúgy az Ének az esőbent énekelte tette közben, mint ahogy DeLarge a filmben. Kubrick ezután 30 percet kivágott a filmből, hogy alacsonyabb korhatár-besorolást kapjon. A film végül 27 évig volt betiltva a királyságban. 2000-ben mutatták be újból, ismét vágatlan változatban.

Az Anthony Burgess regényén alapuló film a mai napig rendkívül megosztja a nézőket.

clockwork

Wikipédia

2. A sebhelyes arcú (Scarface: The Shame of The Nation)

Al Pacino 1983-as filmje csupán egy remake. Az eredeti filmet 1932-ben mutatták be, Howard Hawks rendezésében. A film a 30-as évek amerikai gengsztereinek bűntetteit mutatta be. Több amerikai államban is betiltották, valamint a náci Németországban is. Csupán 1979-ben ismerhette meg a teljes amerikai közönség.

A film Al Capone életét használta forrásként, rekonstruálta többek között a hírhedt Valentin-napi mészárlást és Big Jim Colosimo meggyilkolását. Úgy mutatta be a kor Chicagóját, mint valami modern Szodomát és Gomorrát.

3. Brian élete (Monty Python’s Life of Brian)

Az 1979-ben bemutatott Brian életét több önkormányzat is betiltotta az Egyesült Királyságban. A film okozta felháborodást jól jelzi, hogy olyan hatóság is betiltotta, amelynek az illetékességi területén nem is üzemelt mozi. A film egyik reklámszlogenje maga is elismeri: „Egy film, ami arra rendeltetett, hogy a művelt világ kétharmadát halálra sértse. És a maradék egyharmadot is rettentően bosszantsa.”

A bibliai témát szatirikusan feldolgozó alkotás sokak szerint a kereszténységből, sőt, magából Jézus Krisztusból űz gúnyt. Hiába hangsúlyozta a csapat, hogy Brian nem Jézus, hiszen maga Jézus is szerepel a filmben. A Terry Jones által rendezett film egyébként Názáreti Brian történetét követi, aki karácsonykor született, és fatális tévedések után messiásként kezdik imádni.

Egy kis Star Wars évfordulós fun fact: Terry Gilliam azt nyilatkozta, hogy a Brian életében látható sci-fi jelenethez a Csillagok háborúja adta az ihletet. Jézust pedig az a Kenneth Colley alakította, akit később A birodalom visszavágban és A jedi visszatérben Piett admirálisként láthattunk viszont.

Egy emlékezetes jelenet :)

4. Hillary: The Movie (Hillary: A mozifilm)

Ezt a filmet egy nonprofit konzervatív csoport, a Citizens United készítette 2008-ban. A film Hillary Clinton életét mutatja be archív felvételek, interjúk, újságcikkek és riportok segítségével. A Szövetségi Választási Bizottság (FEC) azonban megakadályozta a film bemutatását a 2008-as választás végéig, mivel azt nagyvállalatok is támogatták. Úgy ítélték meg, hogy ez ellenkezik a kampányfinanszírozási korlátozásokkal.

A Citizens United bírósághoz fordult. Első fokon a bíróság kinevette őket, de végül 2010-ben a legfelső bíróság a nonprofit szervezetnek adott igazat. Megállapították, hogy a nagyvállalatokat is megilleti a szólásszabadság, amibe a politikai jelöltek anyagi támogatása is beletartozik.

hillary

Wikipédia

5. Az utolsó ház balra (The Last House On The Left)

Az 1972-es Wes Craven-klasszikus azt mutatta be, hogy egy csapat pszichopata hogyan rabol el, erőszakol és gyilkol meg két tini lányt. Az Egyesült Királyságban be sem mutatták. A Brit Filmminősítési Osztály így fogalmazott a szakvéleményében:

„Nem találtunk olyan pozitív erényeket a forgatókönyvben, az alakításokban, a jellemfejlődésben vagy a rendezésben, amelyek indokolná, hogy megkegyelmezzünk ennek a katyvaszságos (sic) filmnek.”

A film rövid időre elérhető volt VHS-en, majd 2002-ben kijött DVD-n is, de 31 percet kivágtak belőle. A filmből 2009-ben remake készült, és 14 millió dollárt kaszált az amerikai mozikban.

Az eredeti mű azóta kultuszfilm lett annak dacára, hogy a világ sok helyén még mindig tiltólistás.

last house

Wikipédia

6. Rémusz bácsi meséi (Song Of The South)

Bár a filmet hivatalosan sosem tiltották be az USA-ban, a Disney mégis visszahívta, mivel ellentmondásosan mutatja be az afroamerikaiakat.

A film a mai napig nem jelent meg DVD-n sztereotipikus ábrázolása miatt. Állítólag elbagatellizálja a rabszolgaság intézményét. Utoljára 1986-ban mutatták be moziban. Bár a világ több országában megjelent videón, az USA-ban sosem adták ki.

A sors fintora, hogy a Disney World egyik legnépszerűbb mutatványa, a „Splash Mountain” is ezen a filmen alapul.

song of the south

7. A texasi láncfűrészes mészárlás (The Texas Chainsaw Massacre)

A Tobe Hooper által rendezett Texasi láncfűrészes mészárlást a Brit Filmminősítési Osztály 1975-ben elutasította annak rendkívül erőszakos és groteszk jelenetei miatt. Végül néhány londoni moziban bemutatták (X-es kategóriában), miután 28 másodpercet kivágtak belőle.

A főcím hatására sokan azt hitték, hogy a film megtörtént esetet dolgoz fel, de a rendező ezt cáfolta. Számos országban betiltották, és sok helyen csak megvágva engedték bemutatni.

A texasi láncfűrészes mészárlás a mai napig az egyik legijesztőbb „slasher” mozi, amit egyetemeken is oktatnak.

texas chain saw

8. E.T., a földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestial)

Bármily meglepő, Norvégiában, Finnországban és Svédországban eltiltották a gyerekeket mindenki kedvenc űrlényétől, mondván, hogy úgy ábrázolja a felnőtteket, mint a gyerekek ellenségeit. Finnországban 8, Norvégiában és Svédországban 12 év alatt nem lehetett megnézni.

Star Wars fun fact: a sokak által kárhoztatott előzménytrilógiában George Lucas szerepeltette E.T. népét. Erről azóta is megy a vita a rajongók között. Egyesek szerint, ha E.T. faja része a Star Wars-univerzumnak, akkor E.T. is. E.T. viszont ellátogatott a földre, vagyis innentől kezdve minden, ami földi, az a Star Wars része.

9. Ördögűző (The Exorcist)

Az Egyesült Királyságban elkészülte után még 11 évig nem nézhették meg a nézők a filmet. Az 1973-as film főszereplője egy 12 éves kislány, akit megszáll egy démon. A gyermek viselkedése miatt aggódó anya két pap segítségét kéri.

Bár rövid ideg korhatárral ment a mozikban, hamarosan visszavonták, és VHS-en sem tették elérhetővé, mondván, hogy félő, gyermekek is hozzáférnének. 2010-ben viszont engedélyezték a DVD kiadását. Azzal érveltek, hogy a film készítése óta annyit fejlődött a trükktechnika, hogy a speciális effektek korában felnőtt gyerekeket már nem rázza meg annyira a film tartalma.

ordoguzo

10. Az interjú (The Interview)

Az interjú főszereplői Seth Rogan és James Franco. A vígjáték arról szól, hogy egy népszerű bulvárműsor alkotóiként hogyan találkoznak Kim Dzsongunnal. Bár a film célja a nevettetés, a történet szerint a két főszereplőt felkéri a CIA, hogy öljék meg az észak-koreai diktátort.

Észak-Korea úgy értékelte, hogy a film az ország elleni uszítás, ezért bizonyos helyeken betiltották. Bár 2014-ben bemutatták az amerikai mozikban, később visszavonták, és csak az interneten tettek elérhetővé egy erősen megvágott, cenzúrázott változatot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk