KULT

10 dolog, amit eddig nem tudtál a Reszkessetek, betörőkről

25 éve került mozikba mindenki kedvenc karácsonyi filmje. Íme néhány kulisszatitok egyenesen az alkotóktól!


"Mert kellett egy film hálaadásra"

John Hughes forgatókönyvíró már 1989-ben elkezdett jegyzeteket készíteni egy családi vakációról szóló filmhez. A forgatókönyvet végül kilenc nap alatt készítette el, a csapat is egészen hamar összeállt. A Warner Bros Stúdió azonban két héttel a forgatás megkezdése előtt visszadobta a filmtervet, mondván, túlságosan költséges. Szerencsére a 20th Century Foxnak nem volt ezzel problémája; az elnök, Joe Roth szerint nem is került túl sokba (14,7 millió dollár), és amúgy is kellett nekik egy film hálaadásra. Mivel megtetszett neki a koncepció és kedvelte az alkotói gárdát is, nem sokat tétováztak, megvették.

kevin1

Így mentette meg a film Chris Columbus karrierjét

Chris Columbusnak nem is jöhetett volna jobbkor a rendezői megbízás, ugyanis karrierje éppen mélyrepülésben volt - akkoriban bukott nagyot a Heartbreak Hotel című filmjével. Ezt követően megkaphatta volna a Karácsonyi vakáció című vígjáték rendezését, de a főszereplővel, Chevy Chase-zel olyannyira nem jöttek ki jól, hogy a szorult helyzetben lévő Columbus kénytelen volt meghátrálni és visszamondani a felkérést. Végül John Hughes küldte el neki a Reszkessetek, betörők forgatókönyvét, gyakorlatilag ezzel mentette meg barátja karrierjét.

200 gyerekből válogattak, de már tudták, ki a befutó

Az alkotók tisztában voltak vele, hogy a film sikere nagyban múlik azon, ki lesz a főszereplő kisfiú, a tökéletes Kevin. John Hughes már dolgozott együtt korábban az akkor nyolcéves Macaulay Culkinnal a Belevaló papapótló című filmben, egyértelműen neki szánták a főszerepet. Mivel azonban nem akart Columbus helyett dönteni, legalább kétszáz gyereket castingoltak végig, csak hogy száz százalékosan biztosak legyenek a választásban. Tulajdonképpen arra ment ki a játék, találnak-e jobbat Culkinnál. Végül teljes egyetértésben őt választották.

kevin7

A két betörő már összeszokott páros volt

Daniel Stern, a Marv nevű betörőt alakító színésznek hihetetlenül tetszett a forgatókönyv, teljesen magáénak érezte a karaktert. Visszaemlékezése szerint ugyan elrontotta a meghallgatást, de annyira akarta a szerepet, hogy - bár soha nem tett korábban ilyet - felhívta a rendezőt, hogy adjon neki még egy esélyt. Columbus később elmondta neki, hogy már akkor eldöntötte, ő lesz a tökéletes Marv. Az azonosulás annyira jól sikerült neki, hogy a mai napig, bármerre megy, felismerik a gyerekek. A másik betörő figuráját Joe Pesci formálta meg, aki, bár az alkotók nem tudták, már játszott együtt Sternnel, az Élet kifulladásig című filmben, amelyben egy elmegyógyintézet lakóit alakították. A forgatás annyira összehozta őket, hogy örök barátságot kötöttek.

kevin3

A ház, amely úgy néz ki, mint egy karácsonyi ajándék

A filmet Chicagóban forgatták. A stáb kibérelt egy megüresedett középiskolát, számos belső felvételt a tornateremben felépített díszletek között készítettek. A rendező rigolyája miatt annál több fejtörést okozott azonban McCallsiterék családi házának kiválasztása. Az operatőr, Julio Macat szerint a koncepció az volt: úgy nézzen ki, mint egy karácsonyi ajándék, meleg színekkel és fényekkel. A tökéletes ház végül egy kisgyerekes család otthona lett, akik a forgatás ideje alatt is ott lakhattak. Ugyan felajánlottak nekik egy lakást, de mivel a háznak volt egy, a filmesek által nem használt lakosztály része, maradtak, amit a gyerekek különösen élveztek.

kevin5

Minden jó, ha a vége hó

Habár a ház kiválasztása sem volt egyszerű menet, a stáb baja a hóval gyűlt meg leginkább. Azaz annak hiányával - ugyanis, bár a film a hólepte Chicagóban játszódik, a forgatás elején és végén esett csak, így a legkülönfélébb berendezésekkel és ötletekkel próbálták elkerülni az olvadást. A film végén, a happy end jelenetére, amikor Kevin édesanyja hazaér és magához ölelheti kisfiát, végül tényleg elkezdett szállingózni, amit szinte csodaként élt meg a stáb.

A nem létező film

A szállóigévé vált "Tartsd meg az aprót, te mocskos állat!" felkiáltás valójában egy nem létező filmből származik. Kevin kedvence, a Szennyes lelkű angyalok gengsztere, Ralph Foody is csupán egy kitalált alak, a bevágott részleteket külön leforgatta a stáb.

kevin2

A hólapátos és a kisfiú megható jelenete

Az öreg, kezdetben félelmetes és zord hólapátos bácsi szerepében a 2011-ben elhunyt Roberts Blossom nyújtott felejthetetlen alakítást. A templombeli jelenet, amikor Kevin igazán bensőségesen beszélget vele, még az alkotók számára is meghatározó, már-már spirituális élményt jelentett. Columbus ki is emelte: Macaulay elképesztően, minden idegszálával figyelt az idős férfire, különleges kapcsolat alakult ki kettejük között, a stábtagok is ámultak rajta.

kevin4

Brutális kaszkadőrtrükkök

Freddie Hice, a kaszkadőrök irányítója szerint olyan kaszkadőrmutatványokat használtak a filmben, amilyeneket korábban senki. A betörőket érő támadások egyszerre brutálisan kemények, de közben hihetetlenül viccesek is - az alapkoncepciót leszámítva Hice szabad kezet kapott a rendezőtől. Digitális trükköket nem használtak, és a rendező visszaemlékezése szerint olykor igencsak rezgett a léc. "Időnként szinte fájdalmas volt nézni, amit a fiúk csináltak. Csak akkor mertünk nevetni, miután felkeltek a földről". A legtöbb esés a komikus hatás elérése érdekében úgy zajlott, hogy zuhanás közben a kaszkadőrök feje fölé repült a lábuk és a hátukra érkeztek, ennek azonban megvoltak a maga veszélyei.

Az esések végül olyannyira jól sikerültek, hogy Hice szerint a következő tizenöt évben minden vígjátékban ilyen figurákat kértek a készítők. A legrizikósabb talán a látványos lépcsőn lezuhanás volt, amit végül egy kis trükközéssel oldottak meg. Mivel a hanyatt esés abban a helyzetben életveszélyes lett volna, egy pallót fektettek a lépcsőre, amire fokokat festettek.

Már a tesztvetítésen is zajos siker

A filmet a tesztvetítésen is elsöprő siker fogadta, már ekkor sejteni lehetett, milyen jövő vár rá. George Lucas, miután látta az előzetest, biztos volt a kasszasikerben. A Reszkessetek, betörők! végül hálaadáskor robbant be az amerikai mozikba, 12 héten keresztül tartva a nézettségi listákon kivívott első helyét (bár a Rocky V. nem volt könnyű ellenfele). Az operatőr szerint a film világsikere abban áll, hogy mindenki kedveli Kevint, ezt a bátor, karakán kissrácot, aki, bár fél, mégis elég talpraesett és megvédi az otthonát. "Hatalmas erővel ruházza fel a gyerekeket, és ezt mindenki szereti látni" - mondta Julio Macat.

Via Chicago Magazine

Ha tetszett, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk