Miért omlott össze az X-Faktor versenyzője? Veszélyes-e a hírnév?
Tehetségkutatók, YouTube-csatornák, mentorok, menedzserek, szponzorok. A hírnév, a sztárság ma már egy sokkal könnyebben elérhető állapot, mint korábban, ezért is hígult fel ez a terület. Sztár lehet abból is, aki valódi őstehetség és nyújtani tud valami értékeset, de abból is, aki csupán kiállásával, személyiségével varázsolja el a követőit, különösebb tartalom nélkül.
Nemrég beszámoltunk róla, hogy az X-Faktor egyik versenyzője nem csak hogy kiszállt a show hajtós mindennapjaiból, de a pszichiátriára került, és gyógyszeres kezelést nap. Nagy Krisztián úgy fogalmazott: ezt a showbizniszt "nem bírja a lelke".
"Sajnos nem tudtam feldolgozni a műsorral járó stresszt, és talán soha nem is tudnám azt a fajta sikert"
- nyilatkozott.
Régóta szerettem volna megkérdezni egy pszichológust az ember és a hírnév kapcsolatáról. Miért vágyunk ennyien az ismertségre, népszerűségre, ha a legtöbben összeroppanunk tőle? Miért nem elég a családtagjaink, barátaink elismerése, és mitől jut el oda egy híresség, hogy a pohárhoz, a drogokhoz, vagy akár az öngyilkossághoz forduljon?
Kiss Barbara pszichológus válaszolt a kérdéseimre.

Nagy Krisztián, aki feladta a versenyt, mert fizikailag és lelkileg is összeroppant
Nagy Krisztián így fogalmaz: "Sajnos nem tudtam feldolgozni a műsorral járó stresszt, és talán soha nem is tudnám azt a fajta sikert." A kettő nem egy tőről fakad? A stressz nem azért nagy, mert a tét nagy?
Mindannyiunk számára van a stressznek egy optimális szintje, ami közepesen intenzív megterhelést jelent, ilyenkor teljesítünk a legeredményesebben. Ha túl kicsi a stresszor (élettani vagy érzelmi stresszt kiváltó tényező - a szerk.) mértéke, akkor könnyen unatkozhatunk (és az unalom is lehet stresszforrás). Ha viszont túl nagy hatású a stresszor, az rombolja a teljesítményünket, és lelkileg is igénybe vesz minket.
A nyilvános szerepléstől, a nyilvános beszédtől nagyon sokan annyira rettegnek, hogy halálfélelemhez tudják hasonlítani ezt az érzést.
Nyilvános szerepléskor általában nem a saját, hanem mások szemével értékeljük magunkat, ettől válik a tét naggyá, hogy az önértékelésünk, a mások általi elfogadottságunk reflektorfénybe kerül. A nyilvános kudarc mindig jobban megvisel minket, mint a “zárt ajtók mögötti” kudarcok. Az új élethelyzeteinkben, új életszerepeinkben (pl. diákból aktív dolgozók leszünk, anyákból nagymamák leszünk, vagy gyászmunka során, amikor elvesztünk egy számunkra fontos személyt, fizikailag vagy lelkileg távolodunk) van úgynevezett érési idő. A tehetségkutatók során nincs érési idő, csak az “itt és most mindent eldöntő sorspillanat”. Tiszteljük a saját érési időnket, és ne tegyünk erőszakot magunkon.
Mennyire való az emberi léleknek a népszerűség, a hírnév? Számtalan esettel találkozunk, amelyben a hírnév tönkreteszi a viselőjét, sőt talán többen vannak, akiket tönkretesz, mint akiket nem. De akkor miért van bennünk ilyen gyökeresen, kultúrától, származástól függetlenül a népszerűség, az ismertség utáni vágy? Ez valami téves beállítódás?
A sztárság adta népszerűség és a hírnév inkább ellenjavallt. Általában több áldozatot követel lelki működésünktől, mint amennyit megér. Ha népszerű vagyok, akkor a közönség nem velem találkozik, hanem a “termékkel, amit képviselek”, csak ez utóbbival, a szereppel tud kapcsolódni. A személyesség és intimitás vágyott kellemes érzései távol maradnak.
Amíg életünk egyik központi rendezőelve a “mások általi elfogadottság”, amíg a “valahova tartozás” motívuma, a másokhoz való kapcsolódás igénye szélsőségesen erős, és nagy az igény bennünk ez iránt, addig mindent képesek vagyunk megtenni azért, hogy mások pozitívan vélekedjenek rólunk. Saját praxisomban számtalan olyan esettel találkozom, ahol benne maradnak az emberek olyan helyzetekben, amikben valójában rossz nekik.
Az önismereti munka során azon dolgozunk, hogy mi tart vissza attól, hogy tegyek saját magamért, és mit jelent számomra, hogy jól bánok magammal.
Pár napja, egy londoni múzeum shopjában láttam egy idézetet, ami nagyon megfogott, le is fotóztam: "A jó nevelés bizonyítéka, hogy a gyermeked nem vágyik hírnévre". Erről mi a véleménye? Aki hírnévre vágyik, annak valamit rosszul csináltak a szülei?
Elismerésre, a saját kompetenciaérzés megtapasztalására, hogy hatékonyak és eredményesek vagyunk valamilyen életszerepünkben (akár munkában, akár családban) mindnyájan vágyunk. Nem tenném egyedül és kizárólag a szülőkre a felelősséget. Különbözőek vagyunk ambíció tekintetében, az ambíció termékeny erő. Azt kell tisztán látni magunkban, hogy mit várunk el a hírnévtől. Mit gondolok, az engem miért fog szolgálni, segíteni, és miért lesz jó nekem?

Aki még nem híres, de vágyik rá - honnan tudhatja, hogy bírni fogja, ha híres lesz?
A fokozatosság elve, amikor az idő múlásával az egyre kitartóbban, egyre következetesebben befektetett munka során válik valaki híressé, az sokkal kevesebb kockázatot jelent, mint mikor sztárproducerek építenek át minket rövid idő alatt.
Ami a tehetségkutatókban történik, az egy óriási kirakat. A sztárjelöltek hevesen vágynak rá, hogy teljesen kiadják a kezükből a kontrollt, azt remélve, hogy belőlük lesz a következő Majka. De Majkából tízévente van egy.
Nagy Krisztiánra visszatérve, ő azt mondta: "nem tudnám feldolgozni azt a fajta sikert". Nem minden siker tesz tehát jót nekünk, de honnan tudhatjuk, melyik fog jót tenni, és melyik az, amire úgymond "tévedésből" vágyunk? Tudhatjuk ezt előre egyáltalán? Van valami jele annak, ha valamire csak tévedésből vágyunk, és valójában nincs is szükségünk rá?
Nem szokás azon merengeni, hogy mit jelent nekem a privát vagy nyilvános siker, milyen érzéseket, élményeket várok el a sikertől, és miért szeretném átélni pont a siker érzését, a megszámlálhatatlan élmény közül miért épp a nyilvános siker a fontos nekem.
A siker hajszolásának érzése lehet egy "fedőérzelem", amikor valójában a siker átélése kapcsán, közvetetten kapom meg azt az "elsődleges érzelmet", amire a legbelsőbb énem vágyik.
Például: soha senki nem mondja nekem, hogy szép vagyok. Ha sikeres leszek, az nyilván azt fogja jelenteni, hogy szép is leszek.
Pszichológushoz egyre többen járnak pusztán önismereti céllal. Az önismereti munka által kapjuk meg a választ arra a kérdésre, hogy ki vagyok én, meddig terjednek a határaim, mit miért, milyen áron teszek meg.
Egyáltalán mi történik akkor, amikor a népszerűség lerombol minket? Rengeteg sztár süllyed alkoholizmusba, drogfüggőségbe, vagy ami még szörnyűbb, öngyilkos lesz. Mitől lehet ez, ha egyszer nap mint nap azt élik meg, hogy emberek százai, ezrei szeretik őket, emberek tömegei néznek fel rájuk?
A sztárprofilban valóban fokozottan megtalálhatóak a lelki vagy mentális működés zavarai: a szélsőséges magány, az elszigeteltség, az izoláció, az elégedetlenség. Az ilyen sztáréletérzésre túl sok példa van. A sztárság egy egész életet meghatározó, kitöltő "szerep", egy "minőség", ennek a celebprofilnak nincs köze a személyes, privát élethez. A hiteles, őszinte, bizalomra épülő emberi kapcsolatoknak csak a hűlt helyét találhatja egy sztár, mert a sztárszerephez szólnak mindennap a tapsok, nem a valódi önmagához.

Kiss Barbara jelenleg Londonban dolgozik, de online is vállal beszélgetéseket.