Döbbenetes: több mint 5 órán át tartott a 120 kilométeres utazás Piliscsabától Csótig
Közép-Európa, Magyarország, az Úr 2018. esztendeje. Kis hazánkban 1846. július 15-én adták át az első vasútvonalat.
Azóta – akárhogy is számoljuk – eltelt bő 170 év.
Egy ló átlagsebessége erős vágtában 30-50 km/óra. Nézzünk egy jó kis közepes, se nem hosszú, se nem rövid távolságot. Legyen 120 kilométer. A ló se a leggyorsabb. Vágtázzon 40 km/órás iramban. Ez a paripa a 120 kilométeres távot 3 óra alatt teszi meg. A lassabb gebének, amelyik 30 kilométer/órával vánszorog, 4 óra is kell hozzá.
Hogy miért is untatom a kedves olvasókat száraz számadatokkal? Elárulom: néhány napja keményen tömegközlekedtem. Kis családom társaságában ellátogattam a szüleimhez.
Az utazás egészen pontosan röpke 5 óra 15 percre sikeredett. Visszafelé 5 perccel kevesebb. Ja, azt elfelejtettem említeni, hogy a nagyiék nem Szlovákiában laknak. Nem is Erdélyben. Sőt, még csak nem is a horvát tengerparton. Hanem piliscsabai házunk kapujától pontosan 120 kilométerre.
Miután pillanatnyilag nem rendelkezünk személyautóval, odafelé a Volánbusz Zrt., visszafelé a Magyar Államvasutak, illetve az előbb említett személyszállító társaság színvonalas szolgáltatását vettük igénybe.
Piliscsabai otthonunkból 11:25 perckor tettük ki a lábunkat, és a Veszprém megyei Csót községben lakó szüleim kapujában 16:40 perckor csöngettünk
– a festői kis bakonyaljai település Veszprém megye második legnépesebb városától, Pápától 11 kilométerre fekszik, tehát nem például Bázakerettyéről vagy éppen Kercaszomorról beszélünk.
Az említett házak közti távolság autóúton 120 kilométer. Amit 5 óra 15 perc alatt sikerült megtennünk.
Utaztunk kétféle busszal, végül gyalogoltunk is kicsit. Visszafelé 11:20 perckor csuktuk be a kaput, és 16:30-kor léptünk be saját házunk ajtaján. Győrig buszon zötykölődtünk másfél órát (45 km), Győrtől Kelenföldig vonatkoztunk egy óra tíz percet, onnan átmetróztunk a Nyugati pályaudvarra, ahonnan visszaküldtek minket a metróba, mert műszaki okok miatt a Budapest-Esztergom vonalon csak Angyalföldtől közlekedtek a vonatok. Tehát ismét egy kis metrózás, rövidke metrópótlózással fűszerezve, és máris felszállhattunk a 15 perces késéssel érkező személyvonatra, amin beindult a heti rendszerességgel megszokott heringparty. Egy kocsi, két vonatra való emberhez. Itt már csendes beletörődéssel helyezkedtem el a vonatlépcsőre leterített zacskón.
Azt már nem is említem, hogy a Budapest-Piliscsaba közti 27 kilométeres utat szinte fénysebességgel, mindössze egy óra alatt teszi meg a vonat.
Alapvetően sok érdekes tapasztalattal gazdagodtunk eme kétszer 5 órás időintervallum alatt. Odafelé bejártuk az összes bakonyi települést, villámlátogatást tehettünk Kisbér útmenti kiskocsmájában, mivel a közel négy órás út alatt az utasok folyó ügyeiket csakis saját felelősségükre intézhetik. Ahol éppen rájuk tör a kényszer. Merthogy olyan helyen nem időzik hosszasan az autóbusz, ahol a közelben kulturált illemhely is található.
A buszos körutazás során a magyar népesség etnikai összetételét is megszemlélhettük, és a különböző kultúrák találkozásának is tanúi lehettünk ("Mari néni, mé nem gyütt át a Julis?! A rák egye ki a szivét!"), illetve szagmintát vehettünk a Vértes-hegység, a Bakony és a Kisalföld többféle jellegzetes, fűszeres ételkülönlegességéből.
Visszafelé sem unatkoztunk, hiszen a Győrig tartó – Veszprém és Győr-Moson-Sopron megye szívét keresztül-kasul szaggató – körút során volt időnk megfigyelni a Veszprém megyei kistelepülések, a győri plázába igyekvő ifjúság sajátságos szlengjét, értesülhettünk a környező községek hetven feletti lakosságának mindennapi ténykedéseiről ("Átgyüvök, Ilikém, a fijamékhó’ Győrbe"), és nem utolsó sorban megcsodálhattuk a texasi láncfűrészest és családját, akik Tét község környékén szálltak fel a Volánbusz Zrt. közkedvelt járatára.
Az útmenti illemhely kérdése itt sem volt tisztázott, így a kevésbé strapabíró kiskorú utasok a nagyobb buszmegállók takarásába menekülve könnyíthettek a belső nyomáson.
A kaland nem ért véget Győrben.
Kelenföldig meggyőződhettünk arról, hogy a MÁV mennyire újszerűen képes megoldani a helyhiány problematikáját: két helyjegyet ad ki egy helyre.
Ez ugyan az egyik utasnak valamivel kellemetlenebb szituációt eredményezett, hiszen két választása maradt: vagy átköltözik három bőröndjével egy másik fülkébe, vagy felvállalja, hogy egy súly tekintetében kihívásokkal küzdő hölgy az ölében helyezkedik el...
A MÁV egyébiránt folyamatosan képes meglepni az embert. Hiszen a korábban említett heringparty mellett – ami az Esztergom-Budapest nyugati vonalon ingázók számára gyakorlatilag elengedhetetlen luxusszolgáltatás – mindig valamivel feldobja az ember napját. Hol egy elromlott ajtóelektronikával (olyankor nem mehet tovább az adott szerelvény), hol egy leszakadt felsővezetékkel, hol egy elromlott váltóval, hol egy nem nevesített műszaki hibával – az ezen a vonalon utazók ennek köszönhetően sajátos nyelvezetet alakítottak ki egymás közt. Ha valaki a csoport közösségi oldalára feldobja a misztikus hangzású bizber szót, azonnal tudjuk, hogy aznap sehova nem érünk oda időben, egy elromlott biztosító berendezés jóvoltából. Tehát utazásunk napján sem hazudtolta meg önmagát a MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság.
Az utazás további haszonnal is járt: a fiam kifejezetten megizmosodott az 5 és fél órás úton! Szinte biztos, hogy megdöntötte „az egy nap alatt a világ legtöbb lépcsőjére húszkilós bőrönddel történő feljutás” világrekordját.
A végére hagytam még egy kis számolási gyakorlatot: mivel az én „kiccsaládom” valójában nagycsalád, a buszos luxusutazás Piliscsaba-Dorog-Csót viszonylatban négy főre 1.120 forint volt. Ha valaki csak úgy, merő passzióból a párjával kettesben, plusz két gyermekkel kívánná ugyanezt a távot megtenni – ami két teljesárú és két 50%-os diákjegyet jelent – összesen 8.490 ropogós magyar forintot fizetne a színvonalas szolgáltatásért, amit a Volánbusz Zrt. nyújt a magyar lakosság számára, az öt órán át tartó monstre zötykölődés során.
Visszafelé ugyebár a busz-vonat-metró-vonat kombót választottuk. Mi négyen, nagycsaládosként, háztól házig 6.440 forintot pengettünk ki, hiszen a pót- és helyjegyekre, illetve a metrójegyekre nem jár kedvezmény. Ez a kis kaland az előbbi kétgyermekes átlagcsaládnak mindösszesen 17.610 forintjába fájna.
Ja, kérem! Ha színvonalas szolgáltatást szeretnénk, azt meg kell fizetni! Na, de hol van itt a színvonal? Elhagytuk valahol a bokor mögött, ahova útközben elbújhatnak a gyerekek pisilni? Vagy a kocsma összevizelt vécéjében, ahol a felnőtt utasok könnyíthetnek magukon? Netán Mari néni zsebre tette, amikor leszállt Gyömörén? Ha a Volánbusz Zrt., illetőleg a MÁV Zrt felsővezetőin kívül ezt a tortúrát, ami csak egy a sok közül, valaki színvonalas szolgáltatásnak tudja érezni, azt innentől fogva egész életében utaztatni fogom Piliscsaba-Csót viszonylatban.
Erősen gondolkodom, hogy a legközelebbi rokonlátogatáshoz bérelek négy erős arab telivért. Vagy addig lobbizom, míg a felcsúti kisvasutat meg nem hosszabbítják Pápáig…