SZEGED
A Rovatból

Bárki megleshetné a madarak mindennapjait a Szegedre tervezett fecskelátogató-központban



Mennyi fecskét tudna fogadni a létesítmény?

Egy régi tanárom azt mondta, ha ilyet kérdeznek tőlünk – a legjobb válasz a következővel kezdődjön: „attól függ”. Attól függ, hogy hány fecskedúcot teszünk külön a nádasba, hogy hány négyzetméter felületen alakítunk ki partfalat a partifecskéknek, vagy hogy a környezet mit bír el. Vizsgálni kell azt is, hogy ez a rengeteg fecske hogy fér meg egymás mellett – ami ugyebár külön szakterület.

Több tíz méter hosszú, többszintes ereszaljak lettek kialakítva a füsti-, és molnárfecskéknek: ha elkezdünk szorozni, elképesztő számok jönnek ki (tekintve, hogy egy fészek jó három maroknyi méretű nem tudományos mértékegységben).

Pontos számot nem neveznék meg, mert vagy az MME-től hívnak fel, hogy butaság – vagy olyan kicsit mondok, hogy érdektelen lesz a dolog.

Hogyan lenne ez az egész egyfajta turistalátványosság?

Nos, az érdek. Korábban beszéltünk róla. Kell ellenszolgáltatás is, hogy ebben érdeke legyen bárkinek is. Ez így van rendjén, mindenki dolgozik valamiért. Léteznek különböző, specifikus állatházak (maki, elefánt stb.). Fecske miért ne lehetne? A tópart saját érzet alapján bekerülhetne a Vadaspark vérkeringésébe: oda is lenne miért kimenni.

Az is elég attrakció talán, ha a nézelődőket nem eszik meg a szúnyogok és azokat nem vegyszerrel tizedeljük. Nem mellesleg szaporodnának a fecskéink. Az épület nem csupán les. Lehetne itt oktatni is, illetve fészket építeni is. Így lett kitalálva.

Az érdeklődő bemegy, sorrendben átmegy az oktatótermen, majd pedig a műhelyen, ahol építhet. Mire a lesekhez ér, megismeri, megérti azt, amit látni fog. Majd pedig hazamegy és az általa elkészített fészket felteszi a tarjáni tízemeletes lodzsa sarkába.

Mitől tud így kevesebbet a fecskeház, mint bármelyik másik, ma is működő társa? Télen mi lesz? Jönnek az énekesmadarak – őket is lehet innen tanulmányozni és segíteni: fészeképítés, kihelyezés. Képzeld el: lógnak télen az ereszaljakról a madáretetők és te nézheted őket. Például a gyurgyalagot. A fecskékkel egyébként őket is segíthetjük párhuzamosan. Mitől lesz ez még jobb? A lesek ülőfelületeket kaptak. Nem csak a les hátsó részében: az ablakokban is, falvastagság mértékben. Természetfotósóknak tökéletes terep.

Mit látunk a terveken egészen pontosan?

A tópart kihasználatlan, nem körbejárható. Így tehát a már természetesen kialakult partvonal mentén, a meglévő nádas közé csúsztattam be a házat. Szilvamagra kell gondolni alaprajzilag. Legyen benne cirkulálás, visszafordítás. Ahol bemegyek, oda is tudjak visszatalálni-kitalálni a végén.

A szilvamag két széle a lesek helye, belül, a „mag magjában” felülvilágítóval ellátott funkcionális terek vannak: előtér, oktató és műhely. Mitől lesz az épület titokban, inkognitóban? Mitől lesz szelíd? Ha simul. Kívülről nézve ott a legmagasabb, ahol arra igazán szükség van: oktató, műhely, kiállító (galéria). Ezek felülvilágítót is kaptak. A nagy ereszek mögött vannak a döntött üvegezésű lesek ablakai, amelyek speciális UV-bevonatot kaptak. A természettől vették ezt a németek: a pókháló olyan tartományban töri a fényt, amely a madarak látásában értelmezhető. Ezért ezt ők látják, nem mennek ki, nem teszik tönkre.

Igyekeztem az épületet két oldalról vízzel körül venni, hogy a vízfelszínen megcsillanó fény reflexiója szintén felületkülönbséget okozzon a madaraknak. Anyagában agyagalapú az épület (égetett tégla, vályogtégla, vályogvakolat). Fa (fő)tartószerkezete van, nádfedést kap. Idilli elképzelés szerint ott, helyben vetett vályogtéglából és a tó partjáról szedett nádból meg lehetne építeni a fecskeházat

A fecskeházat két karéjon keresztül lehet megközelíteni, illetve elhagyni (a hátsó valójában gazdasági és menekülés útvonal). Ezek a karéjon hátulról vezetik be az érdeklődőket „elhúzva” őket a tópartról: intimitás. Megint csak idilli gondolkodás: a szegedi keramikusok, egyetemisták tervezhetnének ide kerámiákat, burkolatokat. Az egyetemeken szoktak lenni ilyen életszerű féléves feladatok.

- Egy fecske nem csinál nyarat, de gondolod, hogy ha megvalósul a szegedi ötlet, több település is elkezd hasonlóban gondolkodni?

Egy fecske - csinál! Mert eszünkbe juttatja a nyarat, jön a nyári érzés. Az pedig inkább valami, mint semmi. Bízom benne, lesz elég ilyen fecske (település), akik mernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEGED
„Arra ébredtem, hogy valaki az előttem lévő sorban kiabál” – szegedi orvostanhallgató mentett életet egy repülőn
A fiatal orvos korábban uszodamesterként is került már éles helyzetbe. Dékáni kitüntetést kapott, amiért életet mentett.


Életet mentett egy repülőúton Szabó András, a Szegedi Tudományegyetem hatodéves orvostanhallgatója – írja a Házipatika. Szabó februárban, egy Gran Canariára tartó repülőjáraton, egy epilepsziás rohamot kapott utason segített, amiért június végi diplomaosztóján dékáni dicséretet kapott.

„A felszállás után hamar elaludtam, majd körülbelül húsz perc múlva arra ébredtem, hogy valaki az előttem lévő sorban kiabál, hogy: »Help!« Csak annyit láttam, hogy az előttem lévő sor teljes szélességében rángatózik, de nem tudtam, mi történt”

– idézi az SZTE Szabót. Amikor a légiutas-kísérők megkérdezték, van-e orvos a gépen, azonnal jelentkezett.

„Légúti akadálya volt, elharapta a nyelvét, illetve a szaturációja nem volt megfelelő”

– részletezte a frissen végzett orvostanhallgató. Egy repülő- és űrorvostan kurzuson tanultak alapján tudta felmérni a helyzetet, így döntötte el azt is, hogy kényszerleszállásra kéri a pilótákat.

A hódmezővásárhelyi fiatal orvos aneszteziológia és intenzív terápia szakágon szeretne továbbtanulni. Korábban már uszodamesterként is mentett életet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEGED
A Rovatból
Mindenki elsétált az ájult idős nő mellett, egy 5 éves kislány mentette meg az életét
Senki sem törődött az idős nővel, aki egy buszmegállóban rosszul lett. Végül nem várt helyről érkezett a segítség.


„A felnőttek elmentek mellette, az 5 éves Léna sietett a beteg segítségére” – ezzel kezdődik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) hétfői Facebook-posztja. Egy idős nőről írnak, aki egy csongrádi buszmegállóban lett rosszul.

„Az eszméletlen beteg mellett többen elmentek, anélkül, hogy segítséget nyújtottak volna neki, mire egy autóban utazó kislány észrevette őt”

– részletezi a poszt. Léna szólt apukájának, aki félreállt, hogy megnézzék, jól van-e a nő.

„Miután nem tudták felébreszteni a beteget, a férfi a mentők segítségét kérte”

– írják. A mentők végül Léna segítőkészségének hála stabil állapotban tudták kórházba vinni a nőt. A mentők posztja végül ezzel ér véget:

„A kislányt később vendégül látták a Szegedi Mentőállomáson, ahol sokat beszélgetett az életmentőkkel. Bár Léna még csak most készül iskolába, a mentőhívás és az elsősegélynyújtás területén igen tájékozott, amit be is mutatott a bajtársaknak és amiről sok felnőtt is példát vehetne.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEGED
Fényképen a szegedi örökmozgó: dízelaggregátorról töltöttek Teslát a belvárosban
Az elektromos autók sem feltétlenül környezetbarátok – különösen, ha az utánfutójuk egy dízelaggregátor, amiről az akkumulátort töltik. Szegeden éppen egy ilyet sikerült lefényképeznie egy arra járónak.


A Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete nemrég megosztó képet posztolt a Facebook-oldalán. A képen egy Tesla Model Y parkol a Dóm téren, ahonnan – mint megjegyzik – a biciklik éppen ki vannak tiltva.

A kép különlegessége, hogy a Tesla mögé utánfutón egy dízelaggregátort kötöttek, amiről éppen az elektromos autót töltik.

„Néha kapóra jön egy elektromos autó töltéséhez egy belvárosban pöfögő dízelaggregátor”

– ironizál posztjában a Magyar Kerékpárosklub Szeged. Rámutatnak, az elektromos autók sem feltétlenül környezetbarátok és nem is mentesítenek minket a városi közlekedés problémáitól: ugyanúgy állnak a dugóban, feltartják a villamost, a buszt, a trolit, és a parkolás sem könnyebb. Ráadásul a közterületi töltés sem egyszerű feladat, és sokkal tovább tart, mint egy hagyományos tankolás.

„Minden jel arra utal, hogy az elektromos autókkal valójában nem a világot akarják megmenteni, hanem az autóipart”

– teszik hozzá véleményüket, aláhúzva: a városi közlekedési valódi, fenntartható alternatívája a szervezet szerint a kerékpár.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEGED
Száznál is több hőlégballon színezi be az eget Szegeden
Szeptemberben Szeged a világ hőlégballon sportolóinak központjává válik. A világ több, mint harminc országából érkező, száznál is több hőlégballon színezi be majd az eget a Hőlégballon Világbajnokságon.


A világ több, mint harminc országából érkező, száznál is több hőlégballon színezi be Szeged egét szeptember 8-14. között, a hőlégballonozás legnagyobb világversenyén, az idén 25. alkalommal jelentkező Hőlégballon Világbajnokságon.

Ég és föld között csendben haladó, hatalmas és sokszínű hőlégballonok sokasága veszi birtokba szeptember elején Szeged légterét a világ legjobb ballonrepülőinek megmérettetésén, a 25. FAI Hőlégballon Világbajnokságon.

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket Ausztráliától Kanadáig, így Japánból, Kínából, Indiából, Brazíliából vagy a korábbi világbajnokság élvonalában végzett Egyesült Államokból, valamint Európa számos országából, és természetesen a magyar versenyzőknek is szurkolhatunk majd.

Először itt indulnak világbajnokságon Kolumbia, Egyiptom, Izrael és Örményország pilótái. „Szeged lakói és a hőlégballon szerelmesei számára már megszokott, hogy időnként hatalmas, színes csodák úsznak be a látóterünkbe, hisz’ a SZIA is évente helyet ad ennek a látványos sportnak. 2021-ben mi lehettünk az EB házigazdái, idén pedig nagy megtiszteltetés, hogy a világversenyt is mi láthatjuk vendégül” – mondta Knezevics Viktor, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója.

Szeptemberben tehát Szeged a világ hőlégballon sportolóinak központjává válik, az égen már az edzésnapokon, 5-e és 7-e között feltűnnek a látványos balloncsodák. A verseny 8-án indul és majd’ egy hétig ámulhatunk a színes légi parádén.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk