KULT

Csőre Gábor: Annyira szeretnék szmokingos, angol urakat szinkronizálni egy Agatha Christie-filmben

Csőre Gábor nem csak arról mesélt, hogy 42 évesen még maratont futott, hanem beszélt legendás szinkronszerepeiről és arról is, miért nem lenne motivált egy táncversenyen.


A Thália Színházban nem rég mutatták be a román Ion Luca Caragiale Farsang című vígjátékát. Az előadást Keszég László rendezte, a fontosabb szerepekben Vida Péter, Gubás Gabi, Szabó Erika és Bokor Barna látható, illetve beszélgetőpartnerem, Csőre Gábor, akit telefonon értem el, forgatásra menet.

– A darab meglepően aktuális, mintha csak korunk politikai viszonyairól írták volna, pedig ha jól tudom, nem éppen friss darab.

– Így van, a szerző a 19. század második felében élt. A demokratizálódó, polgáriasodó Romániában írta a darabot, az első pártok kialakulása idején. Hamvai Kornél, a színház irodalmi vezetője a fordítás során ezt száz évvel előrébb rakta, a forradalom utáni első szabad választások idejére.

Nem csoda, ha van áthallás.

Nálunk ugyan szerencsére nem volt olyan véres, fegyveres forradalom, mint ott, de nálunk is rengeteg párt indult el a választáson.

Mindenki abban reménykedett, hogy ha már szabadság van, akkor mindenki „Amerikában lesz”. A bennünk élő romantikus hajlam miatt hittük ezt, de se itt, se ott nem így lett. Most már tudjuk.

– Kellett bármit hozzátennetek, hogy még maibb legyen?

– Hamvai Kornél nagyszerű fordító és író. Ő úgy írja meg a darabokat, hogy pontosabb, mint egy forgatókönyv. A karakterek instrukció is nagyon fontosak, mert ha nem úgy csinálod meg, ha nem oda nézel, ha nem úgy mozdulsz, akkor elmászik az adott jelenet.

Tehát nem nagyon tudtunk hozzáadni, mert nem is nagyon kellett. Ez persze nem azt jelenti, hogy a színésznek vagy a rendezőnek nincsen szabadsága. Csak olyan sok mankót ad nekünk, hogy nem kell hülyeségeket hozzátenni, kitalálni.

– A színháztörténetből ismerünk jó néhány emlékezetes belépőt. Te viszont ebben a darabban nem is belépsz, egyenesen beesel. Ezt is Hamvai Kornél írta így meg?

– Igen. Ez sem véletlen, funkciója van. Azért esek be, mert az általam játszott figura nem lát. Bepárásodott a szemüvege. Ez a geg aztán tovább él, meghatározza a karakteremet, különösen, amikor később szándékosan elveszik a szemüvegemet. Például a saját feleségemet nem ismerem fel abban a jelenetben, mert nem látom.

A beesés is érdekes helyzet. Meg lehetett volna ezt csinálni mindenféle technikai truvájjal, de végül úgy döntöttünk, hogy legyen ez egy valódi lépcsőn leesés. Persze vigyázok, eddig egyszer fordult elő, hogy megütöttem magamat. A rám rakott protektorok ilyenkor is megvédenek.

Egyébként arra számítottunk, hogy a közönség nevetni fog rajta, de inkább megijednek.

Ez sem baj, mert még jobban aláhúzza azt, hogy tényleg nem látok.

– Egy ilyen kaszkadőrmutatvány mennyire rutinfeladat egy színésznek? Cserhalmi György híres arról, hogy szeret esni, ugrani, de róla tudjuk, hogy nagyon sokat sportolt is. Neked van efféle sportos előéleted?

– A gerincsérvem és az öt térdműtétem előtt 42 évesen még maratont futottam, nem is rossz idővel, és napi szinten sportoltam.

De hiába sportos, atletikus valaki, attól még nem feltétlenül tud lejönni egy bohózati szituációban egy lépcsőn a hátsóján, a könyökén vagy a fején. Ezt vagy tudja, vagy megtanulja.

– Szinte nincs olyan generáció, akinek ne volna valami emlékezetes élménye veled kapcsolatban. A nagyfiam például még a gimnáziumi osztályával járt a Toldi-esteden. Ez a produkció hogyan jött létre? Megláttál valamit a műben, vagy egyszerűen olyan szöveget kerestél, amiről sejthető volt, hogy el lehet majd adni az iskolásoknak?

– Az első. A Toldit most már tíz éve játsszuk. 42 évesen mutatkoztam be az elején, most pedig már 52 éves vagyok. Nem is gondoltuk, hogy jönnek majd iskolások.

Az első évben jó részt felnőttközönség előtt adtuk elő, és nekik is csináltuk, mert olyan gegek vannak benne, amelyek nem gyerekeknek szólnak.

Később esett le, hogy ez voltaképp iskolai tananyag.

– Nagyon sok hangoskönyvet is csináltál. A kisebbik fiam például onnan ismer elsősorban, hogy nagyon sokat hallgatta Lackfi Jánostól a Dombontúli meséket az előadásodban.

– Sőt, most is épp dolgozunk egy David Attenborough hangoskönyvön a Mojzer Kiadóval.

Egyébként úgy vagyok ezekkel, hogy ha érkezik egy felkérés, ha csak tehetem, nem szaladok el előle. Csak akkor adok vissza munkát, ha nem fér bele az időmbe.

Motiválnak a kihívások. Nem mondom, hogy egy táncversenyre túl motiváltan érkeznék, mert nem tudok táncolni. Nincs benne a lábamban a boogie.

Bár az Össztánc előadás kedvéért még táncolni is megtanultam. Mindenevő vagyok.

A hangoskönyveket is szeretem. Már csak azért is, mert olyan szűrőn mennek át a könyvek, hogy elém már csak az kerül, amire mások azt mondták, hogy ezt érdemes megcsinálni.

– Azon színészek közé tartozol, aki a szinkronban is nevet tudott szerezni magának. Ez annak is köszönhető, hogy olyan kultikus sorozatokban hallhatunk, mint a South Park.

– Arról is csak azt mondhatom, hogy jött egy feladat, és igyekeztem a lehető legjobban megcsinálni Cartmant, a karakteremet. Ennyi erővel kaphattam volna a Kyle-t vagy a Kennyt is. Tolnai Zoltán rendező úgy gondolta, hogy én legyek Cartman, és kész.

Szerintem ők sem tudták pontosan, hogy ez meddig fog menni. Annyit tudtak, hogy vicces, hogy amerikai, káromkodós meg üvöltözős… Mondjuk régebben jellemző volt rám, hogy türelmetlen voltam önmagamhoz, sokszor összegyűrtem a kezemben lévő papírt idegességemben. Ez ma már nem jellemző rám.

Hogy megosztó…? Nagyon komoly görbe tükröt tart mindenki elé.

Nem tudsz olyan társadalmi, vallási, politikai oldalt mondani, akit nem rúg seggbe.

Szóval megosztó, de igazságos. És hála Istennek szórakoztató ebben a formában.

– A másik kultikus sorozat, amiben részt vettél, nekem személyes kedvencem, az Agymenők. Ilyenkor van lehetőséged belenézni előre, hogy eldöntsd, vállalod-e?

– Nem. Csak felkértek. A stúdió vezetője gondolom, előre egyeztette a megrendelővel, kikre gondolnak, de ennyi.

Amikor Magyarországra bejön egy ilyen sorozat, még Amerikában sem tudják, meddig fog ez menni, hát még itt. Százból egy szokott ekkora szériát futni. Nagyon szerencsés vagyok, hogy két-három olyan sorozatban is közreműködhettem, amelyek ilyen sikeresek lettek.

– Van kialakult szinkron-szerepköröd?

– Általában nehezeket kapok. Annyira szeretnék szmokingos, angol urakat szinkronizálni egy Agatha Christie-filmben – de ezek nem jönnek.

Ellenben jönnek a bajba került afroamerikai nepperek, vagy a francia komikusok, akik fejen állva énekelnek, olyan rajzfilmfigurák, akik a föld alól az ég felé szállnak, és közben énekelnek-táncolnak… az agyam eldobom sokszor.

De közben persze élvezem is.

– Már ennyiből is érezhető, hogy nem unatkozol. De ha ez mind nem lenne elég, sokat forgatsz is. Szerepelsz játékfilmben, sorozatokban, most is épp forgatásra tartasz, amikor az interjú készül. Arról szabad beszélni, hogy most épp min dolgozol?

– Ez még korai és nagyon titkos. Csak annyit mondhatok, hogy április közepe felé ki fog derülni, és nagyon vicces.

– Mit hoz a közeljövő?

– Nemsokára lesz az olvasópróbája A nagy kézrablás című Martin McDonagh darabnak. McDonagh nevéhez olyan címek fűződnek, mint a Három óriásplakát Ebbing határában, az Erőszakik, illetve az idén 9 Oscar-díjra jelölt A sziget szellemei. A koponya című darabja most is megy a Télikertben.

A nagy kézrablást Radnai Márk rendezi, rajtam kívül Tamási Zoltán, Jámbor Nándor és Bakonyi Alexa játszanak benne. Nagyon várom. A Thália Télikertben kerül színre. Szórakoztató feketekomédia. Ő általában ilyeneket ír.

Farsang image - fotó: Chikán Erika

Előadás fotók: Puskel Zsolt


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk