SIKERSZTORIK
A Rovatból

Nylon Group: a Got Talent egyik legjobb produkciója volt

Az egész ország megismerhette a felnőtt bábszínházat, illetve az alapítókat, Eke Angélát és Márkus Sándort.
SzÉ - szmo.hu
2015. december 25.



Az egyik legizgalmasabb előadást a Nylon Grouptól láthattuk a Hungary's Got Talent válogatásán. Biztosan emlékeztek a nejlonból készült hatalmas, felfújt, kéz lakú bábokra: az egyikben egy férfi, a másikban egy nő mozgott, és a szerelmi történetet elmesélő cselekmény során ki is bújtak a bábból.

Eke Angéla és Márkus Sándor sokak szerint kifejezetten érzéki produkciója hatalmas tapsot kapott a közönségtől és a zsűri tagjaitól is, és továbbjutottak az élő showba. Később az is bebizonyosodott, hogy nem csak egyszer képesek kiemelkedő teljesítményre. Annak ellenére hagytak mély nyomot sok nézőben, hogy végül nem kerültek be a döntőbe.

Videó: a Nylon Group a Got Talent november 7-i adásában

Bár színészként természetesen hozzászoktak a szerepléshez, arra nem tudtak felkészülni, milyen lehet a fél ország előtt fellépni, tudva, hogy százezrek nézik az előadást. "Amit mi csinálunk, a színházon belül is rétegprodukciónak számít: a felnőtt bábszínház” - mondta a Szeretlek Magyarországnak Eke Angéla, a Nylon Group egyik alapítója és egyik tagja. „Ennek a műfajnak nem sok művelője van ma Magyarországon. Ahhoz, hogy minél szélesebb körben tudjuk bemutatni, a Hungary's Got Talent az egyik legmegfelelőbb televíziós felület volt. Így olyan nézőkhöz is eljutott a műsorunk, akik egyébként nem látnának ilyen műfajú színházi produkciót.”

Névjegy: A Nylon Group

Eke Angéla és Márkus Sándor a Színművészeti Egyetemen osztálytársak voltak, rájöttek, hogy hasonlóan gondolkodnak. Mint azt Angéla a Színház.hu-nak elmondta, negyedévesként azt a feladatot kapták, hogy olyan produkciót hozzanak létre, amelyben egyedül szerepelnek.

Angéla megkereste Kristóf Borbála dramaturgot és Szlávik Juli jelmeztervezőt, hogy dolgozzanak vele a vizsgaelőadáson. Olyan előadást terveztek amelyben keveredik a látványszínház, a mozgás, a báb, és a prózai színház. Ehhez pedig olyan anyagra volt szükség, amely sokoldalú, jól használható, látványos. Mivel Angéla elképzelése az volt, hogy egy felhőből induljon a darab, Majoros Gyula képzőművészt kérte meg arra, hogy készítsen egy 2x2 méteres felfújható nejlonkockát.

A nejlonkockával előadott performansszal lépett fel Angéla különböző külföldi fesztiválokon, ezért lett a csoport neve aztán Nylon Group. A tagok különböző művészeti ágakból érkeztek, céljuk az volt, hogy élményszínházat hozzanak létre.

nylon3

Fotó: Mészáros Csaba - Forrás: Nylon Group Hivatalos Oldala

2013-ban debütáltak a Trafóban a Start című produkcióval – az előadás bizarr vacsorába ment át, majd buliba torkollt. A kritikák vegyes érzelmekkel fogadták. 2015-ben a Halotti Thorral álltak közönség elé, a Jurányi Inkubátorházban láthattuk őket. Ez sem szokványos előadás volt. Élő dj-szett, elektronikus zene keveredett a színdarabbal. Pontosabban a dj-szett és a live act keveredik, élőben születtek a hangok.

"
"A generációnk hangulatát alapvetően a spleen, a szorongás és a frusztráltság érzése hatja át.

Magunkon is azt vettük észre, hogy egyre több dolog kezdett el minket nyomasztani. Ebből az érzésből kiindulva

"
úgy döntöttünk Sanyival, hogy itt az idő, hogy összegezzük a velünk történteket, a személyes konfliktusokat, a fájdalmakat és az örömöket, hogy egy picit meghaljunk, majd újjászülessünk.

Erre az utazásra hívjuk a nézőket is, akiket arra biztatunk, hogy nézzenek bele az életükbe, kotorják ki a szemetet és dolgozzák fel, gyászolják meg a fájdalmaikat, hiszen ha megpróbálják elleplezni a problémáikat, azok csak növekedni fognak. Az alapszituáció, a halotti tor ellenére ez egy életigenlő előadás lesz.” (Forrás: Antal Klaudia interjúja a Jurányi Ház oldalán.)

nylon1

Videó: A Halotti Thor előzetese:

A csoport magját Márkus Sándor és Eke Angéla alkotja. Úgy gondolják, minden matéria, saját tulajdonságokkal, saját élettel rendelkezik. A bábművészetben roppant fontos a megfelelő anyaghasználat. Jelenleg is azon dolgoznak, hogy a nejlonban rejlő lehetőségeket kibontsák. Gyakorlatilag folyamatosan kísérleteznek vele, hogy mi mindent lehet kihozni belőle. Egyszerű és nagyszerű anyagnak tartják, ami ráadásul nem is túl drága.

Ez azért lényeges pont, mert a legtöbb színházi produkció támogatás nélkül, önerőből áll össze. A Nylon Group mögött sem áll szponzor. Most még. A nevüket ugyanis egyre többen ismerik, és a Got Talent adásai óta van, aki csak azét felhívja őket, hogy elmondja: nagyon tetszett neki az előadásuk, visszaadta a kis színházakba, illetve a színházi előadásokba vetett hitét.

A Nylon Group a Facebook-oldalán is megköszönte a sok biztatást

"Szeretnénk köszönetet mondani Nektek, akik velünk voltak, támogattak, Nélkületek nem ment volna. Boldogok vagyunk, hogy a missziónk, miszerint vigyünk színházat a Tv-be sikerült, és annak is,hogy megmutathattuk rengeteg embernek, hogy a ‪#‎felnőttbábszínházsexi‬. Szerettünk dolgozni ebben a produkcióban, köszönjük a magasan profi ‪#‎gottalenthu‬ stábnak, hogy lehetővé tették a munkánkat."

nylon2

nylon4

"
"Akárhol járunk, ha valaki megtudja, hogy mi vagyunk a nejlonosok, rögtön megnyílik, és áradozni kezd.

Elmondják, milyen hatással volt rájuk a tévében látott előadásunk, milyen impulzusok érték őket. Csodálatos érzés, hogy olyasmit vihettünk televíziós műsorba, amivel sokan azonosulni tudtak,nem csak szimplán fogyasztani” - mondja Angéla. "A szakmabeliek szerint bátrak vagyunk, hogy belevágtunk. Profi színészként dolgozunk, színpadon játszunk, ezért mégiscsak kockázatos dolog kiállni az egész ország elé, úgy, hogy akár első válogatás alkalmával kiszórhattak volna bennünket.

Ráadásul szakmán belül a kereskedelmi televízióban való szereplést nem mindig nézik jó szemmel. A mi esetünkben viszont még ez is jól sült el. Nem is számítottunk ekkora támogatásra, ennyi biztatásra. A kollégáink a legkritikusabbak, tehát az ő elismerésük nagyon sokat jelent számunkra. Sőt, volt, aki azt mondta, hogy 2015-ben vagány dolog, ha művészek azt mondják, hogy ők egy egész országnak szeretnék megmutatni magukat. Neves színésznő is felhívott bennünket azzal, hogy jó volt látni a produkciónkat.”

Videó: A december 5-én előadott műsorszám

Kíváncsi voltam, mennyi idő alatt készültek fel a pár perces előadásokra. Angéla elárulta, hogy ez bizony nem hetekben, hanem hónapokban mérhető. Rendszerint

"
két hónap kell egy új műsorszámhoz, függetlenül attól, hogy pár perces vagy egész estés darab lesz-e.

Egy-egy produkció tervezési, gyártási folyamata körülbelül egy hónapot vesz igénybe; közben a jelenetet is kitalálják Sándorral, majd még egy hónap gyakorlás, próba következik.

nylon6

Fotó: Nylon Group Hivatalos Oldala

És vajon mi a legnehezebb a munkában? Kívülállóként elsőre az ugrik be, milyen nehéz lehet a nejlonnal dolgozni. Csak látszólag tűnik egyszerű, könnyű anyagnak. Angéla helyesel, azt mondja, valóban az a legnehezebb az egész munkafolyamatban - gyakorlati oldalról -, hogy a nejlonnak megvan a maga sajátossága. "Nem szabad egyszerűen egy anyagként, textúraként kezelni. A tervezői asztalon, amikor elképzeljük, hogyan fog kifújódni, mit húzunk be, mit rakunk hátra, hogyan mozgatjuk, a valóságban szembesülünk azzal, hogy nem új fújódik, nem úgy mozog, nem azt akarja csinálni, amit mi elképzeltünk.

Bár előre megtervezünk mindent és szeretjük, ha biztos gondolati, érzelmi talajon áll a produkció. Komoly kutatómunka és személyesség van a történeteinkben, amikor próbálunk mégis a nejlon vezet bennünket; formál minket, párbeszédet folytatunk az anyaggal munka közben. Mint minden színházi munkafolyamatban, itt is előfordulhatnak mélypontok, alkotói válságok, amelyekből ki kell lábalni."

nylon_nyitó

Fotó: Nylon Group Hivatalos Oldala

És milyen terveik vannak a jövőre? Szeretnének megragadni minden lehetőséget, ahol szívesen látják őket. Sándor és Angéla számára inspiráló a különböző, akár prózai, akár zenés színházzal való együttműködés. "Szívesen rendeznénk olyan exkluzív eseményeket, ahol látványos tartalmas produkcióra van igény, például egy divatbemutató régóta foglalkoztat. De ha nálunk lesz Olimpia, akkor a megnyitót is vállaljuk (nevet). Szeretnénk önálló produkcióval is előállni, azonban keressük ennek a helyét. A Jurányi Inkubátorházban futó önálló előadásunkat, a Halotti Thort, bár elbúcsúztattuk, közkívánatra újra bemutatnánk."

Ha valaki prózai színházban nézné meg Angélát és Sándort, akkor a Szkéné színház Bányavíz című darabjában, illetve a Színház-és Filmművészeti Egyetemre látogatnak "vissza", és az Ódry Színpadon január 30-tól A köpenicki kapitány című darabban, Szilágyi Bálint rendező vizsgaelőadásában is láthatóak nejlon nélkül, de ketten egy színpadon.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk