SIKERSZTORIK
A Rovatból

Momentán: mindig a saját életed teszed fel a színpadra

Saját udvara lesz idén Kapolcson a Momentán Társulatnak. Ennek apropóján az improvizáció kulisszatitkairól is meséltek.
Láng Dávid - szmo.hu
2015. június 11.



Ők az improvizációs színjátszás hazai úttörői: RögvEst című előadásukat 2003 óta közel 900 alkalommal játszották – mindig máshogy –, de repertoárjukat az évek során még jó néhány produkcióval bővítették. Mindegyiknek alapelve a spontaneitás, illetve a közönség minél nagyobb mértékű bevonása. Ahogy mottójukban is szerepel: "Mi sem tudjuk, mit teszünk 5 perc múlva!" Az idei Művészetek Völgyében saját helyszínük lesz az eddigi Palya-udvar helyén, erről is beszélgettünk a társulat két tagjával, Harsányi Bencével és Nemes Takách Katával.

– Mi az első emléketek a Völgyből, akár látogatóként, akár fellépőként?

Bence: Látogatóként olyan régi élményeim vannak, hogy nem is tudom megmondani, pontosan mikorra tehető az első. Fellépőként viszont abszolút körülhatárolható a dolog: 2010-ben, az első Palya-udvarban játszottunk Bea meghívására, és öt éven keresztül mindig ott voltunk. Számunkra ez mindig egyfajta ünnep volt, egyben szezonzárás is, mivel hosszú szezonokat tartunk, július végéig-augusztus elejéig szoktunk játszani. Ezért különösen nagy megtiszteltetés, hogy idén mi vehettük át a helyszínt és szervezhetünk programokat tíz napon át. A kapolcsi közönség elképesztő: lelkesedés, ötletek és hangerő szempontjából is nagyon inspirálnak bennünket.

Kata: Számomra is mindig hatalmas élmény Kapolcson játszani. Nem tudom, hogy ez a nyárnak, a szabadtéri helyszínnek, vagy az összegyűlt energiáknak köszönhető – esetleg mindegyiknek –, de ott az összes eddigi előadásunk remekül sikerült. Van ott egyfajta varázslat, ami ad még egy extra löketet az általunk képviselt műfajnak.

Bence: Ideális, hogy olyan fesztiválról van szó, ahol a zenei programok mellett a prózai jellegűek is teret kapnak. Az emberek nem csak táncolni vagy fröccsözni érkeznek, hanem tényleg kíváncsiak és érdekli őket, amit mi csinálunk. Most az a feladatunk, hogy tíz napon keresztül fenntartsuk az érdeklődést, illetve a hangulatot.

momentan3

Repertoár

RögvEst: Az alap Momentán élmény. Itt kezdődik minden. Egy előadás, ami klasszikussá vált, pedig minden este más és más.

Fröccs: Interaktív lélekbúvárkodás. Szórakoztató szituációk szövevényes kapcsolatainkról – a kigabalyodásban segít a pszichológus szakértő.

Nulladik Óra: Hétfő hajnali impróreggeli, az ébredező közönség ötletei alapján. Ajándék kávé, tea, finom falatok. Hogy jól kezdődjön a hét!

Ketten: Kétszemélyes improvizált történet egy férfiról és egy nőről. Mindig kiderül valami, mindez néha vicces, néha keserű.

Mozaik: Egy előadás, ahol bármi megtörténhet. Ahol nem csak a játszók gondolkodnak, de a nézők is. Ahol mi sem tudjuk, mi lesz a vége.

Ütközet: Amikor a Momentán két csapatra szakad. Verbális pankráció a színpadon, küzdelem a nézők kegyeiért. Az utolsó ötletig.

ImpróJam: Kötetlen esti imprócsemegék a klubban. Új játékok, kísérletezés, szabadfogású improvizáció. Sörözni-borozni lehet.

Spuri: Interaktív impró-show, ahol a közönség ötleteire immár az Y-generáció improvizál! SPontán URbánus Ingerlöket.

momentan2

– Hogy fogtatok hozzá a szervezéshez?

Kata: A fő szempont az volt, hogy végig azt a fajta felszabadult kreativitást adjuk át a közönségnek, amit a Momentán képvisel. Ebbe egyaránt beleférnek a napközbeni workshopok, az esti „ereszd el a hajam” buli, vagy az, hogy társadalmilag érzékeny témákat boncolgatunk az improvizáció keretein belül. A legfontosabb, hogy a játék és az öröm közösségépítő ereje meglegyen.

Bence: Ez érvényes egyrészt arra, hogy a közönség bevonásával játszunk, de arra is, hogy ismert vendégeket hívunk, sőt mi is átmegyünk más udvarokba egy-egy vendégszereplés erejéig. Vendégeink lesznek többek között Palya Bea, Mautner Zsófia, Lackfi János, Harcsa Veronika, F. Várkonyi Zsuzsa illetve Földessy Margit színtársulata is. Meghívtunk továbbá más improvizációs színházi társulatokat, zenei produkciókat és neves slammereket is. Nekik köszönhetően még színesebb lesz a program.

Kata: Meg kell említeni még a gyerekeknek szánt délelőtti programokat is, amelyekkel kicsit a Palya-udvar hagyományait visszük tovább. Mivel a társulatban is egyre többeknek van családja, abszolút át tudjuk érezni, mire van szükségük a kisebbeknek, így ők is bőven találhatnak elfoglaltságot nálunk. Elvégre az improvizációt sosem lehet elég korán elkezdeni, és bennük aztán tényleg végtelen mennyiségű kreativitás van... (mosolyog)

momentan4

– Lehet egyáltalán tanulni az improvizációt, vagy inkább gyakorlat kérdése?

Bence: Alapvetően mindenki tud improvizálni. Ugyanakkor a színházi formának vannak olyan alapszabályai és technikái, amelyeket lehet tökéletesíteni. Ezért is tartunk az Ó utcai IMPRÓ – kreatív töltőállomáson, a saját helyünkön állandó kurzusokat. Sokan azok közül, akik ezeket elvégezték, már önállóan is játszanak előadásokat. Illetve van egy szemérmetlenül fiatal, jórészt egyetemista korosztályból álló junior csapatunk, akik Kapolcson is láthatóak lesznek.

Kata: A workshopjainknak nagyon fontos eleme, hogy elhitessük a résztvevőkkel: igen is bennük van az a fajta kreatív potenciál, ami a játék közben ki is fog derülni – de fontos, hogy már előtte se legyenek kételyeik magukkal szemben.

"
Mindenkinek önmagával kell szembenéznie legelőször, hogy belül felszabaduljon, és a többiekkel közösen létre tudjon hozni valami szuper dolgot.

– Ti mennyivel lettetek kiforrottabbak a Momentán 12 évvel ezelőtti megalakulása óta?

Bence: Mindenképp sokat változtunk, ugyanakkor már a legelején is olyan élményt tudtunk nyújtani a közönségnek, ami az elejétől a végéig berántja őket az előadásba, és amitől arra az időre elfelejtik minden gondjukat-bajukat. Ez az, ami ma is ugyanolyan, mint a kezdetekkor.

Kata: Nagyon fontos az is, hogy mi mindig új kihívásokat állítunk saját magunk elé. Folyamatosan dolgozunk az új formátumokon, és ennek köszönhetően mindig találunk olyan területet, amin vért izzadva tudunk dolgozni. Azok az előadások, amiket már 12 éve játszunk, az idő múlásával nyilván egyre gördülékenyebben mennek, viszont jó néhány olyan is van, ami épp annyira nem megy simán, mint annak idején az alapjátékok.

A társulat tagjai (a lenti képen balról jobbra)

Nemes Takách Kata

Harsányi Bence

Tóth Barna

Boldoghy Boglárka

Pirisi László

Bódy Gergely

Kiskovács Attila

Várady Zsuzsa

Molnár Levente

momentancsopkep

– Vannak olyan előadások, amelyek közelebb állnak hozzátok a többinél?

Bence: Mi kilencen, alapító tagok is nagyon különbözőek vagyunk, a meghívott vendégekről és a junior csapatról nem is beszélve. Mindenkinek megvan a kedvenc játéka, illetve az az előadás, amikor a legfelszabadultabb. De minden relatív: nekem van olyan, ami nagyon könnyű és ezért szeretem, egy másikat viszont pont amiatt, mert minden alkalommal vért izzadok. Ha pedig angolul kell játszanom, abba szabályosan belehalok a kezdés előtt, de annál jobb túllenni rajta és utólag visszagondolni rá, hogy megcsináltam.

Kata: Van egy Nulladik Óra című előadásunk, amit minden hónap első hétfőjén játszunk reggel 7-től 8-ig. Nekem az például halálközeli élmény tud lenni, és nem is elsősorban a színpadi munka miatt, hanem mert fel kell kelni hozzá 5 órakor… (nevet) De az biztos, hogy olyan produkció nincs a repertoárunkban, ami mellé ne tudnánk odaállni teljes vállszélességgel, és ne lennénk rá büszkék.

Bence: Nagyon szerencsénk van, amiért nem egy hagyományos társulat vagyunk, akik eljátsszák a rájuk osztott, előre megírt szerepeket, majd felveszik az ezért járó pénzt. Mi tényleg azt csináljuk, amit szeretünk.

Nulladik Óra (beharangozó):

– Amikor egy jelenet közben szól a csengő, és egy-két másodpercetek van eldönteni, merre viszitek tovább az adott szituációt, mi játszódik le a fejetekben? Vannak begyakorolt sémáitok, amikből építkezhettek?

Kata: Sémák nincsenek, nagyon fontos megtanulni már az improvizáció legelején, hogy felesleges ezen kattogni és fejben végigpörgetni tizenvalahány verziót, majd kiválasztani a legjobbnak tűnőt. Egyszerűen azt kell kimondani, ami először eszedbe jut, és aztán a partneredben, illetve saját magadban bízva majdcsak lesz valami. Ilyen szempontból hullámlovaglásra hasonlít az egész: kitalálsz valamit, kimondod, megyünk tovább.

Bence: Ez a fajta színpadi játék igazi „flow” élményt tud nyújtani. Amikor semmi nincs a fejemben, majd hirtelen a semmiből előpattan egy ötlet, és ezen nevet a közönség, az valami hihetetlen. Aztán persze olyan is van, amikor semmi nem pattan elő, de azon is nevetnek… Rengetegszer előfordul, hogy ránézel a partneredre, és egyetlen szemvillanásából látod, hogy teljesen lefagyott, úgyhogy ezt a helyzetet most neked kell valahogy megoldanod.

Műfajváltós játék pikáns részletekkel a RögvEst előadásból:

Rendhagyó szerenád lánykéréssel:

– Gondolom, ti kilencen akkor nagyon egymásra vagytok hangolódva.

Bence: Így van. És egyébként még a kisebbik nehézség észrevenni, hogy a másiknak segítségre van szüksége. Az igazán komoly feladat, hogy ne egymás ellen menjünk, hanem kimondatlanul is értsük meg, hogy mi jár a parnerünk fejében, és támogassuk az ötlete megvalósítását. Az improvizáció arról szól, hogy halld meg a másikat, értsd meg a mondanivalóját, és hozzatok létre együtt valamit a semmiből.

Kata: Szerintem

"
a legnagyobb pillanatok azok, amikor ott állsz a kollégával a színpadon, a szemébe nézel, és mindketten pontosan tudjátok, merre fog továbbmenni a jelenet.

És ami még ennél is jobb, ha a nézőtéren ülő 120 ember is egyből tisztában van vele, hogy igen, ennek a jelenetnek most ezzel kell folytatódnia. Nem tudom megmagyarázni, mitől lehet ez, egyszerűen olyan szintű egymásra hangoltságról és energiamozgásról van szó, amit élesben kell megtapasztalni. Ha például a levegőbe mutatok és felsikoltok, hogy „úristen, félek tőle!”, biztos vagyok benne, hogy tíz emberből kilenc egy pókra asszociál.

– A közönség mindig maximálisan partner, vagy előfordul, hogy kevésbé vevők az interaktív feladatokra?

Bence: Ha tudományos oldalról közelítjük meg, a közönségnek van egy grafikonja, amiről jól leolvasható, mennyire oldottak és együttműködőek. Az előadás elején mindig fagyosabbak, fokozatosan oldódnak fel, majd jutnak el a csúcspontra. Itt a saját helyünkön már-már veszélyes, hogy sokszor az ötödik percben eljön a csúcspont. Ilyenkor egymásra nézünk, hogy ez csodálatos, de elég nehéz lesz kétszer egy órán keresztül fenntartani... Amikor viszont egy zárkózott külső közegbe, például egy céges rendezvényre megyünk játszani, sokkal nehezebben tudjuk megnyitni az embereket. De annál nagyobb élmény, amikor 25, 30, vagy 40 perc után mégis sikerül.

Párkeresés 30 fölött (jelenet a Fröccs előadásból):

Tárgyas játék – spontán asszociációk egy fejlámpáról:

– Meg lehet unni az improvizációt, vagy a jellegéből adódóan soha?

Kata: Velünk együtt fejlődnek a témák és a műfaj is. A személyiségünk változásai nagyon erősen befolyásolják, mire asszociálunk egy-egy szituációban. Nyolc-tíz évvel ezelőtt például még az egyetemi élet, a tárgyfelvétel, a vizsgák körül forogtak a gondolataink, míg ma sokkal valószínűbben játszunk mondjuk arról, hogy be kell adni az adóbevallást.

"
Alapvetően mindig a saját életedet teszed fel a színpadra.

Bence: A nézők ötletei is nagyon mások, mint régen voltak. Például amíg épült, heti szinten kellett játszanunk a 4-es metróról, hiszen benne volt a köztudatban, nem lehetett nem tudomást venni róla. Miután átadták, megszűnt az ezzel járó feszültség, és most már egyáltalán nem dobják be témaként. Ezzel szemben a 4-es, 6-os villamospótló nagyon megy az utóbbi hetekben (az interjú május végén készült – a szerk.), hiszen az emberekből egyszerűen kiszakadnak a napi aktualitások, amelyeket mind szeretnének ilyen formában feldolgozni. Elvégre sokkal jobb nevetni rajta, mint bosszankodni miatta.

– Tehát nem lehet megunni?

Kata: Nem hiszem. Ebben nyilván az is benne van, hogy mi kilencen igazi kihívásnak tartjuk, hogy kicsit kirántsuk a többiek alól a szőnyeget. Tehát 12 év után is megvan bennünk az a fajta játékosság, hogy direkt olyat akarunk mutatni a másiknak, amitől ennyi közös munka után is meglepődik.

Bence: Az, hogy én húsz év ismeretség és több mint ezer előadás után is tudjak újat mutatni Katának, extra kihívás. És ehhez képest elég gyakran sikerül. Külön ereje van annak, amikor a nézők számára is egyértelmű, hogy a színpadon lévők élvezik, amit csinálnak.

Kata: Ilyenkor rájuk is átragad az öröm. És Kapolcshoz visszatérve, fantasztikus lenne, ha ezt a fajta ragadós örömöt mindenkinek át tudnánk adni, aki akár csak egyszer is véletlenül betéved az udvarunkba. Ha bebizonyítanánk az embereknek, hogy „figyeljetek, lehet így is élni.”

Ha tetszett az interjú, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk