KULT

Beke Tamás, a magyar zörejművész

Igazinak hiszed a filmes zörejeket, pedig nem minden az, aminek hallod. Íme a kulisszatitkok Beke Tamástól!
Nagy Kátya - szmo.hu
2014. április 25.



A filmes utómunka során van egy művész, akinek az a feladata, hogy a különböző hangokat reprodukálja, hogy hallj is mindent, amit látsz. Ő a foley artist, más néven zörejművész. Beke Tamás, hangmérnök-foley artist mesélt nekünk arról, hogyan lehet hangokból felépíteni egy világot.

Mit csinál egy foley artist?

- Zörejművész, a nevéből érthetően zörejeket készít. Egy filmnél a kezdetektől fogva az a cél, hogy a dialógot minél tökéletesebben rögzítsék. Ezért van az, hogy a forgatáson a mikrofonok mindig a színészek szája felé irányulnak, mert azt a legnehezebb reprodukálni, amit ők csinálnak. Minden más, a cipőkopogás, a környezet hangjai, csak másodlagosak. Nagyon gyakran ezeket az úgynevezett zörejeket kell pótolni, hogy ami a filmen megjelenik, annak a hangja is megjelenjen.

Mikor van szükség zörejekre?

- Például, ha egy gyalogátkelőn játszódó jelenetnél csak zúgás hallatszik, utólag kell felvenni a léptek hangját. Akkor is szükség lehet zörejezésre, ha utószinkronizált jelenetek vannak, mert nem sikerült a helyszíni hangfelvétel, mondjuk egy kávézói jelenetnél, ahol újra kell venni a beszélgetést, mert az asztal körül lépkedő operatőr alatt recsegett a padló. A zörejezés olyan alapvető dolgokból áll, mint mozdulatok, széknyikorgás, lépések hangja és ezek pótlása, hogy élőben színesebbé tegyük a film hangját. Persze, ma már a filmek műfaji sokasága miatt sokszor nem létező hangokat kell előállítani, amik trükkel kerülnek a filmre, például egy fantasy-ben.

Vannak olyan hangok is, amik egyszerűen csak nem izgalmasak élőben és ahelyett csinálsz valami teljesen mást. Például, ha a filmben lerobban a tó közepén egy motorcsónak, a nézőnek éreznie kell, hogy a szereplők bajban vannak, nem tudnak kijönni onnan, míg a valóságban, ha a motorcsónak lerobban, nem ad ki hangot, egyszerűen csak leáll a motor. De a filmben egy kicsit elkezd pufogni vagy rezegni, hogy a néző úgy érezze, valami baj történt.

VIDEÓ - Ízelítő egy foley artist munkájából:

beket

Beke Tamás munka közben

Hogy néz ki egy zörejstúdió?

- A leglényegesebb az, hogy különböző járófelületek legyenek. Nálam másfélszer másfél méteres felületek vannak, van aszfalt, beton, parketta, csempe, tartok dobozban homokot, kavicsot és földet, hogy az ezeken való járást is gyorsan lehessen reprodukálni. Azért kell ekkora felület, hogy kényelmesen le lehessen mozogni rajta egy-egy jelenetet. Középen van a mozikeverő, itt látom a jelenetet. Aztán a számítógép billentyűzettől kezdve, a gumilabdán, a kesztyűn, a táskán át, mindenféle kacat akad, amivel zörejt kelthetsz. A legjobb, hogyha a stúdió háztartás közelben van, mert ott pikk-pakk elő lehet venni egy tányért, egy fazekat, egy biciklit, amit kell. Ez a stúdió már felszerelődött az évek alatt, ha kellett valami egy filmhez, akkor elszaladtam a boltba, sok mindent elraktároztam. Nagyon vicces például, van már öt pár 43-as tűsarkú cipőm, amiket egy használt ruhaboltban szereztem. Bementem és térden állva kopogtattam a cipőket, mindenki hülyének nézett és a végén vettem kettőt-hármat.

Amikor nézitek a filmet, közben reprodukálod a hangot, kvázi eljátszod a szerepeket?

- Igen, tulajdonképpen szinkronizálás történik, csak nem a szöveget szinkronizálom, hanem minden egyebet, amit a szereplő vagy adott esetben a kutya vagy a macska csinál a képen.

Hogyan utánzol állatokat?

- Bonyolult dolog, bevallom, én teljesen kézzel szoktam, a tenyerem puhább részével és a körömmel variálok, hogy mancs hangja legyen, de az egyik kollégámmal egyszer csináltunk egy bőrkesztyűt, amire műkörmöket ragasztottunk és egy jól használható eszköz lett belőle. Az az izgalmas a zörejezésben, hogy minden tárgyra és minden ruhadarabra úgy gondolsz, mint valami hangszerre. Egy cipővel például rengeteg hangot ki lehet adni, attól függően, hogy hogyan lépek vele, le lehet követni a képen szereplő ember testsúlyát vagy a stílusát, de egy asztal koppanásának is ezerféle hangja lehet.

IMG_1935

Mióta dolgozol foley artistként?

- Most már tíz éve. 2003 végén keveredtem bele a filmgyártásba Török Ferenc Szezonja és Filegauf Bence Dealer című filmje volt az első kettő, amiben dolgoztam és pótolni kellett pár hangot. Ekkor derült ki, hogy van érzékem a lépések, mozdulatok leutánzásához. Aztán Zányi Tamás kollégám is hívott játékfilmekhez, és ajánlott másoknak, így kialakult, hogyha zörejezni kell, akkor engem keresnek.

Itthon sokan zörejeznek még rajtad kívül?

- Nehéz erre válaszolni, mert ha végig gondolod, alapvetően nem egy bonyolult dolog: hogyha kell még valahova pár lépés vagy egy huppanó hang a kanapén, akkor azt bárki megcsinálja. Ha hiányzik egy hang, a keverő mérnök simán megkérheti a rendezőt, hogy szaladjon be a stúdióba, hogy felvegyék a lépéseit. Komplett munkánál ez nyilván nem ilyen egyszerű. Biztosan vannak mások is, nem tudom sajnos, hogy kik foglalkoznak még ezzel és milyen szinten.

A hangmérnöki munka és a foley artist nem elválaszthatóak egymástól?

- Szerintem de, bár mindenképpen előny, mint hangmérnök, hiszen pontosan el tudom képzelni, hogy mi van a mikrofon másik oldalán, mit akar a hangmérnök. Elválasztható, mert ehhez inkább készség, ügyesség, ritmusérzék kell, meg némi zenei affinitás, hogy egy tárgyat izgalmasan meg tudj szólaltatni.

Mennyi idő, amíg egy filmnek kész lesz a zörejezése?

- Egy animációs filmnél, például a Macskafogó 2-nél osztott napokban dolgoztunk, az elhúzódott négy hétig, de nyilván, egy animációs film sokkal komplettebb, ott az elejétől a végéig meg kell csinálni az összes hangot. Egy filmnél viszont körülbelül tíz nap, ha alaposan felkészülsz, végignézed, beszerzed a kellékeket és megtervezed, milyen sorrendben veszed fel a jeleneteket. Pálfy György Taxidermiájában például volt egy teknő, ami képileg is elég sokszor megjelenik, gyúrnak benne, babát fürdetnek stb., így el kellett kérnem a kellékestől és ki kellett találnom, hogy milyen sorrendben érdemes megcsinálni a hangokat. Mert ha először összevizezem, nem tudok benne kenyeret gyúrni, tök más hangja lesz. Illetve arra is használtam ezt a teknőt, hogy a film elején lévő evőverseny hányás hangját reprodukáljam. Végül nem kevés főzeléket kellett összefőznöm, hogy jó hangja legyen, annak az egyébként egyáltalán nem gusztusos cuccnak.

VIDEÓ: Foley artist - A One Man Show:

IMG_1937

Milyen hangot adsz a rajzfilmfiguráknak?

- Ma, ha megfigyeled, elég reális hangja van a rajzfilmeknek is, mert ha szebben meg van rajzolva, akkor ugyanúgy lépteket, mozdulatokat akarsz hallani, mint a filmeknél. Itt széles a skála a valóság és a mese kombinációja között, de az benne a csodálatos, hogy végtelen és nagyon fantáziadús. Ez is odamutat, hogy ez egyfajta zene, amit az ember csinál.

Mi volt a kedvenc hangod, amit a legjobban szerettél készíteni?

- Talán a legjobb, pont a Macskafogó 2-ben van, amikor előkerül az a bizonyos vaskutya, ami már az első részben is szerepelt és megpróbálják életre kelteni úgy, hogy Grabowski felszalad és bedob egy százast egy pénzbedobó lyukon, az végiggurul a kutya testén, kiesik az alján és végül nem indul el a kutya. Képileg ez úgy néz ki, hogy mikor bedobja a százast, a kamera végig svenkel kívülről a kutyán, a combján, a bokáján és az alján kigurul a pénz. Izgalmas volt, mert el kellett képzelni, ahogy domborodik a kutya mellkasa és combja és különböző kanyarulatokon halad át az érme. Bementem a zörejstúdióba egy ötvenessel és két órán keresztül játszottam vele: fém kottaállványon és betonon pörgettem, gurítgattam, fordítgattam, míg megtaláltam ezeknek a hangjait és összevágtam, ahogy csusszan, reppen, suhan és pörög benn a kutyában a százas, hogy az ember el tudja képzelni milyen izgalmas útja van ennek az érmének. Az egész öt másodperc a filmből és egy napnyi munka, de nagyon emlékezetes számomra.

Illetve volt egy másik is, ez Till Attila Pánik című filmjében volt a csúcspont. Ott az a lényeg, hogy egy pánikbeteg hölgy a szanatóriumból mindenképpen arra buzdítja a társát, hogy lépjen ki a nagyvilágba, és amikor kinyitja a kaput két rendőr épp egymásnak szegezi a pisztolyt, tehát ebbe a világba lép ki. Itt, ahogy lenyomja a kilincset és kinyitja a fémkaput, fémpöckökkel és fémládákkal, kis nyikkanásokkal kellett felépíteni egy olyan izgalmas hangot, mintha tényleg benne lennél egy zárban, hogy amikor kinyitják az ajtót, színes, zenei, de jelentős hangja legyen.

Hogyha valaki foley artist szeretne lenni Magyarországon mit tanácsolnál neki, hogy kezdjen neki, egyáltalán merre induljon?

- Ez egy kis ország, évente húsz játékfilm készül, nem egy állandó munka. Én örülök, hogy megengedhetem magamnak, hogy foglalkozom ezzel, de nem hiszem, hogy valaki erre fel tudná tenni az életét, mert egyszerűen nem készül annyi film, hogy megérje egy zörejstúdió üzemeltetése. Nincs ennek sajnos itthon tere. Lehet, hogy érdemes belefogni és ezzel külföldre menni, ha valaki ebben otthon érzi magát és ügyes.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk