SIKERSZTORIK
A Rovatból

Barabás Miklósnak a tanítás az élete

Adószakértőből lett tanár, de egy pillanatig sem bánja. Interjú és kórkép a magyar oktatásról.


Névjegy

Barabás Miklós HR-közgazdász, társadalombiztosítási szakember. A tanítás és a szakmai tanácsadás mellett a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar tb és munkaügyi igazgatási szakán folytat tanulmányokat. Járulékokról, adózásról, munkabérekről és munkajogi kérdésekről szólnak az órái. A Facebook üzenőfala folyamatosan tele van a tanítványi és volt tanítványai köszönetnyilvánításaival.

Miklós jelenleg a saját cégével, a TAXon-Art Oktatási Kft.-vel szervezett tanfolyamokon tanít, de korábban a Számalk, a Metodika, a KOTK, a Corvus Kft., a Soter-line és a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának tanfolyamain is oktatta a társadalombiztosítási és munkaügyi területhez kapcsolódó szakmai ismereteket.

- Miért kezdett tanítani?

- 2007-ben az ELTE jogi karára jártam, de akkor már több éve dolgoztam a jelenlegi szakmámban. Jött egy kósza pillanat. Vettem a bátorságot, és odamentem az egyik egyetemi oktatómhoz, és azt mondtam neki: "Szerintem ezt én is tudnám oktatni." Bátorságom mindig több volt, mint eszem. A tanárom ahelyett, hogy elküldött volna a fenébe, a következő meghökkentő választ adta: "Akkor készítsél nekem előadás-anyagokat." Elkészítettem az előadásokat két témában – tudtommal a mai napig használja őket. Innen egyenes út vezetett az egyik iskolába.

- Mi az eredeti szakmája?

- Élelmiszeripari technológusnak készültem, aztán jött a zene: énekeltem. Hogy valamiből meg tudjak élni, emellett adóval, tb-vel kezdtem foglalkozni. Megszerettem a szakmát. Aztán jött ez a váratlan fordulat ez életemben, elkezdhettem tanítani is.

- Hogyan érezte magát az első óráján?

- Rettenetes volt! Ott ült mellettem végig az iskolaigazgató, előttem a jegyzeteim – ki volt húzva a lényeg – és egy nyitott HVG, én meg mögé bújtam, nehogy rám nézzenek, és diktáltam nekik folyamatosan, hogy ne velem legyenek elfoglalva.

"
Néha pedig kinéztem a hallgatókra. Borzasztó volt. Rettegtem tőlük!

Már az első órán gondoltam valamit, amit helyesen tudtam egy témáról, és arról beszéltem. Erre hátulról megszólalt egy hallgató: "Az nem lehet. Én tíz éve nem így csinálom". Úgy éreztem, mindjárt megnyílik alattam a föld. Szerencsére a többiek rögtön elkezdtek nevetni. Azt feleltem: "Akkor tíz éve mindenki rosszul csinálja." Ezzel sikerült feloldani a feszültséget.

szupertanar5szupertanar9

- Mit tehet egy tanár, ha felkészületlenül éri egy kérdés, vagy ha valamire nem tudja a választ?

- Vállalja be! Aztán nézzen utána. Polihisztorok nem léteznek. Olyan nincs, hogy valaki mindenhez értsen. Ha csak valamicskét értek hozzá, akkor igazából nem értek hozzá.

- Milyen tárgyakat tanít?

- Alapvetően pénzügyi ismereteket, ám ez egy hatalmas terület. Az én szakterületem a társadalombiztosítás, az adózás és a munkajog.

- Ez elsőre rém unalmasan hangzik.

- Egyáltalán nem az! Ijesztő tantárgynak tűnik, éppen ezért hatalmas kihívás, hogy ezt meg is tudjuk tanítani. Nem azok számára kihívás megtanítani, akik már dolgoztak ezen a területen. Az az izgalmas, ha azoknak adjuk át az ezzel kapcsolatos lehető legteljesebb ismeretanyagot, akinek fogalmuk sincsen például a járulékok fizetéséről, és mégis ebben a szakmában szeretnének elhelyezkedni. Igenis meg lehet nekik tanítani, a visszajelzések és a sikeres vizsgák ezt bizonyítják.

szupertanar10

- Mi volt eddig a legnehezebb szituáció, amivel szembetalálta magát?

- Talán az, hogy volt egy végtelenül elkeseredett tanítványom. Élete egyik legrosszabb szakaszában került hozzám. Nehéz volt kihozni ebből az állapotból, előfordult, hogy este fél tízig ott ültem mellette a tanteremben, és próbáltam vele megértetni dolgokat. És mindebből ki lehetett hozni! Az egyik legjobb barátom lett.

Nehéz helyzet volt, mert eleinte nem tudtam kezelni. Nem tudtam, hogy nekem most oktatóként vagy barátként kellene vele szemben viselkednem. És lehet, hogy pont arra volt jó ez az eset, hogy végleg eldőljön, miként viszonyuljak a hallgatóimhoz. A tanítványaim lettek a barátaim. Ez volt a választóvíz, rájöttem, ez a legegyszerűbb, ahelyett, hogy én legelöl a katedrán állva játszanám a szigorú tanító bácsit.

- Ezek szerint nem a tekintélyelvű, hierarchikus modellt követi.

- Ne vicceljen, leülök közéjük. Van egy kollégám. Zseniális, okos, az egyik legjobb tanár, hihetetlenül tisztelem. Az egyik legjobb barátom, akivel például sokszor úgy tartunk órát, hogy ő elöl pattog a tanteremben, én meg hátul ülök a földön, és onnan magyarázok. Ha arról van szó, a Mekiben is tartunk órát, nekünk ez nem téma.

- Hogyan lehet átadni a társadalombiztosítással, adózással kapcsolatos ismereteket úgy, hogy odafigyeljenek, sőt, a figyelmet végig fenn tudja tartani?

- Nagy felelősség volt, be kellett vállalnom. Alapvetően vidám habitusú ember vagyok, és ez a tárgy azt kívánná, hogy nagyon komoly legyek. Nem lehet.

"
Ha tanár bácsit játszom, abban a pillanatban meghal az egész.

Biztosan van egy korosztály, vagy vannak olyan vérmérsékletű emberek, akiknek az kell. De azok az emberek hozzám nem jönnek el. Szabad szájú és őszinte vagyok.

Egyszer pedagógus hallgatók jöttek be az órámra hospitálni. Érkezett velük egy idős hölgy, a főiskolai tanáruk. Hoztam a szokott formámat, mert nem fogom senki előtt megjátszani magam. A végén hozzám lépett a hölgy, nagyon csúnyán rám nézett, és azt kérdezte: maga ugye nem pedagógus?

szupertanar11szupertanar7

- A szakmai tudás bővítését, a továbbképzést mennyire lehet megvalósítani a mindennapokban?

- Szerintem az adott engem el, hogy a mai napig társadalom- biztosítási, adózási területen dolgozom. Folyamatos a szakmai, gyakorlati munkám. Nem az egyetemről kikerülve, nulla munkatapasztalattal kezdtem tanítani, hanem a gyakorlati életben állandóan benne vagyok. Ügyfeleim vannak, cégekhez járok ki nap mint nap. Én is több vagyok azzal, hogy többféle feladatot végzek. Fontosnak tartom a folyamatos tanulást, annak soha nem lehet vége. Megyek előre, képzem magam. A másik, hogy nagyon sokat kell szakmai anyagokat írni, mert azzal is tanulunk. Az egy iszonyatosan jó folyamat. És persze az emberek kezelése is lényeges szempont. Nem akarok a szó hagyományos értelmében pedagógus lenni.

- Eddig mennyi diákja volt?

- Több mint 3000. Nyomon követem azt is, ki hová megy, kiből mi lesz. Ha egy kívülálló látná a postafiókomat, sírógörcsöt kapna. Rendszerint először én tudom meg azt is, ha valakinek megszűnik időközben a munkahelye, sőt, van, hogy előbb értesülök róla, mint a férje vagy a felesége. Elküldik hozzám az önéletrajzukat, én pedig küldözgetem tovább. Mert ismerem őket, tudom, ki milyen területre való.

"
Folyamatos online szeretetszolgálatot tartok fenn.

Szerintem egyenesen új tudományág az emberek kezelése. Meg kell ismerni őket. Nem mindegy, bizonyos konfliktusokat hogyan kezelünk, hogyan oldunk meg. Új emberek nőnek fel, most történik a váltás.

- Ezen mit ért egészen pontosan?

- Egészen más típusú diákok jelentek meg a képzésben. Az most mindegy, hogy OKJ-s vagy más tanfolyamról beszélünk.

"
Új világ bontakozik ki, nincs mese. Emberileg is más generáció, technológiai értelemben is. Nyitnunk kell. Egészen más típusú képzést kell megtanulnunk, az online tanítást. Rá leszünk kényszerülve például arra, hogy streaming szolgáltatás vagy Skype segítségével tanítsunk.

Nem biztos, hogy hosszú távon fenntartható ez a hagyományos fizikai kontaktus, ahogyan én például a mai óráimat tartom, tanteremben. Az új nemzedék tagjai elvárják majd, hogy online letölthessék a tananyagot, vagy megnézzék az órát a Youtube-on.

Az online tanítás egyre népszerűbb

Az online tanulás és tanítás (az e-learning) egyre népszerűbb eszköz és népszerű kutatási téma itthon is. Az elektronikus tanítást szolgálja számos blog, fórum, zárt online közösség - mint amilyen az általunk nemrég bemutatott EasyMaths -, streaming szolgáltatás, videócsatorna. Már megjelentek olyan hirdetések, amelyekben hazai magániskolák Skype-os tanításhoz keresnek oktatókat. A nyelvoktatásban lassan mindennapossá válik például ez a fajta tanítás.

Az egyetemek, könyvtárak, tudásbázisok egymás után tesznek elérhetővé ingyenes online adatbázisokat, szakirodalmat, irodalmi műveket. Ma már az sem számít különlegességnek, hogy egyes oktatási intézményeknél fizikai kontaktus nélkül, online csatornákon keresztül végezik a hallgatók tanulmányaikat.

- Frontális tanítás vagy csoportmunka? Mi a módszere?

- Csoportmunka. A képzéseinkre olyan oktatókat szerveztem be, akik a gyakorlati életből jöttek, akik tudják, mit jelent a csapatmunka, akik tudják, hogy ezt hogyan kell kezelni, moderálni. Az órákon van, amikor 12 hónapokat számfejtenek le egy munkavállalónak. Élt, meghalt, szeretett, abban minden van. Ezt akkor tudod velük megtenni, ha úgy tanítod őket, hogy folyamatosan kijárnak a táblához, és beszélnek.

Fontos, hogy a csoportokat csapattá kell kovácsolni. A tanfolyam hallgatói az ország több részéről és Budapestről érkeztek. Össze kell szokniuk, mert más-más közegből jöttek; aztán ha ez megtörténik, már önálló feladatokat is tudok nekik adni, amiket egymással megbeszélnek, amit együtt oldanak meg, vagy együtt rontanak el. Együtt is javítják ki. A csapatmunka arra is jó, hogy a tanár rájöjjön, kinek mi az erőssége. Látom, mit tud, mit nem tud a hallgató. Mit lehet rábízni.

szupertanar4szupertanar8

- Mit tart az eddigi legnagyobb sikerének?

- Amikor egy nagyon nagy állami szervezet vezetője azt mondta, küldjek még hozzá embert, mert csak azok maradnak meg náluk, akiket mi tanítottunk.

- Mi a titka, miért?

- Nincs titok, imádom őket, ennyi. Nem tudok úgy ide jönni, hogy nem szeretem őket. Ha úgy mégy be egy terembe, hogy utálod a tanítványaidat, akkor azt abban a percben leveszik, és ott vége. A diákok nem hülyék. Minél több mindenbe bevonja őket az oktató, annál jobb lesz neki is. Időnként hagyni kell a diákokat beszélni, van, hogy be nem áll a szájuk.

"
A tanítás az életem. Azért is kezdtem magánzóként tanítani, mert éreztem, hogy így tudok kiteljesedni – itt ugyanis én diktálom a tempót.

- Ebben a folyamatos offline és online szeretetszolgálatban Önnek mi a jó? Mit kap?

- Rengeteg mindent. Csak az tudja, aki tanított - és csak az érzi igazán, mivel jár ez a munka. Nem úgy mégy haza, mint egy irodából. Hanem úgy, hogy rettentő jó társaságban rettentő jó emberekkel nagy beszélgetéssel töltötted az egész estét. Többet tanultam a diákjaimtól az elmúlt években, mint bárki mástól. Nincs az a főiskola, az az egyetem, ami ennyit adott volna. Engem a tanítványaim tanítottak meg tanítani.

szupertanar1

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk