Az 5 legjobb magyar találmány 2014-ben
DESKA, a szörf- és a gördeszka szerelemgyereke
Tölgyesy Csaba találmányát elsősorban városi közlekedésre szánják. A szerkezet erősen hasonlít a gördeszkához, de egyes elemeket átvettek a szörfből is, így jött létre ez a száguldó deszka. Ráadásul szélben még vitorlával is felszerelhető, így valóban hasítani lehet vele az utakon.
A projekt megvalósítására októbertől novemberig 20 ezer dollárt sikerült összeszedni közösségi finanszírozással, így ha minden igaz, az első példányok jövő márciusra el is készülhetnek. A kampány oldala egyébként még most is elérhető az indiegogo.com-on, itt részletesen bemutatják a termék tulajdonságait.

A kézzel készített DESKA karbonszálas, és három, a szokottnál nagyobb méretű keréken gurul. A lábakat a szörfről ellesett pántokba kell bedugni. A bátrabbak akár ugrathatnak is vele. A fékezéshez tárcsaféket szereltek rá, de azt a bringáknál használt kézi fogantyúval lehet kezelni. Gyakorlott deszkások vagy szörfözők pedig kiegészíthetik mindezt egy kisebb vitorlával is, így szeles időben csak jó erősen kapaszkodni kell :)
Övből roller
A Sopronban élő Török Ádám találmányáról november 1-jén számolt be a Daily Mail, és azóta megállíthatatlanul terjed a neten. A fiatal srác két olyan dolgot ötvözött, ami első hallásra elég meredeknek tűnik: a rollert az övvel.


Ádám szerint egy nagyvárosban a leghatékonyabb lábhajtásos módszer kisebb távolságok megtételére rövid idő alatt a roller, de ami még ennél is fontosabb: a tárolás. Erre kínál forradalmi megoldást az övroller. A függőleges részét a benne futó szalag meghúzásával lehet kimerevíteni, ez egy tépőzárral rögzíthető a "kormány" alatt. Ha pedig a roller gazdája megérkezett, kilazítja a szalagot, és az egészet övként a dereka köré tekerheti. További infókat ebben a korábbi cikkünkben olvashattok róla.
Magyar hajóterv, amely dízájn-Oscart ért
Policsányi István ipari formatervező a világ egyik legrangosabb dizájn elismerésének számító Red Dot díjat kapta meg 80 személyes, akadálymentesített utasszállító hajótípusának tervéért. Szingapúrban, az átadóünnepségen személyesen vehette át az elismerést.
A projekt a New Voyage Experience Accessible to Everyone (nyersfordításban új utazási tapasztalat mindenkinek) címet kapta. A tervezett hajó formája egyszerre ötvözi a modern gyártástechnológiával elérhető új vonalvezetést, a természeti formákat és a magyar géphajózás hagyományaiból származó stíluselemeket.


A tervezőt a Balaton és a tenger inspirálta. A hajóterv alapja egyébként a MOMÉ-s diplomamunkája volt, amellyel 2010-ben elnyerte a Magyar Formatervezési díj különdíját. A tervet az azóta eltelt évek alatt továbbgondolta, módosította, a részleteket kidolgozta. További infókat IDE KATTINTVA olvashattok róla.
Useeme, a kerékpáros kanyarodást segítő karpánt
Ennek a találmánynak a megalkotói abból indultak ki, hogy a kerékpáros balesetek jelentős része a kereszteződésekben vagy azok közelében történik. Így komoly előrelépést jelenthet egy olyan eszköz, amely segíti a biztonságos közlekedést és a kanyarodást.
A LED-es mozgásvezérelt irányjelző karkötő a termék honlapján elérhető információk szerint úgy segít a biztonságos közlekedésben, hogy amikor kerékpározás közben karjelzést adunk kanyarodáskor és sávváltás előtt, a mozgásérzékelő felismeri a mozdulatokat, a karpánt pedig automatikusan villogni kezd. Így fokozottabb figyelemben részesülnek a forgalomban a biciklisek, és elkerülhetők lehetnek a balesetveszélyes közlekedési helyzetek.

"Alkalmazkodik a kéztartáshoz, mindenfajta kormánnyal működik. Nem a biciklidre kell tenni őket, hanem a csuklódra. A fényes narancssárga LEDek a csuklóid körül minden irányból jól láthatóak. Mindenféle ruházatra könnyen felvehető, nincs rajta csat. 3 méretben kapható" - írja róla a fejlesztő. További infókért KATT IDE.
Kenguru, a mozgássérültek részére kitalált magyar kisautó
Kissároslaki István évekkel korábban tervezett egy autót mozgássérült, kerekesszékes embereknek. A Rehab Zrt. ötletében tíz éve nem láttak fantáziát idehaza, így leállt a terv megvalósításával. Az autó akkori ára 3 millió forint lett volna, és az elképzelések szerint az OEP támogathatta volna az autó beszerzését a rászorulóknak.
Ám egy betegség miatt lebénult amerikai ügyvéd, aki megoldást keresett a közlekedésére, rátalált a neten a magyar találmányra. 2010-ben megkereste a fejlesztőket és felajánlotta, hogy menjenek ki Amerikába, ahol majd ő segít befektetőket találni. Az akció sikeres volt, a Kenguru névre keresztelt kisautót az amerikai Austinban kezdik majd gyártani jövőre.

Az autóban nincs ülés, a kerekesszékes utas távirányítóval nyitja ki a hátul lévő ajtót, és egy rámpán begurul az autó belsejébe, ahol rögzíti az ülését. Városi, helyi közlekedésre tervezték a környezetbarát járművet, amely maximum 40 km/órás sebességre képes, és nagyjából 100 kilométert tesz meg egy feltöltéssel. Részletesen itt olvashattok róla.
Ha tetszettek a találmányok, nyomj egy lájkot!