SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akiknek Cipő az utolsó dalát írta

A Baltazár színház az egyetlen értelmi sérültekből álló társulat Magyarországon. Nemrég Hobóval és Kiss Tibivel is felléptek.


Az egyedülálló kezdeményezés története a '90-es évek közepére nyúlik vissza. Művészeti vezetőjük, Elek Dóra színházszakra járt Párizsban, és egy ottani fesztiválon látott egy hasonló összetételű társulatot. Akkor fogalmazódott meg benne először, hogy ha valaha saját társulata lesz, ilyen emberekből fog állni.

Olyanokból, akikről senki nem gondolná, hogy nagy színészek lehetnek a színpadon, ha például szembejönnek az utcán, vagy vásárolni látják őket egy boltban. Pedig ez a helyzet: hiába vannak fogyatékosságaik, spiritualitásuk és más készségeik sokszorosan ellensúlyozzák ezeket.

Miután elvégezte az egyetemet és hazajött, egyszer csak megérezte, hogy itt az idő. Alig egy hét alatt összeszedte a tagokat különféle otthonokból és fogyatékosokkal foglalkozó intézményekből. 1998-at írtunk ekkor.

Bege_aranylepeswerk1

Így kezdődött a közös munka

A mostani társulat többsége már a kezdetek óta részt vesz a közös munkában: Vörös Ferenc, Horváth Szilvia és Rafael Erzsébet az első perctől fogva. Erdős Balázs alig egy hónappal később csatlakozott, Janzsó Cecília, Keresztes Anna, Medetz Attila és Szilvási Marci pedig néhány évvel később. Ma összesen tizenhárman vannak.

Az újdonsült színészek teljesen nulláról indultak. "Erzsike a csömöri fogyatékos intézmény konyhalánya volt, onnan hívtam el, Balázst a kertészetből és így tovább."

Balázs úgy emlékszik vissza, okozott neki némi tépelődést a dolog, mivel eredetileg nem készült színésznek. Szavalni viszont mindig is szeretett, így miután összebarátkozott a többiekkel, megjött hozzá a kedve. "Úgy voltam vele, hogy egyszer mindent ki kell próbálni, hát nézzük meg, milyen. És bejött."

Ennyi év elteltével gyakorlatilag már olyanok, mint egy nagy család. Különösen igaz ez rá és Cilire, hiszen ők valóban egy párt alkotnak, néhány éve össze is házasodtak. „Egy öltözőben vannak a fiúk meg a lányok, de ez egyáltalán nem ciki. Annál pedig mindenképp jobb, mintha egyáltalán nem lenne öltözőnk” – mondja nagy meggyőződéssel.

A színház eddigi előadásai

Ébredések (1998)

Tollasbál (2000)

Gondolj rám szívesen (2001)

Beckett-Szimfónia (2002)

Repülési engedély – angyaloknak (2003)

Múló Rúzs (2004)

Aki nevetve született (2005)

"Picasso avagy A világ teremtése" (2007)

Kőválasz (2008)

Fiúk, lányok (2009)

Arany lépés (2010)

Baltazáréji álom (2011)

Baltazaricum (2012)

Graffaló (2013)

Boldog Óra (2014)

2008-tól három nem sérült tagja is van a társulatnak

Kecskés Karina, Varga Klára és Müller Péter Sziámi csatlakozott a társulathoz. Pétert Elek Dóra kereste meg azzal, hogy szeretné, ha elvállalná az akkor készülő előadás egyik szerepét, mivel különösen illene a személyéhez.

Bár korábban is ismerte már a színházat és nagyon nagyra tartotta, kezdetben voltak kételyei a részvétellel kapcsolatban. Főként saját maga felől, mert korábbi rendezői tapasztalataira építve úgy gondolta, nehezen tudná felvenni azt az attitűdöt, amire színészként szüksége lenne. Nem is beszélve a rock n’ rollban edződött énjéről, amely végképp mindig spontán módon a maga ura volt.

Bege_boldogora1

Dórában viszont nagyon bízott, ezért azt felelte neki, "ha biztos vagy benne, hogy ez a szerep annak ellenére nekem való, hogy nem vagyok színész, akkor örömmel." Az első darab, amiben részt vett, a Kőválasz volt, azóta pedig az előadások többségében jutott neki feladat.

Mint mondja, "remélem, hogy sok olyan dolgot is megtanultam tőlük, amit talán ösztönösen jobban tudnak a végzett színészeknél." Volt is rá alkalma, hiszen a színház az a hely, ahol az otthona után legtöbb időt tölti.

Küzdenek az előítéletek ellen

Muszáj szót ejteni az előítéletek kérdéséről is. Ezen a téren sajnos nem lehet büszke magára a magyar szakma, illetve a társadalom – tisztelet a kivételnek. A POSZT (Pécsi Országos Színházi Találkozó) szervezőivel például 16 éve nem sikerül megértetni, hogy ne valamilyen kegyelemnek szánt, versenyen kívüli státuszban hívják meg a Baltazárt, hiszen produkcióik többsége bármikor versenyre kelhet bármelyik professzionális társulattal.

Bege_boldogora2

Ehelyett legtöbbször még mindig csak egy lenéző mosolyban van részük, hogy "jajj, nem szívesen hoznánk benneteket kellemetlen helyzetbe." Sziámi szerint ez komoly probléma, hiszen "az még talán oké, hogy mondjuk a Nyírségből egy bolti pénztárosnak előítéletei vannak, de hogy az ország legrangosabb színházi fesztiváljának szervezői ennyire korlátoltak legyenek, számomra nagyon meglepő és egyben kiábrándító."

Szemeik előtt az a fő cél lebeg, hogy mindenki úgy gondolkodjon egy előadás után: ez tényleg jó volt, de nem "ahhoz képest", hanem a színészek fogyatékosságait maximálisan elfeledve.

Egyébként aki megnézi a társulat bármelyik produkcióját, 10-ből 9-szer elájul attól, milyen jó színházat látott. Inkább abban áll a dolog neheze, hogy egyáltalán ráhangolják őket arra, hogy beüljenek valamelyik darabra. Tehát a küszöb átlépése az elsődleges feladat, emiatt 2003-ban utcaszínházi előadásokkal is próbálkoztak.

Nemzetközi szereplések

Míg itthon gyakran ütköznek falakba fellépési lehetőségek terén, külföldön ennek leginkább csak véges kapacitásaik szabnak határt. A legnevesebb színházi fesztiválok nagy részét például egyelőre ki kell hagyniuk, mivel hiába lenne rá módjuk, egyszerűen nem tudnak annyi felé szakadni, hogy bekerüljenek a vérkeringésbe.

Ez a terület tehát még messze nincs kiaknázva, pedig kétség sem fér hozzá, hogy hatalmas sikerük lenne: Dóra tavaly Bécsben például megnézett egy hasonló ausztrál társulatot, akiknek produkcióját annak ellenére fogadta ovációval a színültig telt nézőtér, hogy személyes szakmai véleménye szerint nem érték el a Baltazár színvonalát. Ennyit tesz a nyitottság.

Mindenesetre így is rengeteg meghívásnak tesznek eleget, Európát gyakorlatilag teljesen bejárták, de a világ számos más pontján is vendégszerepeltek, volt ahol 40 perces állótapsot kivívva produkciójukkal. Az előadásokat feliratozzák, így a nyelvi akadályok sem jelentenek problémát.

Így készülnek az előadások

Hogy mennyi idő alatt áll össze egy produkció, teljesen változó. A Szép Ernő műveire épülő 30 perces, kabaréjellegű Fiúk, lányok másfél hónap alatt megvolt, a nagyobb szabású előadások esetében viszont a kigondolástól a megíráson át a bemutatóig akár egy év is lehet.

A darabokat többnyire Vörös István íróval közösen alkotják meg, miután felmerül egy alapötlet, leülnek vele megbeszélni, hogyan kéne kidolgozni. Ő persze jól ismeri a társulat tagjait, így az adott szerepeket általában kimondottan rájuk írja. Maguk a színészek is gyakran kiveszik a részüket a munkából, például saját verseik beépítése révén.

Anyagi források terén a teljes bizonytalanság a jellemző. A színészeknek mindazonáltal az első perctől fogva bejelentett munkaviszonyuk van, a stáb többi tagját pedig megbízási szerződésekkel foglalkoztatják.

Részlet a Fiúk, lányok című előadásból:

Bege_boldogora3

Állandó szponzoruk nincs, az előadásokra egyenként, pályázatok segítségével próbálnak pénzt szerezni. Így tettek szert hosszas előkészületek után a színház otthonára, az Aquincumnál található Baltazár Házra is. A régi rómaiak szelleme által belengett helyszín azóta már egy darabot is ihletett Baltazaricum címmel.

A színészek általában fél 10-től délután 3-ig, fél 4-ig vannak bent. Foglalkozásaik között akad tánc, ének-zene, balett, jóga és beszédtechnika óra is. Persze csak akkor, amikor nincs próbaidőszak – utóbbi esetben ez tölti ki a napjuk nagy részét, minden másra csak kiegészítő jelleggel kerül sor, az adott darab szerkezetéhez kapcsolódóan. A már említett Fiúk, lányok próbáinak idején például a sztepptáncórák számát emelték meg.

Ugyancsak a kísérő foglalkozások közül nőtt ki a Baltazár dalműhely, amelyhez a társulat egyik legnagyobb szabású produkciója fűződött az idei évben. Az ötletgazda Müller Péter Sziámi volt egy olyan periódusban, 2012 nyár végén, amikor átmenetileg nehezebben tudták finanszírozni a tanárokat.

Bege_boldogora4
Bege_mupa2

"Először csak annyit tudtam, hogy valahogyan eltöltök majd velük heti szinten egy bizonyos mennyiségű időt" – mondja Péter, akinek zenészi és szerzői énje mellett az is kapóra jött, hogy korábban pedagógusként már foglalkozott állami gondozott, illetve sérült gyerekekkel.

Végül azért döntött a közös dalszövegírás mellett, mert ez a nyelvi és ritmikai készségek fejlesztésére, illetve beszédgyakorlatként is remekül hasznosítható. A résztvevők szabadon elmondhatták ötleteiket, akár egy korábban feldobott témához kapcsolódóan, akár előzmények nélkül. Ezeket aztán ő öntötte formába, illetve egészítette ki rímelő, teljes dalszövegeké.

Ilyen ötlet volt például a Marci Hevesen, amit Szilvásy Marci talált ki és gyakorlatilag róla szól. Éjszakákba nyúló e-mailezéseket folytatott Péterrel, mire összeállt a végleges verzió. A Festem, festem című szerzeményt Keresztes Anna ihlette, aki gyakran éli ki ecsettel művészi hajlamait, a No cigarette című dal alapja pedig egyikőjüknek az a mondata volt, hogy "nagyon szeretném, ha anyu leszokna a dohányzásról."

Másfél év alatt összejött 21 szám, mégpedig úgy, hogy megzenésítésüket és eléneklésüket Péter felkérésére a hazai zenésszakma legnagyobb nevei vállalták el. Bródy Jánostól kezdve a hiperkarmás Bérczesi Róberten és a Quimby-s Kiss Tibin át Zoránig mindenki örömmel vett részt a közös munkában.

KGY_20140526Mupa_109

Így volt ezzel Koncz Zsuzsa is, aki a Republic tavaly elhunyt frontemberét, Bódi László Cipőt hívta el, hogy zenésítse meg az általa előadott Árad a szeretet című dalt. A sors úgy hozta, hogy ez lett Cipő legutolsó szerzeménye, amit aztán a repertoárból megjelenő lemez címadó dalának választottak.

Az Árad a szeretet lemez teljes dallistájáért, szerzőiért és előadóiért KATT IDE.

Az albumhoz egyszeri és megismételhetetlen "Emberi minimum koncert" is társult, amelyet május végén tartottak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, teltház előtt. Az est folyamán az összes előadó színpadra lépett, a kivetítőn még Cipő szellemét is megidézték.

Az egyes dalokhoz kapcsolódó performansz-szerű jelenetekkel a Baltazár színészei is tevékenyen részt vettek a produkcióban. A végén mindenki egyszerre hajolt meg, bebizonyítva, hogy a színpadon teljesen egyenrangú félként voltak jelen a társulat tagjai, illetve a magyar zenei élet több generációja.

KGY_20140526Mupa_085Bege_mupa1

A színészek a tavaly ősz óta tartó fokozott tempó után most egy kis pihenőt kapnak, a háttérstáb azonban már a nyáron is tervezi a következő évadot. Annyi biztos, hogy ismét jó néhány nagy dobással készülnek.

Céljuk továbbra is az, hogy elgondolkodtassák és nyitottabbá tegyék közönségüket. Tapasztalataik szerint pedig az előadásokról mindenki kicsit más emberként távozik: olyan is akadt, aki sírva ment haza. Ha valamiért, hát ezért megéri csinálni.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk