SIKERSZTORIK
A Rovatból

„Afrika legeldugottabb pontján is hallottam magyar szót” - interjú Földvári András utazóval, aki 796 reptéren járt már



- Honnan jött az ötlet, hogy könyvet írjon az élményeiből?

- A könyv alcíme volt meg először.

A Nobel-díjas író, Kertész Imre életét Citrom Bandi mentette meg. Az ő nővére volt a nagybátyám felesége. Tőle, a Citrom Bözsi nénitől kaptam ajándékba karácsonyra a 80 nap alatt a föld körül című könyvet. Azóta is a világjárás a kedvencem.

Amikor nyugdíjba mentem, akkor támadt az ötletem, hogy írjak 80 történetet a föld körül.

Először egy rokonomat kérdeztem meg a kiadásról, de azt mondta, mivel ismeretlen ember vagyok, nem állnak szóba velem a kiadók. Azt tanácsolta, adjam ki szerzői kiadásban. Megmondtam neki, ha nekem ennyi pénzem lenne, akkor a Seychelle-szigetekről beszélnék, nem a Sváb-hegyről.

Van egy nagyon aranyos történetem. Amikor nyugdíjba mentem egy szakmai újságban megjelent egy kis cikk rólam, hogy nyugdíjba megy a Turkish Airlines magyar piacon legaktívabb kollégája, András. Nyugdíjazásáig 172 országban járt.

Rá talán egy hónapra a Maradj talpon! nevű tévévetélkedődben megjelent egy kérdés: Nyugdíjazása előtt Földvári András hány országban járt?

Két hét múlva felhívott az egyik ismerősöm, és megkérdezte, hogy tetszett. Kiderült, ő küldte be a kérdést. Megköszöntem, és mintegy mellékesen megkérdeztem, nem tud-e egy kiadót.

Ez az ismerős Rényi Ádám volt, és mint kiderült, ő a XXI. század kiadó egyik tulajdonosa.

Elmeséltem neki az ötletemet. Elolvastatta a kollégáival az anyagot, mert mint mondta, ő maga elfogult velem. Tetszett nekik, és kaptam magam mellé egy csodálatos szerkesztőt Laik Eszter személyében, ő segített a történeteket formába önteni.

Ő javasolta azt is, hogy minden fejezet elé írjak valamit röviden a családomról. Úgy látszik jól csináltuk.

A Bookline eladási listáján a harmadik a könyv, nem is álmodtam erről.

A 100-ba sem gondoltam, hogy bekerülök.

- Mi volt meg előbb, az utazási vágy, vagy a foglalkozása hatására vált világjáróvá?

- Már a szüleim is nagyon szerettek utazni. Az átkosban jártunk Kassára, Pozsonyba. Apám elvitt minden megyeszékhelyre. Később végigeveztem szinte minden magyarországi vízi utat.

1968-ban, 16 éves koromban részt vettünk egy NDK csereutazáson. Akkor ültem repülőn először.

A következő nyáron pedig Lengyelországban voltunk ugyanilyen csereutazáson. Akkoriban, az „átkosban” ez még nagy dolog volt. Program volt felülni egy repülőre, és enni a finom, Malévos hidegtálakat.

Már akkor nagyon tetszett a repülőterek hangulata. Ahogy előkészítik a járatokat.

Aztán kis protekcióval és szerencsével bekerültem a Malévhez, és azon belül az idegenforgalmi osztályra. IFO-nak hívta mindenki, ebből lett később a Malév Airtours. Csoportokat kísértem, velük is tudtam utazni. Az első szervezett Malév úton Finnországba mentünk.

A Malév annak idején Il 18-as repülőgépeket használt, amin 104 ülés volt. Talán kevesen tudják, de az Ikarusz a Malév részére gyártott külön 52 személyes buszokat, hogy két busz el tudjon vinni egy repülőnyi utast. Amúgy az Ikaruszokon 44 ülés volt.

Nagyon fiatalon, 27 évesen kikerültem Stockholmba, a Malév kirendeltségre. Onnan is sokat utaztunk. Emlékszem, nagyon nehezen kaptunk ausztrál vízumot.

Bárhol jártam, mindig azt néztem, hová repülhetnék tovább. Például mielőtt Svédországba kerültem, sosem jártam Ausztriában.

Stockholmból utaztunk el egy hétvégére Bécsbe, mert onnan már elég messze volt.

- Volt egy sajátságos bakancslistája is.

- Kaptam egy könyvet a világ 100 építészeti csodájáról. Gondoltam milyen jó, lesz egy sillabusz, amiben majd sorban kipipálhatom azt, amit már láttam. Elkezdtem felkeresni ezeket a csodákat.

Az utolsó a Húsvét-sziget volt, ahová 2018. húsvétján érkeztem.

- De gondolom rögtön talált új úti célokat.

- Igen. Elgondolkoztam, hogy állok az ENSZ tagországokkal. Akkor írtam egy újabb listát.

Van egy honlap a világ legtöbbet utazott embereiről. Az élbolyban természetesen multimilliomosok vannak. Valahol láttam egy cikket, hogy magyar lehet a világ legtöbbet utazó embere. Ez nonszensz. Nem lehet bírni anyagilag.

Minden esetre ezen a honlapon felosztották a világot kilencszáz valahány helyre. Például az USA minden tagállama külön szerepel rajta, és mindenki kipipálgathatja, hogy hol járt már.

Épp a héten néztem, ezen a listán én a 64. vagyok.

- Az látszik, hogy a nyugdíjas éveiben felgyorsultak az események. 2014-ben szerepelt a Turkis Airlines reklámjában. Ennek a történetét megírja a könyvben. A reklám lényege, hogy ön épp elutazik az 500. repterére. A könyv tanúsága szerint viszont 795 reptéren járt, tehát az elmúlt hat évben több mint feleannyi helyen fordult meg, mint addig egész életében.

- Ráadásul azóta már 796-nál tartok, tehát sikerült egy új repteret kipipálni.

Persze most felmerülhet az olvasóban, honnan volt nekem pénzem ennyit utazni.

Ha valaki légitársaságnál dolgozik, kap szolgálati jegyeket. Nem ingyen, de akkor is legalább fél áron. Igaz, alapvető feltétel, hogy csak akkor lehet utazni, ha van szabad hely a gépen.

Volt olyan hogy két napot vártunk Párizsban, mire felfértünk egy Sao Paulo-i járatra, mert tele volt.

Amikor nyugdíjba mentem, még három hónapig tudtam jegyeket szerezni más repülőtársaságoktól, és egy évig utolsó munkáltatómtól, a Turkish Airlinestól.

Az utolsó hosszabb utam a több mint 12 órás Isztambul-Manila járaton volt, ahol szolgálati ülésen utaztam, és egy biztonsági övön lógva aludtam.

- Szinte elképzelhetetlen, hogy a 70-es 80-as években egy olyan pozícióban, mint az öné, ne „vigyáztak” volna Önre.

- Természetesen megfigyeltek. Amikor kiosztották a személyi anyagokat, akkor láttam egy feljegyzést, hogy „Földvári elvtárs jó gazdasági munkát végzett, de kispolgári életmódot folytatott Svédországban”.

Megtanultam svédül, színházba jártam, és hasonló borzalmakat követtem el.

- Tegyük hozzá fiatalabb olvasóink kedvéért, hogy ez abban a korban tényleg bírálandó dolognak számított.

- Igen, inkább a szovjet követségre kellett volna járnom. De sose legyen nagyobb bajom.

- Az, hogy utazik mindenfelé, egy dolog, de egészen filmekbe illő helyzetekbe került. Például vízvezetéket épített az indiánoknak. Ez hogy történt?

- A Malév brüsszeli kirendeltségére úgy kerültem ki, hogy nem tudtam sem franciául, sem flamandul. De azt mondták, Brüsszel multikulturális hely, mindenki beszél angolul. Sőt, amit nem biztos, hogy mindenki tud, hogy Belgium egyik hivatalos nyelve a német. A Malév vezérigazgatója azt mondta, „András, te jól tudsz »airline-ul«, és ez a lényeg.”

Valaki javasolta, hogy lépjek be a helyi Rotary Klubba. A klubtársaknak is szerveztem utakat, például Kínába.

Egy közös vacsorán láttunk egy előadást arról, hogy van Mexikóban, a dzsungelben egy faluközösség, akiknek nincs ivóvizük, a falutól másfél kilométerre van a legközelebbi vízlelő hely.

A tagság fellelkesedett, hogy vezettessük be a faluba a vizet.

Felmerült, hogy valakinek azért jó volna elmenni és megnézni, tényleg létezik-e a falu, mi a helyzet. Mindenki rám nézett, tudták, hogy én vagyok a nagy utazó, jegyet is tudok szerezni.

Meggyőztem egy flamand rendőr barátomat, hogy jöjjön velem. Ő Spanyolországban gyerekeskedett, ezért jól tudott spanyolul.

Elmentünk, megtaláltuk a falut, minden úgy volt, ahogy hallottuk. Úgyhogy a klubtagságban gyűjtést indítottunk, és egy évvel később átadtuk a faluban a csapot. Nagyon megható volt, nagy ünnepséget rendeztek a falu lakói nekünk. Voltak mindenféle kalandjaink ott, ezek elolvashatóak a könyvben.

- Állítólag magyarok mindenütt vannak a világon. Ön hogy tapasztalta?

- Mindenütt ott vagyunk. A legextrémebb helyeken is lehet magyarokkal találkozni.

- Mi volt a legmeglepőbb?

- Afrika legeldugottabb pontján is hallottam magyar szót. Például Zanzibárban, amikor még nem volt olyan felkapott turista célpont.

Képzelje, Tanzániában, Dar es-Salaamban működik egy magyar klub, aminek csak nem magyar tagjai lehetnek.

Olyan emberek – orvosok, mérnökök, közgazdászok –, akik Magyarországon tanultak.

Rendszeresen összegyűlnek, és magyarul beszélnek. Ott teljesen véletlenül találtam egy magyar kanapészörfös hölgyet. Nagy kanapészörfös vagyok egyébként, most is fogok menni Olaszországba, Bergamóba így. Tehát találtam egy magyar hölgyet, aki ha jól emlékszem, UNESCO alkalmazott volt, és ő mesélt nekem a magyar klubról.

- A külföldi kollégák visszajelzései alapján hogy érzi, Magyarország hogy áll világviszonylatban, mint turisztikai célpont?

- Büszkék lehetünk a kultúránkra. Fantasztikus a földrajzi elhelyezkedésünk, a kulturális sokszínűségünk, Budapest a hidakkal...

A következő könyvemből súgok valamit. Londonból Johannesburgba akartunk utazni szabadjegyekkel. Elkövettem azt a hibát, hogy csak azt kérdeztem meg, hány üres hely van a repülőn, azt nem, hogy hány alkalmazott áll sorba ezekre a helyekre várva.

Végül kettő üres hely maradt a gépen, mi viszont négyen voltunk. Az alkalmazott gyorsan elszaladt a kapitányhoz, és mondta, hogy van egy négyfős magyar család.

A gyerekeket beültették az üres helyre, mi pedig a feleségemmel beülhettünk a pilóták pihenő foteljeibe, ami business class szintű helynek számít. Az utat éjszaka tettük meg, ilyenkor a személyzet priccseken alszik, a pihenő fotelek szabadok.

Bemutatkoztunk a személyzetnek, és az egyik hölgy mondja, hogy ő pont most volt Budapesten. Úgyhogy valószínűleg azért is voltak ilyen segítőkészek velünk, mert a személyzet egyik tagja dél-afrikai létére akkor járt Magyarországon.

Amikor a gép Johannesburg fölé ért, a pilóta kikapcsolta a robotpilótát, és mutogatni kezdte nekünk a várost. Közben 460 ember ült mögöttünk a gépen, biztos csodálkoztak, miért billeg ennyit a repülő.

- Muszáj megkérdeznem: a járvány helyzet nem ijesztette el az utazástól?

- (nevet) Nem. Fatalista vagyok. Szerintem kicsit túl van exponálva a helyzet. Hogy mondjam... Távol álljon tőlem, hogy bármit is elbagatellizáljak. De én úgy látom, ez egy nagyon erős, nagyon veszélyes influenzajárvány.

Elmentem egy orvos barátomhoz, beadattam magamnak az influenza elleni oltást. De úgy tapasztaltam, hogyha az ember betartja fegyelmezetten az előírásokat, akkor nincs különösebb veszélyben.

- Van még valami a bakancslistán?

- Hogyne, Antarktisz. Olvastam, hogy chilei felségterületen, az Antarktiszon van repülőtér. Nem közforgalmú repülőtér, de rendszeres járatok mennek.

2021-22 telére tervezem az utat. Hosszabb időre talán le is költözöm Chile déli részére, és bejelentkezem a helyi utazási irodáknál, hogyha lesz szabad hely, gondoljanak rám.

Azt szoktam mondani, hogy a világ minden országában jártam, még egy kicsit több-ben is.

Hiszen számos olyan területen is megfordultam, amelyek nem mindenki által elismert országok, mint például Abházia, Észak-Ciprus.

Viszont nem voltam még minden földrészen! Ezen feltétlenül változtatni kell, irány Antarktisz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk