A tanároknak az élettől teljesen elrugaszkodott környezetben kell oktatniuk – hangzott el a HiperSuli program tanévzáróján
Körülbelül egy hónapja a digitális oktatásról beszélgethettünk a HiperSuli program szervezésében, most pedig tanévvégi összegzésre invitálták az érdeklődőket.
A beszélgetést most is Koren Balázs matematika szakos tanár, a HiperSuli program vezetője koordinálta. Ezúttal a távoktatásban töltött elmúlt három hónap tanulságait vonták le a programban részt vevő szakértők: Lászlóné Durecz Andrea az alsó tagozatos, Varga Krisztina, a felső tagozatos, Medvegy János pedig a gimnáziumi tapasztalatokról számolt be.
Bár mindhárom tanár más korosztállyal foglalkozik, meglehetősen hasonlóan látják az elmúlt időszakot.
Elmondták, jobb lett volna, ha a veszélyhelyzet elején rendelkezésre állt volna egy hét a szülők betanítására, mint az, hogy mindenkinek menet közben kellett belerázódni az új körülményekbe.
A távoktatás mindenkinél másképp vált be. Volt olyan diák, aki korábban jó tanuló volt, de az otthoni tanulás során leszakadt, de az ellenkezőjére is akadt példa, korábban bukdácsoló diák megtáltosodott.
Nem győzték hangsúlyozni a szülők felelősségét.
Sok múlt azon, hogy a felnőttek mennyi időt tudtak a gyerekekre fordítani, mennyire vették komolyan a feladatot. Medvegy János elmondta, náluk – egy hódmezővásárhelyi gimnáziumban – az igazgató úgy rendelkezett, egy diák sem kaphat elégtelent, mulasztás esetén sem.
Volt olyan tanuló, aki visszaélt ezzel. Miután március elején már kellő számú osztályzata volt, hogy le lehessen zárni történelemből, onnantól nem vett részt a tanulásban. Kiszámolta, hogy neki így is megéri.
Abban mindenki egyetértett, hogy a nyárnak a pihenésről kell szólnia, persze aki valamiért lemaradásban van, az kihasználhatja ezt az időszakot a felzárkózásra.
A Hiper Suli szakértői összeállítottak egy letölthető TudásPakkot is. A TudásPakk többek között a következő javaslatokat teszi a szülők számára:
• Lemaradás esetén érdemes megbeszélni a gyermekkel, hogy a nyári pihenés mellett lehetősége van felzárkózni és ez azt a célt szolgálja, hogy a jövőben könnyebb dolga legyen.
• Ha úgy érzik, a gyermek lemaradt, konzultáljanak a tanárokkal, akik akár egy kisebb feladat-csomagot is összeállíthatnak a nyárra. Személyes tanácsaikat mindenképpen érdemes kikérni.
• Számos tudásmegosztó felület és applikáció született az elmúlt időszakban, amelyeket a gyerek önállóan is kezelhet, valamint segítségükkel játékosan tanulhat. Ezek használatával nyáron is lehet folytatni a felzárkóztatást.
A digitális oktatás kapcsán a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy nincs univerzális igazság,
mindenkinek magának kell megtalálnia a számára legjobb platformokat.
Elképzelhető, hogy szeptembertől hagyományos módon folytatódik az oktatás, de a most megszerzett online képességeket érdemes tovább vinni majd a hétköznapokba, hogy a klasszikus oktatást kiegészítve alkalmazhatóak legyenek, valamint jelen pillanatban még arra is fel kell készülni, hogy újra visszatérhet egy karanténhelyzet.
Koren Balázs – akivel nemrég interjúztunk is – ezúttal is kihangsúlyozta az online biztonság fontosságát. A TudásPakk általános aranyszabályokat igyekszik megfogalmazni. A legfőbb tudnivalók röviden:
• Év elején tisztázni kell az adatvédelmi szabályokat, kereteket a gyerekekkel és szülőkkel egyaránt.
• Felvételt csak a lehető legszükségesebb esetben érdemes készíteni vagy bekérni.
• A felvételeket a tanárnak az értékelés után azonnal törölnie kell. Ez a diákokra is vonatkozik: a tanár tudta nélkül nem készíthet és alapesetben a diák sem oszthat meg semmilyen felvételt az online oktatásról.
A beszélgetés végén feltettem a kérdést:
Mennyire van létjogosultsága a lexikális tudás magolására építő tantervnek és számonkérésnek? Vajon fontos-e tudnom, hogy mikor született Arany János, amikor egy másodperc alatt rá tudok keresni a Google-ben?
Koren Balázs egyetértett abban, hogy az oktatási rendszer sok ponton nem túl életszerű. Medvegy János pedig így foglalta össze a jelenlegi helyzetet: Nagyon várnám, hogy legyen ilyen koncepció.
Jelenleg az élettől teljesen elrugaszkodott környezetben kell oktatnunk, de a pedagógusok között nagy az ellenállás.