Forradalmi, magyar fejlesztésű program vezetné be az óvodákat a 21. századba
„Csak a testileg, lelkileg, szellemileg kiegyensúlyozott gyerekekből válhatnak olyan felnőttek, akik megfelelően tudják formálni társadalmunk jövőjét. Meggyőződésük, hogy a biztos alapokon nyugvó személyiség rugalmassággal kombinálva minden jövőbeli élethelyzettel való megküzdéshez szükséges” - ezekkel az alapelvekkel mutatkozott be október 18-án a Blum program, amelynek célja, hogy 21. századi óvodákban fejlődhessenek a 21. század gyermekei.
De a program története nem most, hanem 14 éve kezdődött.„Ültem a konyhában, és azon gondolkodtam, mi az élet értelme. Illetve mi az én életem értelme. Jött egy intuíció, hogy nekem gyerekkel kell foglalkoznom” - ezzel indította beszédét Bácskai Márta, a program alapítója. Arra tette fel az életét, hogy minél több óvodás gyerekből váljék testileg és lelkileg is egészséges felnőtt.
Először létrehozta a Gondolkodj Egészségesen! programot; az évek során szakemberekből álló csapat alakult ki körülötte, és olyan óvodai programot kezdtek fejleszteni, amellyel a gyerekeket kíváncsivá, a világra nyitottá lehet tenni. Bár Bácskai Márta nem pedagógus, a szülei és a nagyszülei is azok voltak, a nagyapja, Bácskai Mihály alapította meg az amatőr színjátszást Magyarországon. Ő hagyta Mártára örökségül, hogy kulcsfontosságúak a művészetek a személyiség kibontakozásában, a kellő önismeret elérésében.
A Gondolkodj Egészségesen! Programból fejlődött ki a Blum program, amely
a 21. századi gyerekeket a 21. század kihívásaira készíti fel, és alkalmassá teszi őket arra, hogy a kreativitásukat megőrizve képesek legyenek az együttműködésre, az alkalmazkodásra, és rugalmasak, nyitottak maradjanak felnőttként is.
Cél, hogy minden gyermek önmaga lehessen, szabadon fejlődhessen egyénisége, adottságai és igényei szerint, képes legyen a saját érdekeit érvényesíteni, ugyanakkor ne váljon önzővé, és asszertív módon oldja meg a problémákat.
„A munkaerőpiacon is azt látjuk, hogy azok tudnak boldogulni, akik ilyen soft skillekkel rendelkeznek, mint az alkalmazkodás, rugalmasság, csapatmunka” - mondta Olt Boglárka a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselője, a Blum program főtámogatója.
A program gyakorlata
a kézművesség, a bábozás, a zenélés, a tánc, a mesélés, a dramatizálás összművészeti óvodai alkalmazásából áll, úgy, hogy az óvópedagógus számára ne legyen kőbe vésve, mikor mit csináljon, hanem rugalmasan használhassa ezeket az eszközöket.
Fontos, hogy a program nem csak a pedagógusokat készíti fel: az óvoda a szülőkkel, a családokkal együttműködve fejleszti a kicsik személyiségét, az intézmény és a család partnerei egymásnak. A Blum alapelve ugyanis az, hogy a gyerekeket, a szülőket és az óvópedagógusokat egyszerre és ugyanabban a szellemben kell megszólítani. „Hiszen akkor tud igazán egészségesen fejlődni egy kisgyerek, ha a különböző közegekben, amelyekben él, megközelítőleg hasonlóan gondolkodnak a testi és szellemi jólétéről. Érvényes ez a hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű, vagy éppen a kiemelkedő képességű gyerekekre is” - vallják a programot fejlesztő szakemberek.
Igen, hátrányos helyzetű települések óvodáiban, hátrányos helyzetű családok gyermekeinél is működik a Blum program.
Éppen ezért pilot jelleggel 3 magyarországi óvodában kezdték el alkalmazni a módszert, ezek közül az egyik a VIII. kerületi, Dankó utcai óvoda.
Bakonyi Anna, program pedagógiai szakértője, Bitter Noémi szakmai vezető és Bakonyi Eszter hatásmérési szakember elmondta, hogy ha a program elveit és gyakorlatait alkalmazzák, akkor az működik: a hatásmérések azt mutatják, hogy a kicsik elfogadóbban, kreatívabban és könnyebben oldanak meg olyan összetett feladatokat, amelyekhez együttműködés és kreativitás szükséges.
Mi történik az óvodai csoportban? Hogyan zajlik egy nap? Ezt előre, percre pontosan nem lehet megmondani, folyamatosan alakulhat a gyerekek tevékenysége az adott helyzettől. A Blum program alkalmazása ugyanis pont azt jelenti, hogy nem uniformizálja a kicsiket, nem kell mindenkinek mindig ugyanazt csinálnia, mint a többieknek. A pedagógusok nem kész recepteket kapnak, hanem eszközöket és lehetőségeket.
Mégis hogyan lehet elképzelni a csoportfoglalkozásokat? Ezt a következő példa világítja meg. Amikor egy-egy óvodai csoportban az ősz szóba kerül, többnyire körbeülnek a gyerekek, és az óvónővel erről beszélnek. Pedig ezt a Blum pogramban lehetne például úgy is indítani, hogy a csoport tagjai a kertben fára másznak, utána különböző színű kupacokat raknak a lehullott levelekből, vagy akár úgy is, hogy 10 őszhöz kapcsolódó játékkal készül az óvónő, 10 tárgyat rejt el a csoportszobában, és amikor a gyerekek megtalálják, találgatni kezdenek, mi lehet ez, felkeltik egymás érdeklődését és ezzel indul a közös beszélgetés.
Vagy például az óvodai ünnep nem azt jelenti, hogy a gyerekek hetekig, hónapokig tanulnak, memorizálnak szövegeket, azután előadják a fegyelmezetten a csoportszobában üldögélő szüleiknek, hanem mondjuk a szülők készülnek egy kis műsorral a gyerekeknek.
A Blum programban alkalmazott módszereknek a lényege ugyanis az, hogy a gyermekekkel együtt a szülők és a pedagógusok is fejlődjenek, kibontakozhassanak. A program egy-egy képzésén derül ki rendszerint az is, mennyi, de mennyi tudással, rejtett képességgel, készséggel rendelkeznek maguk az óvópedagógusok, van aki akkor jön rá, hogy milyen érzéke van a zenéhez, énekléshez.
„Az a gyerek, aki huzamosabb ideig vesz részt olyan foglalkozásokon, amelynek a szellemiségét mi képviseljük, sokkal stabilabb lesz. Nem az a célunk, hogy 'megszereljük' a szülőket” - mondta lapunknak. „Persze nagyszerű volna, ha ők is változnának, de ha nekünk „csak” annyit is sikerül elérnünk, hogy a gyerek egyre stabilabb lesz, az egy óriási változás. Ha ő változik, a környezet sem úgy hat majd rá, mint azelőtt. Ha neki nagyobb az önbizalma, akkor már nem lehet úgy bántani, akkor már tudja, ki ő, ki tud állni magáért. Ha csak egy-két foglalkozásra jön el, már nem úgy fog innen kisétálni, mint ahogy bejött, mert hatunk rá és a gyerek óhatatlanul, egyből változik. Amit itt megélt és megtapasztalt, ami erőt itt felfedezett magában, az megmarad, ami szorongást itt letett, azt letette – ez benne a csoda.
„Azt gondolom, hogy nincs olyan gyerek, aki ne szorongana valamitől. Többeket azért hoznak ide, mert a szülő elmondása szerint nem tudnak csoportban működni, szemmel láthatóan rosszul érzik magukat valami miatt. Ez nem egy terápiás közeg, csak egy esély arra, hogy jobban lesz. Ugyanakkor, mivel az igény felmerült, indítottunk gyerek-pszichodráma csoportokat is, amelyek viszont már valódi terápiás foglalkozások. Ha elhozzák ide például az agresszív gyereket, a vezetők már konkrét problémákon dolgoznak.”




