SIKERSZTORIK
A Rovatból

18 évesen saját reklámügynökséget alapított, ma már a legnagyobb cégek az ügyfelei

Breuer Péternek elege lett abból, hogy a reklámok képtelenek megszólítani a generációját. Sosem tanult marketinget, de úgy döntött, saját kezébe veszi a dolgot.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. január 16.



Az egyes korosztályok között mindig is voltak különbségek, azonban a generációs szakadék az utóbbi egy-két évtizedben elképesztő méreteket öltött. Manapság nemhogy az idősebbek, sokszor még egy huszonéves is teljesen másképp gondolkodik és más dolgok foglalkoztatják, mint egy tinédzsert. De mivel utóbbiak is fogyasztanak, a reklámozóknak valahogy meg kell szólítaniuk őket. Ennek eredménye viszont gyakran inkább kínos, mint hatásos.

Breuer Péter két éve meglátta a piaci rést, és squ.Ad néven elindította saját ügynökségét – előképzettség nélkül, mindent nulláról felépítve.

Ma már Magyarország legismertebb márkáinak népszerűsítésén dolgozik egy olyan csapat élén, akik valóban beszélik fiatalok nyelvét, hiszen ők maguk is 16-22 év között vannak.

Néhány hete a budapesti TEDxYouth konferencián tartott előadást, ennek főpróbáján beszélgettünk.

– Mikor merült fel először benned, hogy a reklámok többsége nem a te generációdnak szól?

– Kicsit pontosítanék: úgy gondolom, hogy szándéka szerint nagyon sok reklám szólna nekünk, és próbálna bennünket elérni, de nem járnak sikerrel. Először talán akkor éreztem ezt, miután leérettségiztem és elkezdtem egyetemre járni. Elég sokat mozogtam Budapesten, így nap mint nap jöttek szembe a köztéri reklámok, de egyáltalán nem volt az a benyomásom, hogy értenék, ki vagyok és mi foglalkoztat.

breuer3

– Mi volt a gond?

– Legtöbbször azt látom, hogy nagyon erőlködnek a fiatalos nyelvezet és a képi világ eltalálásával, de sokkal inkább izzadságszagú lesz az eredmény, mint hiteles.

Egyszerűen érződik rajtuk, hogy egy 40 év körüli ember találta ki őket, aki egy 16 éves fejével próbált gondolkodni. Ebből pedig ritkán sül ki jó dolog, hiába volt az a szándék.

– Egyáltalán a reklámok mekkora részének a célcsoportja ez a korosztály?

– Én úgy tapasztaltam, hogy nagyjából 30 százalékot tesz ki. Tehát mindenképp meghatározó, főleg mivel maga a halmaz kicsi, nagyjából a 15-25 évesek tartoznak bele. Hozzáteszem, hogy sokszor pont ez a behatárolás a téves: a reklámok jó részét a 18-30 éves korosztálynak szánják, holott egy 18 éves ember alapjaiban különbözik egy 30 évestől. Egyszerűen nem lehet egy kalap alá venni őket. A mai tizenéves korosztály gondolkodása teljesen más, sokszor előfordul, hogy már ebben a korban elkötelezzük magunkat egy adott termék mellett. És ha megszokjuk, akár évtizedekig kitartunk mellette. Ezért fontos már egyből abban a pillanatban megszólítani bennünket, amikor elkezdünk önálló döntéseket hozni.

A médiafogyasztási szokásokra szintén muszáj odafigyelni, hiszen lehet bármilyen kreatív egy kampány, ha nem jut el a célcsoporthoz. Előfordult, hogy azzal mentünk oda egy nagy céghez: tök jó az alapötlet, amit kitaláltak, de semmi értelme annak, hogy tíz-, sőt akár százmilliókat költsenek tévés reklámidőre, mivel a mai 16 évesek nem néznek tévét. Ezzel a ténnyel viszont a szakmában nagyon sokan nincsenek tisztában, mert magukból indulnak ki.

A teljes TEDx-es előadás:

– Mennyiben befolyásolja egy reklám koncepcióját, hogy rendelkezik-e önálló keresettel az, akinek szól? Ezen a téren azért van különbség a 15 és 25 évesek között is.

– Ez érdekes kérdés, nem lehet rá általános választ adni. Csináltunk például toborzókampányt egy biztosító-társaságnak, ott nyilván nem volt szempont az önálló kereset, mivel pont munkaerőt kerestek. Viszont a Budapesti Gyógyfürdőknek is dolgoztunk, és ott azért már éreztük, hogy a célcsoportnak egy olyan részét kell megszólítanunk, aki ki tud – és hajlandó is – fizetni kb. 3000 forintot a belépőre. Az üzenetet már ehhez lehet illeszteni.

És itt válik nagyon fontossá a csapatunk összetétele: például ha azt vesszük alapul, hogy a célcsoport a 18-25 közötti, stabil anyagi háttérrel rendelkező, fővárosi egyetemisták, közülünk ez 3 vagy 4 emberre is teljes mértékben illik. Ezért aztán sokkal őszintébb ötletek születnek a kreatív háttérmunka során.

De ugyanez volt a helyzet a Metropolitan Egyetemnek készített felvételi kampányunkkal: amikor megbízást kaptunk rá, a tízfős csapatból öten még érettségi előtt álltak. Azt hiszem, ez a mi igazi versenyelőnyünk.

squad2

– Hogy állt össze a csapatod?

– A toborzást gyakorlatilag egyedül kezdtem bő két évvel ezelőtt. Nyilván ilyen korban a szakmai előképzettség még nem lehetett tényező, ezért csak annyit kötöttem ki alaptulajdonságként, hogy az ideális jelöltet érdekelje a vizuális kommunikáció. Rengeteg időm ráment a kiválasztásra, mivel tudtam, hogy maga az alapötlet – fiatalok találnak ki reklámokat fiataloknak – nagyon könnyen lemásolható, ezért csak akkor lehetünk sikeresek, ha a legjobb emberek kerülnek a csapatba. Három hónap alatt szerintem legalább 200 emberrel beszéltem, nyilván ismerősökkel kezdve, de

folyamatosan kutattam a népszerű blogok és Instagram-oldalak után is, és amiben láttam potenciált, annak megkerestem a tulajdonosát. Hiszen aki egy ilyen felületen jól át tudja adni, amit szeretne, az miért ne tudná a reklámszakmában is kamatoztatni az akár ösztönös tudását?

De elmentem slam poetry estekre és középiskolákba is. Rengeteg beszélgetés után végül sikerült 30 emberre szűkíteni a kört, velük csináltunk egy személyes castingot. Itt már szempont volt az is, hogy én tudtam magamról, hogy megvan bennem a kreativitás és a lendület, ami egy ilyen projekthez kell, ugyanakkor a reklámszakmához nem sokat értek. Ezért már a legelején két profi, nagy múltú reklámügynökséggel kezdtünk együtt dolgozni. Tőlük kapjuk a tapasztalati tőkét, rendszeresen szervezünk továbbképzéseket, ahol a munkatársaik adnak elő a mi csapatunk tagjainak.

breuer2
Youth Marketing Fórum az Ankertben, a Kreatív és az Iskolamarketing szervezésében.

Youth Marketing Fórum az Ankertben, a Kreatív és az Iskolamarketing szervezésében

– Hányan vagytok most?

– Jelenleg nyolcan, ami szerintem épp ideális létszám. Folyamatos a cserélődés, mivel ha az ember 2-3 évig foglalkozik reklámokkal, óhatatlanul elkezd sémákban gondolkodni. De én eleve egyfajta ugródeszkának gondolom ezt az ügynökséget: aki mondjuk nálunk dolgozik 19 és 22 éves kora között, részt vesz x számú projektben, találkozik y kreatív igazgatóval, utána sokkal könnyebben talál munkát máshol, így továbbléphet a karrierjében.

– Te hogy állsz ehhez a kiöregedés dologhoz? El fog jönni a pont, amikor ott hagyod a saját céged?

– Mondanám, hogy én vagyok a kivétel, de ha még mondjuk 2 vagy 3 évig csinálom, szerintem el fog jönni a pillanat az életemben, amikor úgy döntök, hogy itt az ideje valami új kihívást keresni. Nagyon sokat tanultam már eddig is, rengeteg tapasztalatot adott, hogy 18 évesen saját ügynökséget alapítottam, ugyanakkor nem szeretnék tartósan benne ragadni Egyelőre viszont még nagyon élvezem és minden erőmmel benne vagyok.

– Mi az ügynökség üzleti háttere? Projektalapon, vállalkozóként dolgoztok?

– Igen, így működik a dolog. Vannak egyrészt közös munkáink a két nagy ügynökséggel, akiket korábban említettem. Ők sokszor kapnak olyan megkereséseket, ahol a célcsoport a mi korosztályunk. Ezekben az esetekben mi dolgozzuk ki a kreatív koncepciót és mi hozzuk az ötleteket, szinte teljesen szabad kezet kapva. És olyan ügyfelek is vannak, akiket direkt módon mi keresünk meg, vagy épp ők bennünket.

– Mennyire ér fel ez egy főállással, egyrészt a ráfordított idő, másrészt bevételek terén?

– Mindkét szempontból annak tekinthető, bár én még egyetemre is járok mellette. Megélek belőle, de rengeteg időt is fektetek bele. Heti 40 óránál biztosan többet dolgozom, és legalább 30 órát töltök az egyetemen.

Felkelek mondjuk hajnali fél 6-kor, dolgozom 2 órát, aztán bemegyek az óráimra, ott vagyok 8-tól 2-ig, majd este 10-ig lehet tovább dolgozni. Ez nyilván nem menne úgy, ha kizárólag munkaként gondolnék rá, és nem volna ugyanannyira a szenvedélyem is.

the squ.Ad (@thesqu.ad) által megosztott bejegyzés,

squad1

– Mi a helyzet a hobbikkal, szórakozással? Beleférnek ebbe a feszes napirendbe akár csak minimálisan?

– Nem vagyok egy antiszociális gyerek, de persze muszáj kompromisszumokat kötnöm. Ha este 10-kor végzek a munkával, már nehezen tudom rávenni magam, hogy elmenjek mondjuk sörözni, inkább csak bedőlök az ágyamba. Ezzel együtt a családi és baráti kapcsolatok nagyon fontosak számomra: próbálok folyamatosan figyelni rá, hogy ne hanyagoljam el őket, de néha elég nehéz az egyensúlyozás. Az tesz igazán boldoggá, ha egyiket sem kell háttérbe szorítanom a kettő közül.

– Ha ennyire megtaláltad magad a reklámszakmában, miért matematikát tanulsz? Nem lenne sokkal könnyebb egyszerűen ott hagynod?

– A matematika szerintem nagyon hasznos dolog. Amikor elkezdtem tanulni, eleve tudtam, hogy érdekel, de nem ez mozgatja az egész életemet. Tehát biztosan nem szeretnék matematikus lenni. Viszont

ad egyfajta speciális logikát és gondolkodásmódot, ami rengeteget segít a mindennapok során, a munkámban is.

És úgy gondolom, hogy kevés ilyen jól működő szak van a magyar egyetemeken, mint az ELTE matek.

– Marketing tanulmányokon soha nem gondolkodtál?

– Nem, már csak azért se, mivel bár részt veszek én is a kreatív folyamatokban, sokkal inkább a szervezés és az ügynökség összefogása a feladatom. Emellett, ahogy említettem, a két partnerügynökségünk dolgozói heti szinten tartanak nekünk fejtágítást, amiből mindannyian rengeteget tanulunk. Szerintem hatékonyabb is, mivel ők tényleg terepen mozognak, míg egy egyetemi oktatónak sokszor kevésbé van friss gyakorlati tapasztalata.

– Amikor elindult a cég, és ott álltatok 17-18 évesen referenciák nélkül, hogyan tudtátok elérni, hogy a potenciális ügyfelek komolyan vegyenek benneteket?

– Ez valóban sokszor problémát jelentett, hiába vittünk jó ötleteket. Meghallgattak bennünket figyelmesen, de azért a vége csak az volt, hogy megbízást nem mertek adni. Nyilván nagy segítség volt ezen a téren is a két ügynökséggel való együttműködés, hiszen ők egyrészt legitimáltak bennünket, másrészt projektek is jöttek általuk.

– És ők elsőre elfogadtak benneteket?

– Szerencsére nagyon nyitottak voltak rá, de eleve azzal érveltem, hogy nekik is hasznos volna az egész, nemcsak nekünk. Hiszen a tapasztalati tőkéért és a támogatásért cserébe kapnak egy fiatal látásmódot. Így onnantól, ha ezt a korosztályt akarják megszólítani, biztosak lehetnek benne, hogy tényleg átmegy az üzenet. Szóval tipikus win-win szituáció volt mindkét fél számára, kölcsönösen tanultunk egymástól.

– Melyik eddigi munkátokra vagy a legbüszkébb?

– Talán arra, amikor a Zwacktól kaptunk megbízást a Kalinka Gold bevezető kampányára. Ugyebár a márka fő versenytársa a Royal, nagyon sokan azt választják a kettő közül. Ezért találták ki, hogy behoznak egy prémiumként pozicionált terméket, a Kalinka Goldot, direkt fiataloknak szánva. A cél az volt, hogy magával felfelé húzza a konkurenciával szemben a sima Kalinka imidzsét is. A megbízást három nagy ügynökséggel versenyezve nyertük el, amelyek között az ACG is ott volt, így különösen büszke vagyok rá. Miután megtartottuk prezentációt, egy pillanatra megálltak, és láttuk rajtuk, hogy érzik, hogy itt valami teljesen új látásmódról van szó.

A koncepciónk lényege egyetlen mondat volt: „Én vagyok én – ez pedig a vodkám”. A gondolat mögötte pedig az, hogy a Kalinkával szemben sokakban élt egy negatív prekoncepció, miszerint ez egy gyenge minőségű vodka. Mi viszont azt üzentük, hogy aki megveszi, az igenis büszke a döntésére, és nem érdekli, ha mások ennek az ellenkezőjét gondolják. Egyéniségeket akartunk ábrázolni, akik kiállnak a választásuk mellett. A vizuális stílus, a reklámokban szereplő emberek öltözködése is ezt támasztotta alá.

Szerintem ilyen a generációnk: büszke arra amit csinál, és sokkal kevésbé dönt társadalmi elvárások és külső vélemények hatására, mint a saját elhatározása alapján.

– Miből látszott, hogy bejött a kampány? Az eladások visszaigazolták?

– Azok is, illetve még inkább a visszajelzések. Amikor beszélgettem emberekkel, és szóba került a munkám, nyilván elmeséltem azt is, hogy legutóbb épp ezen a kampányon dolgoztunk. És csupa olyasmi volt a reakció, hogy „nahát, tényleg? Azt láttam, nagyon tetszett!” Ezek a személyes vélemények minden másnál fontosabbak számomra: amikor látom, hogy valakinek a korosztályomból tényleg átment az üzenet.

kalinkagold

– Miben látsz még kihívást, kikkel dolgoznál szívesen együtt?

– Nagy vágyam egy telekommunikációs ügyfél, volt is rá próbálkozás a Telenorral. Elmentünk hozzájuk vagy háromszor, tartottunk prezentációt egész sor ötlettel, és úgy tűnt, be is jön nekik a dolog. Beletettünk egy csomó energiát, de hiába: a végén nem hittek bennünk eléggé, így nem lett megegyezés, pedig szerintem kimondottan sokat nyertek volna vele.

Ez a terület kiemelten fontos a mi korosztályunk számára, hiszen mi már szinte telefonnal a kezünkben nőttünk fel. Ha valamiben, ilyen téren tényleg sokkal hitelesebb üzeneteket tudunk átadni, mintha egy 30-as, vagy 40-es ember találná ki a nekünk szóló kampányt.

Remélem, hamarosan lehetőséget kapunk rá, hogy megmutassuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk