Sötét fantasy egy gyönyörű világról – megnéztük A Zöld lovagot
Látszólag tényleg csak apróságokban tér el Lowery az eredetitől, például nem újévkor, hanem karácsonykor játszódik az esemény, illetve a karakterek többségét nem nevezik meg.
Egyébként logikus, a művészi megközelítést félretéve: minek nevezné néven valaki a királyt, ha ő A király, vagy a kardját miért nevezné akárki Excaluburnak, az a király kardja.
Hangulatosan, ámde nagyon lassan indul a film.
gyönyörű képekkel, remek színészekkel, csodálatos világítással. Nem lehet eléggé dicsérni Andrew Droz Palermo operatőrt, aki a film képi világáért felelt. Minden apró jelenetnek, képnek, mozzanatnak jelentése van, ugyanúgy, ahogy Lowery változtatásainak a történetben.

Történetünk főszereplője Gawain még nem lovag, még csak saját kardja sincs, nem találja a helyét a világban. Ekkor jön a Zöld lovag kihívása: ki az, aki kiáll ellene és megpróbálja Őt megsebezni, azzal a feltétellel, hogy amilyen sebet ejtenek rajta, azt egy év múlva visszakapja. Gawain hezitál ugyan, de lefejezi a Zöld lovagot, ezzel hatalmas hírnevet szerezve. A lovag ezután feláll, megfogja a fejét és ellovagol. Gawain tudja, hogy egy év múlva becsülete kötelezi, hogy elmenjen a Zöld kápolnához és váltsa be ígéretét.
Ezt a kalandot örökíti meg Lowrey: hogyan válik a zöldfülű, heves természetű Gawainból egy becsületes, igaz ember lovagi cím nélkül.

Nagy kár, hogy hazánkban nem jelent meg ez a film nagyvásznon. A látványvilága nem klasszikusan lélegzetelállító, de nagyon különleges.
Az elején úgy gondoltam, hogy az egész filmet természetes fénynél vették fel, de ha megfigyeljük, látszik, hogy gyönyörűen megkomponált, tudatos fényképezést és fénykezelést látunk.
Maga a történet lassú, de sosem unalmas. Mindig van valami érdekes a vásznon, amire érdemes figyelni, sok a hosszan tartott jelenet, sokszor történik valami elgondolkodtató, egy-egy pillanat alatt.

A vágás nagyon ügyes és megfelelően feszes tempót ad a filmnek. Jól sikerült a szereplők kiválasztása is, akik tökéletesen hozzák a klasszikus angol karaktereket.
A Királyt játszó Sean Harris méltóságteljes a beteges vezető szerepében. Alicia Vikander dupla szerepet játszik a történetben – mindkettőt ügyesen hozza az Oscar díjas színésznő. Ralph Ineson is erős a félelmetes Zöld lovagként, tiszteletet parancsoló hangjával és ijesztő maszkjával.

Külön ki kell emelni a zenét. Daniel Hart egy közel mesterművet tett le az asztalra.
Amikor egy-egy motívum megszólal, megáll az emberben az ütő. A horror-hangulat megteremtésében elképesztően sokat köszönhet a film a zeneszerzőnek és a fényképésznek. Nagyon régen hallottam ennyire hatásos score-t, ami egyszerre volt ennyire gyönyörű és hátborzongató.

A mese, amit Lowery elmesél nekünk, szép és taszító egyszerre, igaz és mégis gyűlölettel teli. Csodálatos, ahogy azzal játszik az író, hogy Gawain vajon jó ember, vagy rossz - esetleg csak a hatalom tenné azzá?
A klasszikus történetet a film legvégével forgatja teljesen ki a rendezőnk. Egy olyan csavar van a film végén, amelyre nem számítottam és nagyon jót tett, jelentőségteljesé vált rengeteg korábban elejtett apró szimbólum.

Miért sötét fantasy A Zöld lovag?
Hatásos és szórakoztató film lett A Zöld lovag, ahol az út sokkal fontosabb, mint az úti cél elérése. Mindenkinek csak ajánlani tudom Lowery filmjét, aki kicsit is vágyik egy különleges filmélményre, egy olyan feszes tempójú kalandra, ami a film nézése után is velünk marad. Ez az a típusú film, ami egyszerre szórakoztat és elgondolkodtat: órákon át lehetne beszélni csak a szimbolikájáról, vagy a fényképezéséről.