KULT

„Nemzetközi cégvezetők költöztek haza a szülőfalujukba, mert a helyi együttesben táncolnak”

Mit adhat egy kis falunak, ha van néptánccsoportjuk? Mi a Művészetek Völgye egyik legrégebbi helyszínének története? Héra Évával, a Muharay Elemér Népművészeti Szövetség elnökével beszélgettünk.


Nagyjából 10 éve alaphelyszíne a Művészetek Völgyének a Muharay udvar, ahol autentikus táncosokkal és sok más népművészethez kapcsolódó programmal várják a látogatókat.

– Milyen szerepe van a hagyományőrzésnek 2020-ban?

– Ez az a kérdés, amit talán leggyakrabban megkapok. A hagyomány az örökség olyan elemeiből áll (tárgyak, szokások, cselekvések), amit nemzedékeken át megőrzünk és tovább viszünk. A hagyományőrzés érdekes gyűjtőfogalom, hiszen mindenki érdeklődése, műveltsége, környezete, társadalmi helyzete szerint különböző hagyományokat ismer és tart fontosnak.

Szövetségünk tagjai olyan táncegyüttesek, melyek saját településük tánc- és szokáshagyományaival foglalkoznak, ezek megőrzése és átörökítése a célunk. Arra törekszünk, hogy a hagyomány ne csak színpadi mozgalomként legyen jelen, hanem meghatározza egy tágabb közösség, település viszonyát a saját kulturális örökségéhez.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a hagyomány ne külsőségeiben jelenjen meg együtteseink programjában, nem a pusztai romantikát képviseljük. Szándékaink szerint leghitelesebb formában azt az élő kultúrát mutatjuk be, mely a paraszti társadalmak közösségi életét, szokásait jellemezte.

A hagyomány nem csupán a múlt, hanem az a tapasztalat és tudás, melyet a jelenben is felhasználunk és a magunk képére alkotva újra éltetünk. A népművészet, melyben a nép részese az alkotásnak, közösségi művészet, mely az alkalomhoz igazodva mindig új alakot és funkciót kap. Ahogy Illyés Gyula fogalmazott, „használ az asztal és a szék.” Ami azt jelenti, hogy nem a díszítés, a kirakat, hanem a funkció az, ami igazán fontos: használható és minden ember számára elsajátítható legyen.

Héra Éva (fotó: Kelemen Gergő)

– A Szövetség 30 éve létezik, ezalatt rengeteget változott a világ. Miben más az önök munkája, mint annak idején?

– Leginkább abban, hogy 30 évvel ezelőtt ezeknek az együtteseknek még komoly támogatásuk volt. A szakszervezetek, tsz szövetségek, önkormányzatok is jelentős összeggel, vagy épp infrastruktúrával járultak hozzá az működésükhöz. Nos, a rendszerváltással nagyjából egy időben ez gyakorlatilag összeomlott. Az együttesek azonban önszerveződő, valódi civil közösségek voltak, így nem jelentett gondot az országos szövetség megalakítása.

A legidősebb hagyományőrző csoportok az 1920-as években alakultak, és 80-90 éves folyamatos működés jellemző rájuk. A két háború közötti években más volt a falu életformája, még népviseletben jártak és a mulatságokban a hagyományos táncokat ropták. A színpadon bemutatott koreográfiák még a közösség által tudott táncokból és zenéből születtek, melyet a tanító vagy a jegyző állított színre.

A társadalom és az életmód változásaival egyre inkább háttérbe szorult és kikopott az életünkből ez a kultúra, és színpadi-amatőrművészeti mozgalomként élt tovább. Az 1970-es évek „nomád nemzedéke”, a táncházasok fedezték fel és tették tartós „divattá” a néptáncot és népzenét. Ez egy új korszaka a „hagyományőrzésnek”, a lényege a megismerés, a tudás és a továbbadás.

A 1980-as években a működéshez elengedhetetlen szakmai ismeretek elsajátítása mellett meg kellett tanulni a működéshez szükséges feltételek megteremtését is.

Ma már nem elég csak a próbateremben és a színpadon bizonyítani egy együttesnek! Ki kellett nevelni a társadalmi vezetőségeket, a szervező, pályázatíró munkatársakat, akik ennek a munkának a legfőbb segítői. Nagyon sok fiatal kapcsolódott be a munkába és öröm, hogy egyre több a gyerek is, akik büszkén viselik „A néptánc menő!” feliratú pólóikat.

– Mit adhat egy kis falu közösségének a helyi néptánccsoport?

– Bár egyre több a falusi közösség, de sajnos mégsem ez a jellemzője kistelepüléseinknek. Tehát a válaszom az, hogy ahol működik együttes, az gyakorlatilag mindent jelent. Szórakozást, barátokat, egy értelmes, cselekvő élet kereteit. Ahol semmi más közösségi élmény nincsen, egy tánccsoport hihetetlen kapcsolati hálót képes felépíteni, aminek generációkon átívelve mindenki a részese.

A rábaközi Szanyban például az ország egykori talán leghíresebb táncosáról, Szentes Varga Ferencről nevezték el a régió hagyományőrző táncversenyét. Az eseményen gyakorlatilag az egész falu ott volt, sőt még a névadó dédunokái is hazalátogattak. Megtiszteltetés volt a családnak, a táncosoknak és a településnek, hagyományaik, értékeik megbecsülését, elismerését jelentette a rendezvény.

Elképesztő kohéziót és összetartó erőt ad egy-egy ilyen kezdeményezés, melyben az egész közösség magára ismer, hagyományai felértékelődnek. Megtartó erőt is jelent a faluban a táncegyüttes.

Számos példát tudok mondani arra, hogy egyetemet végzett, komoly beosztású hazai és nemzetközi cégvezetők a falujukban építkeztek, mert az együttes oda köti őket.

Van orvosunk, papunk is, számos jól menő gazdálkodónk, pedagógusunk, közgazdászunk, stb. Már messze nem csak a parasztgyerekek közül kerülnek ki a táncosok! A falusi értelmiség szerepe ebben a kérdésben meghatározó és példamutató.

– Az országon belül hol működik a legtöbb csoport?

– Röviden: ott, ahol a hagyomány még élő, illetve a népművészetben gazdag településeken. Azon tájegységeinkben, melyekben a néptánc és kézműves hagyományok szervezett formái már a múlt században kialakultak. Első helyen a sárközi településeket említeném (Alsónyék, Báta, Decs, Őcsény, Sárpilis), ez a Dél-Dunántúl, Szekszárd környéke. Itt a jómódú paraszti gazdaságok, adták az alapját az ország egyik leggazdagabb népviseletének kialakulásához.

Egy sárközi leány ünnepi öltözete, melyhez Lyonból hozatták a selymet, egy évi termény árába is belekerült, de a helyi asszonyok hímzései, szövései nemcsak a népművészeti boltokban voltak keresettek, hanem külföldre is eljutottak.

Sorolhatnám még a Budapesttől nem messze található Galgamentét is (Bag, Tura, és az összes Galga- kezdetű település), Kalocsa vidéket, vagy a Rábaközt.

– Hogyan indult a kapcsolatuk a Művészetek Völgyével?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk