Ami neked felesleges, másnak kincset érhet – az Adománytaxi pedig segít célba juttatni
2015 karácsonyán született meg az ötlet. Akkor tudatosult bennünk, hogy mennyi felesleges holmi halmozódik a budapesti háztartásokban, ugyanakkor a másik oldalon több millió ember él borzasztó körülmények között – mondja az alapító-vezető Horn Tamás – Így találtuk ki, hogy kössük össze az igényeket: gyűjtsük be a felesleget és vigyük el a rászorulóknak. Akkor még nem tudtuk, hogy mi épül ki később. Ami ma zajlik, már egy tudatos fejlesztés eredménye, egy szemlélet-formáló, több irányba mutató, több társadalmi célt meghatározó stratégia.

- Hogyan találják meg a feleslegtől megszabadulni kívánókat és a rászorulókat?
- Mivel olyan ingyenes szolgáltatást nyújtunk, amely rengeteg embert érint Budapesten – előbb vagy utóbb gyakorlatilag mindenkit –, ezáltal gyorsabban tudunk terjedni. A budapesti adományozók regisztrálhatnak a honlapunkon, ha összegyűlik egy adag és bizonyos időszakonként házhoz menve sofőrjeinkkel begyűjtjük. Vidéken pedig vannak olyan partnereink, akik terepismeretükkel, a helyiek bizalmát élvezve segítenek közösségi napokat szervezni – ez feltétlenül szükséges, mert önmagában nem elég, hogy egy településen sok a rászoruló.
- Milyen távlati célokat tűztek ki maguk elé?
- A jövőben tervezzük, hogy nemcsak élelmiszer-, játék- és ruhaadományért megyünk házhoz, hanem bútorokkal is szeretnénk segíteni – veszi át a szót Mátrai Ildikó adomány-koordinátor – Van háromhavonta egy Taxituri nevű eseményünk a Jurányi házban, ezt is jó lenne gyakrabban csinálni, mert nagy sikere van. Nyári táborban is gondolkodunk. Tavaly már csináltunk egy két napost hátrányos helyzetű gyerekeknek az egyik partnertelepülésen tíz önkéntessel, az idén hosszabbat tervezünk.

- Elkezdtünk a cégek felé is nyitni, hogy őket is bevonjuk a munkába különféle partnerkapcsolati szinten – teszi hozzá Karczubné Fodor Krisztina, önkéntes koordinátor.
– Ez azért fontos – veszi át ismét a szót Tamás –, mert sokan azt hiszik, hogy mi csak adományozással foglalkozunk. Ez a magja a tevékenységünknek, de e köré sok minden mást is fel lehet építeni. A cégek bevonásával az is hosszú távú célunk, hogy ne csak az adományozásban vegyenek részt, hanem hogy általuk akár humán erőforrást vagy szakmai kapacitást is átcsoportosítsunk ezekre a településekre, amelyekben szintén híján vannak.
-Például oktatási programok lebonyolításához?
- Igen, bár már mi is tartottunk vezetőképzést a partnertelepüléseken, hogy átadjuk az általunk felszedett tudást, de hosszú távon az sem kizárt, hogy olyan céget vonunk be, amely például egészségügyi szolgáltatást biztosít, tréninget tart, vagy akár építkezik.
-Nevezzünk meg néhány partnertelepülést.
- Jelenleg körülbelül 40 településsel van kapcsolatunk. Főleg Nógrádban, Borsodban van sok. Legutóbb Mátraterenyén voltunk, legközelebb Etesre megyünk, az ismertebbek között van Tiszabura, Gilvánfa, Bódvalenke, de eljutottunk Szlovákiába is.

-Tapasztalnak-e olyant, hogy munkájuk során az emberekben elindul egyfajta szemléletváltás?
- Az a tapasztalatunk, hogy az emberek olyan dolgokat is adnának, amiket ők már egyáltalán nem használnak, de nem gondolják át, hogy arra van-e szüksége a rászorulónak – mondja Ildikó – Ezért kérjük az adományozókat, hogy ők is ebben gondolkodjanak, kategorizálva, felcímkézve csomagolják be a holmikat. Ma már gyakran kapunk kis háztartási gépeket és higiéniai termékeket is.
– Az adományozók közül is többen csatlakoztak hozzánk önkéntesként – teszi hozzá Krisztina – Számos ismerősünket is bevontunk, tehát a szemléletformálás több szinten is működik. Ezen belül fontosnak tartjuk az önkéntesség népszerűsítését is.
– Elmondhatjuk tehát, hogy az adományozás csak eszköz, amivel nagy változást tudunk elérni, az az adománykultúra fejlesztése, a társadalmi felelősségvállalás tudatosítása. Úgy gondolom, ennek nagyobb hatása van, mint annak, hogy leviszünk valahová pár zsák ruhát – összegzi az Adománytaxi küldetését Horn Tamás.