Volkswagen Touareg – mindent tud, ami egy XXI. századi autóba kell
A 2018 őszén bemutatott Touareg a Volkswagen történetének legnagyobb piaci offenzívájának talán legkarakteresebb modellje, s vele együtt már négy tagot (T-Rock, Tiguan, Tiguan Allspace) számlál a márka SUV kínálata Európában. Idén tovább bővül a paletta a T-Rocknál kisebb T-Crosszal, és 2020-tól kapható lesz az I.D. CROZZ, a márka első, teljesen elektromos szabadidő autója is.
A Touareg első, és a 2010-től megvásárolható második generációs modelljéből összesen egymillió példány talált gazdára. A harmadik generációnak ezt a sikeres utat kell folytatnia, amihez alapvetően minden tulajdonsága adott: a jelenkor technológiai innovációk mindegyike elérhető a Touaregben, amihez egy elegáns, ám mégis kifejezetten dinamikus dizájn, mindemellett pedig mindennapos használhatóság, s akár 3,5 tonnás vontathatóság párosul.



Azt hiszem, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az új Touareggel a Volkswagen újabb szintet lépett, a márka csúcsmodellje még magasabb minőségi nívóra repíti a wolfsburgiakat. A korábbi modellek is népszerűek voltak a vásárlók körében, az első és a második generációból összesen egymillió példány fogyott világszerte. A jó széria várhatóan folytatódik a harmadik sorozat esetében is, hiszen az autóban minden olyan megoldás megtalálható, ami a XXI. századi autógyártás csúcsát jelenti: konnektivitás, asszisztens rendszerek, komfort szolgáltatások, infotainment, LED-világítás, amiknek a hálózatba integrálása hozza el a jövőt a jelenbe a méretes szabadidő autó fedélzetén. Mindemellett persze az új Touareg külleme is megnyerő: letisztult, dinamikus, elegáns, de megőrizte sportos vonásait is. Amíg a Touareg első generációjánál az Off-Road képességeken volt a hangsúly, addig a második sorozat és a harmadik példány esetében inkább a progresszivitás, az exkluzivitás került a középpontba, persze most sem utolsó szempont, hogy a modell akár szélsőséges útviszonyok között is használható, és járatlan ösvényeken is eljuthatunk vele a kiszemelt célunkhoz.
A harmadik generációs modell az elődhöz képest 44 milliméterrel szélesebb (1.984 mm) és 77 milliméterrel hosszabb, ellenben 7 milliméterrel alacsonyabb lett (1.702 mm) és a vegyes anyagfelhasználásnak (alumínium/acél) köszönhetően 1106 kilóval könnyebbé is vált.
A Touareg orrészre rendkívül kifejezően határozza meg az összhatást, a méretes hűtőrács karakteres vonalakkal vértezi fel az SUV-t. A légbeömlők fémes rácselemei a fényszóróig futnak, s azok körül folytatódnak. Az oldalsó felületek a hátszélben megfeszülő vitorlák rajzolatát idézik. Oldalnézetből hangsúlyosak a kerékívek, s a hátsó izmos váll élek nyomatékosítják a modell egyediségét minden terepen. Nagyon stílusosak továbbá az ellentétesen futó ablak ívék és a kocsi oldalára rajzolt élek. A tetővonal szintén feltűnő, mely a markáns oldalsó vonalakra épít alapvetően, s egy dinamikus íven fut egészen a meredeken előre dőlő C-oszlopig. Ezt a fajta sportosságot támasztják alá a modellhez választható felnik is, amik 18-21 colos méretben kaphatóak.
A hátsó kerekek fölötti széles vállak karakteres megjelenést kölcsönöznek a Touaregnek, az autó egyedi dizájnját a LED hátsó lámpák teszik teljessé. Ezek vizuálisan szélesítik a járművet, és L-alakú formájuk visszaidézik az első lámpatestek LED-csíkjait. Az esztétikus formavilág csöppet sem megy a funkcionalitás rovására, a csomagtartó ajtaja a könnyű pakolhatóság érdekében szinte a kocsi teljes szélességét lefedi, azonban egyáltalán nem szembetűnő, hogy milyen széles a rakodónyílás, így ebben a szekcióban is megmarad a Touareg dinamizmusa.


A Touareg belsejének mérnökei egy teljesen új koncepció szerint, a digitális kor elvárásai alapján alakították ki az utasteret. Éppen ezért, ahol lehetett digitális kijelzőkre és kezelőkre cserélték le a hagyományos elemeket – amelyek természetesen felszereltségtől függően érhetőek el. Igény esetén, - mint például a tesztautónkban is -, 12 colos, digitális műszerfalat rendelhetünk és ezt egy 15 colos, interaktív kijelzővel egészíthetjük ki a középkonzolon. Ezen a felületen minden járműinformációt megtalálunk és a legfontosabb komfort-, asszisztens-, illetve szórakoztató rendszerek beállításait is kezelhetjük. A két digitális felület alkotja közösen az Innovision Cockpitet, amely egy új időszakot hoz el a Volkswagennél, soha korábban nem volt ugyanis ennyi digitális kijelző egy wolfsburgi modellben sem. A Touaregben elől két USB-porton csatlakoztathatjuk okostelefonunkat a rendszerhez, illetve induktív telefontöltőt is rendelhetünk. MirrorLinken, Apple CarPlayen és Android Autón keresztül tükrözhetjük a vezetés során hasznos applikációkat a fedélzetre. WLAN-hotspotot is konfigurálhatunk a kocsiba, így akár nyolc készüléken használhatjuk a wifi-t. Az Innovision Cockpit még kiegészíthető „Head-up-Display“ funkcióval is, ami a sofőr elé, a szélvédőre vetíti a legfontosabb vezetéssel kapcsolatos információkat.
Az új méretadottságok természetesen a belső helykínálatot is befolyásolták, a hossznövekedésnek köszönhetően például 697 literről 810 literesre nőtt a csomagtartó mérete. Az utastér hangulatát három felszereltségi szint szerint választhatjuk ki, a nálunk járt R-Line a sportosságot sugallja. Új ülésrendszert is kapott a kocsi, s amellett, hogy rendkívül kényelmesek a járműbe szerelt ülések, új fejlesztésű funkcióval is bírnak. Igény esetén az opcionálisan elektromosan állítható első ülések légpárnás masszázs funkciót kínálnak, összesen hat programmal - ezt a megoldást először alkalmazzák egyébként a Touaregben. A hátsó üléssor 160 milliméteres spektrumban állítható előre-hátra, így még nagyon helyet biztosíthatunk a hátul ülőknek. Növeli a kényelemérzetet, hogy állítható a hátsó ülések háttámlája. A tesztautónkban a Volkswagen történetének legnagyobb elhúzható panoráma tetején keresztül jutott be a természetes fény, az átlátszó tetőnyílás 1.270 milliméter hosszú és 825 milliméter széles, amit egy négyállású kapcsolóval vezérelhetünk. Az utastér hangulatát az új fejlesztésű LED hangulatvilágítással tehetjük kellemesebbé, opcionális 30 szín közül választhatjuk ki az megvilágítást.
Az új Touaregben a Volkswagen modellek történetének legtöbb asszisztens-, menetdinamikai- és komfortrendszere érhető el, köztük számos újdonság is érkezik a kínálatba. Ilyen például a "Nightvision" éjjellátó asszisztens rendszer, ami egy hőkamera segítségével jelzi sötétben a felbukkanó állatokat és embereket; a közlekedési torlódás asszisztens, ami 60 kilométeres sebességig részben automatizált vezetést biztosít; az útkereszteződés-asszisztens, amely a keresztirányú forgalmat figyeli előttünk. De ide sorolhatjuk az aktív összkerék-kormányzást, (általa 37 kilométeres sebesség alatt egymással ellentétesen irányba hatnak az első-, hátsó kerekek, így 12,19 méterről 11,19 méterre csökken a fordulókör és jelentősen javul a manőverezhetőség) vagy például Iz IQ.Light LED-fényszórókat és a közvetlenül a szélvédőre kivetített Head-up-Displayt. A kocsi elektromosan szabályozható légrugókkal rendelhető opcionálisan, amivel 25 milliméterrel magasabb a terepszint már alapesetben is, de a legmagasabb pozícióban akár 70 milliméterrel magasabb terepszintet is állíthatunk. 120 kilométeres sebességnél a kedvezőbb légellenállási mutatók érdekében a kocsi 25-35 milliméteres hasmagasságúra süllyed, de a rendszer pakoláskor is lejjebb ereszkedik 50 milliméterrel, hogy könnyebben tudjuk elhelyezni a holminkat a csomagtartóban.
A modellt jelenleg hazánkban két motorral kapható, a belépő változatnak, amit csak az alap felszereltséghez választhatunk, a 231 lóerős, 3.0 literes, V6-os TDI számít, az összes többi szinten a 3.0 literes, V6-os, 285 lóerős dízel konfigurálható, később elvileg benzines motor is érkezik majd a kínálatba. A tesztautónkban a R-Line csúcsfelszereltség miatt a nagyobb gázolajjal hajtott erőforrás dolgozott, s talán nem is kell annál többet mondanunk erről a motorról, hogy maximális forgatónyomatéka 600 Nm, amely megdöbbentő erővel mozgatja a 2 tonnás testet. A kocsi a harmadik generáció esetében is 4Motion összkerékhajtással, és egy 8 fokozatú automataváltóval kapható szériafelszereltségben, opcionálisan 4MOTION Active Controlt is rendelhetünk, mely az adott körülményekhez illeszkedő menetprofilt kínál, amit manuálisan is állíthatunk, összesen 8 opciónk van.
A Volkswagen Touareg jelenleg valamivel 16 millió forint alatt indul, az R-Line legolcsóbban 19,8 millióért vásárolható meg.