Vagány szabadidőautóval szállt versenybe a Mercedes
Az elmúlt évek kuszaságát tökéletesen gatyába rázta a Mercedes az SUV modelljeinek elnevezései kapcsán. A képlet immáron egyszerű: GL előtag jelöli ezt a kategóriát (a G megjelölés egyébként a terepjáró funkcióra utal), e mögött pedig még egy betű kap helyet, amely azt mutatja, hogy melyik típus melyik limuzin osztályra épült. Ezúttal a GLC járt nálunk, tehát a C-osztály platformjára tervezett szabadidő autó tehettük próbára.
A GLC a 2008-tól kapható GLK néven futó modell helyére érkezett a kínálatba tavaly, korábban nem volt a német gyártó kínálatában kis kategóriájú SUV. A szegmens előretörésével vált szükségessé, hogy a Mercedes is belépjen e modellek sorába nyolc évvel ezelőtt. A GLK azonban nem okozott osztatlan sikert a vásárlók körében, bár szögletes formája karakteressé tette a kocsit, mégsem kapkodtak utána annyian, mint az várható volt.
A GLC viszont már más kávéház, ez a modell is megkapta ugyanis a Mercedes új formavilágát, amely lágyabb valamivel az elődhöz képest, éppen ezért harmonikusabb külsőt szab a közepes SUV-nak.
Az első benyomás pedig egyáltalán nem hivalkodó, még úgy sem, hogy 12 centivel nőtt a tengelytáv és a hosszúság a GLK-hoz képest. A finomabb íveknek köszönhetően a kocsi légellenállási együtthatója 0,34-ről 0,31-re javult.
Az emelt hasmagasságnak köszönhetően kényelmesen lépünk be a GLC utasterébe, de a komfortra a kocsiban ülve sem lehet panasz. A külső méretnövekedés az utastérben is meghozta hatását: 6 centivel gyarapodott például a hátsó lábtér, de a könyök és válltér is nőtt, így nem kell nyomorognunk a második üléssorban sem. Emellett a csomagtartó is bőséges helyet tár elénk: 550 litert pakolhatunk meg összesen, amit gombnyomással bővíthetünk, elektromosan billenthető ugyanis a hátsó üléssor. Külön előny, hogy szintén egy gomb segítségével a légrugók magasságát is szabályozhatjuk, ha nehéz terhet cipelünk, alacsonyabbra engedhetjük a légrugókat a könnyebb bepakolás érdekében.
De ez csak egy példa a jó megoldások sorából, az utastérben ugyanis számtalan kiváló ötlet köszön vissza.
Az ergonómia remek, a kivitelezés szép, ráadásul rengeteg finom megoldással is találkozunk: varrott bőr a műszerfal, jó fogású a vastag, csapott aljú kormány, fantasztikus precizitással formázott a Burmester fém hangszóróborítás, a levegőionizáló parfümadagoló pedig az illatélményt teszi teljessé.
A kapcsolók elhelyezésére is nagy gondot fordítottak a tervezők, érdekességnek számít például az ülésállítók helye, ugyanis az ajtókon vezérelhetjük azok pozícióját. Ha kritikát kell megfogalmaznunk, az az infotainment-rendszer kezelését érheti, ugyanis túl sok a kezelő felület és a gomb, valamint a mindennapi használata sem egyértelmű. Idővel persze hozzászokunk, de ebben a konkurensek mindenképpen előrébb járnak.
A GLC kínálatában jelenleg két dízel (125, 150 kW) és egy benzinmotor (155 kW) található, tesztautónkban a nagyobbik gázolajos erőforrást próbálhattuk, melynek karakteréről mindent elárul, hogy 500 Nm-es nyomatéka már 1600-as fordulaton rendelkezésünkre áll. Ez a motor összkerékhajtással és a rendkívül harmonikusan dolgozó, kilenc fokozatú automataváltóval 7,6 másodperc alatt futja a százas sprintet, azonban a nagy teljesítménynek ára is van: átlagosan 10 liter körüli fogyasztással autóztunk vegyes használatban. Menetközben a feláras Air Body Control légrugós rendszer gondoskodik a kényelemről, olyannyira, hogy észre sem vesszük az úthibákat a kocsi fedélzetén. Autónk karakterisztikája azonban állítható, igény szerint szabhatjuk feszesebbre a rugózást.
A GLC jelenleg 12.750.380 forintról indul, amivel a Mercedes minimálisan a versenytársak fölé helyezi magát, ez az ár pedig könnyen elszállhat: tesztautónk például húszmillió forintnál is többet kóstál. Persze ebben minden extra és vezetéstechnikai rendszer benne van, így gépkocsink állandóan monitorozva környezetünket vigyáz ránk vezetés közben, veszély során, egy baleset esetén, de még a balesetet követően is. Merthogy a Mercedes még arra is figyel, hogy csökkentse a következmény károkat.
Hengerűrtartalom: 2143 cm3
Teljesítmény: 150 kW (201 LE)/3800
Nyomaték: 500 Nm/1600-1800
Széndioxid kibocsátás: 143 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Végsebesség: 222 km/h
Tesztfogyasztás: 9,8 l/100 km
A modell alapára: 12.750.380
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!