Találós kérdés: 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, 250 a csúcssebessége – Mi az?
Fiúgyermekként mindig arról álmodunk, hogy vagányabbnál vagányabb sportautókkal száguldozunk. Én például mindig az autónk hátsó ülésén térdeltem, s nem törődve azzal, hogy esetleg balesetveszélyes a póz, az ablakon hátrafelé nézve bámultam a mögöttünk érkező járműveket. Ahogy nagyobb lettem, a csodálkozást már a vágy váltotta fel, olyan autókat szerettem volna vezetni, amik a filmek, mesék vagy csak egyszerűen a gyermeki álmok hősei. Ferrari, Lamborghini, Porsche - szerintem akkor és most is ez volt a top.
Persze, ahogy idősödtünk, ez az igény elkezdett átalakulni. Talán egy picit racionálisabb lettem, s azok a sportautók kezdtek érdekelni, amik azért ennél elérhetőbbnek bizonyultak. Eggyel lejjebb adtam tehát az igényeket, s ekkor jött a Focus RS, Civic Type R, Astra OPC, Leon Cupra sor, amik igazi, utcai versenyautók, ám sokkal reálisabban megközelíthetőek, mint a korábban felsorolt modellek. Ezek közül épp az egyik példányhoz volt szerencsénk,
a 300 lóerős SEAT Leon Cupra ST járt nálunk.
A SEAT az elmúlt bő tizenöt év legszebb időszakát éli, világszerte 315 000 autót értékesített augusztus végéig, ami 14 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Hogy érzékeltessük, milyen jelentős ez a szám a SEAT életében: 2001 óta nem volt ilyen sikeres esztendő a márkánál. Az okok egyébként egyértelműen az új márkaoffenzívára vezethetőek vissza: tavaly mutatták be az Atecát, idén pedig három új modell érkezett a piacra: a facelift Leon, az új Ibiza és az Arona, ami már előrendelhető a kereskedésekben.
Magyarországon január és október vége közötti időszakban 2687 gépkocsit adott el a SEAT, ami 6 százalékkal több a tavalyinál. Itthon a legkeresettebb modell eddig a Leon volt, október végéig 1706 gépkocsit szállított ki ebből a típusból a márka, ami 14,5 százalékkal több 2016-hoz hasonlítva. Ebből a számból természetesen elenyésző volt a Cupra értékesítése, de szinte biztos vagyok benne, hogy a csúcsmodell az összes SEAT vásárló álmai közé tartozik. Van is miért, de ne rohanjunk ennyire előre.
A SEAT Leon a harmadik generációját tapossa, 1998-ban mutatkozott be az alsó-középkategóriás autó. Az első sorozat igazán népszerű volt a vásárlók körében, ám a második generáció esetében valamelyest visszaestek az értékesítési számok. A 2012-ben megjelent új modell azonban helyreállította a rendet, és ahogyan a számok is mutatják, ismét eltalálta a vásárlókat.
Idén azonban kicsit újrarajzolták a gépet, öt év után érkezett ugyanis a harmadik sorozat ráncfelvarrott változata, ami minimális újításokat eredményezett a Leonon. Fontos esemény volt a márka életében, hogy a facelifttel párhuzamosan megérkezett a Cupra is, amely az első két generáció esetében is a modell csúcsát jelentette. A különbség az, hogy az új Leonoknál már három kasztni közül választhatunk (háromajtós, ötajtós, kombi), s mindhárom változat esetében rendelhetünk Cuprát. A tesztautónk az ST, azaz a kombi változat volt, amely kiváló döntés lehet a sportos családapák számára.




Már első pillantásra feltűnik, hogy ez a Leon nem az alapmodell. Ugyanis óriási kerekek és féktárcsák, méretes légbeömlők, dupla kipufogóvég és speciális lökhárítók utalnak arra, hogy egy sportosabb példánnyal van dolgunk. Ha ezekből nem lenne egyértelmű, Cupra felirat és elől-hátul elhelyezett piros-ezüst zászlócska jelöli a speciális felszereltséget. Az autó méretei egyébként rendívül arányosak, a dinamizmust egyáltalán nem korlátozza a kombi forma, igazából nincs is olyan perspektíva, ahonnan bele lehetne kötni a kocsi rajzolatába.
Az utastérben is szembetűnik, hogy egy Cuprában ülünk, az első sorban rendkívül jó oldaltartású kagylóülésekben foglalhatunk helyet, a kormány alul csapott, bőrrel borított, a kilométeróra pedig 300-ig kalibrált, ami szintén árulkodó. A műszeregység, a középkonzol egyébként az alapmodellekből ismert, bár a nagy, érintőképernyős navi természetesen feláras extra, illetve a Cuprában alapfelszereltség.
Ráadásul egy plusz opciónk is akad ezen a felületen az alapváltozathoz képest: a versenysportban meghonosodott Sport-HMI technológia segítségével mindig aktuálisan tájékozódhatunk az olajhőmérsékletről, a turbónyomásról és a nehézségi gyorsulásról. A sportautós megjelenés ellenére személyautós a kényelem, még akár három felnőtt is elfér hátul, a csomagtartó pedig közel 600 literes, szóval itt sem kell szűkölködnünk.



A Cupra a 300 lóerős, 2.0 literes TSI benzinmotorral kapható, az autót konfigurálhatjuk kézi vagy DSG váltóval. A kézi váltó esetén kizárólag fronthajtást választhatunk, míg DSG mellé kérhetjük a 4Drive összkerékhajtást is. Tesztautónkban ez utóbbi szerepelt, s az egy hét vezetési tapasztalatai alapján úgy éreztük, hogy ez lehet az ideális összeállítás.
Az összkerékhajtásra ugyanis a nagy teljesítmény miatt szükség van, így nincs elveszett nyomaték, nincs elpörgő első kerék,
hanem négy keréken érkezik a 380 Nm, ami egyébként 1800-as fordulaton rendelkezésre áll, s egészen 5500-ig kitart. Ebben a konfigurációban
4,9 másodperc alatt éri el a száz kilométer/órás sebességet a kocsi, ami nem csak papíron, hanem az életben is kiváló élmény, az autó csúcssebessége pedig 250 km/óra.
A vezetési karaktert gombnyomással állíthatjuk, összesen négy beállítási mód közül választhatunk: ha kell takarékos, ha kell akkor viszont jön a Cupra üzemmód, amitől igazán sportossá válik a gép. A vezetői profil beállítása a kormány- és a gázpedál-reakciót, a sebességfokozat-választást, valamint az adaptív futómű feszességét befolyásolja, de emellett hatással van arra is, hogy milyen intenzív a motorhang.



A Cupra esetében számtalan vezetéstechnikai asszisztensrendszer áll rendelkezésünkre, ezek nagy része azonban extraként érhető el, így egyedül a pénztárcánk szab határt annak, hogy mennyire vértezzük fel a gépet plusz elektronikával.
A Leon Cupra ST 10,5 millió forint alatt indul, DSG-vel, 4Motion összkerékhajtással viszont 11,5 millió az induló ár. Nem olcsó, de ennyiért azonban mindennapi élményautózást kapunk, ráadásul a gyermekkori énünket is boldoggá tesszük.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1984 cm3
Teljesítmény: 300 LE/5500-6200
Nyomaték: 380 Nm/1800-5500
Széndioxid kibocsátás: 161 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Végsebesség: 250 km/h
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
A modell alapára: 10.485.970 Ft